2022-12-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfarbror
Vi tar detta i punktform och steg för steg så kanske det blir lättare.

Vi har alltså gått cirkeln runt och du håller nu med om att det trots allt inte är så förbannat svårt att hitta stora hyresvåningar på Östermalm.

Är det verkligen så? Känns nog mer som ett påhitt från din sida. Tröttsamt.

Du kan ju försöka. Återkom med svar.

Här får jag ge dig rätt, dock. Jag orkar inte sitta och knåpa på diverse kalkyler som en svettig BLT mitt på julledigheten men du får gärna räkna på hur mycket Hemnets billigaste Östermalms-våning om cirkus 200 kvm kostar att finansiera i alla möjliga slags scenarion så återkommer jag med om det är billigare eller dyrare än hyran jag betalar. Jag vill också att du tar i åtanke alternativkostnaden för en finansiellt kompetent hyrestorsk med betydligt bättre förutsättningar än vanlig medelsvensson att investera sitt kapital med god förtjänst.

Om det är så många lediga paradvåningar på Östermalm så kan du väl ge oss en lista här och nu så ringer jag hyresvärdarna efter helgen.

Det behöver inte ens gå så snabbt med inflyttning som efter nio dagar. Det är OK att ännu inte fått garageplatser. För vi vet att garageplatser på Östermalm är svårare att få tag på än paradvåningar som man kan få direkt.

Och ingen ifrågasätter att det är billigare att bo i en hyresreglerad lägenhet än något som köps på den öppna marknaden utan statlig reglering.
Citera
2022-12-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Om det är så många lediga paradvåningar på Östermalm så kan du väl ge oss en lista här och nu så ringer jag hyresvärdarna efter helgen.

Det behöver inte ens gå så snabbt med inflyttning som efter nio dagar. Det är OK att ännu inte fått garageplatser. För vi vet att garageplatser på Östermalm är svårare att få tag på än paradvåningar som man kan få direkt.

Och ingen ifrågasätter att det är billigare att bo i en hyresreglerad lägenhet än något som köps på den öppna marknaden utan statlig reglering.

Du får väl jobba lite själv, eller förväntar du dig alltid allt serverat på silverfat? Du behöver inte svara på frågan, med tanke på din ålder och generella uppträdande vet vi redan.

Svenska bostads- och kreditmarknader, fria och utan statlig reglering? Tillåt mig hånle.
Citera
2022-12-16, 19:50
Medlem
Jag trodde att diskussioner om folks löner inte räcker för att köpa villa i Stockholm vart tråkiga. Men ni har fan tagit tråk-priset med ert senaste bubbel att det är bättre med en subventionerad hyresrätt på Östermalm jfrt att köpa en. Ny lägsta-nivå på bubbel-tråden.

Ge mig lite brus-analyser eller nåt.
Citera
2022-12-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, ned ska det betydligt. Inte bara pga räntor, inflation och energipriser..
Vi har krig i Europa som är en orsak i detta. Och som det ser ut nu kommer det att bli mycket värre med enorma konsekvenser.

Att som förstagångsköpare ge sig in på bostadsmarknaden i närtid är ett självmordsuppdrag.

Men alltså kan vi släppa det här propagandaargumentet från Aftonbladet om att ett krig i Ukraina på något sätt skulle påverka svenska bostadspriser? Det är ju precis som att folk försöker få det till att bristen på rysk gas på något sätt ska höja svenska elpriser när typ 0.01% av Sveriges befolkning använder gas.

Inflationen beror på att världen haft en sinnessjuk ekonomisk politik sedan 2008. Hade man räknat in bostäder i KPI hade folk ifrågasatt inflationen mycket tidigare än vad man nu gjort.
Citera
2022-12-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag menade inte LTO var oärlig utan den hen citerar.

Ursäkta otydligheten.

Ursäkta själv, för jag visste inte vad han citerade.
Däremot att han skrev terminspriset för 2024, avseende handelsdagen 29/11.
Det är väldigt lågt som det ser ut idag.

Talar för väldigt låga priser framledes.
Terminspriserna står för det allra mesta. Spotpriset som handlas på börsen är väl bara några få procent av hur elbolagen prissätter.
Med ett terminspris på 109 öre för 2024 väntas en mer eller mindre normal spotmarknad för året, med extremt låga priser i Sverige för helåret.
Senast redigerad av M.J.A 2022-12-16 kl. 20:22.
Citera
2022-12-16, 20:25
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men alltså kan vi släppa det här propagandaargumentet från Aftonbladet om att ett krig i Ukraina på något sätt skulle påverka svenska bostadspriser? Det är ju precis som att folk försöker få det till att bristen på rysk gas på något sätt ska höja svenska elpriser när typ 0.01% av Sveriges befolkning använder gas.

Inflationen beror på att världen haft en sinnessjuk ekonomisk politik sedan 2008. Hade man räknat in bostäder i KPI hade folk ifrågasatt inflationen mycket tidigare än vad man nu gjort.

Jag håller med dig om en sjuk ekonomisk politik sen 2008 med QE o extrema räntor, Vi har Lehmankrisen som fortfarande är olöst med enorm skuldsättning som följd. Det kostar nu.

Men Sverige är inte ensamt utan är en del i ett europeiskt sammalänkt energisystem med internationella jätteföretag som tagit över.
Ukrainakriget påverkar oss därför enormt när nu olja och gas stryps från Ryssland.
Dyr el får vi leva med tills kärnkraft och ev. vindkraft med lagring finns men tar nog minst 10 år.
Och att man byggt ut överföringsnätet från norra till södra Sverige.

F.ö går vi mot ett storkrig i Europa så trenden med sjunkande bostadspriser är det minsta problemet.
Citera
2022-12-16, 20:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Nja, du måste också räkna med att folk knappt får några löneförhöjningar (inte sedan 2010 iaf)
Reallönerna har stigit med 16%.
Men du tar väl med inflationen nu. Då måste vi väl dra ned det till 10% eller så.

Citat:
samt att priser på mat och el går upp REJÄLT i dessa tider,
Var inte det med i lönepåståendet? Räkna inte med inflationen 2 ggr.

Citat:
Nej, alldeles för orimliga priser idag, måste ned 50-60% innan vi börjar närma oss rationella priser.
Kommer du då bygga hus och sälja för halva dagens priser?
Låter som att du kan göra det. Annars skulle du inte säga att priserna skall ned dit.
Citera
2022-12-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Reallönerna har stigit med 16%.
Men du tar väl med inflationen nu. Då måste vi väl dra ned det till 10% eller så.

Var inte det med i lönepåståendet? Räkna inte med inflationen 2 ggr.

Kommer du då bygga hus och sälja för halva dagens priser?
Låter som att du kan göra det. Annars skulle du inte säga att priserna skall ned dit.

En tennisintresserad person: "Fan va dåligt Federer spelar idag"

liksom-fb: "Gör det bättre själv då. Annars skulle du inte säga att Federer spelar dåligt."

Den nivån ligger ditt återkommande tramseri på.
Citera
2022-12-17, 07:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag håller med dig om en sjuk ekonomisk politik sen 2008 med QE o extrema räntor, Vi har Lehmankrisen som fortfarande är olöst med enorm skuldsättning som följd. Det kostar nu.

Men Sverige är inte ensamt utan är en del i ett europeiskt sammalänkt energisystem med internationella jätteföretag som tagit över.
Ukrainakriget påverkar oss därför enormt när nu olja och gas stryps från Ryssland.
Dyr el får vi leva med tills kärnkraft och ev. vindkraft med lagring finns men tar nog minst 10 år.
Och att man byggt ut överföringsnätet från norra till södra Sverige.

F.ö går vi mot ett storkrig i Europa så trenden med sjunkande bostadspriser är det minsta problemet.
Energipriserna beror på att man stängt kärnkraft, oljekraftverk och kolkraftverk och velat ersätta alla tre kraftslagen med oplanerbar vindkraft i huvudsak.
Gas har tillkommit som ett alternativ för att hålla elsystemet någorlunda balanserat och gas används för uppvärmning ute i Europa.
Hade vi inte haft klimathysterin så hade gaspriserna varit ett tämligen hanterbart problem.
Bränslepriserna är i huvudsak skatt och kommer av reduktionspliktsdravlet, så även dessa är i huvudsak orsakade av våra politiker inte kriget i Ukraina.
Vi har haft inflation i fastigheter och börsen många år, men det har inte påverkat inflationsberäkningen. Gällande SCB’s sätt att beräkna inflationen i sin varukorg så kan den ifrågasättas som väl optimistisk gällande att bortse ifrån prisökningar nätverk kommer till ”prestandahöjningar ” i de varor som ingår i korgen.
Det har legat i allas intresse att låtsas om som att inflationen inte finns, gratispengar är alltid trevligt.
Problemet är att nu rullar hjulen åt andra hållet och pengatryckandet äter bort köpkraft så det står härliga till.
Då vill ingen ta ansvar längre och det är Rysslands fel, eller giriga företagare, politikerna som är ansvariga tvår sina händer.
Citera
2022-12-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Energipriserna beror på att man stängt kärnkraft, oljekraftverk och kolkraftverk och velat ersätta alla tre kraftslagen med oplanerbar vindkraft i huvudsak.
Gas har tillkommit som ett alternativ för att hålla elsystemet någorlunda balanserat och gas används för uppvärmning ute i Europa.
Hade vi inte haft klimathysterin så hade gaspriserna varit ett tämligen hanterbart problem.
Bränslepriserna är i huvudsak skatt och kommer av reduktionspliktsdravlet, så även dessa är i huvudsak orsakade av våra politiker inte kriget i Ukraina.
Vi har haft inflation i fastigheter och börsen många år, men det har inte påverkat inflationsberäkningen. Gällande SCB’s sätt att beräkna inflationen i sin varukorg så kan den ifrågasättas som väl optimistisk gällande att bortse ifrån prisökningar nätverk kommer till ”prestandahöjningar ” i de varor som ingår i korgen.
Det har legat i allas intresse att låtsas om som att inflationen inte finns, gratispengar är alltid trevligt.
Problemet är att nu rullar hjulen åt andra hållet och pengatryckandet äter bort köpkraft så det står härliga till.
Då vill ingen ta ansvar längre och det är Rysslands fel, eller giriga företagare, politikerna som är ansvariga tvår sina händer.

Man kan så klart ha åsikter om hur bostadspriserna påverkar KPIF. Men de påverkar likväl KPIF.

https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/sa-syns-bostadspriser-i-inflationsberakningarna/
Citera
2022-12-17, 09:26
Medlem
Nu lär det inte dyka många objekt på flera veckor samtidigt som inte alltför många vill göra affärer över jul & nyår. Flera av dessa säljare lär kunna tänka sig gå ner i pris för att få till en affär innan ledigheterna och slippa stå kvar osålt på Hemnet över året.
Citera
2022-12-17, 09:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Man kan så klart ha åsikter om hur bostadspriserna påverkar KPIF. Men de påverkar likväl KPIF.

https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/sa-syns-bostadspriser-i-inflationsberakningarna/
Spelar du dum? Boendekostnaden styrs i huvudsak av räntan som hållits artificiellt låg genom styrräntesäkningar och RB’s svällda balansräkning. Så det är en bråkdel av prisutvecklingen som de facto dyker upp som inflation i SCB’s skruvade statistik.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-12-17 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in