2022-12-16, 10:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag menade inte LTO var oärlig utan den hen citerar.
Vad har December att göra med det hen citerade??
Citera
2022-12-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
De är ju enbart bokade. 25K verkar det kosta, kan ju svida en del om man ångrar sig men ingen katastrof. Följande däremot kommer fortsätta att sänka villorna:

Eon Elpris SE3 (SEK/kWh)

Jan 2020: 26,20
Jan 2021: 52,24
Jan 2022: 114,04
Jan 2023 (?)

https://www.eon.se/el/elpriser/utveckling

Futures 24 Q3 38,80 öre.

Citat:
Vad har December att göra med det hen citerade??

Jag får väll ge dig rätt här. Det var januari. Men om man är ärlig person förstår man ju vad jag menar.

Det är givetvis nonsens att jämföra priserna i q3 med januari.
Citera
2022-12-16, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Utöver volatila priser på Husmask så dröjer det till 21 december då Valueguard publicerar. https://valueguard.se/indexes

Extra viktigt med kvalitetsjustering pga december och lägre omsättning.
Det dröjer till januari innan valueguard publicerar december.

Den 21 kommer siffrorna för november.
Citera
2022-12-16, 11:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Skulle dom försvara valutan skulle dom snarare ha sänkt räntan. Du kan aldrig ha tittat på växelkursen.

Du och en del andra i forumet har någon låsning som säger att växelkurs styrs av ränteskillnad. Men i verkligheten är ränta underordnad andra effekter.
Och det är därför som Schweiz har kunnat ligga med en ränta på -0.75% utan att växelkursen fallit. Och det är därför dom har kunna ligga på 0.25% och växelkursen stigit.
Varför skulle valutan bli starkare om de har en lägre ränta, högre inflation och inte stödköper CHF?
Citera
2022-12-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfarbror
Jag går på Sebbes linje här.

Behövde inte slanta upp ett rött öre av förmögenheten och fick flytta in direkt ändå. 9 dagar från första kontakt till inflytt.

Inte perfekt förvisso; väntar på att garaget skall renoveras färdigt så att jag kan få plats där istället för att krångla med gatuparkering.

Grattis till paradvåningen på Strandvägen

Det verkar i så fall som tillgången har ökat rejält och efterfrågan minskat.
Grattis särskilt till garaget för det finns bara några hus på Strandvägen som har garage ens.
Citera
2022-12-16, 11:15
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Det dröjer till januari innan valueguard publicerar december.

Den 21 kommer siffrorna för november.

Tänkte givetvis på första halvan som efterfrågades. Valueguard brukar alltid publicera första halvan av innevarande månad för Gbg/Sthlm. Det ger en fingervisning.
Citera
2022-12-16, 12:23
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Skulle dom försvara valutan skulle dom snarare ha sänkt räntan. Du kan aldrig ha tittat på växelkursen.

Du och en del andra i forumet har någon låsning som säger att växelkurs styrs av ränteskillnad. Men i verkligheten är ränta underordnad andra effekter.
Och det är därför som Schweiz har kunnat ligga med en ränta på -0.75% utan att växelkursen fallit. Och det är därför dom har kunna ligga på 0.25% och växelkursen stigit.

Schweiz råkar på gott och ont ses som en safe haven, vilket i kombination med att landet (och därmed valutan) är litet gör att efterfrågan på säkra CHF håller uppe växelkursen trots låg ränta och hög inflation. Sverige ses av många skäl som mindre av en safe haven, vilket gör att vi har svårt att hålla alltför avvikande räntor från omvärlden utan att påverka växelkursen. Håller vi för låg ränta relativt andra ekonomier, särskilt USA, går kronan ned och importpriserna för olja etc. ökar i kronor räknat, vilket i sin tur är inflationsdrivande.

En rationell förväntan är alltså att vi kommer att fortsätta jaga Feds räntebana med de effekter detta får på boendekostnader och därmed bostadspriser.

Interest rate parity i futuresmarknaden F0 = S0 * (1+ic)/(1+ib) gäller fortfarande.
Citera
2022-12-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Grattis till paradvåningen på Strandvägen

Det verkar i så fall som tillgången har ökat rejält och efterfrågan minskat.
Grattis särskilt till garaget för det finns bara några hus på Strandvägen som har garage ens.

Vem har nämnt något om Strandvägen annat än du själv i ett försök att flytta målstolparna? Diskussionen rörde Östermalm, sedan började du svamla något om 300 kvm på Strandvägen imorgon i någon bisarr tangent jag inte ens vidrört.

Tillgången är nog hyfsat konstant, efterfrågan likaså - misstänker att det är din plånbok som inte är tillräckligt dimensionerad bara. Måste svida att vara en så kallad bolånevinnare och ändock finna sig utestängd från de bästa och mest attraktiva objekten som istället går till "förlorarna" som hyr sin bostad.
Citera
2022-12-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuskfarbror
Vem har nämnt något om Strandvägen annat än du själv i ett försök att flytta målstolparna? Diskussionen rörde Östermalm, sedan började du svamla något om 300 kvm på Strandvägen imorgon i någon bisarr tangent jag inte ens vidrört.

Tillgången är nog hyfsat konstant, efterfrågan likaså - misstänker att det är din plånbok som inte är tillräckligt dimensionerad bara. Måste svida att vara en så kallad bolånevinnare och ändock finna sig utestängd från de bästa och mest attraktiva objekten som istället går till "förlorarna" som hyr sin bostad.

Jo det finns ju några till att välja på om man inkluderar hela Östermalm. Men att så många i tråden bor i paradvåningar på Östermalm är bara att gratulera. Men behöver plånboken vara så välfylld?
Hyra är ju billigt jämfört med att äga?
Citera
2022-12-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Jag älskar hur folk härinne kommer att tro att bostadsmarknaden kommer att dyka - det kommer den inte att göra. Anledningen stavas utbud och efterfrågan. Om du tar bort en stor del av hyresbeståndet, håller ned byggtakten över 20 år skapar du en artificiell brist. Det kommer alltid att finnas ett tryck. Folk fattar bara inte det.

Jämför snälla inte med 90 talskraschen. Sverige hade både en mindre befolkning och ett större hyresbestånd. Hyresrätterna var en tydlig motpol till bostadsrätterna och villorna. Folk valde helt enkelt bort bostadsrätterna då räntan var för hög.

Idag köper många för att de inte hittar billiga hyresrätter, vilket som sagt skapar ett konstant tryck. Så jag fattar inte varför människor ojar sig. Priserna kommer att falla. Men förmodligen ned till 2018/2019 års nivå.

Nja, du måste också räkna med att folk knappt får några löneförhöjningar (inte sedan 2010 iaf), samt att priser på mat och el går upp REJÄLT i dessa tider, folk har BETYDLIGT sämre köpkraft idag än 2010, alla förutom de rika då. Det är orimligt att en SKETEN villa i Kiruna eller Gällivare kostar 3 miljoner som idag, eller att en sketen villa i Luleå kostar 4-5 miljoner, nu snackar jag om villor på 80-90m2, inget lyx.

Vissa av dessa har bara direktverkande el dessutom.

Nej, alldeles för orimliga priser idag, måste ned 50-60% innan vi börjar närma oss rationella priser.
Citera
2022-12-16, 15:21
Medlem
Vi tar detta i punktform och steg för steg så kanske det blir lättare.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jo det finns ju några till att välja på om man inkluderar hela Östermalm.
Vi har alltså gått cirkeln runt och du håller nu med om att det trots allt inte är så förbannat svårt att hitta stora hyresvåningar på Östermalm.

Citat:
Men att så många i tråden bor i paradvåningar på Östermalm är bara att gratulera.
Är det verkligen så? Känns nog mer som ett påhitt från din sida. Tröttsamt.

Citat:
Men behöver plånboken vara så välfylld?
Du kan ju försöka. Återkom med svar.

Citat:
Hyra är ju billigt jämfört med att äga?
Här får jag ge dig rätt, dock. Jag orkar inte sitta och knåpa på diverse kalkyler som en svettig BLT mitt på julledigheten men du får gärna räkna på hur mycket Hemnets billigaste Östermalms-våning om cirkus 200 kvm kostar att finansiera i alla möjliga slags scenarion så återkommer jag med om det är billigare eller dyrare än hyran jag betalar. Jag vill också att du tar i åtanke alternativkostnaden för en finansiellt kompetent hyrestorsk med betydligt bättre förutsättningar än vanlig medelsvensson att investera sitt kapital med god förtjänst.
Citera
2022-12-16, 15:33
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Nja, du måste också räkna med att folk knappt får några löneförhöjningar (inte sedan 2010 iaf), samt att priser på mat och el går upp REJÄLT i dessa tider, folk har BETYDLIGT sämre köpkraft idag än 2010, alla förutom de rika då. Det är orimligt att en SKETEN villa i Kiruna eller Gällivare kostar 3 miljoner som idag, eller att en sketen villa i Luleå kostar 4-5 miljoner, nu snackar jag om villor på 80-90m2, inget lyx.

Vissa av dessa har bara direktverkande el dessutom.

Nej, alldeles för orimliga priser idag, måste ned 50-60% innan vi börjar närma oss rationella priser.

Ja, ned ska det betydligt. Inte bara pga räntor, inflation och energipriser..
Vi har krig i Europa som är en orsak i detta. Och som det ser ut nu kommer det att bli mycket värre med enorma konsekvenser.

Att som förstagångsköpare ge sig in på bostadsmarknaden i närtid är ett självmordsuppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in