Citat:
Självklart skall det vara rättvisa men jag tror inte man avsiktligt ger henne en dålig försvarare.
JJ är ung och vet väl inte hur saker och ting fungerar.
Hon kanske tror att en advokat bara ska företräda henne och hålla med och så är det ju givetvis inte om hon bara sitter där och tiger/ljuger. Advokaten vill ju kunna styrka det klienten säger med underlag.
Jag har själv haft att göra med några advokater med olika erfarenheter och fall de tidigare genomfört.
Den nyexaminerade var helt klart både bäst och effektivast.
Nån gång måste dessutom bli de första fallet med mord för alla advokater. 🤷♀️
JJ är ung och vet väl inte hur saker och ting fungerar.
Hon kanske tror att en advokat bara ska företräda henne och hålla med och så är det ju givetvis inte om hon bara sitter där och tiger/ljuger. Advokaten vill ju kunna styrka det klienten säger med underlag.
Jag har själv haft att göra med några advokater med olika erfarenheter och fall de tidigare genomfört.
Den nyexaminerade var helt klart både bäst och effektivast.
Nån gång måste dessutom bli de första fallet med mord för alla advokater. 🤷♀️
Ja, naturligtvis har man inte valt en "dålig" advokat, utan det sker genom den vanliga proceduren.
Sedan kan man förstås ha misstankar om att JJ kan ha sina åsikter och vara på ett visst sätt, vilket kan orsaka skav mellan henne och hennes försvarare.
Och visst, alla är vi nybörjare någongång.
Nu utgår de flesta i tråden från att JJ är skydlig, och många i tråden verkar önska henne ett dåligt försvar.
Jag personligen anser att vi som rättssamhälle ska vara stolta över att vi inte har summariska rättegångar och att vi inte dömer godtyckligt. Att alla har rätt till försvarare som är godkända och bra nog för sitt uppdrag. Även om du är skuldig till brott har du enligt vårt rättsystem rätt till en rättvis bedömning.
Om man vänder på det, och säga att JJ skulle (mot min förmodan) vara oskyldig. Då vill väl ingen att hon döms och den riktiga mördaren går fri.
Vet inte hur advokater arbetar, men om du t ex kommer in till vården med en komplex sjukdomsbild, riskerar allvarliga hälsoproblem, då har en ung oerfaren läkare både stöd från kollegor/överläkare/jour och digitalt stöd.
Som sagt, ingen i vårt samhälle är betjänta av att JJ får ett dåligt försvar, om det är det hon riskerar (vilket vi förstås inte vet). Tvärtom skapar det osäkerhet i TR bedömning.
En dom från en rätt är trots allt inte något som är som en maskin som "bara vet svaret" på sanningen om vad som hände. Därför kan man överklaga en så allvarlig dom som som det här kan innbära till HR.
Vi vill väl alla att rätt ska vara rätt och att vi kan lita på vårt rättssystem?