Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
Två våningar av dödlig systematik, gaskammare i bottenvåning och hiss upp till de olika ugnarna på övre plan. Finns ju till beskådan i Auschwitz II-Birkenau, samt bilder, beskrivningar, modeller, you name it.
Den provisoriska hissen som installerades i
Krema II, och som inte byttes under hela lägrets historia, hade en belastningskapacitet på ca. 300 kg. I Jean-Claude Pressacs bok finns en bild på denna imponerande skapelse. I
Krema III så installerades en riktig hiss, som mycket riktigt kunde bära betydligt fler lik än
Krema II, som ändå påstås ha varit det mer aktiva krematoriet.
Att kalla krematorierna med tillhörande bårhus en "imponerande skapelse" med "dödlig systematik" är alltså fullständigt löjeväckande.

Tvärtom: det har länge påpekats att hela förintelseflödet var pinsamt ineffektivt och rent utav obegripligt – allt från ventilationsstyrkan till hissarna, till hålen i taket, till valet av gas, och så vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
stone_sleeper
Tyskarna byggde väldigt mycket under krigsåren, ofta genom Organisationen Todt, som använde krigsfångar som slavarbetare (tiotusentals jobbades ihjäl). Många av dessa objekt de byggt är ganska imponerande. Det kan handla om bunkrar, underjordiska objekt, broar, motor- och järnvägar, mm. Ett litet
exempel av många.
Ändå använder man gamla skjul som potentiellt läcker giftig gas... Okej.
Bra poäng och intressant observation.
Citat:
Ursprungligen postat av
KlausStein
Det här är så dumt att jag bara måste kommentera. Vanligtvis lämnar jag dessa trådar åt experterna, men ingen har hittills tagit upp den absolut viktigaste aspekten av problemet med 20-30 pers/m^2 i ett tätt förslutet rum med en vanlig dörr.
Det är möjligt att få samarbetsvilliga människor att under korta perioder tränga ihop sig i små utrymmen. 20-30 pers/m^2 i ett rum är såklart inte möjligt även med god vilja och akrobatik, men även om vi låtsas att så skulle vara möjligt så kommer nästa problem fortfarande vara helt omöjligt: att få ut liken igen inom en rimlig tidsrymd.
Jävligt bra poäng och viktig insikt. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Tja, det vittnas ju om detta från sonderkommando att det var ett hårt slit, men så var de ju ett stort gäng som tjänstgjorde vid varje stort krematorium, upp mot 200 st i skift.
Ja, och majoriteten av fångarna arbetade inte med att släpa lik från "gaskammaren" till hissen. Enligt Henryk Tauber, ert viktigaste vittne, så arbetade ca. 120 personer i
Krema II och III under perioden mars-april 1943, med knappt några vakter. Officiella tyska dokument indikerar att arbetarna vid krematoriert helt enkelt kallades "krematoriepersonal" och designerades "hjälpredor", "experter", "eldare", mm.
Citat:
Jag tippar på att du liksom alla andra förnekare konstant glömmer att det Gerstein vittnade om var att det var minst hälften barn, och är barn lika utrymmeskrävande som fullmatade vuxna…?
Skulle inte du foga dig och tränga dig in om folk hotade dig med vapen, och du inte visste säkert att du skulle dö om du gick in i ett utrymme? Skulle inte de vapnen det hotades med utanför då upplevas som en större fara än att försöka försvinna bland en folkmassa i ett utrymme…?
Du kan ju även se på de bilder etc jag länkat att det är fullt möjligt att få in 8 personer på 53x53 cm golvyta
Det är talande att du selektivt väljer och vrakar ur Gersteins vittnesmål på ett sätt som passar 2022 års version av förintelsemyten: du ignorerar dödstalen, du ignorerar höghusen med kläder, och du försöker hitta bortförklaringar till den fysiskt omöjligt densiteten. Och så vidare. Dina spekulationer till trots så finns det mig veterligen inte en enda seriös, ortodox förintelseforskare som på allvar försvarar Gersteins påståenden om densiteten i "gaskamrarna". Det hade varit enkelt för dig att förkasta det, tillsammans med hans övriga påhitt som du hittills inte velat diskutera. Du förkastade alldeles nyss hans påståenden om dielsemotorer, så varför du fortfarande hänger kvar vid densitetsmyten är obegripligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
heggenes
Förintelsen var ju känd hos de allierade och upplysta personer i Sverige, redan från ca 1943.
Hjälp mig förstå: var "förintelsen" världens hemligaste händelse som aldrig omskrevs någonstans, aldrig nämndes i något dokument, och spenderade tyskarna astronomiska resurser på att "dölja alla bevis" – eller kände alla till det och Hitler skröt i internationellt publicerade tal om sin judeutrotning?
Hallå?