2022-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, om man tänkt bo på samma ställe hela livet så är det ju lika bra att äga sitt boende. Vet inte om de mest framgångsrika människorna väljer att sitta så pass stilla hela livet men det kanske passar en del.

Det lär nog ligga på runt 99% som äger. En del av den sista %-en äger förmodligen hyreshuset de bor i om de nu hyr.

Sen finns det naturligtvis undantag men det finnsint ens kvar tillräckligt med stora hyresrätter kvar på Östermalm så det räcker.

Och väldigt få HR i Djursholm, Lidingö (Det bor nog inte så många "framgångsrika" i Larsboda), Saltsjöbaden (Fisksätra är nog inte så fyllt av "framgångsrika") och för all del få även på gräddhyllorna i Malmö och Göteborg.

Och ute i landet äger de väl de flesta godsen och herrgårdarna. Svårt att hyra sådana.
Senast redigerad av Immelman 2022-12-15 kl. 14:59.
Citera
2022-12-15, 15:00
Avslutad
Det finns ca 80 boende ute på hemnet som säljs ”på ritning”. Flera riktigt dyra. Det är nog försent för att tro nån nappar på vad man gett..flera lär nog ligga på -20% nu innan inflyttning. 2023-24. En såg jag att Nordr garanterar pynta allt över 3.25 eller om det var 3.75% ränta för ditt bolån i tre år. Skulle ha rejäl ångest om man satt i den sk-ten..med saluobjekt på ritning.
Citera
2022-12-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det lär nog ligga på runt 99% som äger. En del av den sista %-en äger förmodligen hyreshuset de bor i om de nu hyr.

Sen finns det naturligtvis undantag men det finnsint ens kvar tillräckligt med stora hyresrätter kvar på Östermalm så det räcker.

Ca en tredjedel av lägenheterna på Östermalm och resten av innerstaden är hyreslägenheter, herr Svammelman. En stor andel av de mest spektakulära våningarna idag är fortfarande just hyreslägenheter.
Citera
2022-12-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det är bara på flashback man hittat folk som förespråkar hyresrätt. Helt otroligt. Ändå hänger ni foliehattar i denna tråd som berör Br och äganderätt.
En inte oansenlig del av Stockholms bättre lägenheter är hyresrätter.
Senast redigerad av DattMamon666 2022-12-15 kl. 15:10.
Citera
2022-12-15, 15:07
Medlem
Citat:
Och visst kan man tycka att amorteringskravet är en bra reglering.
Så länge man inte tror att det har någon större effekt. För det har det naturligtvis inte.
Annat än att skapa administration och ineffektivitet i systemet.
De som amorterar nu skulle säkert ha gjort det ändå nu när räntorna stigit.
Och de som inte kan eller har lust behöver inte göra det ändå.

Smart reglering

Är också skeptisk till regleringar. Min poäng är att man visar sin bias och inte ser helheten om man ständigt gäller på just amorteringskravet. Lite som att tjata om att ett fönster är trasigt när hela huset står i lågor. Jag menar att hela kreditmarknaden borde göras om i grunden. Så länge det inte görs stöder jag ett amorteringskrav.
Citera
2022-12-15, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Ca en tredjedel av lägenheterna på Östermalm och resten av innerstaden är hyreslägenheter, herr Svammelman.

Snarare en fjärdedel på Östermalm om vi håller oss där "de framgångsrika" helst bor.
Och i just de HR bor de "framgångsrika" i Sverige?
När flyttade de in? Hur stora lägenheter? Stod de i bostadskö?

Sen finns ju en marknad där BR hyrs ut i andra hand förstås. Till Expats och diplomater
Citera
2022-12-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Är också skeptisk till regleringar. Min poäng är att man visar sin bias och inte ser helheten om man ständigt gäller på just amorteringskravet. Lite som att tjata om att ett fönster är trasigt när hela huset står i lågor. Jag menar att hela kreditmarknaden borde göras om i grunden. Så länge det inte görs stöder jag ett amorteringskrav.

Personligen så gnäller jag inte alls. Jag förstår precis vilket finanspolitiskt budskap FI vill sända och det kan säkert vara bra i någon mening.

Men det kommer inte att leda till något egentligt resultat än det hade blivit utan. Särskilt som alla som får problem kommer att slippa amortera ändå.
Citera
2022-12-15, 15:23
Medlem
Citat:
Snarare en fjärdedel på Östermalm om vi håller oss där "de framgångsrika" helst bor.

Sen finns ju en marknad där BR hyrs ut i andra hand förstås. Till Expats och diplomater
Varför konvergerar alltid flashbacktrådar till att medelmåttor sitter och gissar hur framgångsrika har det?

Är man rik så styr boendet, inte upplåtelseformen. Hyresrätter och bostadsrätter är lika attraktiva som äganderätter givet att de fyller rätt funktion.
Citera
2022-12-15, 15:26
Medlem
Citat:

Nästan hälften av paradvåningarna är fortfarande hyresrätter. De som har tillgång till dessa är ofta höga företagsledare eller andra framstående personer. Välkommen till Sverige, herr Svammelman.
Citera
2022-12-15, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Varför konvergerar alltid flashbacktrådar till att medelmåttor sitter och gissar hur framgångsrika har det?

Är man rik så styr boendet, inte upplåtelseformen. Hyresrätter och bostadsrätter är lika attraktiva som äganderätter givet att de fyller rätt funktion.

Käre "framgångsrike",

Det kan så vara att de bryr sig mest om läge och funktion.
Men det finns ju ett pyttelitet problem. Att få tag i en sådan.
Hur fick du själv din 200-300 kvm på Östermalm? Precis den du ville ha?
För hur attraktiv den än är så är det betydligt troligare att hitta motsvarande BR genom att slanta upp lite av förmögenheten och flytta in direkt
Citera
2022-12-15, 15:45
Medlem
Citat:
Käre "framgångsrike",

Det kan så vara att de bryr sig mest om läge och funktion.
Men det finns ju ett pyttelitet problem. Att få tag i en sådan.
Hur fick du själv din 200-300 kvm på Östermalm? Precis den du ville ha?
För hur attraktiv den än är så är det betydligt troligare att hitta motsvarande BR genom att slanta upp lite av förmögenheten och flytta in direkt
Det är ganska smidigt att hyra dyra objekt. Problemet för dig är att du inte har råd att hyra, så du har aldrig ens kikat. Så om du vill bo på Östermalm får du fixa ihop någon gnetkalkyl där du förvaltar en BR på 80kvm eller vad det nu blir, där merparten täcks upp av kredit. Hyra gör man debit, och dessutom betalar man någon annan för förvaltningen. Folk med mycket pengar har dock inte problemet att det då blir för dyrt.

Kanske ligger en del av förvirringen i att den som inte har saker kan tro att det bara är fördelar med att äga saker, oavsett om det är bostäder eller föreningsmedlemskap. Det handlar inte om att X% net worth hamnar i en bostad, det handlar om att det är drygt att äga och förvalta saker (som sagt om inte det är själva funktionen; långsiktiga familjehem osv).
Citera
2022-12-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Det är ganska smidigt att hyra dyra objekt. Problemet för dig är att du inte har råd att hyra, så du har aldrig ens kikat. Så om du vill bo på Östermalm får du fixa ihop någon gnetkalkyl där du förvaltar en BR på 80kvm eller vad det nu blir, där merparten täcks upp av kredit. Hyra gör man debit, och dessutom betalar man någon annan för förvaltningen. Folk med mycket pengar har dock inte problemet att det då blir för dyrt.

Kanske ligger en del av förvirringen i att den som inte har saker kan tro att det bara är fördelar med att äga saker, oavsett om det är bostäder eller föreningsmedlemskap. Det handlar inte om att X% net worth hamnar i en bostad, det handlar om att det är drygt att äga och förvalta saker (som sagt om inte det är själva funktionen; långsiktiga familjehem osv).

Så du gick bara upp till hyresvärden och fick din paradvåning på Östermalm. Den stod tom kanske och bara väntade på dig?

Nu ska vi inte gå in på vad jag har råd med men om du fixar en 300 kvm åt mig på Strandvägen till i morgon så ska det inte vara några problem att betala hyran i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in