Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-14, 18:08
  #1033
Medlem
Flashback har blivit uselt. Finns det inga Northvolt anställda som kan skapa ett tillfälligt konto och berätta vad som händer på fabriken?
Hur går snacket där? Är det hallelujastämning eller går alla runt och knaprar litium för att få ett slut på eländet?
Citera
2022-12-15, 07:16
  #1034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det duger naturligtvis inte med dessa osäkra uppgifter. Det måste stå någon ansvarig för uttalandena. Det talas som vanligt om framtiden. Det är fortfarande bara planer. Läser man längre ned har rubriken "det är nu det händer" förändrats till "det här kommer att hända".

Det finns mycket goda orsaker att försöka ta reda på vad som egentligen har producerats i Northvolt Ett i år. Yttrerligare ett skäl är naturligtvis att när statsminstern besökte företaget gömde man den tidigare mediastjärnan Carlsson så han inte förekom i artikeln eller på bild. Bara statsministern och en minister till visas på bilden.

Fram med produktionssiffror. Vi har betalt 6 miljarder, vi vill gärna veta hur det går.

För övrigt så ligger jag lågt i diskussionerna här. De som påstår sig försvara Northvolt attackerar istället postare som vill ha siffror på hur det går. Även det är notabelt. Det borde ligga i allas intresse att investeringar med skattemedel följs upp.



https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lje-det-hander

Tidigare har väl dessutom främst VW och Volvo nämts som kunder, vad jag minns. Nu kommer artikel om planer med Scania.

Video anser jag att man inte skall behöva titta på för att få säkra data. Men i detta fall visade videon två industrirobotar i en sparsamt inredd fabriksbyggnad. Det är svårt att dra säkra slutsatser av det. Det skall dit 100 robotar sägs det. Och detta är alltså inte Northvolt utan Scania.

Skildringen är kraftgt partisk

Två robotar rörde sig bevisligen, men frågan är om de producerade något användbart.

Scania är sedan 2018 känd investerare och därmed även tilltänkt kund hos NV.

Vad innebär konceptet Uppstartsperiod för dig?
Citera
2022-12-15, 07:34
  #1035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi har upprepat detta många gånger. Det jag vill veta är vad 1500 anställda (600 från början) har producerat under ett år. Vad produceras just nu? I hårda data. Vilka kvantiteter? I vilka märken och modeller används batterierna? En "produktionslina" var klar att starta för ett år sedan.

Du har däremot aldrig svarat på frågan.

Vad innebär en uppstartsfas på en stor industri för dig?
Citera
2022-12-15, 07:47
  #1036
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det håller inte att diskussionen bara går i cirklar så jag lämnar den för en stund och hoppas på att klara data om företagets produktion kommer in i tråden.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)

Försöker mer bara att förstå din vinkel, samt varför du vägrar svara på frågor.

Vad innebär en uppstart på en stor industri för dig?
Vad innebär en uppstartsfas på en stor industri för dig?
Vad innebär konceptet Uppstartsperiod för dig?
Citera
2022-12-15, 10:55
  #1037
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Försöker mer bara att förstå din vinkel, samt varför du vägrar svara på frågor.

Vad innebär en uppstart på en stor industri för dig?
Vad innebär en uppstartsfas på en stor industri för dig?
Vad innebär konceptet Uppstartsperiod för dig?
Jag tror att du och wwr på något sätt pratar förbi varandra. Grundproblemet är nog inte att en stor industri tar tid att starta. Problemet, som jag uppfattar det, är att industri, politik och offentlig förvaltning av våra skattepengar blandas ihop.

Alla med någon förståelse för den svenska offentliga sektorn vet hur otroligt misskött och dysfunktionell den är. Det pågår sedan decennier ett oerhört slöseri med skattemedel som gradvis gör den offentliga sektorn mer och mer dysfunktionell. Förfallet är skrämmande.

När samma politiker och tjänstemän som mer eller mindre förstör den offentliga sektorn ger sig i lag med industrin finns det all anledning att känna oro som skattebetalare. Det är önskvärt med tydlighet och granskning av hur våra skattepengar används. Överlag är medierna mycket dåliga på att göra sitt jobb som ”tredje statsmakten”: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten
Citera
2022-12-15, 12:46
  #1038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag tror att du och wwr på något sätt pratar förbi varandra. Grundproblemet är nog inte att en stor industri tar tid att starta. Problemet, som jag uppfattar det, är att industri, politik och offentlig förvaltning av våra skattepengar blandas ihop.

Alla med någon förståelse för den svenska offentliga sektorn vet hur otroligt misskött och dysfunktionell den är. Det pågår sedan decennier ett oerhört slöseri med skattemedel som gradvis gör den offentliga sektorn mer och mer dysfunktionell. Förfallet är skrämmande.

När samma politiker och tjänstemän som mer eller mindre förstör den offentliga sektorn ger sig i lag med industrin finns det all anledning att känna oro som skattebetalare. Det är önskvärt med tydlighet och granskning av hur våra skattepengar används. Överlag är medierna mycket dåliga på att göra sitt jobb som ”tredje statsmakten”: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tredje_statsmakten

Nu när jag skrivit klart så ser jag att det blev ett rätt så långt inlägg, så håll i hatten.

Allt detta är fullt möjligt men det är inte där som min expertis ligger. Den finns i industriprocesser samt start av industri. Det är där som jag försöker förmedla det mesta av vad jag skriver.

Om det är slöseri eller en investering lär tidens tand visa, inget som jag vet något om.

När det däremot kommer frågor som t.ex. hur mycket 1500 personer tillverkar på en helt nybyggd fabrik som inte ens har varit igång i ett år (ej inräknat showbattericellen som pressades fram innan nyår) så finns det inga bra svar. Att en fabrik skulle starta helt utan olika produktionsmotgångar finns inte på kartan och vore totalt ansvarslöst. Det är något som måste ta tid, för annars så har du kört sönder mer än hälften som du har installerat. Skulle svaret vara "jättemycket" så vore det en total lögn. Om svaret inte skulle vara "väldigt lite" så skulle jag vara orolig. Om svaret Är "väldigt lite" första året så känns det rätt. Det mesta av tiden år ett går ut på att kalibrera, programmera, justera, beräkna och finslipa utrustning. Det är först i slutet av år två (i min erfarenhet) som du har ett kvitto på hur det har gått.

Under tiden som detta sker så vore det även konstigt om man inte körde dubbel bemanning. För att låta som en skolbok från högstadiet nu, men vad skulle du föredra av dessa scenarion?

1: Kalle och Lisa är med och startar en fabrik. De är båda tekniskt kunniga men helt nya på jobbet med en produkt som de inte tillverkat tidigare. De ser problem och diskuterar de mellan varandra och hittar en lösning som fungerar. När de efter flertalet arbetsveckor har fått maskinen att fungera önskvärt så stannar Kalle kvar som operatör vid maskinen, Medan Lisa går vidare till en ny, exakt lika dan maskin som ska installeras. Hon tar med sig sin kunskap från förra maskinen. Väl där så får hon en ny kollega vid namnet Agnes som ska hjälpa till att installera denna maskin och som dess utom har stor nytta av den kunskap som Lisa bär med sig från förra maskinen hon installerade. Installationen av maskin nummer två går fortare än maskin nummer ett nu när en av dem har erfarenhet och när maskin nr två är klar Stannar Lisa kvar medan Agnes går vidare till nästa maskin o.s.v. o.s.v.

2: Kalle är med och startar en fabrik. Han är tekniskt kunnig men helt ny på jobbet med en produkt som han inte har tillverkat tidigare. Han ser problem och försöker att lösa dem. Tyvärr så har han ingen i direkt anslutning att bolla sina idéer med så han måste vänta på enkomma möten som tar tid och håller honom borta från maskinen. Som teknisk kunnig så löser han problemet men på längre tid än om han hade haft en direkt kollega. Efter flertalet arbetsveckor (mest troligt fler än i scenario ett) så är han klar med maskinen. Nu finns det två vägar att gå. Ska Kalle skickas vidare till nästa maskin och börja installera den och lämna maskinen som just blivit klar till nyanställda Lisa som är tekniskt kunnig men saknar erfarenhet och måste därmed lära sig maskinen och hur den fungerar, vilket tar tid. Eller ska Lisa börja med att göra samma resa som Peter och installera den nya maskinen. Hon har här fördel med att Peter redan har gjort det och har kunskap men Peter har inte alltid tid för henne då han redan har sitt eget jobb att sköta.

Scenario ett börjar med dubbel bemanning (0/2, alla är nya, ingen har erfarenhet) när nästa lina dras igång så har de en bemanning med 2/1 (två delar som vet vad de gör, en del ny). Detta går vidare till 3/1, 4/1 fram till 5/0 när det är klart. Dubbel bemanning kostar självklart mer i starten.

Scenario ett ser ut så här. 0/1, 1/1, 2/1, 3/1, 4/1, 5/0.

I bägge scenariorna så är det först när man når 2/1 som du har en effektiv upprampning. Scenario ett når den mycket snabbare genom att helt hoppa 1/1 men det kräver fler anställda i början.
Citera
2022-12-15, 13:31
  #1039
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Nu när jag skrivit klart så ser jag att det blev ett rätt så långt inlägg, så håll i hatten.

Allt detta är fullt möjligt men det är inte där som min expertis ligger. Den finns i industriprocesser samt start av industri. Det är där som jag försöker förmedla det mesta av vad jag skriver.

Om det är slöseri eller en investering lär tidens tand visa, inget som jag vet något om.

När det däremot kommer frågor som t.ex. hur mycket 1500 personer tillverkar på en helt nybyggd fabrik som inte ens har varit igång i ett år (ej inräknat showbattericellen som pressades fram innan nyår) så finns det inga bra svar. Att en fabrik skulle starta helt utan olika produktionsmotgångar finns inte på kartan och vore totalt ansvarslöst. Det är något som måste ta tid, för annars så har du kört sönder mer än hälften som du har installerat. Skulle svaret vara "jättemycket" så vore det en total lögn. Om svaret inte skulle vara "väldigt lite" så skulle jag vara orolig. Om svaret Är "väldigt lite" första året så känns det rätt. Det mesta av tiden år ett går ut på att kalibrera, programmera, justera, beräkna och finslipa utrustning. Det är först i slutet av år två (i min erfarenhet) som du har ett kvitto på hur det har gått.

Under tiden som detta sker så vore det även konstigt om man inte körde dubbel bemanning. För att låta som en skolbok från högstadiet nu, men vad skulle du föredra av dessa scenarion?

1: Kalle och Lisa är med och startar en fabrik. De är båda tekniskt kunniga men helt nya på jobbet med en produkt som de inte tillverkat tidigare. De ser problem och diskuterar de mellan varandra och hittar en lösning som fungerar. När de efter flertalet arbetsveckor har fått maskinen att fungera önskvärt så stannar Kalle kvar som operatör vid maskinen, Medan Lisa går vidare till en ny, exakt lika dan maskin som ska installeras. Hon tar med sig sin kunskap från förra maskinen. Väl där så får hon en ny kollega vid namnet Agnes som ska hjälpa till att installera denna maskin och som dess utom har stor nytta av den kunskap som Lisa bär med sig från förra maskinen hon installerade. Installationen av maskin nummer två går fortare än maskin nummer ett nu när en av dem har erfarenhet och när maskin nr två är klar Stannar Lisa kvar medan Agnes går vidare till nästa maskin o.s.v. o.s.v.

2: Kalle är med och startar en fabrik. Han är tekniskt kunnig men helt ny på jobbet med en produkt som han inte har tillverkat tidigare. Han ser problem och försöker att lösa dem. Tyvärr så har han ingen i direkt anslutning att bolla sina idéer med så han måste vänta på enkomma möten som tar tid och håller honom borta från maskinen. Som teknisk kunnig så löser han problemet men på längre tid än om han hade haft en direkt kollega. Efter flertalet arbetsveckor (mest troligt fler än i scenario ett) så är han klar med maskinen. Nu finns det två vägar att gå. Ska Kalle skickas vidare till nästa maskin och börja installera den och lämna maskinen som just blivit klar till nyanställda Lisa som är tekniskt kunnig men saknar erfarenhet och måste därmed lära sig maskinen och hur den fungerar, vilket tar tid. Eller ska Lisa börja med att göra samma resa som Peter och installera den nya maskinen. Hon har här fördel med att Peter redan har gjort det och har kunskap men Peter har inte alltid tid för henne då han redan har sitt eget jobb att sköta.

Scenario ett börjar med dubbel bemanning (0/2, alla är nya, ingen har erfarenhet) när nästa lina dras igång så har de en bemanning med 2/1 (två delar som vet vad de gör, en del ny). Detta går vidare till 3/1, 4/1 fram till 5/0 när det är klart. Dubbel bemanning kostar självklart mer i starten.

Scenario ett ser ut så här. 0/1, 1/1, 2/1, 3/1, 4/1, 5/0.

I bägge scenariorna så är det först när man når 2/1 som du har en effektiv upprampning. Scenario ett når den mycket snabbare genom att helt hoppa 1/1 men det kräver fler anställda i början.
Jag har full förståelse för det du skriver och min expertis ligger också främst inom industrin. Frågeställningen ska kanske snarare vara om det är lämpligt att satsa skattepengar i ny industri på detta sätt. Man skulle vilja se de samhällsekonomiska kalkylerna och resonemang om alternativkostnader från politiskt håll.
Citera
2022-12-15, 14:18
  #1040
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten


Han har bestämt sig, den mest dogmatiska människan jag någonsin sett. Den totala rättshaveristen.


Här är mer bevis åt wwr var Northvolts batterier nu används. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...lje-det-hander
Det sker ingen produktion där inne kan vem som helst se, det enda man lyckas filma är ju två robotar som torrkör, "jobbar för fullt". På sin höjd sker det drifttagning.
Citera
2022-12-15, 15:35
  #1041
Medlem
Siemens ordförande Jim Hageman Snabe blir nu också ordförande i Northvolt. Han är tidigare VD för SAP och sitter även även i styrelsen för Maersk, Deutsche Bank och Allianz. Han verkar lämna ordförandeskapet för Maersk för att ta ordförandeskapet i Northvolt.

https://www.di.se/live/siemenstopp-b...for-northvolt/
Citera
2022-12-15, 15:50
  #1042
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har det ens visat sig om det är skiftarbete eller kontorstid?

Vilka kvalifikationer kräver de? Var är alla anställningsannonser man förväntar eftersom de skriker efter arbetskraft och bl.a. drar till Finland för att rekrytera.

Kan väl knappast vara jättesvårt att få arbete på golvet på NV?
Citera
2022-12-15, 15:51
  #1043
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Kan väl knappast vara jättesvårt att få arbete på golvet på NV?
Men vad står det i annonserna? De måste ha genomfört stora annonsdrivar i Sverige innan de dragit till Finland på rekryteringsturné. Företaget skriker ju efter arbetskraft.

Varför är inte Carslsson ofta i medierna och berättar om alla fördelar med att jobba där?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-15 kl. 15:58.
Citera
2022-12-15, 15:59
  #1044
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men vad står det i annonserna? De måste ha genomfört stora annonsdrivar i Sverige innan de dragit till Finland på rekryteringsturné. Företaget skriker ju efter arbetskraft.

Ja jag förstår vad du menar. Men tycker det borde vara rätt lätt att anställa folk för golvjobb. Har du gått klart gymnasiet bör man ha halva inne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback