2022-12-15, 05:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag gick in på Google Maps igen nu och "ställde" mig utanför nr 6, vänd mot Helenas hem/cykelbanan. Och det är en förhållandevis lång sträcka från nr 6 och dit. Lägg därtill lite "gryningsljus". Det är möjligt att det ser närmare ut i verkligheten, men från Google-perspektiv, så ser det långt ut - även om man utgår från Ugglans beräkning på 3-4 sek, speciellt om man inte sitter och är beredd och väntar på att kunna identifiera/notera någonting, som snart ska dyka upp. (Och inte vet om det/den ska passera en gång till om 5-15 min.) Det skulle vara intressant att höra vad den andra killen sade om vad han upplevde och såg.

Det enklaste sättet att sätta sig in i killarnas situation är att välja ut en någorlunda väl trafikerad rondell, mäta ut 100 meter från den och sedan titta vad man faktiskt ser på bilarna när de är i den fjärdedel av rondellen som är närmast platsen där man står.

Min mening är att yttre former går utmärkt att se men lampor osv syns bara om de lyser.

Frågan om bilmodeller känns igen är lite vanskligare. Självklart känner man igen bilar med typiska former. Men om bilmodellen är snarlik andra bilmodeller så blir det givetvis vanskligare att känna igen den. Dvs resonemanget, att bilmodellen måste vara ovanlig eftersom killarna inte kände igen den, är inte helt vattentätt. Det kan vara precis tvärtom också, om de former man noterar passar flera bilmodeller så blir det också svårt att identifiera den.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2022-12-15 kl. 05:59.
Citera
2022-12-15, 07:16
Medlem
Bättre att köra på med killarna. Det är ändock rätt viktigt vem av killarna som vittnade. Det anmärkningsvärda är nämligen att vittnet vad vi vet inte namnger några grannar vars bil det kan handla om. Man måste i vilket fall kollat mycket i området för att hitta bilen och inte hittat den. Det är en begränsat grupp som kört på cykelbanan innan brottet och GM har bra lokalkännedom. Därför är jag benägen att tro att GM har fått sin lokalkännedom på ett annat sätt, såsom: bodde i området tidigare i sitt liv, hade ett längre förhållande med någon i området, jobbade med att ha hand om grönområden i området eller så körde han inte sin egen bil vid brottstillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Skärp dig!

Jag är i gott sällskap med flera sunt tänkande personer i tråden. Du är dock INTE en av dem!

Men då gör vi som du vill, Diktatorn: Från och med nu heter vittnesmålet från Hällristningsvägen "Killen". Komplikationer som kan uppstå som en följd av detta, får du förklara. Ok? Nöjd?

I övrigt är det så att du enbart går in för att kritisera och ifrågasätta precis allt i tråden. Du bidrar aldrig med något. Du sitter på Flashback hela dygnet i alla möjliga trådar och härskar. Fan människa, har du inget liv?
Senast redigerad av Skvagg 2022-12-15 kl. 08:04.
Citera
2022-12-15, 08:46
Medlem
Du och Thord har ett starkt fokus på några småkriminella som figurerar i drogkretser i Mariestad vid tiden för brottet, såsom PU. Dessa har gjort en sport av att beskylla/svartmåla varandra angående brottet. Finns det något konkret som tyder på att HA gjorde (drog)affärer med dessa? Mig veterligen definitivt inte. Vad skulle dessa personer ha haft för motiv att utföra ett sådant här grovt brott, och dessutom lyckas komma undan med det?
Har ni uppgifter om att dessa personer höll på med fyllekörning i höga hastigheter i Ekuddenområdet?
Citat:
Jag har tänkt igen på det här med GW Persson och hans två gubbar. Det är främst tre saker som intresserar mig:

1) När GW Persson började prata om sina två gubbar, sa han att det var "50/50" att hans teori var rätt. Sedan en ganska lång tid tillbaka säger han inte det längre, utan han säger tvärsäkert att han "vet" för att han har "räknat ut det". En tydlig skillnad, alltså.

2) GW Persson säger att hans två gubbar ingick i Helenas bekantskapskrets. Jag menar att det är en stor skillnad på "vänkrets", "umgängeskrets" och "bekantskapskrets". Det är naturligtvis svårt att veta vad GW Persson menar exakt med just "bekantskapskrets", men i min värld är det personer som man främst "känner" men kanske bara ibland umgås med - eller inte umgås med alls.

3) GW Persson säger att hans två gubbar inte var på Stadt den aktuella kvällen, vilket "försvårar saken", som GW Persson uttrycker det.

Alltså: GW Persson letar efter två tajta gärningsmän i Helenas "umgängeskrets" som inte var på Stadt (men vilka han anser sig veta vilka de är).

Jag tror att Helenas bekantskapskrets var stor, vilket - om vi håller oss till GW Perssons teori - trasslar till allting betydligt. Men jag är benägen att tro att GW Persson och "Hanna" har rätt när de hävdar (minst) två gärningsmän. Till syvende och sist kvarstår PU som toppkandidat - även om han påstår sig ha varit på Stadt den aktuella kvällen.
Citera
2022-12-15, 10:50
Medlem
Sunsets avatar
Citat:

[...]
Jag håller med dig om att ett gäng har sänkt nivån i tråden, och av den anledningen loggar jag in mer sällan nu. Några roar sig med att kasta invektiv vilt omkring sig samt strör sina inlägg med drivor av spydigheter. Det känns inte särskilt inspirerande att svara på vissa tråddeltagares inlägg som det är nu. Jag har helt enkelt på grund av just detta medvetet låtit bli att svara på en del inlägg, trots riktade frågor.
[...]

Den som sänker nivån i tråden mest av alla är ju faktiskt du själv. Ser du inte det? Du är allmänt otrevlig och nedvärderande mot andra skribenter när de inte är av samma åsikt som du.

Min fetmarkering: Detta är ju ett enkelt sätt för dig att undvika att svara på frågor som är besvärande för dig. För några dagar sedan frågade jag dig när du hade det där samtalet med Hanna. Trots att du varit inne ett antal gånger har jag inte fått något svar. Kan du tänka dig att svara nu eller är denna fråga alltför besvärande för dig? Som sagt tidigare, ett årtal duger.
Citera
2022-12-15, 11:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Du och Thord har ett starkt fokus på några småkriminella som figurerar i drogkretser i Mariestad vid tiden för brottet, såsom PU. Dessa har gjort en sport av att beskylla/svartmåla varandra angående brottet. Finns det något konkret som tyder på att HA gjorde (drog)affärer med dessa? Mig veterligen definitivt inte. Vad skulle dessa personer ha haft för motiv att utföra ett sådant här grovt brott, och dessutom lyckas komma undan med det?
Har ni uppgifter om att dessa personer höll på med fyllekörning i höga hastigheter i Ekuddenområdet?

Ja, jag delar din uppfattning vad gäller dessa småkriminella/umgås i gråzonen: PU,PK, PN ,TomBran, EA, RiKe och JöLa. Det har ju ingen som helst koppling till Helena. Möjligtvis att de tränade på samma gym, det bör vara allt. Om JöLa då rörde sig i en kristen kontext och där träffat på Helena...lite långsökt men inte omöjligt.

Det blir också ett stort problem med motivet och när nästan alltid när en ung kvinna försvinner/mördas brukar GM återfinnas i offrets absoluta närhet. En pojkvän eller ett ex. Kanske en hemlig "pojkvän"...

RiKe som är avliden var dömd för våldtäkt. Jag har dock lite svårt att se att han och någon mer då skulle överfalla Helena vid Ekuddenvägen där stigen börjar och sedan ta med kroppen och gömma den så att ingen hittar den och sedan hålla tyst. Man begår inga egentliga misstag mer än att man kastar ut skorna i bushen.

Men vad gäller det loudamus skriver om bilbytet på natten, det som hördes bakom en balkongdörr och att PN ska ha rest iväg en vecka är ändå en betydande "smoking gun" som man måste gå till botten med och som behöver en tillfredställande förklaring. Att han sett på en film "Livet på Larvfötter" är inget alibi om ingen annan kan intyga det. Samma med EA som skall ha sett flera filmer men videokassetband räckte ju inte till för dessa filmer riktigt (Mardrömmen i Mariestad). Man måste gå till botten även med alla dessa ovanstående namn förhöra och topsa samtliga ihop med PeVa, kanske också BA och TS även om här finns en vagare misstanke.
Senast redigerad av IB03 2022-12-15 kl. 11:22.
Citera
2022-12-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jasså, det var meningslöst. Så bra, då behöver ingen fundera över hur det kan komma sig att två killar sitter i en bil och iakttar en annan bil som passerar två gånger - men vi har bara vittnesmål från den ena.

Jag tyckte att det skulle vara mycket intressant att få veta vad den andre killen såg, eftersom han såvitt vi vet inte såg ett iota. Men tack vare Trådpolis Uggla så vet jag nu att det vore ”helt meningslöst”. Man får tacka.
Ett bra sätt att undvika metadiskussioner som den här är att nonchalera ursprungsinlägg som går på person och inte på sak, ofta provokativa. Farbrorn diskuterade verkligen en sakfråga, men fick ett metainlägg tillbaka, som ju är totalt ointressant ur sakfrågesynpunkt.
Citera
2022-12-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Okej, bra i så fall.

Jag tänker som så att om personalen på mottagningen kanske hade kännedom om att dokument fanns om de hade rätt att kontakta Polisen och berätta om detta eller om de ej fick detta p.g.a. tystnadsplikten så att säga? Men det borde väl vara så att när det kan underlätta eller komma till användning i uppklarande av ett brott så torde väl det vägra tyngre än sektretess.
Jag tror det funkar så att vårdpersonal inte ska kontakta polis utan det är polis som ska efterfråga information, och då har rätt att få ut information om brottet som misstänks är tillräckligt allvarlig. Men jag är inte helt säker på detta.
Citera
2022-12-15, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag tror det funkar så att vårdpersonal inte ska kontakta polis utan det är polis som ska efterfråga information, och då har rätt att få ut information om brottet som misstänks är tillräckligt allvarlig. Men jag är inte helt säker på detta.
Då har man haft förhör med KF.
Citera
2022-12-15, 12:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Om hon väntade barn med någon, vem kan det ha varit som var fadern? Någon som systrarna dejtade? Någon från skolan där hon gick? Jag minns att det pratades om en lärare tidigare i tråden? Kan det vara så att någon av dessa som då var ev. fader inte ville att det skulle komma ut och i stället valde att ta livet av henne?

Kan hon varit på någon form av undersökning och fått det fastställt att hon väntade barn?
Om hon var det, finns det några sådana dokument sparade på sjukhus eller mottagning i så fall tror ni? Och om det skulle finnas, skulle sjukhuset då ha rätt till att lämna ut dessa dokument eller måste de begäras ut d.v.s. - någon måste konkret veta att de existerar och vilja ha åtgång till dem? Jag tänker att journaler är väl sekretessbelagda men sådant kanske Polisen per automatik får tillgång till eller hur fungerar det?

Citat:
Okej, bra i så fall.

Jag tänker som så att om personalen på mottagningen kanske hade kännedom om att dokument fanns om de hade rätt att kontakta Polisen och berätta om detta eller om de ej fick detta p.g.a. tystnadsplikten så att säga? Men det borde väl vara så att när det kan underlätta eller komma till användning i uppklarande av ett brott så torde väl det vägra tyngre än sektretess.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Bra. Undra om Polisen riktigt har tänkt på att begära ut eventuella journaler gällande Helena ? Det borde man ju gjort kan man tycka.

BW sade att Helena var nykter när han träffade henne utanför Stadt. I P4-dok sade PW att hon kom ihåg att Helena och en kompis hade ropat från balkongen och skålat som hon sade. Detta behöver ju dock inte betyda att Helena själv drack någon vidare alkohol under denna kväll. Hon hade ingen plånbok med sig på Stadt heller, men det i sig utesluter ju inte att det fanns grabbar som ville bjuda...
Citera
2022-12-15, 12:24
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Då har man haft förhör med KF.

Menar du då att KF förhört vårdpersonalen ? Ja, jag tänker i alla fall att Polisen bör ju ha hållit förhör med den vårdpersonal som arbetande med Helena på Sjukhuset, där hon vikarierade och som hon skulle börja som fastanställd senare.

Frågan är om man har sökt igenom Helenas sjukjournaler ?
Citera
2022-12-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Menar du då att KF förhört vårdpersonalen ? Ja, jag tänker i alla fall att Polisen bör ju ha hållit förhör med den vårdpersonal som arbetande med Helena på Sjukhuset, där hon vikarierade och som hon skulle börja som fastanställd senare.

Frågan är om man har sökt igenom Helenas sjukjournaler ?
Förhör med mig!
Citera
2022-12-15, 13:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Förhör med mig!

Kan du utveckla ditt samtal med Kalla fall-gruppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in