2022-12-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, det är imponerande hur mycket detaljer killarna han uppfatta. Nu vet jag inte vad du hade för objektiv när du fotade från Hällristningsvägen 10, men man förstår ju svårigheten att uppfatta detaljer om man jämför med den missvisande bilden från radioserien. https://ibb.co/Js08ZZm
Jag fotade med mobilen utan förstoring.
Citera
2022-12-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det var väl vid nr 6 som bilen stod?
Enligt Fredrik Undvik så beräknas tiden som killarna kan ha sett bilen på cykelbanan ha varat ca 1,5 s per vända. Dessutom var det inte dagsljus och de var inte beredda på att göra observationer av en bil, de inte visste skulle komma.
Ja, det var vid nr 6.
Fredriks referens var en bil som kör i 50 km/h. Jag skulle nog inte köra på cykelbanan fortare än 15-20 km/h, så tiden är väl snarare 4-5 sekunder som den kan ha varit möjlig att se. Det är inte mycket det heller med tanke på avståndet och ljusförhållandena.
Senast redigerad av ajnoshort 2022-12-14 kl. 23:44.
Citera
2022-12-14, 23:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Du har helt rätt, jag skrev lite fel i förra inlägget. Killarna satt vid nr 6 och bilden från radioserien bör vara tagen från nr 10.

Jag gick in på Google Maps igen nu och "ställde" mig utanför nr 6, vänd mot Helenas hem/cykelbanan. Och det är en förhållandevis lång sträcka från nr 6 och dit. Lägg därtill lite "gryningsljus". Det är möjligt att det ser närmare ut i verkligheten, men från Google-perspektiv, så ser det långt ut - även om man utgår från Ugglans beräkning på 3-4 sek, speciellt om man inte sitter och är beredd och väntar på att kunna identifiera/notera någonting, som snart ska dyka upp. (Och inte vet om det/den ska passera en gång till om 5-15 min.) Det skulle vara intressant att höra vad den andra killen sade om vad han upplevde och såg.
Citera
2022-12-14, 23:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ja, det var vid nr 6.
Undviks referens var en bil som kör i 50 km/h. Jag skulle nog inte köra på cykelbanan fortare än 15-20 km/h, så tiden är väl snarare 3-4 sekunder som den kan ha synts.

Se där ja, då är vi överens!
Citera
2022-12-14, 23:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag gick in på Google Maps igen nu och "ställde" mig utanför nr 6, vänd mot Helenas hem/cykelbanan. Och det är en förhållandevis lång sträcka från nr 6 och dit. Lägg därtill lite "gryningsljus". Det är möjligt att det ser närmare ut i verkligheten, men från Google-perspektiv, så ser det långt ut - även om man utgår från Ugglans beräkning på 3-4 sek, speciellt om man inte sitter och är beredd och väntar på att kunna identifiera/notera någonting, som snart ska dyka upp. (Och inte vet om det/den ska passera en gång till om 5-15 min.) Det skulle vara intressant att höra vad den andra killen sade om vad han upplevde och såg.

Tyvärr blir det aldrig samma sak att titta på "nätet" som att titta i verkligheten. Allt förminskas i en telefon och/eller på en datorskärm. Om man är på plats "IRL" blir vyn en helt annan. Men om "Killarna" nu var som "jag och mina kompisar var" (satt och tittade mest framåt med små avvikelser), hade de - med lite tur - objektet framför sig i kanske fyra sekunder. Dessutom kom ju bilen tillbaka, och då blev ju tiden kanske åtta sekunder (bilar ser ju som bekant likadana ut på båda sidorna). Grejen är ju att "Killarna" fick två tillfällen att se bilen.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-12-14 kl. 23:58.
Citera
2022-12-15, 00:02
Medlem
Om hon väntade barn med någon, vem kan det ha varit som var fadern? Någon som systrarna dejtade? Någon från skolan där hon gick? Jag minns att det pratades om en lärare tidigare i tråden? Kan det vara så att någon av dessa som då var ev. fader inte ville att det skulle komma ut och i stället valde att ta livet av henne?

Kan hon varit på någon form av undersökning och fått det fastställt att hon väntade barn?
Om hon var det, finns det några sådana dokument sparade på sjukhus eller mottagning i så fall tror ni? Och om det skulle finnas, skulle sjukhuset då ha rätt till att lämna ut dessa dokument eller måste de begäras ut d.v.s. - någon måste konkret veta att de existerar och vilja ha åtgång till dem? Jag tänker att journaler är väl sekretessbelagda men sådant kanske Polisen per automatik får tillgång till eller hur fungerar det?
Citera
2022-12-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b1619d
Om hon väntade barn med någon, vem kan det ha varit som var fadern? Någon som systrarna dejtade? Någon från skolan där hon gick? Jag minns att det pratades om en lärare tidigare i tråden? Kan det vara så att någon av dessa som då var ev. fader inte ville att det skulle komma ut och i stället valde att ta livet av henne?

Kan hon varit på någon form av undersökning och fått det fastställt att hon väntade barn?
Om hon var det, finns det några sådana dokument sparade på sjukhus eller mottagning i så fall tror ni? Och om det skulle finnas, skulle sjukhuset då ha rätt till att lämna ut dessa dokument eller måste de begäras ut d.v.s. - någon måste konkret veta att de existerar och vilja ha åtgång till dem? Jag tänker att journaler är väl sekretessbelagda men sådant kanske Polisen per automatik får tillgång till eller hur fungerar det?
Polis och Skatteverket har mycket stora möjligheter att få ut integritetskänsliga uppgifter när brott utreds.
Citera
2022-12-15, 00:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Jag fotade med mobilen utan förstoring.

Citat:

Om ajnoshort fotade med mobilen utan förstoring, så är det ingen större skillnad mot vad det mänskliga ögat skulle uppfatta från samma plats (bild 2). https://ibb.co/Js08ZZm
Senast redigerad av Sculley 2022-12-15 kl. 00:25.
Citera
2022-12-15, 00:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag har tänkt igen på det här med GW Persson och hans två gubbar. Det är främst tre saker som intresserar mig:

1) När GW Persson började prata om sina två gubbar, sa han att det var "50/50" att hans teori var rätt. Sedan en ganska lång tid tillbaka säger han inte det längre, utan han säger tvärsäkert att han "vet" för att han har "räknat ut det". En tydlig skillnad, alltså.

2) GW Persson säger att hans två gubbar ingick i Helenas bekantskapskrets. Jag menar att det är en stor skillnad på "vänkrets", "umgängeskrets" och "bekantskapskrets". Det är naturligtvis svårt att veta vad GW Persson menar exakt med just "bekantskapskrets", men i min värld är det personer som man främst "känner" men kanske bara ibland umgås med - eller inte umgås med alls.

3) GW Persson säger att hans två gubbar inte var på Stadt den aktuella kvällen, vilket "försvårar saken", som GW Persson uttrycker det.

Alltså: GW Persson letar efter två tajta gärningsmän i Helenas "umgängeskrets" som inte var på Stadt (men vilka han anser sig veta vilka de är).

Jag tror att Helenas bekantskapskrets var stor, vilket - om vi håller oss till GW Perssons teori - trasslar till allting betydligt. Men jag är benägen att tro att GW Persson och "Hanna" har rätt när de hävdar (minst) två gärningsmän. Till syvende och sist kvarstår PU som toppkandidat - även om han påstår sig ha varit på Stadt den aktuella kvällen.
Citera
2022-12-15, 00:39
Medlem
Citat:
Polis och Skatteverket har mycket stora möjligheter att få ut integritetskänsliga uppgifter när brott utreds.

Okej, bra i så fall.

Jag tänker som så att om personalen på mottagningen kanske hade kännedom om att dokument fanns om de hade rätt att kontakta Polisen och berätta om detta eller om de ej fick detta p.g.a. tystnadsplikten så att säga? Men det borde väl vara så att när det kan underlätta eller komma till användning i uppklarande av ett brott så torde väl det vägra tyngre än sektretess.
Citera
2022-12-15, 00:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nu anmärker du igen på något helt meningslöst! Alla vet att vi har bara ett förhör tillgängligt, men för enkelhetens skull beskriver vi det aktuella vittnesmålet som just "Killarna".
Jasså, det var meningslöst. Så bra, då behöver ingen fundera över hur det kan komma sig att två killar sitter i en bil och iakttar en annan bil som passerar två gånger - men vi har bara vittnesmål från den ena.

Jag tyckte att det skulle vara mycket intressant att få veta vad den andre killen såg, eftersom han såvitt vi vet inte såg ett iota. Men tack vare Trådpolis Uggla så vet jag nu att det vore ”helt meningslöst”. Man får tacka.
Citera
2022-12-15, 00:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jasså, det var meningslöst. Så bra, då behöver ingen fundera över hur det kan komma sig att två killar sitter i en bil och iakttar en annan bil som passerar två gånger - men vi har bara vittnesmål från den ena.

Jag tyckte att det skulle vara mycket intressant att få veta vad den andre killen såg, eftersom han såvitt vi vet inte såg ett iota. Men tack vare Trådpolis Uggla så vet jag nu att det vore ”helt meningslöst”. Man får tacka.

Nej, nu vränger du på orden igen!

Jag menar - vilket du innerst inne förstod! - att det är meningslöst att börja söndra tråden genom att anmärka på en referens som alla förstår. Men det är väl det som du vill. Alla vet att det var två "Killar", men att vi har bara den enas vittnesmål. Varför skapa oreda när det inte behövs?
Senast redigerad av Ugglan. 2022-12-15 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in