2022-11-20, 11:06
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Någon som kände PeFo säger sig aldrig ha sett honom köra bil. Jag vet inte vad det är värt, men påståendet har aldrig blivit motsagt.

Med bara cykel blir det svårt att föra bort Helena, men nivån på tråden är sådan att vi väl snart får veta att han och hans mor tillsammans förde bort Helena...

Samma person som säger att PeFo troligen aldrig haft en kvinna. Kanske ett tillfälle uppenbarade sig för en psykiskt sjuk kille denna sommarnatt.

Varför är det helt otänkbart att PeFo dräpte Helena och sedan fick hjälp av mor eller styvfar att gömma kroppen?
Senast redigerad av Sculley 2022-11-20 kl. 11:12.
Citera
2022-11-20, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Kanske kan bidraga med lite här: Finns ett vittnesmål jag har tagit del av som jag skickar ut här i tråden!

Det här rör ett tips gällande försvunna Helena Andersson, Mariestad.

Uppgifterna har jag fått från en god vän.

Detta hände i juni 2016 på en restaurang i Mariestad.. Där hade han kommit i samtal med en person vid namn Anna . Dom hade kommit in på ämnet Helenafallet med anledning av att det närmar sig årsdagen. Anna hade även sin man med sig.

Hon berättade att hon hade varit på Stadt den här kvällen. Hon var kvar tills det stängde. Hon hade sett Helena där inne. Efter det dröjde hon sig kvar på torget en stund för att vid ca 02.15 promenera vidare mot Lockerudshållet tillsammans med en kille. Dom passerar polishuset och väljer att slå sig ner i gröngräset mitt emot korsningen där vägen går ner mot Ekudden. Alltså på andra sidan Marieforsleden. När klockan är runt 02.30-03.00(osäkerhet pga viss berusningngsgrad) så kommer det en ljus , och enligt Anna ganska hög bil körandes från Ekudden-hållet och stannar vid korsningen. Då kliver det ur en kvinna från passagerarsidan som Anna är SÄKER på är Helena Andersson.(Anna var ytligt bekant med någon av Helenas systrar och visste mycket väl vem Helena var) Strax efter kliver även föraren ur. Dom båda är mycket osams och skriker på varandra, varpå föraren med våld sliter in Helena i bilen igen och försvinner med en rivstart i riktning mot Lockerudshållet. Efter det ser Anna inte bilen igen.

Anna kan inte säga vad det var för bilmärke, eller typ av bil. Bara att den var ljus och upplevde den som hög.

Tyvärr har inte Anna lämnat det här tipset till polisen. Detta är givetvis otroligt beklagligt! Varför vet jag ej, men hon uppger att hon har mått mycket dåligt periodvis, och kanske inte har vågat/förmått. Nu känner hon skam över att hon inte har gått till polisen.Inte ens Annas:s man har känt till detta, då han också var frågande och undrade varför hon inte har sagt något. Den kille som satt tillsammans med Anna i gräset den här juninatten 1992 mindes hon inte vem han var.

Min bekant frågade om det är okej att han för detta vidare. Detta gav hon med viss tvekan godkännande till. Han fick ett mycket seriöst intryck både av Anna och det som hon berättade. Detta tips är i juni 2016 överlämnat till Pelle Jenvén på Länskrim grova brott Skövde.
Jag är inte främmande för att Lars Johanssons uttalande i den här artikeln har med detta vittnesmål att göra:"Kriminalkommissarie Lars Johansson är chef över polisens rotel för grova brott i Skaraborg. Han avfärdar däremot GW:s teori.

– Jag har inte samma uppfattning om det händelseförloppet och skulle kunna presentera andra alternativ som är mer trovärdiga än GW:s. Han går in i en fälla. Jag vill inte kommentera varför, men jag har inte samma brottsplatsanalys som han, säger Lars Johansson, som ansvarar för mordutredningen."
http://www.expressen.se/gt/gw-om-mordutredarna-en-samling-idioter/
Anna heter som ni säkert fattar egentligen något annat!
Mvh/Kvasta-Sara
Bumpar detta inlägg då jag tycker att detta är det mest intressanta vittnet som presenterats i tråden (om det är sant).
Citera
2022-11-20, 12:05
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Bumpar detta inlägg då jag tycker att detta är det mest intressanta vittnet som presenterats i tråden (om det är sant).

Märkligt att denna uppgift inte finns med i Jenvéns egen teori om försvinnandet.
Citera
2022-11-20, 12:17
Medlem
T34Panzers avatar
Har följt fallet under årens gång. Och nu sett den nyproducerade
dokumentärserien i 3 delar .
Och kag får konstatera att Lars Johansson är en riktigt dålig polis. Att inte ens se till att sätta sig in i ett av Sveriges mest omtalade olösta fall eller ens se till att skaffa sig en nyckel till rummet där förundersökningen förvaras. är för bedrövligt. Redan i Lisa Holmfallet fick jag ett dåligt intryck av honom. Självgod och arrogant när han ifrågasatt. Lars Johansson borde skämmas. Helenas fall förtjänar att lägga resurser på att lösas.
Citera
2022-11-20, 12:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil

Inlägget är intressant men då är vi direkt tillbaka i dom gamla hjulspåren igen. Detta scenario har stötts och blötts flera gånger tidigare.

Det eftersöktes ju lite nytänk nu
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-20 kl. 12:24.
Citera
2022-11-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Inlägget är intressant men då är vi direkt tillbaka i dom gamla hjulspåren igen. Detta scenario har stötts och blötts flera gånger tidigare.

Det eftersöktes ju lite nytänk nu
Det kanske finns
Citera
2022-11-20, 13:19
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Och kag får konstatera att Lars Johansson är en riktigt dålig polis. Att inte ens se till att sätta sig in i ett av Sveriges mest omtalade olösta fall eller ens se till att skaffa sig en nyckel till rummet där förundersökningen förvaras. är för bedrövligt. Redan i Lisa Holmfallet fick jag ett dåligt intryck av honom. Självgod och arrogant när han ifrågasatt. Lars Johansson borde skämmas. Helenas fall förtjänar att lägga resurser på att lösas.
Om du sett dokumentären så borde du uppfattat att enorma resurser har lagts på att snärja KM. Så stora och så missriktade att bara det pekar på att man vet att det är ett dött uppslag. Åt vilket håll vill man inte titta?
Citera
2022-11-20, 14:59
Medlem
brightonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkainka5478
Det kanske finns

Hög bil. En liten firmabil kanske? Sån som elektriker, ventilationstekniker o andra har kanske? Om vittnesmålet nu stämmer.
Citera
2022-11-20, 15:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Att "ingen ser" är ett extremt tunt argument. Ingen har sett Helena på Ekuddenvägen heller. Betyder det att hon inte var där?

Så är det, bara för att ingen skulle ha sett en bil stå parkerad några minuter på Ekuddenvägen, betyder ju inte att bilen inte skulle ha funnits där. Folk i rörelse denna ljumna sommarnatt i all ära, men klockan var faktiskt runt 02:30. Slumpen kan mycket väl ha gjort att ingen kom precis då, men det kan lika gärna ha kommit någon/några som kan ha sett en bil stå där, men som av olika anledningar inte tyckte att det var något konstigt, inte höjde på ögonbrynen och/eller aldrig hörde av sig till polisen. Personligen tror jag att ingen kom under de minuterna. Men OM någon/några skulle ha kommit och OCKSÅ hört det av "Hanna" påstådda bråket, tror jag att utgången hade blivit en helt annan. Så, bara för att "ingen sett något", betyder inte att ingen/inget skulle ha kunnat vara där.

Ingen har med säkerhet sett Helena efter torget, så precis som du säger: Betyder det att Helena aldrig kom längre? Nej, så var det garanterat inte. Vi har flera spår efter händelsen med Helena: Skor, ringar, en lega i skogsdungen alldeles intill lekplatsen och alldeles nära där hjulspår i sanden efter en bil hittades och där ett däckavtryck hittades. Så längde det inte finns någonting som pekar på att brottet skulle ha ägt rum någon annanstans, kan vi på goda grunder anta att Kohagen/lekplatsen utgjorde centrumet för händelsen.

Jag håller med dig om att ett gäng har sänkt nivån i tråden, och av den anledningen loggar jag in mer sällan nu. Några roar sig med att kasta invektiv vilt omkring sig samt strör sina inlägg med drivor av spydigheter. Det känns inte särskilt inspirerande att svara på vissa tråddeltagares inlägg som det är nu. Jag har helt enkelt på grund av just detta medvetet låtit bli att svara på en del inlägg, trots riktade frågor. Men för att nu ändå komma med ett utlåtande: PeFo kan väl inte uteslutas som möjlig gärningsman, inte heller att "Hanna" i ett sådant scenario skulle ha kunnat skydda sin son. Men då måste några parametrar få svar:

* Saknade PeFo alibi för natten?
* Saknade "Hanna" bil den natten (alltså, hade hennes man bilen till jobbet, och hade de bara en bil)?
* Om "Hanna" hade bil hemma, påminde den på något sätt om bilen som "Killarna" såg?
* Hade PeFo körkort? Visst, man kan köra bil utan körkort, för all del.

Jag har inte svaren på de här frågorna, och jag tänker INTE ringa till "Hanna" för att specifikt fråga. Är det inte dags att några av er andra bidrar aktivt? Vem av er känner att "jag tar detta" och ringer "Hanna"? Hennes telefonnummer är offentligt. Dock är min känsla att polisen - trots alla klantigheter - ändå har koll på allt detta. Men visst, osvuret är väl bäst.
Citera
2022-11-20, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Var kan man se den nyproducerade dokumentärserien om fallet?
Citera
2022-11-20, 16:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nej, det har jag inte glömt. Men du tror inte att KM fick frågan inledningsvis i förhör, om han sett Helena efter att de skiljts åt vid utgången? Om han t ex hade sett henne stiga in i en bil vid torget, då är det väl ganska sannolikt att han hade berättat det? Initialt var han ju inte misstänkt.

Så borde det ju naturligtvis ha varit, men säg att Klas observerade en person som för honom var svår att peka ut? Tänk om den personen såg att Klas såg, så att säga, och "hörde av sig" med typ "Klas, du såg inget"? Att någon blir hotad i dylika situationer är ju inte ovanligt.
Det har ju i tråden nämnts flera gånger att Klas har en mycket namnkunnig kusin, nämligen Urb*an A. Högoddsare javisst, men vem vet. Undrar om polisen har koll på vad UA gjorde den natten. Var han hemma i Mariestad? Var han ute på krogen? Tänker återigen på det där med att Klas så stenhårt vägrade en advokat 1998. Visst, han kanske "bara ville ha det så", eller så hade han ett mycket starkt skäl att agera som han gjorde.

Men absolut, vi kommer i dagsläget nog inte längre med Klas, Men jag håller med Xeitum: Jag låter inte känslor påverka efter ett tv-program, och programmen i TV3 har inte direkt förändrat min syn på KM och hans göranden den aktuella natten. Självklart blir det problematiskt att få in KM som gärningsman (vilket jag har skrivit länge nu), men fönstret som skulle kunna rymma KM som vittne av något slag/skyddande av annan är enklare. Som Xeitum skrev: "KM känns iaf just nu absolut inte som någon toppkandidat som misstänkt, men jag tycker inte heller att man med 100% säkerhet kan påstå att han inte har någonting med det hela att göra."
Citera
2022-11-20, 16:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Enligt "Hanna" jobbade han tydligen natten till måndagen.

Om jag har förstått saken rätt så jobbade han på sjukhuset vid tiden för försvinnandet, inte som murare.

Jag har i alla fall för mig att "Hannas" man inte var hemma den aktuella natten, just för att han jobbade. Kan minnas fel dock. Någon som kommer ihåg säkert hur det var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in