Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Att "ingen ser" är ett extremt tunt argument. Ingen har sett Helena på Ekuddenvägen heller. Betyder det att hon inte var där?
Så är det, bara för att ingen skulle ha sett en bil stå parkerad några minuter på Ekuddenvägen, betyder ju inte att bilen inte skulle ha funnits där. Folk i rörelse denna ljumna sommarnatt i all ära, men klockan var faktiskt runt 02:30. Slumpen kan mycket väl ha gjort att ingen kom precis då, men det kan lika gärna ha kommit någon/några som kan ha sett en bil stå där, men som av olika anledningar inte tyckte att det var något konstigt, inte höjde på ögonbrynen och/eller aldrig hörde av sig till polisen. Personligen tror jag att ingen kom under de minuterna. Men OM någon/några skulle ha kommit och OCKSÅ hört det av "Hanna" påstådda bråket, tror jag att utgången hade blivit en helt annan. Så, bara för att "ingen sett något", betyder inte att ingen/inget skulle ha kunnat vara där.
Ingen har med säkerhet sett Helena efter torget, så precis som du säger: Betyder det att Helena aldrig kom längre? Nej, så var det garanterat inte. Vi har flera spår efter händelsen med Helena: Skor, ringar, en lega i skogsdungen alldeles intill lekplatsen och alldeles nära där hjulspår i sanden efter en bil hittades och där ett däckavtryck hittades. Så längde det inte finns någonting som pekar på att brottet skulle ha ägt rum någon annanstans, kan vi på goda grunder anta att Kohagen/lekplatsen utgjorde centrumet för händelsen.
Jag håller med dig om att ett gäng har sänkt nivån i tråden, och av den anledningen loggar jag in mer sällan nu. Några roar sig med att kasta invektiv vilt omkring sig samt strör sina inlägg med drivor av spydigheter. Det känns inte särskilt inspirerande att svara på vissa tråddeltagares inlägg som det är nu. Jag har helt enkelt på grund av just detta medvetet låtit bli att svara på en del inlägg, trots riktade frågor. Men för att nu ändå komma med ett utlåtande: PeFo kan väl inte uteslutas som möjlig gärningsman, inte heller att "Hanna" i ett sådant scenario skulle ha kunnat skydda sin son. Men då måste några parametrar få svar:
* Saknade PeFo alibi för natten?
* Saknade "Hanna" bil den natten (alltså, hade hennes man bilen till jobbet, och hade de bara en bil)?
* Om "Hanna" hade bil hemma, påminde den på något sätt om bilen som "Killarna" såg?
* Hade PeFo körkort? Visst, man kan köra bil utan körkort, för all del.
Jag har inte svaren på de här frågorna, och jag tänker INTE ringa till "Hanna" för att specifikt fråga. Är det inte dags att några av er andra bidrar aktivt? Vem av er känner att "jag tar detta" och ringer "Hanna"? Hennes telefonnummer är offentligt. Dock är min känsla att polisen - trots alla klantigheter - ändå har koll på allt detta. Men visst, osvuret är väl bäst.