2021-10-07, 11:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Dessutom har Peter Thylén på Kalla fall blivit informerad om MLV som såg en vit bil komma på gång-/cykelvägen nerifrån Kohagen och upp mot Marieforsleden mellan 23:30 och 24:00. Den iakttagelsen skulle onekligen kunna passa in på den person som polisen anser ha strögat runt i Mariestad den aktuella natten och stött på unga tjejer i en bil som passar in på vittnens beskrivning.

Märkligt att ingen i mobben noterade att jag skrev det här! Här lyfter jag alltså fram vittnet MLV, som enligt egen utsago aldrig har varit i kontakt med polisen. Vittnet bodde på Norra Kolarestigen med "utsikt" mot just gång-/cykelvägen. Det som är märkligt med att ingen reagerade på denna min skrivning är att jag så tydligt spekulerade om möjligheten att det skulle ha kunnat vara CL som var ute och strögade runt. Och jag som trodde att det skulle komma som en oväntad gåva till alla som håller på CL som gärningsman. Men det klart, jag sprider väl desinformation i vanlig ordning - nu även om polisens senaste misstänkte i fallet ...

För inte kan det väl vara så att den biltyp som är central i polisens och Kalla falls upplägg fungerar att diskutera i tråden bara om den kopplas till polisens senast misstänkte (CL), men att den blir "omöjlig" att diskutera för att Lockerudvittnet pekar ut en passande biltyp med den tydliga adressen Lockerud/Bråten? Men det borde inte spela någon roll, eftersom ju CL bodde på just Bråten i juni 1992. Varför är det så omöjligt att se potentialen i detta? Det skulle faktiskt kunna vara så att både Lockerudvittnet och MLV leder spåren rakt till Kalla falls gubbe! Är det ingen som har tänkt på det? Eller är det så att Lockerudvittnet ses av några som ett ”hot”, vilket det faktiskt gjorde redan första gången som det togs upp i tråden. Skulle det kunna vara så att Lockerudvittnet måste bort för att det leder spåren rakt till fallets egentliga kärna lokaliserad på Lockerud/Bråten – en kärna som kanske rent av exkluderar CL?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-10-07 kl. 12:26.
Citera
2021-10-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Det verkar som om hen tröttnat på att skriva i tråden på grund av mobbarna. Hoppas hen kommer tillbaka snart.

Jag finns här i bakgrunden 👍
Citera
2021-10-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Det är ju lättare för två att dra in Helena snabbt i en bil. En kör och den andre har ihjäl Helena i baksätet eller också kör de henne till en lägenhet och håller henne fången tills hon dör.

Tycker det där med att skorna kastats ut talar starkt för att sakerna är placerade

Märkligt att någon erkänner ett mord ens på fyllan. Vet man vilka av dessa personer som Claes brukade umgås med?
Det verkar inte som om denna Clae#s verkar umgås med någon och ingen vet något om honom direkt förutom att han är väldigt "märklig", enstöring. Undrar om haan haft någon vän under åren, någon närstående?
Citera
2021-10-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Jag finns här i bakgrunden 👍
Bra 👍
Citera
2021-10-07, 13:53
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det verkar inte som om denna Clae#s verkar umgås med någon och ingen vet något om honom direkt förutom att han är väldigt "märklig", enstöring. Undrar om haan haft någon vän under åren, någon närstående?
Det är ju lite konstigt om inte de tidigare nämnda i tråden t.ex PU. Inte kände till denna CL, udda person som bodde i samma område, de besökte säkert samma affär.

Någon borde veta om CL varit fyllchaffis på den tiden?
Även om CL varit inblandad som chaufför endast, så kan han ha hjälpt den riktiga GM?
Osäker person som inte ens räckte upp handen i skolan..Han om någon borde kunna hålla käft om mordet. Dessutom blev han ju då vittne till mordet och medskyldig. Kanske även hjälpt till att begrava henne?

Någon orsak måste det finnas att han aldrig ens var tänkbar som GM?
Sågs som osäker och alltför menlös för att varit inblandad i Helenas försvinnande?
Citera
2021-10-07, 14:07
Medlem
rubin22s avatar
Om nu H fick skjuts av CL, som var fyllchaufför denna natt, så kanske hon slog följe med någon/några som skulle till Bråten?
Då borde ju det vara Helena som skjutsas hem först? Om inte så borde ju denna CL ändå skjutsat hem Helena först, då han även själv bodde i samma område som han/de han skjutsade..
Någon måste veta mer om denna CL?
Hjälp oss nu!
Citera
2021-10-07, 14:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag har fetat två saker ovan samt även lagt in citat från RDY:s samtal med LoVi.

Skulle du kunna ge mig källor på att

1. Lovi säger "inte kan veta ifall den var lika stor som en golf"
2. Ugglan säger "att det ska vara just en golf"

Bra om du kan uppge källor så att ingen tänker om dig att hon "vänder hon och vrider på fakta för att stärka hennes tes alt medvetet förvilla"
Källan till (1) är väl du Reimer? Ditt referat lyder:

” - LoVi: Ja, jag vet inte hur Golfen och dom är, dom är inte så stora va?

- RDY: Jasså, var det en Golf?

- LoVi: Ja, alltså det var den storleken liksom va. Det kanske var Golf det vet inte jag.”

En person som enligt egen utsago inte vet hur stor en Golf är kan inte rimligen veta om en viss bil är lika stor som en Golf. QED.

Vad är det med Hanna och LoVi som för några att bli så snarstyckna mot all kritik? De är och förblir högst tveksamma vittnen oavsett hur många nya versioner av vittnesuppgifter vi får decennier senare. Ingen av dem har sett GM, och den som såg en bil vet inte vilken modell det var. Till detta kommer varningstecken om berättelse som växer fram över tid och kommunikation mellan just dessa två vittnen. Sammantaget inte mycket att gå på.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-10-07 kl. 14:16.
Citera
2021-10-07, 14:22
Medlem
rubin22s avatar
Om nu CL var osäker och tystlåten, då han knappt märktes i skolan. Har jag svårt att tro på endast två GM. Då blir det en tredje GM.
Två män som babblade i munnen på varandra och Helenas skrik, -så får ni inte göra!.
Då kanske CL sitter kvar i bilen?
Och blir senare inblandad?
Spekulation förstås, men inte helt osannolikt väl?
Citera
2021-10-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag har aldrig varit i Mariestad och känner ingen omskriven i tråden. Men jag känner väldigt många människor. Min erfarenhet av "enstöringar" är att om dom har någon vän/kompis så är den likadan. Aldrig att en "enstöring" hänger med någon i normala kretsar.
Citera
2021-10-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Jag har aldrig varit i Mariestad och känner ingen omskriven i tråden. Men jag känner väldigt många människor. Min erfarenhet av "enstöringar" är att om dom har någon vän/kompis så är den likadan. Aldrig att en "enstöring" hänger med någon i normala kretsar.
Ifall de har kontakt med någon "vanlig" då känner dom varandra genom sitt syskon/ annan väldigt nära person.
Senast redigerad av flodafloda 2021-10-07 kl. 14:37. Anledning: felstavning
Citera
2021-10-07, 14:43
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flodafloda
Ifall de har kontakt med någon "vanlig" då känner dom varandra genom sitt syskon/ annan väldigt nära person.
Om de inte brukar vara fyllchaffis åt någon?
Citera
2021-10-07, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om de inte brukar vara fyllchaffis åt någon?
Så kan det vara, ingen aning. I såna fall till granne eller gammal klasskompis om inget av det jag skrev tidigare. Om beskrivningen av "Clabbe" stämmer. Men om han brukade vara det så måste flera i Mariestad känna till det. Jag är något äldre och från Stockholm, men "fyllechaffisar" det spred sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in