Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
Amorteringskravet är enbart signalpolitik. Fyller inget egentligt annat syfte.
Den typen av regleringar kan aldrig följas upp och kontrolleras fullt ut på individnivå utan enbart på makronivå.
Det finns ju de här som på fullt allvar tror att banker och FI har järnkoll på varje individs transaktioner, tillgångar och skulder. Så är absolut inte fallet. Folk kan vrida sig som maskar för att undvika regleringar.
FI har märkt att blancolånen har ökat. Men vad ska de göra åt det?
Men återigen som signalpolitik kan amorteringskrav vara en poäng. Man talar om vad man vill och får alla lydiga att följa det
Visst är det hyfsat lätt att krångla sig ur amortering om man vill. Men allt annat lika vill jag absolut ha ett amorteringskrav.
Ja, detta är en reglering. Men du och andra s.k. nyliberaler låtsas att vi har en fri kreditmarknad om det inte vore för enstaka dumma regleringar. Nej, så är det ju absolut inte. Vi har exempelvis en centralbank, med en direktion. Bara smaka på ordet. Luktar det inte lite Sovjet av det hela? De bestämmer en styrränta, som sedan avgör de sk "marknadsräntorna".
Vi vet, visa av erfarenhet, att när bankerna lånar ut för vidlyftigt så blir det till slut skattebetalarna som får baila ut dem. Så, nej, som skattebetalare går jag inte med på amorteringsfria lån.
Kanske borde vi avskaffa centralbanken och låta privata banker ge ut sina egna pengar. De måste då vinna spararnas förtroende, vilket jag är övertygad om skulle leda till både högre räntor och krav på amortering. Men det är lite OT och en annan diskussion.