2022-12-14, 03:47
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det blir alltid en spik när robotar handlar på nyheten och stoppar löses ut. Det återstår en del av veckan också. FOMC-möte i morgon och quad-witching på fredag.

S&P är fortfarande bara sidledes sedan uppgången vid förra CPI-siffran 11 nov.

Jag dunkade in lite Bulls direkt när cpi släpptes, ligger kvar, känns som det blir ett lamt FOMC, och vidare rally i veckan. FED vill nog inte att marknaden drar in i full blown recession mode nu, samt alla banksters kommer göra allt för att få fina siffror mot årsslutet.

Med detta sagt så är jag stenhårt beredd med säljknappen.
Citera
2022-12-14, 05:07
Bannlyst
Kommer aldrig nån krasch. De dribblar alltid upp börserna på något sätt
Citera
2022-12-14, 07:17
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ett glädjeskutt blev det, sen sjönk S&P under två timmar.. Fast nu går det uppåt igen. Svårt det här..

Zoomar man ut lite så blir det inte så svårt. Då blir det uppenbart att vi just nu är på toppen ev ett björnrally, som pågått sedan månadsskiftet september/oktober. Just nu är denna topp lite mer utdragen än man kunde förvänta sig, antagligen på grund av "santa-rally" effekten som ofta ger gynnsam börs från andra halvan av november.

Jag förväntar mig en mycket svag börs i januari-februari, sen kanske vi kan börja formera en botten för denna björnmarknad.
Citera
2022-12-14, 19:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Zoomar man ut lite så blir det inte så svårt. Då blir det uppenbart att vi just nu är på toppen ev ett björnrally, som pågått sedan månadsskiftet september/oktober. Just nu är denna topp lite mer utdragen än man kunde förvänta sig, antagligen på grund av "santa-rally" effekten som ofta ger gynnsam börs från andra halvan av november.

Jag förväntar mig en mycket svag börs i januari-februari, sen kanske vi kan börja formera en botten för denna björnmarknad.

Alltså det där låter lite väl lyckligt för KraschTråden. Nog skall vi kunna åstadkomma en korrigering som iallafall matchar historiskt. Nu kör FED räntehöjningar fortfarande, i kraschtrådens ögon har inget ens gått sönder, och FED har inte tvingats avbryta räntehöjningarna.

https://realinvestmentadvice.com/wp-content/uploads/2022/07/Fed-Funds-Pivot-Periods-072822.png
Citera
2022-12-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Alltså det där låter lite väl lyckligt för KraschTråden. Nog skall vi kunna åstadkomma en korrigering som iallafall matchar historiskt. Nu kör FED räntehöjningar fortfarande, i kraschtrådens ögon har inget ens gått sönder, och FED har inte tvingats avbryta räntehöjningarna.

https://realinvestmentadvice.com/wp-content/uploads/2022/07/Fed-Funds-Pivot-Periods-072822.png
Precis och allt domedags-tänkande kanske redan är inprisat samt att de att de flesta svaga händer redan sålt? Jag utesluter inte mer nedgång men ser det nästan som något positivt för att kunna fortsätta köpa billiga aktier månadsvis.
Senast redigerad av Truefighter 2022-12-14 kl. 19:40.
Citera
2022-12-14, 19:50
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Precis och allt domedags-tänkande kanske redan är inprisat samt de att de flesta svaga händer redan sålt? Jag utesluter inte mer nedgång med ser det nästan som något positivt med mer nedgång för att kunna fortsätta köpa billiga aktier månadsvis.

Ja vi kan väl hoppas att det blir mjuklandning, men rent historiskt om du kikar grafen jag länkade, så torde vi ramla in i en recession och då är det ingen höjdare att köpa aktier nu och gå lång. Det beror såklart på hur mycket cash man ligger inne med och tidsmål. En korrigering nedåt på ca 15-45% slår ju jäkligt annorlunda om du ligger med 2 mille mot om du börjat månadsspara för tre år sedan och kommit upp i 100k, legat och månadssparat under årets nedgång, samt du inte behöver pengarna på säg tio år (djup recession t ex IT-bubblan år 2000, tog 12 år för SP500 att återhämta tappet). Vi är ju i kraschtråden, icke att förglömma
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-12-14 kl. 19:59. Anledning: Stavfel
Citera
2022-12-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ja vi kan väl hoppas att det blir mjuklandning, men rent historiskt om du kikar grafen jag länkade, så torde vi ramla in i en recession och då är det ingen höjdare att köpa aktier nu och gå lång. Det beror såklart på hur mycket cash man ligger inne med och tidsmål. En korrigering nedåt på ca 15-45% slår ju jäkligt annorlunda om du ligger med 2 mille mot om du börjat månadsspara för tre år sedan och kommit upp i 100k, legat och månadssparat under årets nedgång, samt du inte behöver pengarna på säg tio år (djup recession t ex IT-bubblan år 2000, tog 12 år för SP500 att återhämta tappet). Vi är ju i kraschtråden, icke att förglömma
Hehe! Krashelikrasch tråden! Det stora index är väl en sak kanske men juvelerna du plockar en annan? Visst har du rätt i det du skriver men se på aktiestinsen han sålde inte för någon krasch inte utan låg lång och fyllde på. Så olika strategier och syn men det är det som gör marknaden och dess fantastiska mångfald och ideer.
Senast redigerad av Truefighter 2022-12-14 kl. 20:30.
Citera
2022-12-14, 20:28
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Band 1,7 Mkr till 3,10% i förrgår... ...funderade ett tag på SKF, Sandvik, eller t o m guld. Men tror OMX bottnar vid kanske 720 och med tanke på recessionen tror jag på positiv realränta fr o m kring juli/augusti... typish...
Citera
2022-12-14, 20:33
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Hehe! Krashelikrasch tråden! Det stora index är väl en sak kanske men juvelerna du plockar en annan? Visst har du rätt i det du skriver men se på aktiestinsen han sålde inte för någon krasch inte utan låg lång och fyllde på. Så olika strategier och syn men det är det som gjör marknaden och dess fantastiska mångfald och ideer.

Haha.
Ja, han Stinsen var ett unikum, vill minnas att han tappade stora pengar under krisen 2008, och härjade lite då, eller om det var media som var på honom, nåväl, skitsamma, annars så verkar han varit väldigt lugn renlevnadsmänniska som mest höll sig hemma och aldrig brände en spänn. Det spelade väl egentligen ingen roll hur det gick för han behövde inte pengarna och hade varit med från start så att säga. Vila i frid, han blev över 100 år om jag minns rätt, samt skänkte pengar till välgörenhet. Fint gjort.
Precis, var man får göra sin egen strategi!
Citera
2022-12-14, 20:42
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Band 1,7 Mkr till 3,10% i förrgår... ...funderade ett tag på SKF, Sandvik, eller t o m guld. Men tror OMX bottnar vid kanske 720 och med tanke på recessionen tror jag på positiv realränta fr o m kring juli/augusti... typish...
I vilken valuta ? Usd aka i owe you nothing. Eller kanske EUR aka who owes you nothing. Eller ghost of ingves don't owe u shit ?

Guld gogge.. guld. Lite iaf.
Citera
2022-12-14, 20:43
Medlem
MrLevaLivets avatar
Satan vad Nasdaq är klent, hej då för min vinst på NasseBullsen. Så går det när man snackar Bulls i kraschtråden, instant karma.
Citera
2022-12-14, 20:47
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Satan vad Nasdaq är klent, hej då för min vinst på NasseBullsen. Så går det när man snackar Bulls i kraschtråden, instant karma.
Du drog på dig pappa björn Lunds vrede. FAFO.

Bulla slutet på ett björnrally ? wtflol ? Men jag fattar, jag har också tråkigt.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-12-14 kl. 20:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in