2022-12-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det finns en graf som följt de reala bopriserna i ett kvarter i Amsterdam sedan 1600-talet
Det har varit båda långa uppgångar och nedgångar.
Men förr eller senare kommer alltid prisnivån i ett balansläge som motsvarar den allmänna prisindex eller KPI.
Ska Sverige tillbaka till det får vi nog backa bopriserna ca 10 år.

Ja bubblan har ju blåsts upp av konstlade räntesänkningar, statliga obligationsköp, invandring som betalas med skattepengar etc. Vi får se om de vågar låta bubblan spricka på riktigt eller om nya stödpaket sätts in.
Citera
2022-12-14, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Med din slutledningsförmågåga är det ju då en no-brainer att ta bort amorteringskravet. Men jag har inte tillgång till artikeln i sin helhet men jag har svårt att se att han gör samma koppling som du.

Han säger att amorteringskraven lett till att folk tagit blancolån istället. Vet inte hur det kan tolkas på annat sätt än det jag gjorde.

Och nej, istället för att lösa problemet med ännu mer lån och bidrag vore det istället bra att sätta hårdare krav när det gäller utlåning. Framförallt blanco.

Tragiskt oavsett.
Citera
2022-12-14, 19:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ja bubblan har ju blåsts upp av konstlade räntesänkningar, statliga obligationsköp, invandring som betalas med skattepengar etc. Vi får se om de vågar låta bubblan spricka på riktigt eller om nya stödpaket sätts in.
Som jag ser det så är det ytterst tveksamt att vi har råd att fortsätta hålla invandringen i dess nuvarande form samtidigt som vi behöver göra kraftiga satsningar i vår infrastruktur där elförsörjningen ska säkras och inflationen pressas ner. Om den skattesubventionerade delen av invandringen som uppehåller sig i Sverige ska ut så kommer bostadspriserna dampa ner oavsett vad regeringen hittar på då det är inte en försumlig del av invandringen som lever på skattemedel i dagsläget.
Citera
2022-12-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Han säger att amorteringskraven lett till att folk tagit blancolån istället. Vet inte hur det kan tolkas på annat sätt än det jag gjorde.

Och nej, istället för att lösa problemet med ännu mer lån och bidrag vore det istället bra att sätta hårdare krav när det gäller utlåning. Framförallt blanco.

Tragiskt oavsett.

Jag kan inte hitta länken nu. Men det var en privatekonom som tipsade om att man kan betala ner lånet till t.ex. 70% av marknadsvärdet med ett blancolån för att förbättra sitt kassaflöde om man ligger nära gränsen.

T.ex. du har ett lån på 75% av bostaden värde du måste amortera 2% per år. Istället tar du ett blancolån på 5% och betalar ner bostadslånet till 70% och måste nu bara amortera 1%. Utbetalningarna per månad går ner med detta "trick". Ingen anning om hur många som gör så.

Totala räntekostnaden går ju upp, så det känns en smula kortsiktigt, men det är en annan sak.
Senast redigerad av trickget 2022-12-14 kl. 19:29.
Citera
2022-12-14, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag kan inte hitta länken nu. Men det var en privatekonom som tipsade om att man kan betala ner lånet till t.ex. 70% av marknadsvärdet med ett blancolån för att förbättra sitt kassaflöde om man ligger nära gränsen.

T.ex. du har ett lån på 75% av bostaden värde du måste amortera 2% per år. Istället tar du ett blancolån på 5% och betalar ner bostadslånet till 70% och måste nu bara amortera 1%. Utbetalningarna per månad går ner med detta "trick". Ingen anning om hur många som gör så.

Totala räntekostnaden går ju upp, så det känns en smula kortsiktigt, men det är en annan sak.

Svårt att slå blanco-räntan på börsen (i genomsnitt såklart, här på FB är ju allt under 100% avkastning årligen skitkasst) så jag tror att ganska få personer kört på ditt upplägg. Det är inte omöjligt men det finns nog inte mycket att hämta och en rejäl risk. Att vissa har blanco-lånat till insatsen är ju en annan sak.
Citera
2022-12-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det finns en graf som följt de reala bopriserna i ett kvarter i Amsterdam sedan 1600-talet
Det har varit båda långa uppgångar och nedgångar.
Men förr eller senare kommer alltid prisnivån i ett balansläge som motsvarar den allmänna prisindex eller KPI.
Ska Sverige tillbaka till det får vi nog backa bopriserna ca 10 år.

Jo, men att priser kan gå och upp ned vart ju inte riktigt det jag efterfrågade. Utan det var bubblor jag vart ute efter. Du vet sådana drivna av spekulation.
Citera
2022-12-14, 19:42
Medlem
Citat:
Jo, men att priser kan gå och upp ned vart ju inte riktigt det jag efterfrågade. Utan det var bubblor jag vart ute efter. Du vet sådana drivna av spekulation.
Bubblor är väl när priset på en vara eller fast tillgång stiger långt över KPI utveckling eller inflationen pga manipulation.
Det kan vara spekulation eller statliga subventioner /interventioner eller helt enkelt att priset på pengar/krediter är för lågt pga manipulation.
I en sund marknad som enbart baseras på tillgång/efterfrågan kan pris fluktuera en del men utan att det skapas bubblor.
Citera
2022-12-14, 19:43
Medlem
Citat:
Svårt att slå blanco-räntan på börsen (i genomsnitt såklart, här på FB är ju allt under 100% avkastning årligen skitkasst) så jag tror att ganska få personer kört på ditt upplägg. Det är inte omöjligt men det finns nog inte mycket att hämta och en rejäl risk. Att vissa har blanco-lånat till insatsen är ju en annan sak.

Jag tror du får läsa mitt inlägg igen. Det var inte min idé och belåningsgraden är oförändrad. Man byter bara en del av bostadslånet mot ett blancolån för att kringgå amorteringsreglerna.

Diskussion handlade just om att Thedéen tyckte att amorteringsreglerna lett till mer blancolån.
Senast redigerad av trickget 2022-12-14 kl. 19:49.
Citera
2022-12-14, 19:52
Medlem
En grej angående bubblor som bla Immelman hävdar är ju att en bubbla inte kan uppstå då folk bor i sin spekulationer. Låter inte detta ofattbart dumt? Jag fattar verkligen inte det synsättet. Vad spelar det för roll om du bor i den bostad du köpt på spekulation?
Citera
2022-12-14, 19:54
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Wilderäng må vara allmänbildad men med bostadsbubblan har han varit lika snett ute som de i den ursprungliga tråden från 2010.

Har Wilderäng verkligen varit snett ute?. Nej. Man "räddade" bostadsmarknaden efter Lehmankrisen med extrema räntesänkningar. Och när sossarna tillträdde 2014 började vi ha negativ styrränta som sköt fram problemen ytterligare, läs bubblan om man vill definiera det så.. Och satte priset på en container i Bromma till 10 mille. Läs kostade.

Nu är vi är i ett läge där vi får allvarliga problem på bostadsmarknaden när räntan ökar 2-3 %. Ja, även hela samhällsekonomin. Och tvingas in i recession.
Jag tänker inte som SocialtKontrakt och liksom-fb ta fram spåkulan och komma med exakta procentsatser men att vi är i början på en nedåtgående trend som blir väldigt tuff för bostadsägarna behöver vi inte tveka om.
Citera
2022-12-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
En grej angående bubblor som bla Immelman hävdar är ju att en bubbla inte kan uppstå då folk bor i sin spekulationer. Låter inte detta ofattbart dumt? Jag fattar verkligen inte det synsättet. Vad spelar det för roll om du bor i den bostad du köpt på spekulation?

Det är ett vedertaget sätt att definiera. Kolla Harry Flam t ex.

Men om man resonerar som du gör så är alltså alla bostadsköp i själva verket spekulation? Eller vad avgör om du spekulerat eller inte?
Citera
2022-12-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Jag tror du får läsa mitt inlägg igen. Det var inte min idé och belåningsgraden är oförändrad. Man byter bara en del av bostadslånet mot ett blancolån för att kringgå amorteringsreglerna.

Diskussion handlade just om att Thedéen tyckte att amorteringsreglerna lett till mer blancolån.

Låt säga att folk tar blancolån för att sänka sin belåningsgrad eller för att amortera så är det perfekta exempel på hur sinnesjukt det är med regleringar.

Historien visar att varje reglering kan rundas. Problemet är att regleringen per definition alltid blir ineffektivt i form av administration, kontroll OCH dyrare lösningar.

En anledning är ganska enkel. Hur smart Thedén och andra är att hitta på vad de tror är heltäckande regler så finns det massor av människor som funderar på hur de ska gå runt regeln eftersom de bedömer att den inte är bra. Och några av dem kommer på något sätt som de smarta tjänstemännen inte tänkt på. Som sedan sprider sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in