Citat:
Ursprungligen postat av
Frysfacket
Jag är i Södra Sverige.
Allt du skriver om är att behålla de gamla kärnreaktorerna.Alltså inget om att öka eller säkerställa elproduktion i södra Sverige.
Det är det jag vill att södra Sverige skall ta tag i.
2040 planeras ju i stort de sista 6 reaktorerna att lägga ner.
Har man börjat planera för detta?
Eller ska det bara klagas över att ägarna lägger ner sina (då troligen olönsamma)reaktorer som det gnälls nu?
Eller finns det en plan till 2026 menar du?
Jag menar att de två aktörerna, Energimyndigheten och Svenska kraftnät, som skulle säkerställa detta har misslyckats kapital i sitt uppdrag. Verkligheten är nog att de försökt uppmärksamma politikerna på de brister som fanns, men det har ju varit en övertro på de gröna lösningarna (läs specifikt vindkraft) och att dessa skulle vara likvärdiga med kärnkraft.
Det visade ju sig i början på detta år att dåvarande regeringen inte ens var medveten om de flaskhalspengar som låg hos Svenska kraftnät. Det kändes nästan som att Magdalena Andersson blev glad och så det som något positivt att det fanns 50 miljarder att använda.
Det finns ingen sammanhållen energipolitik nedplockad på den nivå det borde vara. Det vill säga att varje ingrepp alltid måste betraktas utifrån konsekvens och att åtgärder alltid ska mötas med motåtgärder som sätts in i tid. I USA jobbar man numera mer proaktivt med detaljerade 20 årsplaner regelbundna avstämningar. I Sverige har inte energipolitiken tagits på allvar. Den har uppfattats som ett självspelande piano.
Det är ju Energimyndigheten och Svenska kraftnät som tillsammans måste se till att attrahera produktionsetableringar på rätt ställen. Det känns som de fortfarande sover. De verkar mest intresserade att damma av Tegnells OH-bilder om att platta till kurvan och att hushållen ska frysa sig ur den elkris politikerna ställt till med.