Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-14, 17:13
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Fick exakt en dubbling hemma. På jobbet hände ingenting och jag betalar fortfarande 1/5 del på min fabrik mot vad jag gör hemma. Finns ingen logik i detta alls.
Citera
2022-12-14, 17:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Nja, inte riktigt. Elområdena är s a s bristerna i överföringskapacitet. Genom att dela upp sverige i elområden efter fysiska begränsningar i överföringskapacitet får man en segmentering av elpriserna. Detta ska i sin tur skapa incitament för marknadsaktörer att investera i elproduktion i de elområden som har höga elpriser, vilket då naturligt ska leda till en effektiv användning av resurser.

Elområdena är dock en direkt effekt av att Sverige fälldes av EU-kommissionen.

Fast nu krånglar du till det. Det började med att Sverige fälldes och det bottnade i bristande överföringskapacitet som Energimyndigheten och Svenska kraftnät bär skulden till. Lösningen blev då att dela in Sverige. Det gäller att skilja på orsak och verkan. Vad som sedan skedde är ju att man raserat i stället för att bygga elproduktion i söder.
Citera
2022-12-14, 17:30
Medlem
Hehe, det här är egentligen ganska roligt, tänk om elbolagen och elproducenterna nationellt och i EU skulle känna något som helst ansvar och SJÄLVA skulle ställa sig upp och säga "Ok, vi tjänar mycket, men det här börjar gå åt helvete och vi inser att vi kommer följa med i avgrunden när detta är över, agerar inte politikerna så gör vi det".

Tänk om det skulle finnas solidaritet och långsiktig överlevnadsinsikt istället för att stå på barrikaderna och vara den bransch som snabbast möjligt drar ner hela Europa i en recession.

I have a dream..
Citera
2022-12-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast nu krånglar du till det. Det började med att Sverige fälldes och det bottnade i bristande överföringskapacitet som Energimyndigheten och Svenska kraftnät bär skulden till. Lösningen blev då att dela in Sverige. Det gäller att skilja på orsak och verkan. Vad som sedan skedde är ju att man raserat i stället för att bygga elproduktion i söder.
Ja.Många med mig undrar med varför inte södra Sverige planerade in att börja producera mer el.
Liksom vad väntar södra Sverige på?
Alla vet att kärnkraftverken blir för gamla och olönsamma någongång.
2012 beslutade Vattenfall att Ringhals1 och 2 skulle köras till 2024.
2015 beslutades att tidigarelägga nedläggningen.
Vad har Södra Sverige gjort och plannerat för detta?
Citera
2022-12-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men nu flyttar du återigen målstolparna, märker du inte det? Jag har aldrig sagt att Sverige ska producera 100% av elen med vindkraft. Jag försöker förklara för dig att kärnkraften inte är så billig som du påstår, det är allt. Jag är inte mot kärnkraft, jag är mot att folk ljuger om kostnaderna.

Tänk hur olika vi ser på saker. Jag brukar vara rädd om saker som är dyra, just för att det är dyrt att återanskaffa.

Om du och miljömupparna tycker det är dyrt med att skaffa kärnkraft, varför tar ni inte hand om den som redan finns? Vad är logiken med att göra sig av med befintliga och betalda resurser om det är dyrt att skaffa nytt?

Allt måste underhållas och tas om hand om. Det fanns många år kvar på all den kärnkrafts vaskats i Barsebäck och Ringhals.
Citera
2022-12-14, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Om du och miljömupparna tycker det är dyrt med att skaffa kärnkraft, varför tar ni inte hand om den som redan finns? Vad är logiken med att göra sig av med befintliga och betalda resurser om det är dyrt att skaffa nytt?.

Vaddå ni? Jag röstade inte för att lägga ner R1 och R2, när de gjorde det tog jag för givet att de skulle modernisera elnätet men jag har inte bott i Sverige på många år och har ingen som helst möjlighet att påverka.
Citera
2022-12-14, 17:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Hehe, det här är egentligen ganska roligt, tänk om elbolagen och elproducenterna nationellt och i EU skulle känna något som helst ansvar och SJÄLVA skulle ställa sig upp och säga "Ok, vi tjänar mycket, men det här börjar gå åt helvete och vi inser att vi kommer följa med i avgrunden när detta är över, agerar inte politikerna så gör vi det".

Tänk om det skulle finnas solidaritet och långsiktig överlevnadsinsikt istället för att stå på barrikaderna och vara den bransch som snabbast möjligt drar ner hela Europa i en recession.

I have a dream..

I USA brakade den avreglerade marknaden ihop när elhandlare började driva upp priset till astronomiska nivåer. Den hel del i branschen slogs ut så visst borde det finnas ett viss mått insikt speciellt med tanke på att staten äger den största producenten.
Citera
2022-12-14, 18:05
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Ja då får vi ställa vår förhoppning till havsbaserad vindkraft och att regeringen skyndar på tillstånden.

Det märks att du bor i en stuga långt inåt landet. Havsbaserad vindkraft har problem som landbaserad vindkraft inte har, som stormvågor, isflak, mycket snabb förrostning av stål, kollisionsrisk med fordon som väger 10 000 - 20 000 - 30 000 ton, extra dyr anslutning till elnätet, mycket svår anläggnings och konstruktionsprocess osv osv.

Det mest rationella idag är att försöka att återuppbygga de nerlagda kärnreaktorerna och slå på oljekondensen som ligger i malpåse, och samtidigt starta ett nödprogram för små modulära kolkrafterk som ska fungera som kraftvärmeverk nere på kommunalnivå. Genom att producera både el och fjärrvärme så kan uppvärmingskostnaderna hållas nere och el frigörs till annat bruk än uppvärmning. Genom att förlägga kraftverken på kommunal nivå och reservera deras produktion för inomkommunal konsumtion så kan grönröstande kommuner stängas ute från stabil elproduktion och därmed få en realitetsåterkoppling i form av snabbt stigande fattigdom och invånarkollaps. Det skulle behövas någon form av inrikespass (som vi hade förr i tiden) så att miljödårarna blir fastlåsta i sina kommuner och får lida av sin egen dårskap medans deras grannar 20 km bort frossar i värme och elektriska apparater. Det gäller också andra dårskaper som t.ex invandringen, där asylansökan endast ska berättiga till bosättning i kommunen som accepterat den, och endast besökstillstånd efter ansökan till omgivande kommuner. Därmed skulle rasistkommuner slippa sönderblattning, och antirasister och öppna gränserdårar snabbt sluta som fotbollar åt sparkglada blattar.
Citera
2022-12-14, 18:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Kalifornien har väl haft roterande lock-down länge...!?
OK, är det så illa? Hur klarar de en frys utan el?

USA håller verkligen på att gå ner sig. Någon som vet deras förslag på lösning på elbristen vid vindstilla? Oavsett lösning så tar det ju åratal att implementera en förbättring om man lagt ner kärnkraften.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-14 kl. 18:12.
Citera
2022-12-14, 18:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Lettland är fattigare än Polen men har exakt samma elpris som Sverige. Dina teorier om lönenivåers inverkan på elpriset är underliga.
Det stämmer inte, det är högre lönenivå i Lettland än i Polen.

Finns naturligtvis många olika anledningar, Lettland kanske måste importera all el (via olja) och betalar naturligtvis samma oljepris som resten av världen. Om de inte har specialavtal med Ryssland som dumpar det mesta.
Citera
2022-12-14, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja.Många med mig undrar med varför inte södra Sverige planerade in att börja producera mer el.
Liksom vad väntar södra Sverige på?
Alla vet att kärnkraftverken blir för gamla och olönsamma någongång.
2012 beslutade Vattenfall att Ringhals1 och 2 skulle köras till 2024.
2015 beslutades att tidigarelägga nedläggningen.
Vad har Södra Sverige gjort och plannerat för detta?

Vilka är »södra Sverige«?

2012 beslutade Vattenfall att R1 och R2 åtminstone skulle köras till 2026 och eventuellt till 2036 om det visade sig att säkerhetskraven kunde säkras. 2015 beslutade S och MP om en effektskattehöjning för kärnkraften på 17 %, lämpligt precis så mycket att Vattenfalls avkastningskrav understegs. Direkt Vattenfall fick den kännedomen beslutades om en förtida nedläggning till 2019. Därmed hade S och speciellt MP utfört uppdraget att kärnkraften minskades i Sverige och kunde åter trappa ner denna effektskatt. 2020 togs frågan om att fortsätta med drift för R1 och R2 till 2026. S, MP, V och C röstade nej och vann med en röst varvid R1 och R2 oåterkalleligen togs ur drift.

Tidigare VD i Vattenfall Magnus Hall sade efter beslut 2015 om förtida nedläggning att...
...beslutet tagits på affärsmässiga grunder, utan direkt politisk inblandning. Men han har också konstaterat att utan den särskilda skatt som drabbar kärnkraft, effektskatten, så hade det affärsmässiga beslutet blivit ett annat. Då hade de två reaktorerna fått gå vidare hela sin tekniska och ekonomiska livslängd.

https://www.skgs.org/att-kraftverk-s...itiska-beslut/
Med det uttalandet blev han obekväm och förpassades ut i kylan.

S och MP ser till att fullt fungerande elproduktion läggs ner utan att ha någon motsvarande ersättning att stoppa in. Vilka skulle ha haft uppdraget att kompensera för dåvarande regerings agerande? Att svepande peka på »södra Sverige« som det vore en aktör känns ju osannolikt korkat.
Citera
2022-12-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du ville ha beräkningar på det jag skrev inte tillverkningen.
Men jag håller med dig bättre ta att gå eller så vid korta ärenden.
Detta blev ju helt ot.
Min förbrukning i går var på 94 kw typiskt när det var den dyraste dagen
God jul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in