2022-12-14, 11:25
  #274453
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men OK: En löjtnant eller kapten inom Försvarsmakten har inte större insyn än någon annan. De har jobb att sköta. De tar också del av ÖB:s uttalanden i media — kanske att en "ökad hotbild" inte kommuniceras inom organisationen på ett mer kraftfullt sätt än vanligt, då Ryssland är den tilltänkta fienden i vilket fall som helst, eller om anställda inom Försvarsmakten upplever att de får fler frågor än vanligt och att folk är mer oroade. Det är de i sin fulla rätt att vara (oroade). Det är svårare att förstå varför Bydén så gärna flaggar för tänkbara ryska attacker mot Sverige — ungefär som Stoltenberg när han sa att Nato vill undvika en öppen konflikt med Ryssland, och så fick någon rubriksättare det att framstå som att Stoltenberg ser att det ligger i farans riktning att det blir så.

Ingenting kan kategoriskt uteslutas, men Bydén tar det ofta ett steg längre. Han ger sig in i resonemang om hur ett ryskt anfall mot Sverige kan yttra sig. Ingen behöver dra det ur honom. Det bidrar ju till att många är övertygade om att det kan ske när som helst. Han kunde vara mer restriktiv, helt enkelt. När man påpekar detta får man höra i stället att man tonar ned det jättelika hotet från Ryssland som kämpar med att få Ukraina under kontroll. Vad kan det bero på, tro — kanske att ÖB och regeringen och MSB vältrar sig i hypoteser.

ÖB har nog i alla tider i mitt liv (70-talist) varit alarmistisk. Denna konflikt är ju det närmsta de har haft i att ha haft rätt, men deras argument har typiskt varit fel. Detta kunde ha varit en konflikt långt bort men har konstruerats som en konflikt i vårt närområde, och argumentet har varit att vi oskyldigt hotats av invasion, inte att vi själva och Väst skulle vara så provokativa. Ukraina är inte baltikum.

På sätt och vis är det väl så demokrati ska fungera. ÖB fungerar som en slags alarmist som argumenterar "caset" för att vi kanske blir invaderade. Det är upp till andra aktörer att lägga fram "pacifist-caset".
Citera
2022-12-14, 11:28
  #274454
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Politiker kommer vara politiker
Så sant så.

Om man känner för att vara konspiratorisk kunde man nästan tro att de som vet mer håller på och förbereder folket på något, men jag undviker att tänka så. "Inte på 200 år", och så blir det så. Typ.
Citera
2022-12-14, 11:30
  #274455
Medlem
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc
Citera
2022-12-14, 11:35
  #274456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc

Är du rädd att ryssarna inte kan fortsätta sitt missilregn? Stör det dig så mkt?
Citera
2022-12-14, 11:36
  #274457
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
ÖB har nog i alla tider i mitt liv (70-talist) varit alarmistisk. Denna konflikt är ju det närmsta de har haft i att ha haft rätt, men deras argument har typiskt varit fel. Detta kunde ha varit en konflikt långt bort men har konstruerats som en konflikt i vårt närområde, och argumentet har varit att vi oskyldigt hotats av invasion, inte att vi själva och Väst skulle vara så provokativa. Ukraina är inte baltikum.

På sätt och vis är det väl så demokrati ska fungera. ÖB fungerar som en slags alarmist som argumenterar "caset" för att vi kanske blir invaderade. Det är upp till andra aktörer att lägga fram "pacifist-caset".
Ett syfte med retoriken kan ju varit/vara att få in Sverige i Nato. I övrigt är det mer diffust. Men det är väl scenariot från kalla kriget som aktualiseras också. Temperaturen har höjts några grader, och människor går i taket.

Om vi ser på t.ex. USA, som vi älskar att jämföra med, så har deras analyser och beslut däremot präglats av en överraskande återhållsamhet.
Citera
2022-12-14, 11:41
  #274458
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc
Tid att syna Ryzzen.
Citera
2022-12-14, 11:44
  #274459
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Man hemlighåller rätt mycket verkar det som. Inte mycket som kommer fram nu. Men Manpad av nyare modell som Stinger och Piorun funkar bra. Äldre Manpad funkar sämre dock för moppemotorn utvecklar för lite värme. Sen har ju gammalt klassiskt luftvärn kommit tillbaka också. Även vanligt gevär kan funka. Men ju klenare vapen man använder desto större risk för explosion i markmål när drönaren störtar. Här är en från i morse som störtade i en villa och enligt Wikipedia har Shahed-136 30-50 kg sprängkraft så det blir en rätt så ordentlig smäll.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1602941464451125248
Vilka jävla experter det finns här. Drönarna skjuts huvudsakligen ned av simpla system som Gepard och andra luftvärnsgevär. Det behövs inga avancerade system för att stoppa dessa.
Citera
2022-12-14, 11:47
  #274460
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Man hade inte påbörjat den här strategiska bombningen av infrastruktur om man inte kinesiska fullfölja
Ukraina behöver patriot eller liknande för att stoppa detta
Glasklart!
Då vet vi vad som gäller. Eller inte...
Kan du översätta till svenska?
Citera
2022-12-14, 11:47
  #274461
Medlem
ReijoHervonens avatar
Goda nyheter!

740 dödade pedofiler igår
96000 nu!

Ge oss 100K döda ryzzar till julafton
Citera
2022-12-14, 11:50
  #274462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Goda nyheter!

740 dödade pedofiler igår
96000 nu!

Ge oss 100K döda ryzzar till julafton

Det blir redan före julafton.
Citera
2022-12-14, 11:51
  #274463
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ska Ukraina få Patriot nu ? Har väst blivit galna?

Biden administrationen har ingen broms, vill dom ha WW3 ?

Patriot var ju osannolikt från krigets början nu helt plötsligt ska man skeppa Patriot ?
Putin har varnat för detta

Ett steg närmre kärnvapenkrig ?
Patriot i Ukraina är som att Ukaina går med i NATO
Det starkt förhindrar Ryssland att strategiskt anfalla i deras security zone , tr.x för att slå amerikanska och eller Ukrainska biolabb, missilbaser etc
Putin har varnat och hotat genom hela kriget.

Patriot blir sista spiken i kistan för de ryska terrorbombningarna!

Mycket bra!
Citera
2022-12-14, 11:52
  #274464
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett syfte med retoriken kan ju varit/vara att få in Sverige i Nato. I övrigt är det mer diffust. Men det är väl scenariot från kalla kriget som aktualiseras också. Temperaturen har höjts några grader, och människor går i taket.

Om vi ser på t.ex. USA, som vi älskar att jämföra med, så har deras analyser och beslut däremot präglats av en överraskande återhållsamhet.

Ja. Det är väl som med många andra alarmister. De tror ju att deras sak (miljö, försvar) är rätt, och så överdriver de lite extra för att maximera sin politiska kraft.

Där finns ingen sektor där högste chefen argumenterar för att det är OK att minska anslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in