Citat:
Men OK: En löjtnant eller kapten inom Försvarsmakten har inte större insyn än någon annan. De har jobb att sköta. De tar också del av ÖB:s uttalanden i media — kanske att en "ökad hotbild" inte kommuniceras inom organisationen på ett mer kraftfullt sätt än vanligt, då Ryssland är den tilltänkta fienden i vilket fall som helst, eller om anställda inom Försvarsmakten upplever att de får fler frågor än vanligt och att folk är mer oroade. Det är de i sin fulla rätt att vara (oroade). Det är svårare att förstå varför Bydén så gärna flaggar för tänkbara ryska attacker mot Sverige — ungefär som Stoltenberg när han sa att Nato vill undvika en öppen konflikt med Ryssland, och så fick någon rubriksättare det att framstå som att Stoltenberg ser att det ligger i farans riktning att det blir så.
Ingenting kan kategoriskt uteslutas, men Bydén tar det ofta ett steg längre. Han ger sig in i resonemang om hur ett ryskt anfall mot Sverige kan yttra sig. Ingen behöver dra det ur honom. Det bidrar ju till att många är övertygade om att det kan ske när som helst. Han kunde vara mer restriktiv, helt enkelt. När man påpekar detta får man höra i stället att man tonar ned det jättelika hotet från Ryssland som kämpar med att få Ukraina under kontroll. Vad kan det bero på, tro — kanske att ÖB och regeringen och MSB vältrar sig i hypoteser.
Ingenting kan kategoriskt uteslutas, men Bydén tar det ofta ett steg längre. Han ger sig in i resonemang om hur ett ryskt anfall mot Sverige kan yttra sig. Ingen behöver dra det ur honom. Det bidrar ju till att många är övertygade om att det kan ske när som helst. Han kunde vara mer restriktiv, helt enkelt. När man påpekar detta får man höra i stället att man tonar ned det jättelika hotet från Ryssland som kämpar med att få Ukraina under kontroll. Vad kan det bero på, tro — kanske att ÖB och regeringen och MSB vältrar sig i hypoteser.
ÖB har nog i alla tider i mitt liv (70-talist) varit alarmistisk. Denna konflikt är ju det närmsta de har haft i att ha haft rätt, men deras argument har typiskt varit fel. Detta kunde ha varit en konflikt långt bort men har konstruerats som en konflikt i vårt närområde, och argumentet har varit att vi oskyldigt hotats av invasion, inte att vi själva och Väst skulle vara så provokativa. Ukraina är inte baltikum.
På sätt och vis är det väl så demokrati ska fungera. ÖB fungerar som en slags alarmist som argumenterar "caset" för att vi kanske blir invaderade. Det är upp till andra aktörer att lägga fram "pacifist-caset".

