2022-12-14, 10:34
  #274441
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Snarare ironisk. Det är rätt uppenbart att Ryssland får in en hel del fullträffar på Ukrainas infrastruktur ich i natt t o m på regeringsbyggnader - långt mer än vad som skulle bli utfallet om enbart några få missiler eller drönare per natt hade lyckats ta sig fram till målet.

Kiev bluffar, helt enkelt. De har bluffat vid mängder av tillfällen hela året.
Kiev är en öppen stad med massor av utländsk media. Svårt att mörka och bluffa då.

Du bara sitter och önsketänker och ljuger som vanligt!
Citera
2022-12-14, 10:36
  #274442
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Dina bekanta kanske ska lägga ner sina uppdrag inom Försvarsmakten. Han förväntas inte "veta bäst" någonsin. Han har folk till sånt ditt mähä, och det finns fler än du som har bekanta eller som arbetar inom FM.
Civilbefolkningen har hög tilltro till ÖB. Media har hög tilltro till ÖB. Han är först och främst en talesperson. Sedan början på kriget har det bara varit braskande uttalanden om "förhöjd säkerhetsnivå" och liknande från Bydén.

Dock bra att han tar upp i intervjun -info- länkade att ryssarna är hyfsat upptagna i Ukraina.
Citera
2022-12-14, 10:37
  #274443
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Verkar ju som att alla vill testa sina SAM i Ukraina!! Nu ska Italien och Frankrike leverera sitt vassaste luftvärn till UAF.

https://twitter.com/markito0171/status/1602957736240680960
Härliga nyheter!

Det blir bara tyngre och tyngre för ryssen. Snart kan de inte längre terrorbeskjuta civilbefolkningen....
Citera
2022-12-14, 10:42
  #274444
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu ökar orchernas förluster igen



The total combat losses of the enemy from 24.02 to 14.12 were approximately:
personnel / about 96,000 (+740) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2970 (+4) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 5937 (+7) units,
artillery systems – 1931 (+0) units,
RSZV / MLRS – 404 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 211 (+0) units,
aircraft – 281 (+0) units,
helicopters – 264 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1617 (+0),
cruise missiles ‒ 592 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4562 (+13) units,
special equipment ‒ 171 (+1).
Data are being updated
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!

Dom siffrorna som står här, 740 st. Är det dödade eller är det en kombo av dödade och skadade?

Jag hörde ett reportage från radion i förrgår där dom hade intervjuat sjukhusanställda på Krim. Dom gjorde nu mellan 3-4 amputeringar per dag på Ryska soldater, och det hade ökat lavinartat.
Citera
2022-12-14, 10:45
  #274445
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Snarare ironisk. Det är rätt uppenbart att Ryssland får in en hel del fullträffar på Ukrainas infrastruktur ich i natt t o m på regeringsbyggnader - långt mer än vad som skulle bli utfallet om enbart några få missiler eller drönare per natt hade lyckats ta sig fram till målet.

Kiev bluffar, helt enkelt. De har bluffat vid mängder av tillfällen hela året.

Kommer det in långsamma drönare så är det inte helt oväntat att dessa blir nerskjutna relativt enkelt med tanke på att Kiev har stärkt upp luftvärnet.
Citera
2022-12-14, 10:45
  #274446
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Dom siffrorna som står här, 740 st. Är det dödade eller är det en kombo av dödade och skadade?

Jag hörde ett reportage från radion i förrgår där dom hade intervjuat sjukhusanställda på Krim. Dom gjorde nu mellan 3-4 amputeringar per dag på Ryska soldater, och det hade ökat lavinartat.

Uppskattningen är av antalet likviderade orcher av Ukraina.
Citera
2022-12-14, 10:45
  #274447
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Vilket vapen skjuter de ner drönarna med?
Man hemlighåller rätt mycket verkar det som. Inte mycket som kommer fram nu. Men Manpad av nyare modell som Stinger och Piorun funkar bra. Äldre Manpad funkar sämre dock för moppemotorn utvecklar för lite värme. Sen har ju gammalt klassiskt luftvärn kommit tillbaka också. Även vanligt gevär kan funka. Men ju klenare vapen man använder desto större risk för explosion i markmål när drönaren störtar. Här är en från i morse som störtade i en villa och enligt Wikipedia har Shahed-136 30-50 kg sprängkraft så det blir en rätt så ordentlig smäll.

https://twitter.com/Flash_news_ua/status/1602941464451125248
Citera
2022-12-14, 10:45
  #274448
Medlem
Vaginalketchups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
"3. Personligen skrattar jag bara åt folk som låter sig kategoriseras eller fackplaceras av Universitet. Det kan bero på att jag är professorsförklarad inom en disciplin som bestämmer vad övriga discipliners professorer kan säga, tänka, formulera och beskriva."

Ännu ett kvitto på att ni sitter och diskuterar med någon form av mytoman. Väldigt komiskt eftersom många av hans skriverier ytligt sett ger ett beläst intryck. Tills man kontrollerar det.

Jag kan försäkra er om att där inte finns några professorer som bestämmer över andra professorer. I väst i alla fall.


Han var ju även stf Bat chef
Dock oklart om det var över ett gruppboende eller en myrstack
Citera
2022-12-14, 10:52
  #274449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Har bekanta inom Försvarsmakten som menar att Bydén är för alarmistisk och skrämmer upp folk. Som ÖB förväntas han "veta bäst" — kanske har han ambitionen eller uppdraget att förbereda befolkningen mentalt på eventuella framtida kriser, vem vet. Hans analys får stå för honom.

Detta betyder ingenting.
Det måste ha smittat av sig från USA där man ser upp till militären, men ser fler och fler gånger citat som "han är militär, borde gå att lite på honom då", "Han är militär och har koll på såna militära grejer" osv.
Har en avdelningschef inom HR på Microsoft insyn i nästkommande operativsystem?

Att kritisera är en grej, men att försöka ge tyngd till det med bekanta inom FM ger inte mycket. Finns många inom FM som får betalt för att göra och inte tänka.
Citera
2022-12-14, 11:08
  #274450
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Detta betyder ingenting.
Det måste ha smittat av sig från USA där man ser upp till militären, men ser fler och fler gånger citat som "han är militär, borde gå att lite på honom då", "Han är militär och har koll på såna militära grejer" osv.
Har en avdelningschef inom HR på Microsoft insyn i nästkommande operativsystem?

Att kritisera är en grej, men att försöka ge tyngd till det med bekanta inom FM ger inte mycket. Finns många inom FM som får betalt för att göra och inte tänka.
Men OK: En löjtnant eller kapten inom Försvarsmakten har inte större insyn än någon annan. De har jobb att sköta. De tar också del av ÖB:s uttalanden i media — kanske att en "ökad hotbild" inte kommuniceras inom organisationen på ett mer kraftfullt sätt än vanligt, då Ryssland är den tilltänkta fienden i vilket fall som helst, eller om anställda inom Försvarsmakten upplever att de får fler frågor än vanligt och att folk är mer oroade. Det är de i sin fulla rätt att vara (oroade). Det är svårare att förstå varför Bydén så gärna flaggar för tänkbara ryska attacker mot Sverige — ungefär som Stoltenberg när han sa att Nato vill undvika en öppen konflikt med Ryssland, och så fick någon rubriksättare det att framstå som att Stoltenberg ser att det ligger i farans riktning att det blir så.

Ingenting kan kategoriskt uteslutas, men Bydén tar det ofta ett steg längre. Han ger sig in i resonemang om hur ett ryskt anfall mot Sverige kan yttra sig. Ingen behöver dra det ur honom. Det bidrar ju till att många är övertygade om att det kan ske när som helst. Han kunde vara mer restriktiv, helt enkelt. När man påpekar detta får man höra i stället att man tonar ned det jättelika hotet från Ryssland som kämpar med att få Ukraina under kontroll. Vad kan det bero på, tro — kanske att ÖB och regeringen och MSB vältrar sig i hypoteser.
Citera
2022-12-14, 11:20
  #274451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men OK: En löjtnant eller kapten inom Försvarsmakten har inte större insyn än någon annan. De har jobb att sköta. De tar också del av ÖB:s uttalanden i media — kanske att en "ökad hotbild" inte kommuniceras inom organisationen på ett mer kraftfullt sätt än vanligt, då Ryssland är den tilltänkta fienden i vilket fall som helst, eller om anställda inom Försvarsmakten upplever att de får fler frågor än vanligt och att folk är mer oroade. Det är de i sin fulla rätt att vara (oroade). Det är svårare att förstå varför Bydén så gärna flaggar för tänkbara ryska attacker mot Sverige — ungefär som Stoltenberg när han sa att Nato vill undvika en öppen konflikt med Ryssland, och så fick någon rubriksättare det att framstå som att Stoltenberg ser att det ligger i farans riktning att det blir så.

Ingenting kan kategoriskt uteslutas, men Bydén tar det ofta ett steg längre. Han ger sig in i resonemang om hur ett ryskt anfall mot Sverige kan yttra sig. Ingen behöver dra det ur honom. Det bidrar ju till att många är övertygade om att det kan ske när som helst. Han kunde vara mer restriktiv, helt enkelt. När man påpekar detta får man höra i stället att man tonar ned det jättelika hotet från Ryssland som kämpar med att få Ukraina under kontroll. Vad kan det bero på, tro — kanske att ÖB och regeringen och MSB vältrar sig i hypoteser.

Politiker kommer vara politiker
Citera
2022-12-14, 11:23
  #274452
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Lika "öppet för journalister" som under Irakkriget 2003-04 (där de flesta journalister som kom i närheten av fronten f ö var "embedded" med USA:s trupper och därmed övervakade). Ukrainas armé kontrollerar hårt och bestämt vad man får ta bilder på efter ett anfall, en bombräd eller en framryckning, och media är tvungna att foga sig. Detta är omvittnat av många västjournalister, det har även visats i dokumentärer på SVT, så nej, jag tänker inte spilla tid på att googla fram något åt dig.

De flesta västliga medieoutlets drar sig f ö för att publicera nyheter som kan ses som negativa för Kiev, eftersom man anser sig moraliskt uppbundna till dem, något som påpekades i en ovanligt öppenhjärtig artikel i New York Times redan tidigt under kriget.
Ok du hittade bara på och önsketänkte.

Även om media har vissa restriktioner så gäller ju det inte alla boende i Kiev. Så det går ändå inte att mörka eventuella skador.

Dessutom har man ju hela tiden varit öppen med vad terrorbombningarna ställt till med. Troligtvis för att få mer hjälp med vapen och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in