2022-12-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swallat
Jag skulle älska ett svar på vad fan jag betalaar egentligen

Har ett rörligt månadspris som faktureras av Fortum men elavtal från Ellevio, jag fattar noll när jag försöker ta reda på vad fan jag betalar, är det dagssnitt, är det per timme, fattar nada, Bor i stockholm

Hos Elevio betalar du abonnemang (ca 450kr/månaden), elöverföringsavgift (ca 25öre/kWh) och elskatt (45öre/kWh?).

Själva elavtalet har du sen hos Fortum.
Och på fakturan står det vilket sorts avtal du har. Står det ”rörligt elpris” så betalar du för snittpriset under månaden. Dvs spelar ingen roll när på dygnet du använder tex tvättmaskin, varmvatten eller laddningen av elbilen.
Citera
2022-12-13, 18:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Med tanke på dagens situation så tror jag folk hade varit själaglada av att få betala 30 öre per KWh för elen. Snart går något sönder på riktigt i Sverige, det kan bli stagflation av detta.

Idag ja men den typiske svensken har ett 24-timmarsmedvetande. För ett år sen när alla kacklade om covid så var det ingen som trodde att det skulle vara krig i Europa 2022. Nu bryr sig folk inte om oetisk GOF-forskning på virus för det är bara elkostnaden som gäller. Nästa år är det något annat och då skriker folk över att de måste betala för alla nya reaktorer eller vad fan det är som de skrev på.
Citera
2022-12-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vindkraften producerade riktigt ordentligt redan idag, ändå blir priset bara högre och högre.
Jag tror du kan glömma vindkraften, den är ett hån ifrån miljötalibanerna.

Läs och begrunda.
https://svenska.yle.fi/a/7-10024414

Mildare väder i Europa är (nästan) det enda som kan rädda oss. Just nu har UK stora problem. Sydnorge exporterar för fullt åt alla väderstreck. Vindkraften borde ge bra med skjuts eftersom kall luft är tyngre än varm.
Citera
2022-12-13, 18:59
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Helt rätt. Vad finns det för andra alternativ? Namninsamlingar? Bomba dem med brev och e-post (de är trots allt skyldiga att svara).

Man måste ut på gatan i tusentals och demonstrera, brev och epost hjälper inte.

Jag kommer vara ute i nästa demonstration som sker.
Citera
2022-12-13, 19:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Idag ja men den typiske svensken har ett 24-timmarsmedvetande. För ett år sen när alla kacklade om covid så var det ingen som trodde att det skulle vara krig i Europa 2022. Nu bryr sig folk inte om oetisk GOF-forskning på virus för det är bara elkostnaden som gäller. Nästa år är det något annat och då skriker folk över att de måste betala för alla nya reaktorer eller vad fan det är som de skrev på.

Men de höga elpriserna har ju funnits ett tag nu. Själv har jag inte märkt av dem då jag hade bundet elpris i 3 år som nu har löpt ut. Men visst, något ska man ha att gnälla på.
Citera
2022-12-13, 19:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Men de höga elpriserna har ju funnits ett tag nu. Själv har jag inte märkt av dem då jag hade bundet elpris i 3 år som nu har löpt ut. Men visst, något ska man ha att gnälla på.

Du menar att elpriserna var höga innan kriget bröt ut?
Citera
2022-12-13, 19:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Du menar att elpriserna var höga innan kriget bröt ut?

Det är ju det som elprisstödet baseras på:

https://www.vattenfall.se/elavtal/el...t%20tillkommer.

Men inte som nu såklart, nu är det hysteriskt.
Citera
2022-12-13, 19:10
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:

Vi är giriga djur, när folk inte har råd slutar dem bry sig.

Ju mera fattigare folk blir desto mer nationalistiska blir dem.

Ingen bryr sig om klimatet eller miljöförstöringar, när de fryser och maten blir dyr.
Citera
2022-12-13, 19:13
Eh, prisnivån på el består inte vintern ut, utan till ca 2030..
Citat:
Förvänta dig höga elpriser ända fram till 2030. Det menar Jonathan Lindgren, expert på kommunala frågor hos Villaägarna. Innan Sverige lyckats bygga upp en större energisäkerhet så får vi dras med höga elpriser säger han.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...nda-till-2030/
Citera
2022-12-13, 19:22
Medlem
Jag tar en riktig, snörik, kall fin vinter mycket hellre än blåst, slask och "billig" el. Varje dag i veckan, hela vintern.
Citera
2022-12-13, 19:30
Medlem
Vilken tur att jag bytt till en ny panna i år, och tecknat 3 årigt avtal med Vattenfall.
Elområde 3, avtalspris 94,5 öre. Kanske inte optimalt till sommaren, men det är uppvärmningen/varmvattnet som drar mest i min villa.
Citera
2022-12-13, 19:36
Medlem
Hoppas dom dyra priserna håller i sig det är mycket bra att fattigt folk får betala mer. Bilar och el ska inte vara för alla det har spårat ur helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in