2022-12-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har skrivit till flera lokala medier och även SVT, men de svarar inte ens. Jag har även bett dem börja granska den gröna industrins enorma förbrukningsbehov och rimligheten i att etablera den när läget är okontrollerat. Ingen respons. De fortsätter med sina snuttifierade reportage och artiklar om oväsentligheter.

Jag har som jag tidigare skrivit pratat med elhandelschefer för elbolagen i norr. De bedyrade då för mig att priset i norr som värst skulle kunna nå 200 öre någon enstaka månad, men att det annars inte fanns något att oroa sig för i SE1 och SE2.

Det går fortfarande att teckna tvåårsavtal i SE1 för 189 öre. Jag tror att deras strategi är att försöka få fler som binder till dessa nivåer för det är något märkligt med att den stora prisskillnaden mellan norr och söder plötsligt försvann. SE1 och SE2 ligger ju mycket högre än vad SE4 gjorde ifjol när det utlystes katastrofläge.
Medierna är köpta av Sossarna. De får inget mediastöd om de skulle skriva eller ta upp några nyheter som är till besvär för S.
S gör allt just nu för att beskylla alla andra i nya regeringen.
Citera
2022-12-13, 17:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför sitter du och skriver på Flashback när du med ditt exceptionella kunnande ska vara ute och fixa elproduktionen med effektöverskott? Varför kontaktar de inte dig?

För att jag vet att det finns folk som är mer kompetenta som redan håller på. Problemet är att el är extremt billig att producera och den blir billigare hela tiden så det blir sämre och sämre lönsamhet på energilagring. I ett land som Sverige är dock energilagring mer intressant eftersom det är såpass mycket intermittent produktion så gissningsvis så kommer termiska batterier att bli en stor grej i Sverige i framtiden. I Tyskland händer det lite mer på den fronten ex. med Siemens.
Citera
2022-12-13, 17:53
Medlem
frozens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Vi behöver ut på gatan och visa våra politiker vad vi tycker.

Dock så är svenskar helt jävla sämst med protester, 10 dyker upp 200 sitter hemma.

Helt rätt. Vad finns det för andra alternativ? Namninsamlingar? Bomba dem med brev och e-post (de är trots allt skyldiga att svara).
Citera
2022-12-13, 17:56
Medlem
frozens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpiz
Haha hittade denna.. priset skulle inte bli så dyrt. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-elprischocken

Citat:
– Vad som än händer kommer elpriserna i Norrland knappast att höjas med mer än några ören, säger Joachim Nordin, vd för Skellefteå kraft.

Förklaringen: vindkraftens utbyggnad

Citera
2022-12-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Termiska batterier fungerar utmärkt. Man kan ta ex. gamla kolkraftverk och bygga om dem till termiska batterier, du kan återanvända generatorn och allt. Då får du ju den där magiska balanskraften också.
Det enda termiska lagring jag känner till är bergvärme som används och är relativt billigt. På sommaren pressar du ned värme i berget som du plockar ut på vintern.
Vad för andra typer finns det och vad för material ska man ha för att det ska kunna fungera? Efter en snabb googling verkar det finnas rätt lite info om detta.
Citera
2022-12-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4Motion
Häng med lite nu!
Vattenkraften går på sparlåga då älvarna ej frusit klart ännu så att vatten kan passera under isen.
Inget konstigt med det utan så här varje år.
Några dagar eller en vecka till med minusgrader i norr så är allt i sin ordning igen.
Låga priser i norr och höga i söder.
Där av inget el stöd till område 1 samt 2 då dom har tillgång till sin vattenkraft inom kort!

Varit stabila minusgrader i snart 4 v. Rimligtvis är det något som inte är relaterat till vattenkraften när Sverige måste importera i storleksordningen av 1 kkv.
Vattenkraften går nog på full volym. Sveriges normala energimix utan Putin är 45% vatten och 30% kärnkraft. Nu har värmeverken säkert gått på full brass. Kärnkraften har tappat rejält sedan 2020 men det kan förklaras av stoppet på Ringhals. Vind pustar på ganska bra med 19%.
Citera
2022-12-13, 18:08
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
För att du upprepar den där lögnen så blir den inte sann.
Medelpriset i augusti i SE4 var 3,05kr +moms. 3,81 med momsen.
Medelpriset förra veckan var redan 3,90kr + moms, eller 4,88 med moms. Nu är priserna klart högre denna vecka. Förbrukningen i augusti är bara en bråkdel av den under vintermånaderna.

Varför sitter du och försvarar priserna? Hur tror du att en ensamstående trebarnsmamma eller en sjukpensionär eller en funktionsnedsatt ska klara 15000kr extra i månaden återkommande varenda vinter? Men du bryr dig såklart inte, empatiförmågan bland de som kommenterar på FB är inte nått som existerar. Viktigaste att få fram sitt budskap att regeringen aldrig kan göra nått fel och att allt går bra.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...#/nordic/table

Att du inte kan läsa det du själv markerat kan möjligtvis vara en förmildrande omständighet. Högsta dygnsmedelvärde var det.

15000:- extra i månaden för en ensamstående förälder, vilken bostad har den personen lyckats komma över?
Citera
2022-12-13, 18:09
Medlem
qwerty-66s avatar
Expressen larmar... Höga elpriser till 2030

Larmet: Höga elpriser blir kvar ända till 2030
Publicerad 13 dec 2022 kl 16.47
Experten: ”Utsikterna är dystra på lång sikt”
Förvänta dig höga elpriser ända fram till 2030. Det menar Jonathan Lindgren, expert på kommunala frågor hos Villaägarna. Innan Sverige lyckats bygga upp en större energisäkerhet så får vi dras med höga elpriser säger han.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...nda-till-2030/
Citera
2022-12-13, 18:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Det enda termiska lagring jag känner till är bergvärme som används och är relativt billigt. På sommaren pressar du ned värme i berget som du plockar ut på vintern.
Vad för andra typer finns det och vad för material ska man ha för att det ska kunna fungera? Efter en snabb googling verkar det finnas rätt lite info om detta.

Att man värmer någon typ av materia, ex ett metallblock eller ett medium av sand, lavastenar eller dylikt och sen isolerar det och använder det för att driva en ångturbin när man vill utvinna elen. Det är alltså inte fråga om långtidslagring utan dagscykler eller dylikt. Skulle man behöva långtidslagring så tillkommer ju en underhållskostnad under tiden som det ska lagras så det blir väl mest effektivt om man kombinerar det med andra tekniker som är optimerade för långtidslagring isf men gissningsvis så ligger pengarna i snabba lagringscykler om man driver en sån här verksamhet kommersiellt.

Finns också flytande metallbatterier som är kemiska batterier som är uppvärmda till extrema temperaturer men som också måste isoleras och cyklas minst två gånger om dygnet. Betydligt mer effektiva än vanliga kemiska batterier.
Citera
2022-12-13, 18:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det handlade om att ta bilen eller cykeln. Du är inte miljövänlig om du tar cykeln utan mer. om du tar bilen är bättre för miljön eller förstår du inte det ?
Och varföf kan inte cyklisten vara fet?
Sen kan man ju undrar vart han ska cykla om nu vägarna inte skulle underhållas.
Du verkar ha förutfattade meningar ang feta bilister.
Att springa och träna mm släpper ut mer så är det bara.

Cykelpendlar man långt till jobbet så blir man rätt smärt. Ser inga feta långpendlare på cykel men däremot har de flesta bilpendlare en rejäl kagge.
Det är ju välkänt att det knappast är en hälsokur att sitta i en bil ett par timmar om dagen.

Cyklister behöver inte lika breda vägar så vägnätet kan vara mycket mer slimmat om inte alla lata bilister pendlar varje dag.
Citera
2022-12-13, 18:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Expressen larmar... Höga elpriser till 2030

Larmet: Höga elpriser blir kvar ända till 2030
Publicerad 13 dec 2022 kl 16.47
Experten: ”Utsikterna är dystra på lång sikt”
Förvänta dig höga elpriser ända fram till 2030. Det menar Jonathan Lindgren, expert på kommunala frågor hos Villaägarna. Innan Sverige lyckats bygga upp en större energisäkerhet så får vi dras med höga elpriser säger han.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...nda-till-2030/

Oseriös intervju där fanskapet nästa sitter och småskrattar när han kommer med sina oprecisa förklaringar. Det framgår inte vad han menar med höga priser och att dras med är ju också en väldigt konstig beskrivning. Om Sverige skulle tillåta det läge som råder nu vara utmärkande för elpriset fram till 2030 då kommer landet att gå in i en svår och långvarig depression.

Reportern är i vanlig ordning tafatt och oförmögen att problematisera det Lindgren slänger ur sig och som bara handlar om att acceptera priset och fixa det själv. Reportern borde fråga hur Lindgren ser på det faktum att man avser etablera en storförbrukande grön industri till 2030.
Citera
2022-12-13, 18:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Cykelpendlar man långt till jobbet så blir man rätt smärt. Ser inga feta långpendlare på cykel men däremot har de flesta bilpendlare en rejäl kagge.
Det är ju välkänt att det knappast är en hälsokur att sitta i en bil ett par timmar om dagen.

Cyklister behöver inte lika breda vägar så vägnätet kan vara mycket mer slimmat om inte alla lata bilister pendlar varje dag.
Jag förstår om det är svårt att ta in hur fel alla som tränar för nöjes skull och samtidigt tror att dom är klimatsmarta.
Men sent ska sydarna vakna.

Själv kör jag 4500 -5500mil i mitt yrke så jag pendlar inte.
Utan sånna som mig skulle alla andra inte få någon mat eller annat på bordet.
Och heller inga cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in