2022-12-13, 18:20
Medlem
Rasseltasss avatar
Tappa inte hoppet. Lågtrycken över Nordsjön är på väg!

Citat:
(...) Även under veckoslutet ser vintervädret ut att hålla i sig med gott om minusgrader. Ett lågtryck med snöfall ser ut att passera på lördag och följs av en högtrycksrygg på söndag.

I början av nästa vecka ser mildare luft ut att röra sig in från sydväst med blåsigt väder och nederbörd, i söder troligen som regn. Men det är ännu lite svårbedömt när omslaget sker, och i vilken omfattning det blir.
https://www.smhi.se/vader/prognoser/...nameid=2673730

Nu kommer snart lyckosnurrorna, dvs vindkraftverken, att börja snurra igen!
Citera
2022-12-13, 18:20
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför sitter du och skriver på Flashback när du med ditt exceptionella kunnande ska vara ute och fixa elproduktionen med effektöverskott? Varför kontaktar de inte dig?
Tänker inte lägga mig i er retarderade diskussion i övrigt men elproduktionen har väl ändå inget med kunnande att göra? Elproduktionen styrs 100% utgående ifrån politisk ideologi.
Citera
2022-12-13, 18:22
Medlem
Jag skulle älska ett svar på vad fan jag betalaar egentligen

Har ett rörligt månadspris som faktureras av Fortum men elavtal från Ellevio, jag fattar noll när jag försöker ta reda på vad fan jag betalar, är det dagssnitt, är det per timme, fattar nada, Bor i stockholm
Citera
2022-12-13, 18:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men intermittensproduktionen är inräknad med vindkraft. Den är inte inräknad med kärnkraft. D.v.s du vet att det inte kommer att blåsa hela tiden och har därför en intermittensproduktion för vindkraften. Den finns inte med kärnkraft. Om du ska ha intermittensproduktion för att Homer Simpson trycker på fel knapp i kontrollrummet och pajar reaktorn i ett halvår så blir kostnaden för kärnkraft betydligt högre än vad den redan är. Och kärnkraft kräver redan priser på minst 15 öre per KWH för att gå runt. D.v.s kärnkraft kan inte vara lönsam mer än som en nischproduktion. Den måste finansieras med skattemedel. Det finns inget elbolag som kommer vilja göra en investering som har en negativ ROI större delen av året.

Försökte du vara ironisk där?
Citera
2022-12-13, 18:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass

Vindkraften producerade riktigt ordentligt redan idag, ändå blir priset bara högre och högre.
Jag tror du kan glömma vindkraften, den är ett hån ifrån miljötalibanerna.

Läs och begrunda.
https://svenska.yle.fi/a/7-10024414
Citera
2022-12-13, 18:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Sverige har dåligt uran. D.v.s det måste brytas väldigt mycket, kan knappast konkurrera med billigt uran från Kazachstan och dylika ställen.

Var har du fått det ifrån att det skulle vara dåligt? Sverige har uran för att vara självförsörjande i 1000 år, det är bara politikerna som sätter sig på tvären för brytning.
Citera
2022-12-13, 18:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var har du fått det ifrån att det skulle vara dåligt? Sverige har uran för att vara självförsörjande i 1000 år, det är bara politikerna som sätter sig på tvären för brytning.

För att graden är låg. De behöver bryta tio gånger mer malm än snittproduktionen i ex. Kazachstan för varje gram uran.
Citera
2022-12-13, 18:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
För att graden är låg. De behöver bryta tio gånger mer malm än snittproduktionen i ex. Kazachstan för varje gram uran.

Det innebär inte att det är dåligt dock. Även om priset blir högre så är det värt att bli oberoende av andra när det gäller kritisk infrastruktur.
Citera
2022-12-13, 18:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Oseriös intervju där fanskapet nästa sitter och småskrattar när han kommer med sina oprecisa förklaringar. Det framgår inte vad han menar med höga priser och att dras med är ju också en väldigt konstig beskrivning. Om Sverige skulle tillåta det läge som råder nu vara utmärkande för elpriset fram till 2030 då kommer landet att gå in i en svår och långvarig depression.

Reportern är i vanlig ordning tafatt och oförmögen att problematisera det Lindgren slänger ur sig och som bara handlar om att acceptera priset och fixa det själv. Reportern borde fråga hur Lindgren ser på det faktum att man avser etablera en storförbrukande grön industri till 2030.

Rätt typiskt för Expressen. Men det genererar klick
Citera
2022-12-13, 18:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det innebär inte att det är dåligt dock. Även om priset blir högre så är det värt att bli oberoende av andra när det gäller kritisk infrastruktur.

Ja men man ska också vara villig att betala för det även när elen blir billig igen. Jag tror inte det är speciellt många som är villiga att betala 30 öre för el året om när alla andra betalar en bråkdel.
Citera
2022-12-13, 18:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass

Ja, det blir nog ingen vit jul. Men nu längtar man ändå efter vind o milt väder som även brukar innebära massa regn.

Elpriset måste ner!
Citera
2022-12-13, 18:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja men man ska också vara villig att betala för det även när elen blir billig igen. Jag tror inte det är speciellt många som är villiga att betala 30 öre för el året om när alla andra betalar en bråkdel.

Med tanke på dagens situation så tror jag folk hade varit själaglada av att få betala 30 öre per KWh för elen. Snart går något sönder på riktigt i Sverige, det kan bli stagflation av detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in