Citat:
Ursprungligen postat av
pronh
Luftvernsystemet Patriot blir nå godkjent for Ukraina. Opplæring av mannskap skal skje i Tyskland, og de vil være på plass om ikke alt for lang tid. Det er på høy tid.
Se där! Patriot, inte illa. Ja, jag vet att utbildningen troligen är förkortad och dagarna klart längre än mån-fre 8-17 men jag blir ändå förvånad om systemen är på plats och effektiva inom fyra månader.
Det här är nog USA:s billigaste krig någonsin. Deras största och farligaste motståndaren, Ryssland, mals ned och det kostar inte en enda amerikansk soldats liv. Inte ett enda nedskjutet stridsflygplan eller ett enda sänkt fartyg...
Sen får nog amerikanerna bokstavligen drivor med information om ryska vapensystem och dess förmågor.
Sjukt billigt krig för dem.
Jag undrar vad som kommer ske under vintern. Rysspacket har nog trots allt lärt sig rätt mycket och är nog en klart svårare motståndaren än för fyra månader sedan. Deras mobiliserade soldater är troligen total skit men ändå någon som måste slås ihjäl. Sen försöker de avancera vid Bakmut, varför förstår jag verkligen inte. Visst, jag fattar spelet bakom kulisserna och propagandavärdet men ändå. Varför denna sinnesjukt envetna besatthet av Bakmut?
Idag läste jag på ISW att 76 och 106 VDV strider i Luhanskområdet. Seriöst, finns det något kvar av dessa förband? Konstant i strid sedan 24 feb, de måste fan vara nere på lägsta minimum nivå nu personalmässigt.
Snacka om att köra enheter i botten. Totalt.
Jag är väldigt nyfiken på hur personalläget ser ut på rysk sida. Deras yrkesarme har ju tagit så otroligt med stryk, hur kommer de hantera en stor offensiv från Ukrainas sida? kommer deras officerare och staber kunna agera bra och samtrimmat? De måste ju lida en otrolig brist på kompetens överallt. Hur mycket "oumph" finns kvar hos ryssen?
Vad har hänt med resterna av 1a gardes stridsvagns armén? Försöker de rekonstituera förbandet eller är de bara utportionerade längs fronten?
Rätt mycket av deras personal lyckades trots allt undvika utplåning vid Izium även om de förlorade det mesta av sin materiel.