2022-12-13, 18:55
Medlem
Imnshos avatar
Göra sig av med kärringen är väl det som allra mest öppnar upp för en bekvämare ålderdom för oss män?

"Free your mind, and the rest will follow"
Citera
2022-12-13, 18:59
Medlem
Månsans avatar
Tydligt att SAXEN är förstahandsvalet bland verktyg för riktiga gubbar. Jag känner igen mig. Jag har en Fiskars, en sån där orange. Finns säkert lyxigare proffssaxar men jag gillar min Fiskars skarpt, oersättlig i köket, fantastisk nagelklippare trots sin storlek. Ljusår bättre än hopplösa dussinsaxar från Ikea, Rusta och Clas Ohlson.

Förutom allt som räknats upp i tråden är den suverän att strimla kött med. T ex om man ska fixa en boeuf bourguignon, så jäkla grym att klippa ner hela högrevsklumpen i mindre bitar. Och samtidigt kunna rensa bort de värsta senorna med kirurgiska småklipp här och där.
Eller om man har ett gäng lövbiffar och ska fixa strimlat kött till en asien-inspirerad wokröra eller bara skiva upp korvbitar eller dela upp en hel fläskfilé. Fiskars-saxen för 200 spänn klår lätt en japansk 2000-kronorskniv i de flesta grenar.

Mycket bra tips som någon skrev tidigare i tråden, att skärpa upp saxen genom att klippa remsor av ihopvikt aluminiumfolie. Testade detta, inte klokt vad bra!!! Och imorrn ska jag bege mig till Lantmännen och införskaffa en sån där lyxdiskborste för 100 spänn som håller i 10 år som någon skrev om -- hatar 7-kronors äckliga diskborstar man måste byta för jämnan.

Denna tråd artar sig till att bli en oumbärlig bibel för alla gubbar.
Citera
2022-12-13, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sceptic
Däckhotell.
Värt varenda krona att två gånger om året slippa gräva fram fanskapen ur förrådet, släpa dem till bilen, åka till en ambulerande däckbytare, köa i timmar och slutligen få hjulbultarnas och navens gängor våldtagna av en mutterknackare i händerna på en stressad/obrydd säsongsarbetare.

De som tycker att det är lika omanligt att låta någon annan gänga på ens hjul som att låta någon annan gänga sin fruga bryter mot ett annat tips i tråden; att bry sig om vad andra tycker.

Kaustiksoda i avloppet.
Jag har rensat mitt sista vattenlås. Obekvämt, tidsödande och luktar satan. Dessutom blir det inte tätt efteråt, eftersom o-ringen var paj när du öppnade och just den o-ringsdiametern går bara att köpa i Moldavien.
Nej, häll i stället i ett par matskedar ren kaustiksoda (inte nåt utspätt tjafs eller enzymbaserat mög) och en skvätt kokande vatten. Låt dra ett par minuter och skölj sedan med varmvatten från kranen. Hår, tvålrester och fan och hans moster löses upp som genom magi.

Däckhotell? Då måste man ju köa eller beställa tid eller i värsta fall både och för att få sina däck. Går fetbort.
Citera
2022-12-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Behövs inte massa osthyvlar, räcker med en som alltid ligger i kylen - varför ska man hålla på och diska den?

Samma med dricksglas, behövs bara ett som man dricker vatten ur och som alltid står framme. Diskas på sin höjd en gång/v.

Köp bara 60W glödlampor, annars ser man ju inget.

Däremot ska man ha en ryggkliare i varje rum, oumbärligt!

Köp riktigt långa bra skohorn i metall från IKEA, de böjer sig inte som de i plast och man behöver inte böja sig själv för att ta på skorna.

Passa på och snyt gubbasnuvan när du kissar, vik sedan ihop pappret och torka nedre regionerna med, sparar papper. Eller gör tvärtom.

Efter jul böjer man sig ned och drar ut kontakten ur julstjärnan i fönstret, sen skjuter man in den bakom gardinen så man slipper se eländet till nästa gång det är jul igen. Då är det enkelt att dra fram den och stoppa i kontakten.

Gör man tvärtom och det luktar sött är det dags att gå till vårdcentralen
Citera
2022-12-13, 19:37
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Eftersom det är mycket kuk-tugg i tråden och om man torkar snoppen med papper, många som verkar skölja av dasen i handfatet osv, samt att gubbsnålhet är ett faktum, så ska ni få ett bra tips här.

Köp en s.k. rövpicka (ass gun på engelska). Finns billigt på biltema som kopplas lätt till kranen och sedan sitter pistolen vid toaletten. Så jävla mycket bättre, skönare, snabbare och fräschare än att kleta runt i ärselhålet med papper. Man blåser helt rent. Vill man kan men snabbt torka av skinkor, pungkulor och mellangärde så man är torr i kallingarna. Inget bajs på pappret.

För snorrens del är det bara en välriktad direktattack på en sekund, klart. "Swoosh" säger det!

Sparar enormt mycket papper och är så mycket bättre.

Det här är det mest revolutionerande i min värld efter internet. Man ska definitivt unna sig en japansk toalett med spolfunktion, mängden toapapper man sparar in på är grotesk! Vattenstrålen som kommer är kroppsljummen, man kan med fjärrkontroll ställa in både riktning fram/bak och strålens tryck. Det kommer garanterat bli årets julklapp 2023. Kom ihåg var ni läste det först. De finns i Sverige och hela upplägget blir inte mindre pikant av att företaget som marknadsför dem har Michael Bindefeldt som bakdel..f'låt ansikte utåt.
Citera
2022-12-13, 19:44
Medlem
santos_devilles avatar
Spara våtservetter från restauranger som du kan ha i plånboken så kan du tvätta av kuken och röven om du följer med något ragg hem.

Såna engångsservetter i små påsar.

Perfekt så slipper man lukta svett och sånt när man ska få en avsugning
Citera
2022-12-13, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Behövs inte massa osthyvlar, räcker med en som alltid ligger i kylen - varför ska man hålla på och diska den?

Nja två bör man allt ha. Så man kan ha en som är snålställd och ger tunna skivor som man kan ta fram när man har gäster som är glada i mat.
Citera
2022-12-13, 20:14
Medlem
Att inleda en sittning med att lägga i ett papper i toan är ju bra också för att förhindra svallvågen upp krysset efter förlossningen. Är det en större krabat brukar det ju ha en tendens att stänka upp direkt efter plumset.
Citera
2022-12-13, 20:20
Medlem
Pärm för instruktionsböcker och manualer. Att slänga dom det första man gör hör ungdomligt oförstånd till. Ingen än tillverkaren vet bättre hur en maskin eller apparat ska tas om hand och servas. En hel del vardagsbekymmer folk får med sina fordon hade kunnat undvikas om man bara ägnat en timme åt att läsa instruktionsboken och följa vad som står i den. Dessutom får man mer betalt/ är lättare att sälja i sin tur om man har ordning på papprena.
Citera
2022-12-13, 20:33
Medlem
bridgeblandnings avatar
Underbar tråd! Flashback när det är som bäst. Själv är jag inte ens 40 men bestämde mig för att dumpa sambon och bli gubbe för ett par år sedan. Mitt livs bästa beslut! Mina gubbtips:

- Text-TV är guld. Här finns kortfattade nyheter samt alla intressanta sportresultat samlade på samma ställe.
- Läsa tidningar och tidskrifter på det lokala biblioteket. Du får dig en promenad och kan läsa allsköns lektyr helt kostnadsfritt. Går även att slänga käft med andra gubbar på plats.
- Simhallen. Bubbelpool och bastu gör underverk för stela gubbleder. Även här kan man konversera med andra gubbar. Som extra bonus har man chansen att glo på lättklädda fruntimmer.
Citera
2022-12-13, 20:52
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Skoj! Saxen är även absolut bästa redskapet för att dela upp lax med t ex rökt eller rinmad.
Hälsa din fru att hon har fel om det gäller vardagsbyxor...

Japp, och nej det tänker jag inte göra, hälsa alltså utan att frugan hon får vackert leva i god tro, hon behöver trots allt ha sina domäner där det är hon som kan och vet!

En del av mina byxor skevar i midjan och det tar jag, hon tvättar och hänger dem på tork då att jag är en hopplös idiot.

En gubbtips här för dem som fattar galoppen
Citera
2022-12-13, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi samlar lite sådana där tips som många yngre och eller pretto garvar lite åt men som man i stigande ålder, med mer fokus på ett behagligt liv, en enklare tillvaro och mindre ängslighet över omgivningens tyckande insett det smarta i.

Själv har jag börjat få ihop en ganska gedigen samling med "bra att ha saker" på köksbordet.

Jag har också börjat använda lägenhetens båda avloppsledningar som toalett. I alla fall för att kissa i.

Väver in allt mer hållbara kläder från yrkesbutiker i den vanliga fritidsklädseln.

Finporslin och mycket onödiga köksatiraljer har fått en väldigt undanskymd tillvaro i stället har två kökslådor blivit verktygslådor.

Ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten.

Monterat en anskrämligt ful hållare för pennor med dubbelhäftande tejp inom bekvämt avstånd på instrumentbrädan i bilen som är fylld med lika fula gratis reklampennor.

Äter ingen medicin regelbundet men när den dagen är inne ska även allt det stå framme på köksbordet. Enkelt och överskådligt.

Tacksam för fler tips av samma karaktär, som man inte så ofta läser om i heminredningstidningar eller livsstilsmagasin och som tar tid att upptäcka på egen hand.

Bli mindre politiskt korrekt.
Ett gubbtips till ängsliga pk folket.
Fast det brukar slå över istället och de blir fullfjädrade rasistgubbar som skriker okvädningsord på äldre dar.

Att lämna pennor i bilen eller saker på köksbordet är inte mycket till tips din mossiga gubbe.

Ta på varselväst när du är ute och irrar runt så nån ungdom inte råkar köra över dig och få sin kväll förstörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in