2022-12-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Har du några som helst belägg? Förutom foxxi då.

Någon prognos från någon bank lr liknande.

Om jag har något belägg från en bank att det INTE går att veta hur snabbt inflationen går ner? Som jag skrev.
Nu slog du nog rekord i obegripligt inlägg.

Däremot att OM inflationen går ner så måste självklart räntan sänkas innan inflationen hinner falla under 2%. Framförallt om rörelsen och lutningen är kraftig.
Ganska självklart
Citera
2022-12-13, 17:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Att inflationen ska sjunka är förväntat, nästa år när inflationen mäts mot årets siffror kommer den sjunka än mer.

Du får inte glömma att det främst är autister och foliehattar på flashback som tror att bostadsmarknaden ska ner -40% och att räntan kommer ligga på 10% nästa år. Dom är som generiska bottar som upprepar samma sak oavsett vad, kolla bara på den här tården med sina 10+ år på nacken.
Vad händer med konsumetpriserna om inflationstakten sjunker och hur ser reallönerna ut i slutet på år 2023?
Hushållens köpkraft kommer att fortsätta försämras även nästa år och bostadsbubblan kommer att fortsätta att pysa ut.
Får du ännu en gråtattack nu?
Citera
2022-12-13, 17:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Varför skulle räntan sänkas till sommaren? Du vet väl att inflationen måste falla till under 2% för att några som helst räntesänkningar kommer diskuteras?

I vilken grundlag går det att läsa?

Om man ser att månadsinflationen flera månader i rad är under 2% i årstakt lär man börja sänka även om årstakten på 12 månader rullande är, säg 4-5%.

Med det sagt är det få som tror på några sänkningar till just sommaren. Däremot Q4 2023.
Citera
2022-12-13, 17:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Om jag har något belägg från en bank att det INTE går att veta hur snabbt inflationen går ner? Som jag skrev.
Nu slog du nog rekord i obegripligt inlägg.

Däremot att OM inflationen går ner så måste självklart räntan sänkas innan inflationen hinner falla under 2%. Framförallt om rörelsen och lutningen är kraftig.
Ganska självklart
Räntan kommer inte att sänkas under år 2023 öht, den kommer om något att hissas en bit till när den svenska inflationen slår nya rekord i december och kanske även i januari.
Citera
2022-12-13, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
I vilken grundlag går det att läsa?

Om man ser att månadsinflationen flera månader i rad är under 2% i årstakt lär man börja sänka även om årstakten på 12 månader rullande är, säg 4-5%.

Med det sagt är det få som tror på några sänkningar till just sommaren. Däremot Q4 2023.

Cykelanalytiker snackar om 9% ränta andra halvan av 2023, i USA. Vad ligger Sverige på då ifall det stämmer?
Citera
2022-12-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntan kommer inte att sänkas under år 2023 öht, den kommer om något att hissas en bit till när den svenska inflationen slår nya rekord i december och kanske även i januari.

Återigen var det inte det frågan gällde utan vad som händer NÄR inflationen sjunker.
Ingen kan veta exakt när det sker och hur snabbt.

Men om inflationen faller snabbt oavsett när så kommer räntan att sänkas för att få till en mjuklandning av inflationen runt 2%
Citera
2022-12-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Marknaden tror att styrräntan ska börja gå ner hösten 2023.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/33718

Samtidigt tror det det kommer dröja till 2025 innan vi är nere på 2.5% igen.
Citera
2022-12-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Cykelanalytiker snackar om 9% ränta andra halvan av 2023, i USA. Vad ligger Sverige på då ifall det stämmer?

De får nog cykla vidare i så fall.

Inflationen sjönk även idag i USA.

Du tänker att räntan ska stiga brant medan inflationen faller?
Det lite annorlunda sambandet måste du nog förklara lite tydligare
Citera
2022-12-13, 18:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
De får nog cykla vidare i så fall.

Inflationen sjönk även idag i USA.

Du tänker att räntan ska stiga brant medan inflationen faller?
Det lite annorlunda sambandet måste du nog förklara lite tydligare

Inflationen faller temporärt, för att sedan stiga igen nästa år. Vad säger att inflationen ska avta helt plötsligt?
Har man slutat att trycka pengar ur tomma intet nu eller?
Citera
2022-12-13, 18:20
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Du vet väl att inflationen måste falla till under 2% för att några som helst räntesänkningar kommer diskuteras?
Nu ljuger du.
Alla Cb vill mjuklanda ekonomin mot inflationen. Inte köra ner den i botten och sedan sänka räntan.
Tur vi inte har QQQQQQQQQQQQQQQQQQ på Riksbanken.
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Inflationen faller temporärt, för att sedan stiga igen nästa år. Vad säger att inflationen ska avta helt plötsligt?
Har man slutat att trycka pengar ur tomma intet nu eller?
Du "glömde" svara varför inflationen ska uppåt i USA efter ett halvår av mindre inflation sedan augusti.
Senast redigerad av foxxi 2022-12-13 kl. 18:44.
Citera
2022-12-13, 18:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Nu ljuger du.
Alla Cb vill mjuklanda ekonomin mot inflationen. Inte köra ner den i botten och sedan sänka räntan.
Tur vi inte har QQQQQQQQQQQQQQQQQQ på Riksbanken.

Du "glömde" fråga varför inflationen ska uppåt i USA efter ett halvår av mindre inflation sedan augusti.

Jag upprepar enbart vad jag såg i en intervju med en "cykelanalytiker" som har ganska rejäla kunder, och har väldigt bra "trackrecord". Men varför ska inte inflationen stiga i USA, kan du berätta?

Jag tror nog mer på intervjun jag lyssnade på, då jag har följt deras information i flera år, och det har visat sig stämma.
Citera
2022-12-13, 18:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Marknaden tror att styrräntan ska börja gå ner hösten 2023.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/33718

Samtidigt tror det det kommer dröja till 2025 innan vi är nere på 2.5% igen.
RB precis som FED kommer inte chansa och sänka räntan för snabbt, de kommer hellre ligga kvar lite för länge är mitt tips! ( om vi nu inte får nya inflationsvågor längre fram.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-12-13 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in