2022-11-16, 14:23
Medlem
Vet någon en bra övergiven fabrik eller industri i Skåne
Citera
2022-11-18, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Nej det finns inte. Efter att någon öppnade upp där uppe på hjässan så var grävmaskinena framme och fixade till allt så att man absolut inte kommer in det hållet mer.

"förarbetet" är klart redan, dom har krafsat bort stenen mm på nödutg. Ingen aning hur mycket arbete som krävs för o krypa ner där dock
Citera
2022-12-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
"förarbetet" är klart redan, dom har krafsat bort stenen mm på nödutg. Ingen aning hur mycket arbete som krävs för o krypa ner där dock

Var där igår och kikade lite på hålet de har börjat gräva vid nödutgången. Verkar nog som det behövs lite mer arbete, rätt stora senar som de stött på. Du vet inget om de igen-gjutna hålet som ligger en liten bit nedanför? Känns ju som det hade varit lättare att ta sig in genom?
Citera
2022-12-12, 10:12
Medlem
För en tid sedan fick jag upp en trevlig video i flödet på YouTube där man varit inne i en LFC som också använts till annat. Var det möjligtvis från Staren? De flesta LFC har ju använts för ett ändamål och inte varit "kombinerade" anläggningar.

Mest intressanta anläggningen Skåne, med tillhörande sändarannex, är väl ändå den som som ligger ett par mil SV Tormestorp.
Citera
2022-12-12, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transformative
För en tid sedan fick jag upp en trevlig video i flödet på YouTube där man varit inne i en LFC som också använts till annat. Var det möjligtvis från Staren? De flesta LFC har ju använts för ett ändamål och inte varit "kombinerade" anläggningar.

Mest intressanta anläggningen Skåne, med tillhörande sändarannex, är väl ändå den som som ligger ett par mil SV Tormestorp.

Menar du sändarannexet som tillhörde G-plats "Alfred" och som från början var PS-08 vid namn Tjädern och har falskt fågelbo i masten vid reservkraftshuset?
Förutom huset en bit bort med aktiva RAKEL antenner och bortglömd mellanvågsantenn så finns det mer. Antagligen har ni inte hittat allt.

Klart att LFC är mäktigt och framförallt då "kyrkan" där man övervakade allt.

Har för mig att "Staren" också har varit min-förråd. Invigd av Wennerström o nerlagd pga. Wennerström.

Nåja det finns mycket i Skåne. Även ställen där inte koppartjuvarna hittat och elen ligger på.

LFC filmen som du antagligen sett kommer från en liten bit upp i landet.

Förr fanns försvarsmakten i varenda buske i detta landet.
Citera
2022-12-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softiscandy
Var där igår och kikade lite på hålet de har börjat gräva vid nödutgången. Verkar nog som det behövs lite mer arbete, rätt stora senar som de stött på. Du vet inget om de igen-gjutna hålet som ligger en liten bit nedanför? Känns ju som det hade varit lättare att ta sig in genom?

Har ingen aning vad som krävs för att komma in tyvärr. Såg någon bild direkt efter plomb, såg inte så välgjort ut. Låg massa stubbar och annat bråte där.
Citera
2022-12-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Menar du sändarannexet som tillhörde G-plats "Alfred" och som från början var PS-08 vid namn Tjädern och har falskt fågelbo i masten vid reservkraftshuset?
Förutom huset en bit bort med aktiva RAKEL antenner och bortglömd mellanvågsantenn så finns det mer. Antagligen har ni inte hittat allt.

Precis. Annexet trevligt men det som finns ett stenkast bort desto mer intressant. Var låg förresten "Alfred"?

Citat:
Klart att LFC är mäktigt och framförallt då "kyrkan" där man övervakade allt.

Har för mig att "Staren" också har varit min-förråd. Invigd av Wennerström o nerlagd pga. Wennerström.
Staren var väl ursprungligen byggt som ammunitionsförråd i ett plan och sedan byggdes anläggningen ut med tre våningar i en separat del.
Citat:
LFC filmen som du antagligen sett kommer från en liten bit upp i landet.

Förr fanns försvarsmakten i varenda buske i detta landet.

Hmm, lite högre upp? Man kan direkt räkna bort Vargen, Svalan, Måsen, Tigern, Humlan och Illern. Kanske Höken, Falken eller Räven? Men de ligger iofs en bra bit norrut.
Citera
2022-12-13, 23:21
Medlem
Finns kvar ställen i helsingborgsområdet om man är ute efter nåt nice. Besökte för någr år sen men antar det finns kvar
Citera
2022-12-14, 09:03
Medlem
Citat:
Precis. Annexet trevligt men det som finns ett stenkast bort desto mer intressant. Var låg förresten "Alfred"?

Staren var väl ursprungligen byggt som ammunitionsförråd i ett plan och sedan byggdes anläggningen ut med tre våningar i en separat del.

Alfred låg ca 25-30km ifrån Staren. Staren var byggd som LFC under stril-50. Har för mig att det byggdes ut mer efter Wennerströms-röjande, användes sist som förvar.
Citera
2022-12-14, 09:05
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theleo
Vet någon en bra övergiven fabrik eller industri i Skåne
Kalkbrottet Limhamn.
Citera
2022-12-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Alfred låg ca 25-30km ifrån Staren. Staren var byggd som LFC under stril-50. Har för mig att det byggdes ut mer efter Wennerströms-röjande, användes sist som förvar.
Tack för info. Platsen var väl först ett ammunitionsförråd i ett plan innan Staren i tre våningar tillkom. Har du mer detaljer om position för Alfred? Vet att den är nedlagd och plomberad sedan många år.
Citera
2022-12-15, 12:06
Medlem
Citat:
Tack för info. Platsen var väl först ett ammunitionsförråd i ett plan innan Staren i tre våningar tillkom. Har du mer detaljer om position för Alfred? Vet att den är nedlagd och plomberad sedan många år.

Sydväst om Höör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in