Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-03, 18:02
  #1693
Medlem
Någon som vet om det finns någon öppen ingång till bergrummet hlm? Har hittat de allra flesta hålen där uppe men de är ju plomberade allihop :P
Citera
2022-09-04, 15:21
  #1694
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjern
Någon som vet om det finns någon öppen ingång till bergrummet hlm? Har hittat de allra flesta hålen där uppe men de är ju plomberade allihop :P
Nej det finns inte. Efter att någon öppnade upp där uppe på hjässan så var grävmaskinena framme och fixade till allt så att man absolut inte kommer in det hållet mer.

Om du nu inte är stor som en fladdermus och kan flyga in genom hålet som lämnats på ett utav inslagen.
Citera
2022-09-04, 21:46
  #1695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Nej det finns inte. Efter att någon öppnade upp där uppe på hjässan så var grävmaskinena framme och fixade till allt så att man absolut inte kommer in det hållet mer.

Om du nu inte är stor som en fladdermus och kan flyga in genom hålet som lämnats på ett utav inslagen.

Jag misstänkte det. Det var rätt nygjutet längst upp på kanske 4-5 ställen. Hade varit intressant att kolla men det får väl vila hellre =)

Haha då får man vara bra tunn, så långt man kan se in i den gluggen så är det rätt mycket massor. Vad som är bak den högen gissar jag väl på någon dörr eller något som är svårforcerad.

Har du koll på hur många utgångar som fanns ovanpå? Ändå intressant då man ändå ser en hel del när man vandrar omkring.
Citera
2022-09-05, 08:12
  #1696
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjern
Har du koll på hur många utgångar som fanns ovanpå? Ändå intressant då man ändå ser en hel del när man vandrar omkring.
Har en ritning någon ritat för hand men hittar den inte nu.

Man ser väl typ ingenting nu uppe på hjässan?
Citera
2022-09-05, 17:08
  #1697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Har en ritning någon ritat för hand men hittar den inte nu.

Man ser väl typ ingenting nu uppe på hjässan?

Hittar du får du gärna pm Jag är intresserad av historia och hur det såg ut.
Man ser där de lagt på ny betong längs marken, och det är ju mest troligt där folk tagit sig in. I övrigt är där ju alla små"bunkrar" som är stängda med gjutet golv inuti.
Vissa av de har de bara hällt ner massor men man kan se själva betongfundamenten i toppen.

Såg film på det andra längre bort. Tragiskt att den är totalt sönderklottrad. Men den är med stängd helt.
Citera
2022-09-06, 10:13
  #1698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bumbibjern
Hittar du får du gärna pm Jag är intresserad av historia och hur det såg ut.
Man ser där de lagt på ny betong längs marken, och det är ju mest troligt där folk tagit sig in. I övrigt är där ju alla små"bunkrar" som är stängda med gjutet golv inuti.
Vissa av de har de bara hällt ner massor men man kan se själva betongfundamenten i toppen.

Såg film på det andra längre bort. Tragiskt att den är totalt sönderklottrad. Men den är med stängd helt.

LFC Staren
Ritning:https://www.bunker.nu/.../sondag-24-...2021-nu-ar.../
10.000+? KVM ANLÄGGNING SOM VAR AKTIV ÄNDA FRAM TILL MITTEN AV 90-TALET SOM "SKYDDSRUM".
Citera
2022-09-06, 14:16
  #1699
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
LFC Staren
Ritning:https://www.bunker.nu/.../sondag-24-...2021-nu-ar.../
10.000+? KVM ANLÄGGNING SOM VAR AKTIV ÄNDA FRAM TILL MITTEN AV 90-TALET SOM "SKYDDSRUM".
Där var en ritning jag inte sett innan. Den var mycket bättre än den jag tänkte på! Tackar.

Den var i bruk som LFC tills en modernare anläggning stod klar. Sen efter det så kallades anläggningen för "skyddsrum" precis som du skriver men enligt flera källor så fick Staren en roll som reservanläggning.
Citera
2022-10-04, 13:36
  #1700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Där var en ritning jag inte sett innan. Den var mycket bättre än den jag tänkte på! Tackar.

Den var i bruk som LFC tills en modernare anläggning stod klar. Sen efter det så kallades anläggningen för "skyddsrum" precis som du skriver men enligt flera källor så fick Staren en roll som reservanläggning.

Exakt. Staren hade ju många ändamål under tiden det användes, stod ganska tomt dom sista åren som "förråd"

Finns ju dock en hel del annat spännande i Skåne :)
Citera
2022-10-04, 18:31
  #1701
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Exakt. Staren hade ju många ändamål under tiden det användes, stod ganska tomt dom sista åren som "förråd"

Finns ju dock en hel del annat spännande i Skåne

Något du vill tipsa en nybörjare om som skall söderut om ett par veckor?
Citera
2022-10-09, 00:40
  #1702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharris
Något du vill tipsa en nybörjare om som skall söderut om ett par veckor?

Finns en övergiven fröfabrik i Landskrona vid Coop
Citera
2022-10-09, 09:24
  #1703
Medlem
Rotmos1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theleo
Finns en övergiven fröfabrik i Landskrona vid Coop
Pics?
Citera
2022-10-16, 18:41
  #1704
Medlem
Vet inte hur mycket som numera är stängt runt om i Skåne men om det är någon som känner till något öppet bergrum/bunker i trakterna och kan tänka sig dela med sig hade jag varit mer än tacksam då jag planerar en trip dit snart!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback