Citat:
Återigen detta relativiserande från proryskt håll. Stå för din åsikt istället för att Linda in den.
1. Det finns inget å ena sidan, å andra sidan i denna fråga.
2. Ryssland har ingen som helst ”intressesfär” utanför sitt eget lands gränser.
3. Ukraina blev invaderat redan 2008 av Ryssland (dock ej öppet) olagligen ifråntaget Krim 2014 och 2022 fullskaligt invaderat av sin aggressivt imperialistiska granne, som betett sig på detta sätt ända sedan Ivan IV-s dagar.
4. Ryssland begår dagligen systematiska krigsbrott på enskild, pluton, kompani, bataljon och fördelningsnivå, i den mån de kan organisera sig pga den genomgripande korruptionen.
5. Den ENDA lösning som existerar är att Ryssland lämnar hela Ukraina inkl Krim, avrustar, betalar krigsskadestånd och omorganiseras som fredlig demokrati, gärna under överinseende av FN under 30 år eller så.
1. Det finns inget å ena sidan, å andra sidan i denna fråga.
2. Ryssland har ingen som helst ”intressesfär” utanför sitt eget lands gränser.
3. Ukraina blev invaderat redan 2008 av Ryssland (dock ej öppet) olagligen ifråntaget Krim 2014 och 2022 fullskaligt invaderat av sin aggressivt imperialistiska granne, som betett sig på detta sätt ända sedan Ivan IV-s dagar.
4. Ryssland begår dagligen systematiska krigsbrott på enskild, pluton, kompani, bataljon och fördelningsnivå, i den mån de kan organisera sig pga den genomgripande korruptionen.
5. Den ENDA lösning som existerar är att Ryssland lämnar hela Ukraina inkl Krim, avrustar, betalar krigsskadestånd och omorganiseras som fredlig demokrati, gärna under överinseende av FN under 30 år eller så.
1) Det finns visst ett "å ena sidan och å andra sidan" i denna fråga. Rysslands eventuella skuld är inte huggen i sten.
2) I Rysslands intressesfär ingår bland annat Belarus och Ukraina. Ryssland kommer inte släppa dem - och det är därför vi har det här kriget. Du kanske inte gillar detta men det är så Ryssland ser på det.
3) Ukraina har sedan Kievan Rus' varit en vasall till större stater/kungariken/imperier. Efter 1991 förblev Ukraina en rysk marionett tills 2014 då Ukraina blev en amerikansk marionett. Det betyder inte att Ukraina inte har agens eller att den ukrainska etniciteten inte finns. Jag håller definitivt inte med Dmitry Medvedev om att ukrainare inte finns som en etnisk grupp eller att Ukraina "aldrig" har varit en nationalstat. Tyvärr är Ukraina belägget bredvid en elak jävla gorilla som anser att Ukraina är deras marionett och ingen annans. Om den ukrainska eliten inte hade gjort sig själva till en amerikansk marionett hade vi inte haft det här kriget från första stund.
4) I krig begår alla sidor övergrepp. Det är inte så att ukrainarna är på något sätt "gulliga". Vad sägs om att läsa något mer än västerländsk MSM och västfinansierade Kyiv Independent. Du vet mycket väl att om Ryssland ville skulle de i princip kunna bomba sönder hela jävla Ukraina på det sättet som USA bombade sönder drivor med tyska, japanska, koreanska, vietnamesiska och senast irakiska städer. Det har inte Ryssland gjort. Moskva har varit i det närmaste överdrivet försiktiga och på ett sätt som kritiseras i Ryssland.
5) Den enda lösningen är att Ukraina deklarerar neutralitet och ger de där meningslösa rysktalande territorierna till Ryssland. Sedan bör Ukraina gå med i EU vilket jag antar att Ryssland skulle acceptera. Om inte kommer det här kriget fortsätta tills Ryssland vinner och Ryssland kommer vinna det här kriget oavsett vad västerländska politiker och journalister hävdar.
__________________
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-12 kl. 22:22.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-12 kl. 22:22.
