2022-12-12, 21:44
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte vad USA hypotetiska argument vid en ’first strike’ har med Ukrainas rätt till självförsvar att göra. Ukraina är givetvis helt i sin rätt att angripa de vapenplattformar (krigsfartyg och strategiska bombplan) som regelbundet avfyrar missiler mot dem, alldeles oavsett USAs argumentation vid ett annat tillfälle och sammanhang.

Inte heller kan Ryssland oprovecerat angripa ett grannland och olagligt annektera delar av det med hänvisning till hypotetiskt beteende av USA. Vad har Ukrainas folk med det att göra?

Jo det är ju just det man kan, alltså att hävda liknande argumentation som använts vi tidigare liknande situationer. Det är ju så all argumentation förs när man förklarar sig vid eventuella invändningar. "Olagligt", ja kanske det, men om det är förekommande och beteendet regelmässigt inte beivras så är det ju en handling som är allmänt accepterad. Att det finns de som drabbas i Ukraina är förstås beklagligt, men det är inte den första civilbefolkningen som kommit i kläm i liknande situationer
Citera
2022-12-12, 21:48
Medlem
Turkiet har fler moderna stridsvagnar än Ryssland. Övrig utrustning är ochså mycket bättre. Turkiet skulle enklet slå ut hela Rysslands militär på några veckor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
De flesta lever inte i demokratier idag om man får tro Freedom House - men det beror naturligtvis hur vi definierar demokrati.

Jag håller inte riktigt med om din beskrivning. Jag uppfattar att Ukraina är en del av Rysslands intressesfär. Fram till 2014 har varje president varit en marionett till Moskva. USA och EU (genom en färgrevolution) kopplade av Ukraina från Ryssland. Det är därför Ryssland invaderade Ukraina i syfte konservera den tidigare rysk-ukrainska bilaterala relationen. Du kanske inte gillar det Ryssland gjort men från ryskt perspektiv är den ryska interventionen legitim.

Den här tråden har tyvärr landat i ett ställningskrig om "rätt och fel". Jag hade hoppats på att tråden skulle ägna mer tid åt statsvetenskaplig, utrikespolitisk och försvarsvetenskaplig analys. Jag tycker det är en tråkig utveckling givet hur pass intressant ämnet är.

Vad är ett styltat språk? Vad avser du? Klumpigt, stapplande eller stelt? Skillnaden mellan dig och mig är att du skriver talspråk. Jag kan också skriva talspråk. I ärlighetens namn har jag fan ingen lust att skriva en massa oförskämda oneliners som de hysteriska tonåringar med ukrainska föräldrar som frekventerar den här utflippade tråden. Den här konflikten är komplex och för många i den här tråden förstör den. Vad är poängen med att skriva Ryssland med "ZZ" eller "SS"? Jag förstår vad de menar men det spelar mindre jävla roll. De framstår som idioter och förstör diskussionen. Personer som systematiskt skriver i affekt eller saknar förmåga att skriva ordentlig svenska hör inte hemma här. Nivån måste upp och idioterna måste bort.

Det mesta är grått. Jag tror man bör sätta sig in i båda sidornas argument för att bilda sig en uppfattning istället för att ta en position. Det är därför jag läser både pro-ukrainska och pro-ryska källor.

Återigen detta relativiserande från proryskt håll. Stå för din åsikt istället för att Linda in den.

1. Det finns inget å ena sidan, å andra sidan i denna fråga.
2. Ryssland har ingen som helst ”intressesfär” utanför sitt eget lands gränser.
3. Ukraina blev invaderat redan 2008 av Ryssland (dock ej öppet) olagligen ifråntaget Krim 2014 och 2022 fullskaligt invaderat av sin aggressivt imperialistiska granne, som betett sig på detta sätt ända sedan Ivan IV-s dagar.
4. Ryssland begår dagligen systematiska krigsbrott på enskild, pluton, kompani, bataljon och fördelningsnivå, i den mån de kan organisera sig pga den genomgripande korruptionen.
5. Den ENDA lösning som existerar är att Ryssland lämnar hela Ukraina inkl Krim, avrustar, betalar krigsskadestånd och omorganiseras som fredlig demokrati, gärna under överinseende av FN under 30 år eller så.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Du citerar en skitlänk som inte har med verkligen göra. Turkiet utvecklar en egen Pansarvagn som heter Altay pga av Tysklands dumhet och deras älsklingar PKK. Det blev ingen uppgradering ens till A3.
Ljug inte mer här eller spela proffs när du postar skräp utan fakta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Altay_(main_battle_tank)

Detta är orsaken att de producerar sina framtida vapensystem utan Tyskland.

Eftersom du länkar till wikipedia så gör jag det med.

Citat:
The Turkish Army received 354 Leopard 2A4s.[123] 84 units are undergoing for modernization and will be renamed as Leopard 2A4TR. The modernization program was awarded to Roketsan and first tank was re-delivered to the Turkish Army in February 2021. The tanks undergoing modernization are being equipped with new ERA panels, fire control systems and a full overhaul of the power transmission systems.[233]

https://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_2
Senast redigerad av Rouen 2022-12-12 kl. 21:52.
Citera
2022-12-12, 21:50
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

The Turkish Army received 354 Leopard 2A4s.[123] 84 units are undergoing for modernization and will be renamed as Leopard 2A4TR. The modernization program was awarded to Roketsan and first tank was re-delivered to the Turkish Army in February 2021. The tanks undergoing modernization are being equipped with new ERA panels, fire control systems and a full overhaul of the power transmission systems.[233]

Skitsnack, har inte ens uppgraderats från en A2
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Va, har Ryssland förklarat krig även mot USA och Nato? Där ser man. Spännande tider minsann när den ryska musen ryter. Men varför denna önskan från Kreml om att utplåna miljoner ryssar inkl. ledarskiktet. Räcker det inte med att tusentals ryssar integrerade i Ukraina redan blivit offer för Putins vedergällningskrig.

Hur läser du egentligen? Enligt citatet så är det är en tidigare tjänsteman i USA:s administration som anser att USA utfört krigshandlingar mot Ryssland och därmed är i krig mot Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Ja, systemen leveras inte helt utan någon slags utbildning eller utbildad personal, men det tar tid att skapa infrastruktur och rutiner som kan underhålla systemen någorlunda prickfritt. Därför skickas viss materiell till andra länder för underhåll, vissa kan underhållas på plats

Pga en stor del av både sovjetisk och rysk krigsindustri skedde i Ukraina har landet rikt med ingenjörer/tekniskt utbildade personer vilket lett till att utbildning på nytt materiel gått osedvanligt snabbare än normalt.
Citera
2022-12-12, 21:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Sabotageförband har sprängt en bro vid Melitopol.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1602385344535617539
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-12-12 kl. 21:54.
Citera
2022-12-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Västs vapen är inte särskilt pålitliga.

https://www.wsj.com/articles/many-of-ukraines-western-weapons-await-repairs-far-from-the-front-line-11670667085

Many of Ukraine’s Western Weapons Await Repairs Far From the Front Line

Artillery pieces must be taken hundreds of miles from battlefield to be serviced on NATO territory

"Less than 50% of the self-propelled Panzerhaubitze—a class of mobile, long-barreled battlefield guns officially known as PzH2000 howitzers that are widely considered to be among the best-performing weapons of their kind—are on the battlefield at any given time.."

60-tals Sovjet vapen är mer pålitliga lol.
Ja ryska gevär från 30-talet och ryska stridsvagnar med dryga 50 år på nacken är troligen enklare att underhålla och reparera än högteknologiska vapensystem från väst. Där har du kanske rätt i sak. Men än håller ju Ukraina Ryssland stången med bravur och tusentals ukrainarna utbildas i detta nu utomlands just för att lära hur man effektivaste sätt med västs avancerade vapensystem kan öka takten i utrotandet av dessa ryssar.
Citera
2022-12-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Hade jag varit så så hade jag hejat på Ukraina för det är där folk förtrycks av en ondskefull regim. Andra fattiga länder har sina seder och bruk och det bör vi acceptera tills dom hinner ikapp, men USA stoppar gärna deras utveckling och kastar dom åratals tillbaka.

Inte när deras seder och bruk innebär folkmord och olagliga anfallskrig nej.

Citat:
Ryssland har nog minst fascister här i världen, se hur den ideologin växer i väst. Med andra ord är jag jävligt emot fascister, nazister och ultranationalister, råskinn som i Ukraina. Det är mycket möjligt att du är en av dessa råskinn i vårt land, språket och hatet tyder på det.

DÅ kan jag glädja dig med att ukraina är det minst antisemtiska landet i östereuopa.dvs objektivt https://ukrainianjewishencounter.org/en/news/antisemitism-in-europe-ukraine-turns-out-to-be-the-most-friendly-to-jews/

Du har väll inte gått på rysstrollningen från Ljug-putin och hans propganda. den är ju endå riktad till uralmongoler som bajsar i skogen, inte västerlänningar med gratis skolgång och fri tillgång till information.....

Citat:
Det är bara du och dina likar som får njuting av att männsikor lider, ukrainska folket och soldater men framför allt ryssar. Jag uttrycker mig sällan så sjukt som ni gör utan vet vad krig innebär och att otäcka saker sker på båda sidor. I det här kriget är det Ukraina som står för absolut flest krigsbrott och förföljelser av människor och ni hejar på och njuter av det.

Objektivt falskt naturligtvis, du låter som de efterblivna Folkmordhuttuerna i RTLM....

Vad får du ut av att ljuga , 1 kopek?

Citat:
Så det där att jag skulle ta parti för länder som förtrycker människor är skitsnack, det enda ni har att komma med.

Dumheter , du tog just parti genom att ljuga, tex i detta inlägg, vatnik....
Citat:
Jag inser dock att länder är olika och att det är upp till folket att gör uppror och inte USA att invadera och göra saker värre och döda betydligt fler än en eventuell diktator gör (se vad förstörda fungerande länder som Irak och Libyen blev).
Det minst dåliga, Fn-resulutioner du vet (måste vara typ 10gången jag skriver det nu......... nejjust det, du suger ju i dig rysstrollningar som om du fick betalt för det....

Citat:
För er så verkar en del diktaturer fungera och man tittar bort om dom är vänner med USA, vi får se hur det går för Sudiarabien i framtiden som nu håller Kina i handen, kommer hatet och propagandan att piskas upp och ni då återigen följa mästaren?

SÅ ljuga, sprida osubstansierad hatretorik och propganda kan du, och whataboutism.
tragiskt och patetiskt....
Citera
2022-12-12, 21:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen

De senaste dagarna har jag sett kommentarer från några tyskar som påstår att Tyskland har ett lager med "några hundra" Leopard 1 som man vill bli av med först. Vet inte om det stämmer dock.
Citera
2022-12-12, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jo det är ju just det man kan, alltså att hävda liknande argumentation som använts vi tidigare liknande situationer. Det är ju så all argumentation förs när man förklarar sig vid eventuella invändningar. "Olagligt", ja kanske det, men om det är förekommande och beteendet regelmässigt inte beivras så är det ju en handling som är allmänt accepterad. Att det finns de som drabbas i Ukraina är förstås beklagligt, men det är inte den första civilbefolkningen som kommit i kläm i liknande situationer

Kommer du vara lika förstående om vi ser ryska barn i tv dö av svält och enkla infektionssjukdomar de kommande åren, för det är ju annars en vanlig invänding gällande efterspelet av Saddams invasion av kuwait, dvs sanktioner som drabbar barn och oskyldiga, pga av en totalitär ledares påhitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in