2022-12-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Återigen detta relativiserande från proryskt håll. Stå för din åsikt istället för att Linda in den.

1. Det finns inget å ena sidan, å andra sidan i denna fråga.
2. Ryssland har ingen som helst ”intressesfär” utanför sitt eget lands gränser.
3. Ukraina blev invaderat redan 2008 av Ryssland (dock ej öppet) olagligen ifråntaget Krim 2014 och 2022 fullskaligt invaderat av sin aggressivt imperialistiska granne, som betett sig på detta sätt ända sedan Ivan IV-s dagar.
4. Ryssland begår dagligen systematiska krigsbrott på enskild, pluton, kompani, bataljon och fördelningsnivå, i den mån de kan organisera sig pga den genomgripande korruptionen.
5. Den ENDA lösning som existerar är att Ryssland lämnar hela Ukraina inkl Krim, avrustar, betalar krigsskadestånd och omorganiseras som fredlig demokrati, gärna under överinseende av FN under 30 år eller så.

1) Det finns visst ett "å ena sidan och å andra sidan" i denna fråga. Rysslands eventuella skuld är inte huggen i sten.

2) I Rysslands intressesfär ingår bland annat Belarus och Ukraina. Ryssland kommer inte släppa dem - och det är därför vi har det här kriget. Du kanske inte gillar detta men det är så Ryssland ser på det.

3) Ukraina har sedan Kievan Rus' varit en vasall till större stater/kungariken/imperier. Efter 1991 förblev Ukraina en rysk marionett tills 2014 då Ukraina blev en amerikansk marionett. Det betyder inte att Ukraina inte har agens eller att den ukrainska etniciteten inte finns. Jag håller definitivt inte med Dmitry Medvedev om att ukrainare inte finns som en etnisk grupp eller att Ukraina "aldrig" har varit en nationalstat. Tyvärr är Ukraina belägget bredvid en elak jävla gorilla som anser att Ukraina är deras marionett och ingen annans. Om den ukrainska eliten inte hade gjort sig själva till en amerikansk marionett hade vi inte haft det här kriget från första stund.

4) I krig begår alla sidor övergrepp. Det är inte så att ukrainarna är på något sätt "gulliga". Vad sägs om att läsa något mer än västerländsk MSM och västfinansierade Kyiv Independent. Du vet mycket väl att om Ryssland ville skulle de i princip kunna bomba sönder hela jävla Ukraina på det sättet som USA bombade sönder drivor med tyska, japanska, koreanska, vietnamesiska och senast irakiska städer. Det har inte Ryssland gjort. Moskva har varit i det närmaste överdrivet försiktiga och på ett sätt som kritiseras i Ryssland.

5) Den enda lösningen är att Ukraina deklarerar neutralitet och ger de där meningslösa rysktalande territorierna till Ryssland. Sedan bör Ukraina gå med i EU vilket jag antar att Ryssland skulle acceptera. Om inte kommer det här kriget fortsätta tills Ryssland vinner och Ryssland kommer vinna det här kriget oavsett vad västerländska politiker och journalister hävdar.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-12 kl. 22:22.
Citera
2022-12-12, 22:17
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror inte Ryssland längre har lust att förhandla. De kommer att ta det de vill. Ryssland har försökt förhandla sedan start, och väst har instruerat Ukraina att vägra.

Ditt övriga svammel ger jag inte mycket för.

PS: Ukraina är ingen demokrati.
1. Ryssland har aldrig haft lust att förhandla.
2. Ryssland har aldrig försökt förhandla.
3. Ukraina är en demokrati som haft demokratiska val som erkänts av en mängd valobservatörer från flera olika länder. Motståndaren Poroshenko, som förlorade valet, accepterade valutgången och erkände sig besegrad. Så går det typiskt till i demokratier – något som ryssarna inte vet något om eftersom de aldrig haft några demokratiska val. Ryssarna har varit kuvade i generationer av olika psykopater med stormaktsambitioner som skickat ryska söner in i döden.
Citera
2022-12-12, 22:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
I Rysslands intressesfär ingår bland annat Belarus och Ukraina. Ryssland kommer inte släppa dem - och det är därför vi har det här kriget. Du kanske inte gillar detta men det är så Ryssland ser på det.
Barnsligt. Ett land kan inte bara utropa en intressesfär och sedan invadera ett annat land som de menar ingår i deras intressesfär.

Om jag menar att grannfrun ingår i min intressesfär så kan jag inte bara välja att mörda henne och hänvisa till att jag tycker att hon ingick i min intressesfär.
Om din granne tycker att du ingår i hans intressesfär, tycker du då att det är på sin plats att han våldtar och sedan mördar dig?
Citera
2022-12-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
3. Ukraina är en demokrati som haft demokratiska val som erkänts av en mängd valobservatörer från flera olika länder. Motståndaren Poroshenko, som förlorade valet, accepterade valutgången och erkände sig besegrad. Så går det typiskt till i demokratier – något som ryssarna inte vet något om eftersom de aldrig haft några demokratiska val. Ryssarna har varit kuvade i generationer av olika psykopater med stormaktsambitioner som skickat ryska söner in i döden.

Demokratier förutsätter pressfrihet, religionsfrihet, och att politiska motståndare inte förföljs.

Ovanstående diskvalificerar Ukraina från att kallas för demokrati.

Ryssland har till nyligen varit öppna för fredsförhandlingar. Ukraina har vägrat. Kriget kommer att sluta med att Ukraina är jämnat med marken, väst kommer inte att skicka vapen för evigt, och Ryssland kommer att ta stora delar av det som idag kallas för ”Ukraina”.
Citera
2022-12-12, 22:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
De flesta lever inte i demokratier idag om man får tro Freedom House - men det beror naturligtvis hur vi definierar demokrati.

Jag håller inte riktigt med om din beskrivning. Jag uppfattar att Ukraina är en del av Rysslands intressesfär. Fram till 2014 har varje president varit en marionett till Moskva. USA och EU (genom en färgrevolution) kopplade av Ukraina från Ryssland. Det är därför Ryssland invaderade Ukraina i syfte konservera den tidigare rysk-ukrainska bilaterala relationen. Du kanske inte gillar det Ryssland gjort men från ryskt perspektiv är den ryska interventionen legitim.

Den här tråden har tyvärr landat i ett ställningskrig om "rätt och fel". Jag hade hoppats på att tråden skulle ägna mer tid åt statsvetenskaplig, utrikespolitisk och försvarsvetenskaplig analys. Jag tycker det är en tråkig utveckling givet hur pass intressant ämnet är.

Vad är ett styltat språk? Vad avser du? Klumpigt, stapplande eller stelt? Skillnaden mellan dig och mig är att du skriver talspråk. Jag kan också skriva talspråk. I ärlighetens namn har jag fan ingen lust att skriva en massa oförskämda oneliners som de hysteriska tonåringar med ukrainska föräldrar som frekventerar den här utflippade tråden. Den här konflikten är komplex och för många i den här tråden förstör den. Vad är poängen med att skriva Ryssland med "ZZ" eller "SS"? Jag förstår vad de menar men det spelar mindre jävla roll. De framstår som idioter och förstör diskussionen. Personer som systematiskt skriver i affekt eller saknar förmåga att skriva ordentlig svenska hör inte hemma här. Nivån måste upp och idioterna måste bort.
Du kanske uppfattar fel om vems intressesfär det är. Du hade förstås fel om Finland. Dåligt.

Om man nu ser det som att det är två intressesfärer i landet? Då är det förstås legitimt att väst agerar där, enligt vad du själv anser. Nu upphörde det väl att vara Rysslands intressesfär när deras marionett försvann. De skulle kanske ha insett det. Från Ukrainas sida kan du se det så här. På ena sidan har du väst som lockar med rikedomar och vänskap om du väljer den sidan. På andra sidan står Ryssland som hotar med våld och tvång om du inte väljer dem.

Rätt och fel kommer alltid in. Det är en utveckling mot en fredligare värld. Det är fel att tvinga sig på andra människor.
De analyser du söker handlar egentligen bara om åsikter också. Hur ska man agera i vissa situationer utifrån en, ska vi säga, ett pre WWII eller Sovjetiskt sätt att tänka. D.v.s. ett paranoid tankesätt där alla är fender som vill en illa och att det är genom att ockupera andra länder som landet skapar rikedom, ära och makt. Nu är Ryssland inte i den situationen längre, då de visat sig vara totalt inkompetenta.

Sen skriver inte jag en massa saker, men man måste förstå att grunden till zz och ss kommer från ryssarnas egna argument för att försvara sitt angrepp. D.v.s. att de skulle avnazifera Ukraina. Men man beter sig själva som Hitlers Wehrmacht. Nu pratar de om att ukrainarna och väst är satanister. Allt är för en västerlänning skrattretande, speciellt när ledaren för "nazisterna" är en jude. Sen verkar många som håller på Ryssland, faktiskt vara lagda åt de högerextrema för att inte säga nazistiska hållet.

Rysslands största problem är deras egen självbild som givna imperialister för en stormakt och att man faktiskt själva, trodde att Ukrainarna gillade dem och vill bli befriade från väst och nazisterna. Man hade skapat ett eget narrativ för att försvara sina egna gärningar, som man i sin stora dumhet själva trodde på. Våra kusiner kallade man dem i början. När de inte var det, började man hata dem. Nu är de onda människor för att de försvarar sig.

Sen skriver du i affekt, om de du inte gillar här. Men var tror du att du är, på Svd:s debattsida?
Citera
2022-12-12, 22:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ryssland har till nyligen varit öppna för fredsförhandlingar.
Vad har varit Rysslands ingångsvärden i en sådan förhandling? Jag förstår att de föreslår att de lämnar tillbaka all mark de stulit från den ukrainska befolkningen, men hur har de tänkt göra med krigsskadestånd? Det kommer kosta miljarder att återuppbygga allt som ryssarna förstört i Ukraina. Är ryssarnas förslag att de står för alla kostnader eller bara delar av kostnaderna? Och hur är det med skadestånd till alla anhöriga till dem de mördat? Det hade varit intressant att se Rysslands ingångsvärden i dessa fredsförhandlingar som du talar om.
Citera
2022-12-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Skjuter man tillräckligt många träffas elverken till slut. Tyvärr träffar man även annat som väl de mordiska angriparna ser som något nödvändigt!

Det skiter ju dom dräggen i.

Fatta vad alla Ukrainare måste avsky prutte nu när de sitter i sina svinkalla bostäder utan el och varmvatten att duscha i.

Medan många länder visar sitt stöd för Ukraina, så köper man fortsatt pruttes olja å gas till billig peng.

Jo jo nu duger det allt. *suck*

Lite mer pang pang på Krim bron å värme i varuhusen i Moskva… gärna.
Citera
2022-12-12, 22:33
Medlem
Citat:
Vad har varit Rysslands ingångsvärden i en sådan förhandling? Jag förstår att de föreslår att de lämnar tillbaka all mark de stulit från den ukrainska befolkningen, men hur har de tänkt göra med krigsskadestånd? Det kommer kosta miljarder att återuppbygga allt som ryssarna förstört i Ukraina. Är ryssarnas förslag att de står för alla kostnader eller bara delar av kostnaderna? Och hur är det med skadestånd till alla anhöriga till dem de mördat? Det hade varit intressant att se Rysslands ingångsvärden i dessa fredsförhandlingar som du talar om.

Lustigkurre där

Initialt var det ett autonomt Donbas, demilitarisering, samt inget jidder med Krims vattenförsörjning som var kravet.

Tyvärr är detta generösa erbjudandet borta från bordet nu. Ryssland kommer att ta stora delar av det som idag kallas för ”Ukraina”. Dessutom kommer Ukraina vara jämnat med marken när allt detta är över.

I den allra bästa av världar så hade Ukraina lämnat all mark som inte är deras till de länderna som har rätt till det. Dvs Polen, Rumänien, Ungern, och Ryssland. Sen kan Ukraina behålla sin gräsplätt runt Kiev. Men så kul lär vi tyvärr inte få ha det.
Citera
2022-12-12, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Vilken träff! Tappade Z-orch huvudet där???

https://twitter.com/PaulJawin/status/1602334311264706560

Helt galet vad duktiga de blivit med sina drones. Att han dog är säkert men tror nog det är hjälmen som åker av.

Kolla detta klippet också

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/zjlrqj/afu_drone_drops_literally_down_the_chimneyair/

Citera
2022-12-12, 22:35
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

Ett och två är inte sant. Man har förhandlat fram ett avtal 2014, som man förutsatte skulle sättas i verket. Detta har man fram till inmarschen fört fram ideligen, alltså under åtta år. Under den senaste veckan har en av centralfigurerna i denna förhandling, Angela Merkel, klivit fram och sagt att man endast förhandlade fram avtalet och drog ut på det endast för att tjäna tid.

Hur förhandlar man med en sådan motpart?
Citera
2022-12-12, 22:36
Medlem
Citat:
Det Ukrainska ledarskapet kommer att behöva tillmötesgå alla Rysslands krav om de inte vill att landet ska jämnas med marken.

Jag tror inte Ryssland längre har lust att förhandla. De kommer att ta det de vill. Ryssland har försökt förhandla sedan start, och väst har instruerat Ukraina att vägra.

Ditt övriga svammel ger jag inte mycket för.

PS: Ukraina är ingen demokrati.
PS Ryssland kommer besegras och utplånas, Putin med alla sina äckliga knähundar kommer drabbas av KARMA 😁 DS
Citera
2022-12-12, 22:37
Medlem
Citat:
1) Det finns visst ett "å ena sidan och å andra sidan" i denna fråga. Rysslands eventuella skuld är inte huggen i sten.

så du står inte bakom Resulution es 1-11?
för det är ju endå den kompromissade lösningen på diskussionen

Citat:
2) I Rysslands intressesfär ingår bland annat Belarus och Ukraina. Ryssland kommer inte släppa dem - och det är därför vi har det här kriget. Du kanske inte gillar detta men det är så Ryssland ser på det.

Det förutsätter ju att ryssland är kapabla att utöva sin makt över dem, och den saknas ju såhärlångt i kriget.

Citat:
3) Ukraina har sedan Kievan Rus' varit en vasall till större stater/kungariken/imperier. Efter 1991 förblev Ukraina en rysk marionett tills 2014 då Ukraina blev en amerikansk marionett. Det betyder inte att Ukraina inte har agens eller att den ukrainska etniciteten inte finns. Jag håller definitivt inte med Dmitry Medvedev om att ukrainare inte finns som en etnisk grupp eller att Ukraina "aldrig" har varit en nationalstat. Tyvärr är Ukraina belägget bredvid en elak jävla gorilla som anser att Ukraina är deras marionett och ingen annans. Om den ukrainska eliten inte hade gjort sig själva till en amerikansk marionett hade vi inte haft det här kriget från första stund.

Fast världen är ju inte delad mellan två supermakter, plats 1-9 på den listan innehåls av usa, sen kommer eu eller kina, (troligtvis eu pga av nato) ryssland är ju inte ens en regional stormakt, i det avssendet att de kan utöva sitt inflytande över ukraina ens....

Citat:
4) I krig begår alla sidor övergrepp. Det är inte så att ukrainarna är på något sätt "gulliga". Vad sägs om att läsa något mer än västerländsk MSM och västfinansierade Kyiv Independent. Du vet mycket väl att om Ryssland ville skulle de i princip kunna bomba sönder hela jävla Ukraina på det sättet som USA bombade sönder drivor med tyska, japanska, koreanska, vietnamesiska och senast irakiska städer. Det har inte Ryssland gjort. Moskva har varit i det närmaste överdrivet försiktiga och på ett sätt som kritiseras i Ryssland.
Det bygger ju på iden att ryssland har den förmågan, argumentet, -ryssland kan visst, de väljer bara att förnedras eftersom de är en "superpower" har åldrats dåligt de senaste året....

Citat:
5) Den enda lösningen är att Ukraina deklarerar neutralitet och ger de där meningslösa rysktalande territorierna till Ryssland. Sedan bör Ukraina gå med i EU vilket jag antar att Ryssland skulle acceptera. Om inte kommer det här kriget fortsätta tills Ryssland vinner och Ryssland kommer vinna det här kriget oavsett vad västerländska politiker och journalister hävdar.

Då tvingas vi svälta 100`000 tals (eller snarare miljontals) ryska barn till döds. är du säker på att det är en vettig lösning, sanktionerna har ju varit obetydliga såhärlångt, lägg tll medecin, livsmedelsindustri (ink utsäde) och strikta 3dpart sanktionering så är vi där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in