Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-06, 21:57
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Är själv för en legalisering av cannabis men även LSD och psilocybin då jag anser att dessa inte är skadligare för den generella brukaren än vad alkohol är.

Sedan finns det folk som får psykos på cannabis men det finns folk som får det på alkohol och dessa har oftast bakomliggande orsaker som utlöste psykosen så det är inte den specifika drogen i sig som då är skadlig för gemene man.

Med detta sagt så bör man aldrig romantisera några droger. Men sen kan man även vända på steken att gemene alkoholbrukare romantiserar alkohol i större utsträckning än vad "pot heads" gör.

Det ska supas till jul, nyår, påsk, midsommar och vem har inte hört talas om uttrycket "semesteralkolist".

Vad är det där för logik?
Ju farligare en drog är, desto viktigare är det att brukarna av den inte dessutom ses som kriminella. Om cannabis vore helt livsfarligt så vore en legalisering ännu mer akut för att inte förvärra skadorna.

Nu råkar cannabis vara en av de säkraste substanser vi människor överhuvudtaget känner till men ändå.
Citera
2022-12-07, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vad är det där för logik?
Ju farligare en drog är, desto viktigare är det att brukarna av den inte dessutom ses som kriminella. Om cannabis vore helt livsfarligt så vore en legalisering ännu mer akut för att inte förvärra skadorna.

Nu råkar cannabis vara en av de säkraste substanser vi människor överhuvudtaget känner till men ändå.

Gärna en avkriminalisering av bruk på alla droger men inte legalisering av tyngre droger såsom kokain och heroin. Hellre vård än straff av brukarna.
Citera
2022-12-07, 12:28
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Gärna en avkriminalisering av bruk på alla droger men inte legalisering av tyngre droger såsom kokain och heroin. Hellre vård än straff av brukarna.

Är du bäng eller? Du svarar ju inte på frågan. Ingen har bett dig återupprepa din åsikt. Du ombads att förklara den.
Citera
2022-12-07, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Är du bäng eller? Du svarar ju inte på frågan. Ingen har bett dig återupprepa din åsikt. Du ombads att förklara den.

Då jag anser att heroin och kokain är mer skadligt att bruka under en längre tid och är av tyngre karaktär så anser jag att den ej bör vara legaliserad.

Dock så ser jag inga problem med en avkriminalisering då det är kontraproduktivt att jaga brukare.

Vet inte hur jag ska förklara min åsikt på ett bättre sätt.
Citera
2022-12-08, 12:56
Medlem
TonaldRumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Ja, alkohol är nog den drog som romantiseras mest. Skulle säga att alkohol är farligare än cb och hallucinogener, vilket på intet sätt gör cb eller hallucinogener ofarliga. Jag vet folk som helgknarkar kokain eller heroin, utan att ta någon som helst skada av det.

Osäker på legaliseringsfrågan, finns goda argument både för och emot.

Beträffande psykos finns det människor som har en sårbarhet som aldrig hade blommat ut om de inte vore för droger. De flesta har dock inte denna sårbarhet.

Jag tycker psykedeliska och weed är något som är fantastiskt... I rätt händer. Så jag kan ändå förstå varför just LSD och Shrooms är illegalt. Finns alltid idioter till allt. Men jag kan ju säga att jag skulle bli riktigt glad om jag fick odla en planta hemma, eller sätta igång en skörd med svampar... Det för mig är ett bättre alternativ än alkohol. Jag kan fortfarande sköta mitt liv som vanligt. Har experimenterat med dessa substanser sen typ 22-års åldern. Har typ 3 sjukdagar på två år på mitt jobb. Gått från simpel medarbetare till att bli befordrad. Så, jag tror att det här är väldigt individuellt. De som blir tokiga och de som inte blir. Sverige riskerar ju inte gärna saker som är främmande, så man tar hellre ingen risk alls med detta, än att faktiskt reglera det. Som sagt, jag kan förstå detta.
Det jag inte förstår mig på dock är missbrukare. Det drar ned precis allihopa. Brukare eller helgknarkare eller what ever.
Citera
2022-12-11, 07:54
Medlem
2Fungys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Absolut!
Men ditt belöningssystem blir väll skadat?
Dopaminet och sånt?

Det påverkar dopaminet, men om du går till gymmet 3-5 gånger i veckan så återställer du det rätt så friskt.
Citera
2022-12-11, 08:05
Medlem
Citat:
Okej jag fattar att cannabis kan vara kul och skönt men hur kan man vilja röka det dag ut och dag in?
När jag röker cannabis så får jag lite starka känslor med musik och mat osv... Men jag får ångest och blir svettig och jag fucking hatar det.

Varför tycker folk det är så himla najs så att dom kan röka flera gram varje dag och vad är det som är najs med dom effekterna som man får att cannabis?

Folk har olika favoritdroger. Folk är olika. Vissa gillar inte alls psykadeliska droger och då gör de bäst i att undvika dem.
Citera
2022-12-11, 13:42
Medlem
R.Bloodworths avatar
Cannabis kan absolut resultera i ångest för många. Det beror lite på hur mycket 'bagage' man har i livet. Har man mycket att tänka på, är livet i en tuffare fas och man sedan röker på, så kan dessa negativa känslor kraftigt förstoras. Cannabis kan även påverka amygdalan (tror jag det heter?) vilket ansvarar för mycket av de negativa känslorna så som ångest, rädsla osv.

För mig är det t.ex vanligt att ett rus börjar med 5-15 minuter av ångest för att sedan försvinna helt och mår i stället toppen. Vissa får ingen ångest alls, vissa får det då och då osv.
Citera
2022-12-12, 08:47
Medlem
Citat:
Då jag anser att heroin och kokain är mer skadligt att bruka under en längre tid och är av tyngre karaktär så anser jag att den ej bör vara legaliserad.

Dock så ser jag inga problem med en avkriminalisering då det är kontraproduktivt att jaga brukare.

Vet inte hur jag ska förklara min åsikt på ett bättre sätt.

Är det bättre att man kan köpa rena varor så man slipper farliga ämnen som det blandas ut med (ofta det som ger infektioner och andra skador) och så man minimerar överdos risken då man inte tar överdos om man vet hur starka produkterna är. Man har in princip 0 överdoser och inga dödsfall på heroin klinikerna i DK, Schweiz, Kanada då man vet precis vilken dos man får.

Samma med Cannabis, bättre att folk kan få köpa labbtestade produkter som är skattade. Vill man köpa en grässort med lägre thc halt och högre cbd halt så är det svårt att få tag på (pratar inte om hampa med 0.2% thc).
Citera
2022-12-12, 18:09
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Är det bättre att man kan köpa rena varor så man slipper farliga ämnen som det blandas ut med (ofta det som ger infektioner och andra skador) och så man minimerar överdos risken då man inte tar överdos om man vet hur starka produkterna är. Man har in princip 0 överdoser och inga dödsfall på heroin klinikerna i DK, Schweiz, Kanada då man vet precis vilken dos man får.

Samma med Cannabis, bättre att folk kan få köpa labbtestade produkter som är skattade. Vill man köpa en grässort med lägre thc halt och högre cbd halt så är det svårt att få tag på (pratar inte om hampa med 0.2% thc).
Varför ska cannabisen vara labbtestad?
Menar du att det kan vara utblandat?
Citera
2022-12-12, 19:41
Medlem
Citat:
Okej jag fattar att cannabis kan vara kul och skönt men hur kan man vilja röka det dag ut och dag in?
När jag röker cannabis så får jag lite starka känslor med musik och mat osv... Men jag får ångest och blir svettig och jag fucking hatar det.

Varför tycker folk det är så himla najs så att dom kan röka flera gram varje dag och vad är det som är najs med dom effekterna som man får att cannabis?

Är väl helt enkelt inte drogen för dig. Vi är alla väldigt olika. Skulle kunna bero på strain men även din livssituation och hur du mår i övrigt. Varit med om båda och då har jag fått ångest av att röka.
Citera
2022-12-13, 07:26
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Är väl helt enkelt inte drogen för dig. Vi är alla väldigt olika. Skulle kunna bero på strain men även din livssituation och hur du mår i övrigt. Varit med om båda och då har jag fått ångest av att röka.
Så är det ju helt klart. En del gillar cannabis och en del inte. Samma med tjack och opiater och så vidare.
Sedan när det gäller cannabis så kan det vara skitröka som inte ger något bra rus. Beror ju också på vad man vill uppleva av ruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in