2022-12-12, 07:58
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Funderar lite på VM-laget, kommer man ta ut nio svenska damer och vem blir i så fall den nionde åkaren?
Känns oerhört svårt att ta ut truppen i nuläget då Linn kört ett lopp på 18 månaders, Jonna och Moa har inte kört nåt, tre troliga VM-åkare är sjuka, några rejält ojämna, …
Men om nån tvingar mig att ta ta ut laget idag så:

Sprint: Jonna, Maja, Johanna, Emma, Linn
Skiatlon: Ebba, Frida, samt två av Moa I, Moa L och Emma
Teamsprint: Linn/Maja/Jonna (de två av de tre som kör bäst i sprinten)
10 km F: Ebba, Frida, Moa I, Jonna
Stafett: Linn, Ebba, Frida, Jonna
30 km K: Ebba, Frida, Jonna + den av övriga som visat bäst distansform under VM
Så det blir nio åkare om Moa L kvalificerar sig för skiatlon.
Moa L är även en möjlig reserv på plats. Men nu bygger detta på min förhoppning att Moa L är åter i den form hon hade för tre år sen (eller ännu bättre) samt att alla är friska till VM vilket känns oerhört osannolikt med tanke på hur det är just nu.
Tillägg: oerhört skönt med Jonnas friplats i sprinten, tänk om vi skulle tvingas peta en av de fem!
Senast redigerad av bcdefg 2022-12-12 kl. 08:03.
Citera
2022-12-12, 08:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Känns oerhört svårt att ta ut truppen i nuläget då Linn kört ett lopp på 18 månaders, Jonna och Moa har inte kört nåt, tre troliga VM-åkare är sjuka, några rejält ojämna, …
Men om nån tvingar mig att ta ta ut laget idag så:

Sprint: Jonna, Maja, Johanna, Emma, Linn
Skiatlon: Ebba, Frida, samt två av Moa I, Moa L och Emma
Teamsprint: Linn/Maja/Jonna (de två av de tre som kör bäst i sprinten)
10 km F: Ebba, Frida, Moa I, Jonna
Stafett: Linn, Ebba, Frida, Jonna
30 km K: Ebba, Frida, Jonna + den av övriga som visat bäst distansform under VM
Så det blir nio åkare om Moa L kvalificerar sig för skiatlon.
Moa L är även en möjlig reserv på plats. Men nu bygger detta på min förhoppning att Moa L är åter i den form hon hade för tre år sen (eller ännu bättre) samt att alla är friska till VM vilket känns oerhört osannolikt med tanke på hur det är just nu.

Inte Emma i sprintstafetten tillsammans med Jonna alltså?

Moa L är jag väldigt tveksam till, då verkar alltså Linn och Jonna mer på gång i skidspåret.
Citera
2022-12-12, 08:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Inte Emma i sprintstafetten tillsammans med Jonna alltså?

Moa L är jag väldigt tveksam till, då verkar alltså Linn och Jonna mer på gång i skidspåret.
Visst kan Emma åka teamsprint, men jag tror inte hon kommer få köra.
Citera
2022-12-12, 08:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Visst kan Emma åka teamsprint, men jag tror inte hon kommer få köra.

Så du har tagit ut ett lag som du tror det kommer bli, inte hur du skulle ta ut ett lag nu?
Citera
2022-12-12, 08:52
Medlem
Citat:
Funderar lite på VM-laget, kommer man ta ut nio svenska damer och vem blir i så fall den nionde åkaren?

Jag tror det bara blir åtta åkare på damsidan som kommer bli uttagna plus en reserv på hemmaplan. På herrsidan där sprintåkarna är mer begränsade på distans kan det kanske bli nio.

Truppen: Ebba, Frida, Jonna, Linn, Johanna, Maja, Emma och Moa I. Känns ganska givet redan nu med reservation för skador och sjukdomar.

Den närmsta att ta en plats är väl Dyvik på sprint men hon har en bit upp till Johanna. Moa Ilar känns ganska säker, ser inte riktigt någon annan utanför truppen som kan matcha hennes resultat.
Övriga är stensäkra, även Linn.
Citera
2022-12-12, 10:19
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Jag tror det bara blir åtta åkare på damsidan som kommer bli uttagna plus en reserv på hemmaplan. På herrsidan där sprintåkarna är mer begränsade på distans kan det kanske bli nio.

Truppen: Ebba, Frida, Jonna, Linn, Johanna, Maja, Emma och Moa I. Känns ganska givet redan nu med reservation för skador och sjukdomar.

Den närmsta att ta en plats är väl Dyvik på sprint men hon har en bit upp till Johanna. Moa Ilar känns ganska säker, ser inte riktigt någon annan utanför truppen som kan matcha hennes resultat.
Övriga är stensäkra, även Linn.

Jepp, känns väldigt sannolikt att det blir samma trupp som 2019 förutom att Moa Ilar ersätter Charlotte Kalla.
Citera
2022-12-12, 10:40
Medlem
14ccKemiskts avatar
Ingen Skistad eller Heidi Weng till Davos. Dock är Kläbo tillbaka!
Citera
2022-12-12, 10:54
Medlem
FNLSs avatar
På söndag blir svenskorna av med ledningen i nationscupen
Citera
2022-12-12, 11:08
Medlem
Balle Calle skippar Davos ochså. Fasen va runt lag vi får. Jag trodde Davos var status🧐
Citera
2022-12-12, 11:38
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
På söndag blir svenskorna av med ledningen i nationscupen

Den norska pressen på FIS att göra om poängssystemet så att det ser ut som Norge är bäst på allt har fått avsedd verkan. Ingen annan än Norge kommer tro på att Norge är bäst på damsidan, att T:U:weng är bäst i världen på sprint, distans och totalt.
Citera
2022-12-12, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Balle Calle skippar Davos ochså. Fasen va runt lag vi får. Jag trodde Davos var status🧐

Är Svahn tillbaka räcker det med ett enmanslandslag till Davos.
Citera
2022-12-12, 12:17
Medlem
hatt1fnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Är Svahn tillbaka räcker det med ett enmanslandslag till Davos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in