2022-10-02, 09:26
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Att kalla det bevis är väl att tai, men i VM 2021 var Sveriges damer enda laget som åkte semi 2 och ändå tog medalj. Jag skulle även tro att det var det som avgjorde till Tysklands fördel mot Sverige i OS.

Mjo, visst stöd för det kanske finns men korrelation är inte samma sak som kausalitet (kräver en liten bredare analys för att dra lite mera säkra slutsatser). Tyskland vann nog mera på att de ägnade sig åt vallafusk samt att Maja inte var så stark.
Citera
2022-10-02, 09:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Även om Svahn är tillbaka så pass att hon kan åka sprinten på VM så är det väl tveksamt om hon orkar åka fyra tuffa lopp på en vecka.

Sedan tror jag inte man skall räkna bort Dyvik från sprinten så här initialt.
Citera
2022-10-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Även om Svahn är tillbaka så pass att hon kan åka sprinten på VM så är det väl tveksamt om hon orkar åka fyra tuffa lopp på en vecka.

Sedan tror jag inte man skall räkna bort Dyvik från sprinten så här initialt.
Hämnas hon inte av skadan ser jag inte varför det skulle vara tveksamt när hon själv sagt att hon satsar allt på VM.

Dyvik ska väl inte räknas bort men är långt efter de 5 bästa i utgångsläget. Största chansen är att någon av de andra inte kan åka av olika anledningar.
Citera
2022-10-02, 10:46
Medlem
HungalaBungalas avatar
Undrar hur länge de väntar med att ta ut laget, lär det bli efter SM? Då finns ändå Ruka/Beitostölen/Val Di Fiemme och SM att ha till grund för uttagningen.

Hoppas på en spännande intern kamp bland de svenska sprinttjejerna om platserna.
Citera
2022-10-02, 10:56
Moderator
Hjv9s avatar
Fondoitalia har intervjuat Emma Ribom: https://www.fondoitalia.it/2022/10/01/notizie/argomenti/sci-di-fondo/articolo/sci-di-fondo-le-vittorie-giovanili-le-malattie-e-il-desiderio-di-una-medaglia-olimpica-conosci.html
Citera
2022-10-02, 11:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hämnas hon inte av skadan ser jag inte varför det skulle vara tveksamt när hon själv sagt att hon satsar allt på VM.

Dyvik ska väl inte räknas bort men är långt efter de 5 bästa i utgångsläget. Största chansen är att någon av de andra inte kan åka av olika anledningar.

Nu har Hagström haft problem under sommaren så jag vet inte om man kan räkna henne som given i laget dags till dato.

Vad gäller Svahn tycker jag inte att man i dagsläget kan säga att hon är given på fyra distanser, oavsett vad hon själv säger att hon satsar på. Får se hur det går under vintern först.
Citera
2022-10-02, 12:08
Medlem
Citat:
Nu har Hagström haft problem under sommaren så jag vet inte om man kan räkna henne som given i laget dags till dato.

Vad gäller Svahn tycker jag inte att man i dagsläget kan säga att hon är given på fyra distanser, oavsett vad hon själv säger att hon satsar på. Får se hur det går under vintern först.
Man ska ju gå på resultaten under vintern som kommer så ingen är given.
Citera
2022-10-02, 12:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Fast alla har ju inte den skadehistoriken som Svahn har. Skulle jag ta ut ett VM-lag idag så skulle jag inte ta Svahn på fyra distanser (just för att det finns en osäkerhet kring henne som det inte finns kring de andra åkarna).
Citera
2022-10-02, 13:43
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Nej, men nu har hon ju lagt om träningen och kört långa intervaller benskejt jag så har lite förhoppningar att hon bättrat sig där.
Jo, men det är oerhört tuff konkurrens om platserna i svenska laget. Jag tror 10 km fritt är det lopp som passar henne sämst i VM, skiathlon det distanslopp som passar henne bäst men jag tror inte hon kommer köra både skiathlon och team sprint.
Citat:
Jo, Jonna är given i sprint som regerande världsmästare
Citera
2022-10-02, 13:56
Medlem
rainbowias avatar
Citat:

Annars är det magert på friplatsfronten. Johaug x3 har slutat, Bollen lär ej ses på Skiathlonen och Iversen på femmilen känns som turistvarning.

Vet ni vem som är den aktive åkaren som har flest ind VM-starter nu när Kalla och Alena Prochazkova har slutat?

Svar:
Citera
2022-10-02, 15:25
Medlem
Citat:
Fast alla har ju inte den skadehistoriken som Svahn har. Skulle jag ta ut ett VM-lag idag så skulle jag inte ta Svahn på fyra distanser (just för att det finns en osäkerhet kring henne som det inte finns kring de andra åkarna).
Det relevanta är ju Svahns form när det är dags för VM. Men det skiner ju igenom att du inte gillar henne så jag förstår att du vill ha andra istället.
Citat:
Jo, men det är oerhört tuff konkurrens om platserna i svenska laget. Jag tror 10 km fritt är det lopp som passar henne sämst i VM, skiathlon det distanslopp som passar henne bäst men jag tror inte hon kommer köra både skiathlon och team sprint.

Jag tycker det finns 7 stycken som är mycket bättre än resten sett till de senaste säsongerna men kommer någon upp bakifrån eller om någon av de 7 inte är redo blir det svårt att ta ut truppen.

Jag vet att Jonna har en friplats. Men det var så självklart att det är underförstått.
Citera
2022-10-02, 20:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Det relevanta är ju Svahns form när det är dags för VM. Men det skiner ju igenom att du inte gillar henne så jag förstår att du vill ha andra istället.

Då läser du in för mycket. Jag ogillar inte alls Svahn (jag gillar faktisk Svahn ännu mer efter att jag såg SVT:s dokumentär än vad jag gjorde innan). Jag skulle nog säga att det inte bara handlar om Svahns form. Utan att hon också måste visa att hennes axel klarar ett kval och fyra tuffa heat också (om vi pratar om sprinten). Och att hon skall klara av att åka både skejt och klassiskt om hon också skall åka de andra loppen också. Och det har hon inte visat att hon klarar av just nu och därför ser jag inte henne som given i ett VM-lag om jag skulle ta ut ett sådant lag just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in