2022-12-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinkadus
Bra tråd detta! Känner igen mig i mycket, skönt att inte vara ensam.

Jag går nästan alltid i Crooks . Skönare och lättvindigare skodon är svåra att hitta. Jag har två par vinterfodrade också. Går inte att jämföra med Foppatofflor, helt annan komfort i Crooks.

Bra hållbara bekväma kläder hittar man på Engelson. Riktiga skogskläder men utan dom dyra taggarna. Fjällräven Grönland är en förbannat bra vinterjacka. Jag har använt min i 16 säsonger nu. Börjar franska sig lite i armarna så det är dags att byta. Då behöver man inte bekymra sig över det de kommande åren. Att handla är pest!

Ett nyckelskåp innanför dörren är ett måste för en tankspridd gubbe. Har jag haft i många år nu. Här hemma har varje sak sin plats. Inte för att jag är pedant utan för att jag ska slippa använda halva dagen åt att leta efter saker. Tar ett tag att nöta in men förenklar livet avsevärt.

Jag har skippat alla sociala medier. Jag blev bara förbannad. Ska snart lägga ner nyheterna också. Tänk vad mycket tid och harmoni man ska få i sitt återstående liv istället. Våga vägra bredband och fiber är min gubbparoll.

Jag gillar att skruva och fixa. Verktyg och maskiner köper jag på Jula. Bra kvalitet för dom pengarna, inge Biltemaskit.

Laga storkok och frys in i portioner. I helgen har jag lagat 95 portioner. Fyra olika rätter och så har jag ett par rätter till i frysen. Gubbar behöver ingen större variation. Visst, det är lite jobb men nu har jag vardagskäket för 3-4 månader fixat. Får plats i kylens frys och en liten box. Handla stora förpackningar på Snabbgross och gärna halvfabrikat så går det ganska snabbt och smidigt.

Putsdukar till glasögonen är något jag har på alla strategiska ställen i mitt boende (och givetvis pennor och block)
Mycket bra inlägg från en person som funnits på Flashback i snart 16 år och på den tiden har skrivit 290 inlägg.

Verkligen bra gubbtips, on topic som fan.
Citera
2022-12-11, 22:19
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Nagelklippare i alla rum? Vad gör du med de avklippta naglarna? De måste ju ändå slängas, då kan du lika gärna klippa i badrummet.

De används de gånger man flänger en nagel, så det blir bara en avklippt nagel. När det är dags för en total nagelklippning så görs det i badrummet.
Citera
2022-12-11, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Har du testat samma recept i båda? Blir smaken densamma? Det bör ju bli mer smak efter 8 timmar på lägre värme. Jag får helt klart annan smak på samma recept gulasch i slowcookern på 8 timmar jämfört med om jag kör det i en gryta på spisen med högre värme i 2 timmar.

Jag tänker att man kan kombinera. En slowcooker kan man ju sätta igång när man går till jobbet och så är maten klar när man kommer hem. Det är en klar fördel.

Det bli samma mustiga smak i bägge. Sen så tänker du rätt med att man kan kombinera. Crookpot exempelvis har en kombinerad slow cooker och tryckkokare. Så man behöver bara en maskin i köket
Citera
2022-12-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Jag har ungefär 7-9 smörknivar så att jag inte behöver köra diskmaskinen i onödan eller diska en smörkniv. En smörkniv ska vara i trä. Ungefär var tredje månad månad oljar jag in dom genom att lägga dom i en påse med rapsolja något dygn. Sen får de torka lite på hushållspapper ytterligare ett dygn. Då behöver man i princip aldrig köpa nya.
Bra tips.

Mitt tips är deLavals diskborste. Välkänd hos mjölkbönder.

https://www.granngarden.se/diskborste-delaval-vitbla?gclid=Cj0KCQiAnNacBhDvARIsABnDa6-aQbNfc2zmUQvcevDtV9dhZy-1f8_UeICuuLiDfRtv 8sBRoqjYb6waAkBeEALw_wcB

Den håller i en halv evighet. Vi har precis bytt till en ny, den förra hade vi i 8-9 år.

När den är skitig slänger man den i diskmaskinen bara. Borsten håller sig raka hur länge som helst. Om folk köper denna kommer alla andra diskborsttillverkare gå i konkurs direkt. Och det är resurssparande till max.
Citera
2022-12-11, 22:45
Medlem
Richie Apriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Ja, har också upptäckt modellerna ändras med tiden, fast man köper exakt samma modell och storlek. Varje familjemedlem har sitt eget märke för att lätt kunna sortera tvätten, men eftersom modellerna ändrats med åren (aningen mindre eller tunnare eller bara lite annorlunda utseende) sitter man nu med jobbet att para ihop olika strumpor iallafall. Dags att förnya hela inventariet igen tror jag.
Jag har också tvingat på hela min familj den här metoden men tyvärr går inte min tonårsdotter med på att ha likadana strumpor varje dag. Hennes problem? Jovisst men det blir mitt problem också när det är ett jävla liv varje gång hon inte hittar två strumpor som passar ihop.

Gubbtips nummer 2:
För oss som gillar kall öl; köp ett litet billigt kylskåp på blocket/jula/biltema och stoppa in i en skrubb eller källaren om ni har en sådan, ställ termostaten på kallaste läget och arrangera hyllorna så du får plats med en hel platta långburk. Nu kommer du alltid ha svinkall öl hemma och inte i den där fisiga temperaturen som kylskåpet måste ha för att din frus tomater och salladsblad inte ska förstöras (starköl fryser inte förrän vid typ -5 grader så det är bara att brassa på). Finns det frysfack i kylen så kan du dessutom pressa in din favoritsprit där så kommer du aldrig behöva is i groggen heller.
Citera
2022-12-11, 22:54
Medlem
JoeL431s avatar
Vad gör du med ficklampor utspridda lite här och var i lägenheten. Frågar av nyfikenhet.

Finns ju på mobilen.
Citera
2022-12-11, 23:32
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har slutat använda klädnypor för strumpor och boxershorts. Helt onödigt, bara häng upp skiten på linan så halva hänger ner på var sida - det torkar lika bra ändå. Hänger jag utomhus på sommaren så används en klädnypa till två strumpor, och endast en per boxershorts. Onödigt att krångla till det, går snabbare, behövs färre klädnypor och torkar lika bra ändå.

Och givetvis är alla strumpor identiska. Köp ett lager med 10-20 par av din favoritmodell. Meningslöst att krångla till det med olika färger och modeller.
Citera
2022-12-11, 23:36
Medlem
shbous avatar
Insåg nyss att jag kanske är gubbe. Jag har spenderat de senaste trekvarten sedan jag kom hem från jobbet med en snabb dusch, för att sedan skotta uppfarten iklädd y-front, jaktvästen och träskorna i minus 13. Kisat i lådorna efter en glasögonduk så att jag kan avläsa hygrometern samt klippt näshåren.

Noll bidrag till tråden, endast en reflektion.
Senast redigerad av shbou 2022-12-11 kl. 23:39.
Citera
2022-12-11, 23:37
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
En mancave. Utrustad med stor-tv och fet musikanläggning. Fin soffa som duger att ligga och läsa i. Eller sova i.

En trappa ner, förstås.

De sista åren ska njutas utan kärringtjafs.

Citerar mig själv, ursäkta.

Har fått igång en retroradio som alldeles nyss spelade Beatles.

Egen bil, en stor jävla bil som tanten inte vågar röra. En mindre till henne. Man är väl gentleman?
Citera
2022-12-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Att ha en mancave i sin bostad löser många av dessa problem. Där är det mina regler som gäller.

I resten av vår bostad är jag bara en vanlig anställd.

Jag brukar säga att jag har två arbeten. Det son är Måndag till Fredag under dagtid får jag betalt för.

Det arbete som sker övrig tid måste jag betala för på något sätt.

Men ibland kan jag överlista mitt fruntimmer för några år sedan var det helt plötsligt min uppgift att dammsuga. Motkravet jag hade var att det inte får vara några mattor på golvet och att jag skulle få köpa en ny dammsugare.

In i huset kom då Jean-Claude vår robotdammsugare efter en viss tvekan så fick den godkänt av regeringen där hemma och nu vill hon inte bli av med den.
Citera
2022-12-11, 23:56
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Man kan aldrig ha för många kökshanddukar, köp billiga på Ikea och använd till allting, grytlappar, handtork, spilltork, etc

Ha ett nytt tortillabröd på tallriken när du äter tacos, brödet fångar upp allt dropp och spill som sen blir en del av nästa Taco

Sophink, sax, toarulle i varje rum, men det har fler än mig sagt
Citera
2022-12-12, 00:03
Medlem
En riktigt bra hylsnyckelsats. Ingen sån där biltemaskit utan en riktig bacho.
Den ska förutom nödvändiga hylsor även innehålla insektnycklar mejslar och allt annat som får dig att känna dig manlig. Är övertygad om att en bra hylsnyckelsats höjer testoproduktionen och öppnar dörrarna för mer sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in