2022-12-11, 21:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
För läskunniga är det inte helt ovidkommande. Procentsiffrorna anger hur stor andel av befolkningen som äger krypto. Ovanför står det "36% of crypto owners have ₿itcoin, making it the most owned crypto."

Så för att få en ungefärlig bild kan du multiplicera procentsiffrorna med 0,36.

I väntan på statistik som ger stöd för din tes är detta det bästa vi har, och det motsäger din tes. Dvs, bitcoinägandet verkar inte vara lägre i länder med dysfunktionella banksystem. Detta är också helt i linje med vad man kunde förvänta. Varför skulle intresset för bitcoin vara lägre i länder med dåliga banksystem? Det vore anmärkningsvärt om så vore fallet och behöver verkligen beläggas med statistik.
Det säger fortfarande ingenting. Om hälften av libaneserna äger motsvarande $1 i bitcoin var så räknas de med i statistiken men är en helt försumbar del av det totala bitcoin-ägandet.

Varför finns ingen libanesisk eller nigeriansk Micahel Saylor t ex?
2022-12-11, 21:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det stödjer verkligen Leastons tes, att råvaran bitcoin används för att skydda sig i ett korrupt banksystem.
Vilken råvara är det? Jag har aldrig hört talas om dylikt. Kan du utveckla?
2022-12-11, 21:53
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vilken råvara är det? Jag har aldrig hört talas om dylikt. Kan du utveckla?
Råvaran bitcoin. Det framgick tydligt i inlägget du citerade.
2022-12-11, 21:57
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Råvaran bitcoin. Det framgick tydligt i inlägget du citerade.
Det är nog ingen förutom du eller möjligtvis Leaston som tror att det är en råvara. Annars får du belägga det uttalandet med källor.
2022-12-11, 21:59
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Det är nog ingen förutom du eller möjligtvis Leaston som tror att det är en råvara. Annars får du belägga det uttalandet med källor.
Det har länkats till både skatteverket och SEC. Du avfärdar dessa källor. Inget nytt. Du brukar avfärda allt som inte bekräftar din bias.

Om du hittar en alternativ klassning så kan du såklart belägga det med en alternativ källa. Du kommer inte kunna göra det, men det är ditt alternativ.
2022-12-11, 22:06
Medlem
Citat:
Det säger fortfarande ingenting. Om hälften av libaneserna äger motsvarande $1 i bitcoin var så räknas de med i statistiken men är en helt försumbar del av det totala bitcoin-ägandet.

Varför finns ingen libanesisk eller nigeriansk Micahel Saylor t ex?

Ok, då har du ändrat frågan.

-------------

Du menar att det inte finns rika personer i Nigeria som har gått in med en stor del av sin förmögenhet i bitcoin? Kan du belägga det? Du behöver inte få fram statistik, anekdotiskt belägg räcker.

Nu finns det nog inte många i Nigeria som har lika mycket kapital som Saylor. Enligt Wikipedia fanns det blott sex stycken dollarmiljardärer i Nigeria år 2021.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nigerian_billionaires_by_net_worth

Om du kunde belägga att det inte finns någon dollarmiljonär i Nigeria som har gått in med en stor del av sitt kapital i bitcoin, så är det tillräckligt.

--------------

Om du menar att amerikaner sammanlagt har köpt på sig mer bitcoin än t.ex. nigerianer har, så har du troligen rätt, eftersom USA har en mycket större samlad förmögenhet än Nigeria. Till exempel finns det över 600 miljardärer i USA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Billionaire#Statistics

Det behöver du inte ens belägga med statistik, om du inte kan eller vill. Det är ett trivialt påstående att amerikaner sammanlagt äger fler bitcoin än nigerianer sammanlagt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-11 kl. 22:15.
2022-12-11, 22:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det har länkats till både skatteverket och SEC. Du avfärdar dessa källor. Inget nytt. Du brukar avfärda allt som inte bekräftar din bias.

Om du hittar en alternativ klassning så kan du såklart belägga det med en alternativ källa. Du kommer inte kunna göra det, men det är ditt alternativ.

Här hittar jag det enda som nämns:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/327766.html

Det framgår ingenstans att bitcoin är en "råvara". Faktiskt tvärtom, om man läser texten.

Det vore dessutom mycket märkligt om Skatteverket lade sig i denna fråga eftersom de inte är Finansinspektionen.

På samma sätt vore det ytterst märkligt att SEC (Securities & exchange commission) skulle beblanda sig med råvaror, som inte tillhör deras arbetsområde. Jag hittar heller inte några belägg för att de skulle ha uttalat sig i frågan.

Du får för en gångs skulle belägga dina uttalanden eller ta en lång semester från forumet nu.
2022-12-11, 22:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok, då har du ändrat frågan.
-------------
Du menar du att det inte finns rika personer i Nigeria som har gått in med en stor del av sin förmögenhet i bitcoin? Kan du belägga det? Du behöver inte få fram statistik, anekdotiskt belägg räcker.

Nu finns det nog inte många i Nigeria som har lika mycket kapital som Saylor. Enligt Wikipedia fanns det blott sex stycken dollarmiljardärer i Nigeria år 2021.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nigerian_billionaires_by_net_worth

Om du kunde belägga att det inte finns någon dollarmiljonär i Nigeria som har gått in med en stor del av sitt kapital i bitcoin, så är det tillräckligt.
--------------
Om du menar att amerikaner sammanlagt har köpt på sig mer bitcoin än t.ex. nigerianer har, så har du troligen rätt, eftersom USA har en mycket större samlad förmögenhet än Nigeria. Till exempel finns det över 600 miljardärer i USA:

https://en.wikipedia.org/wiki/Billionaire#Statistics

Det behöver du inte ens belägga med statistik, om du inte kan eller vill. Det är ett trivialt påstående att amerikaner sammanlagt äger fler bitcoin än nigerianer sammanlagt.

Jag hävdar ingenting. Jag ställer frågor som ingen kan besvara, men dessa skribenter gör ändå tvärsäkra uttalanden kring det de inte kan belägga. Det är oseriöst.

Det du skriver i inlägget ovan är endast snömos och ingenting som jag hade efterfrågat heller. Jag tolkar det som att du inte heller vet, men tror ändock.
2022-12-11, 22:14
Medlem
Citat:
Jag hävdar ingenting. Jag ställer frågor som ingen kan besvara, men dessa skribenter gör ändå tvärsäkra uttalanden kring det de inte kan belägga. Det är oseriöst.

Det du skriver i inlägget ovan är endast snömos och ingenting som jag hade efterfrågat heller. Jag tolkar det som att du inte heller vet, men tror ändock.

Grejen är väl att man inte behöver belägga självklara påståenden. Däremot behöver man belägga oväntande fakta.

Om det till exempel vore så att intresset för bitcoin vore mindre i länder med dåliga banksystem än i länder med bra banksystem, så vore det oväntat men intressant. Men om du inte kan belägga detta, så får vi enas om att det troligen inte är så att dåliga banksystem leder till lågt bitcoinintresse.
2022-12-11, 22:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Grejen är väl att man inte behöver belägga självklara påståenden. Däremot behöver man belägga oväntande fakta.

Om det till exempel vore så att intresset för bitcoin vore mindre i länder med dåliga banksystem än i länder med bra banksystem, så vore det oväntat men intressant. Men om du inte kan belägga detta, så får vi enas om att det troligen inte är så att dåliga banksystem leder till lågt bitcoinintresse.
Vad är det självklara? Jag frågade hur ägandet av bitcoin är fördelat i världen med avseende på länder som Leaston ofta tar upp som lysande exempel, så som Libanon. Jag fick till svar att sådana data inte finns.
2022-12-11, 22:21
Medlem
Citat:
Vad är det självklara? Jag frågade hur ägandet av bitcoin är fördelat i världen med avseende på länder som Leaston ofta tar upp som lysande exempel, så som Libanon. Jag fick till svar att sådana data inte finns.

Det finns inte statistik om allting. Jag har inte heller hittat statistik från Libanon. Med tanke på hur deras banksystem fungerar, är det dock rimligt att utgå från ett relativt stort intresse för bitcoin. Anekdotiska mediareportage tyder också på att så är fallet. I väntan på tillförlitlig statistik, får vi anta att det är ett ganska stort intresse för bitcoin i Libanon.
2022-12-11, 22:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det finns inte statistik om allting. Jag har inte heller hittat statistik från Libanon. Med tanke på hur deras banksystem fungerar, är det dock rimligt att utgå från ett relativt stort intresse för bitcoin. Anekdotiska mediareportage tyder också på att så är fallet. I väntan på tillförlitlig statistik, får vi anta att det är ett ganska stort intresse för bitcoin i Libanon.
Frågan var alltså om detta påstådda intresse kunde förklara en icke-försumbar del av bitcoins handel och prisnivå. Det är ju vad som diskuteras i tråden.

Kan man inte belägga detta på något sätt så blir det löjlig nivå i debatten där man kan slänga ur sig anekdoter om enstaka libaneser som råkar äga lite bitcoin och sedan dra helt hopdiktade narrativ om hur detta skulle driva "utvecklingen" av bitcoin på något vis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in