Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Det handlar om begreppsförvirring. Vi har ingen inflation (i bemärkelsen penningmängdsökning) i dagsläget. Tvärtom minskar penningmängden, se
https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2
Bitcoin har skyddat bra mot penningmängdsökning. Penningmängdsminskning däremot har den inte skyddat emot. Inte ens guld har skyddat mot den. Enda skyddet har väl varit att sitta i dollar.
.
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Jaha, vad konstigt då att Bitcoinfolket inte förtydligade detta INNAN den nuvarande inflationen. Nästan så att man skulle kunna misstänka att det är ett försök att rädda anseendet när det kommer till påståenden som visar sig vara totalt felaktiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
"Bitcoinfolket" har kanske lidit av samma begreppsförvirring eller uttryckt sig oklart? Om någon faktiskt trodde att bitcoin skulle vara ett bra skydd mot penningmängdsminskning, så skulle jag vilja se de argumenten. Sedan är det ju fortfarande så att bitcoin är ett skydd mot skenande prisinflation under vilket centralbanken fortsätter att elda på med ökning av penningmängden, vilket den mycket väl kan bli tvungen att göra så småningom, eller om marknaden av något annat skäl tappar förtroendet för den lokala fiatvalutan.
Angående begreppsförvirringen. Inflation hade tidigare en tämligen klar betydelse. I t.ex. Nordisk familjebok, fjärde upplagan (1951) står:
Citat:
Inflation (eng inflation, av latinets inflare, uppblåsa) kallas en försämring av penningvärdet genom ökning av betalningsmedlen, som vanligen sker genom ökad sedelemission och kommer till uttryck i stegrade priser ("uppblåsning" av sedelstock och prisnivå)
I den modernare
Nationalencyklopedin däremot har inflation i stället fått betydelsen:
Citat:
inflation innebär att värdet på ett lands pengar försämras och att priserna stiger.
Kopplingen till en ökning av betalningsmedlen har försvunnit och ordet betyder i stället (konsument)prisökning. Rent av dråpligt blir det i den längre artikeln, där man försöker förklara vad inflationen kommer ifrån:
Citat:
Det finns flera typer av inflationsförklaringar. En typ koncentrerar uppmärksamheten på själva pris- och lönesättningen. Det är monopolistiska säljare som håller för höga priser, eller facket som genom sin starka förhandlingsposition kan driva fram för höga löneökningar, kostnadsinflation. En annan typ söker mer djupgående förklaringar till inflationen, som till exempel att det råder för hög efterfrågan i samhällsekonomin, efterfrågeinflation.
Sedan kommer man in på "kvantitetsteorin", som jag antar är närmare den ursprungliga inflationsförståelsen, men jag kan inte läsa längre utan att vara prenumerant.
Begreppsförvirringen är alltså skapad under det senaste halvseklet. Från att ha varit ett glasklart begrepp har inflation blivit diffust och nästan mystiskt. Jag minns från grundskolan att man fick lära sig något i stil med den "inflationsförklaring" från NE jag citerar ovan.
Inte konstigt att folk i allmänhet inte har en aning om varför konsumentpriserna plötsligt börjar stiga kraftigt. Huvudförklaringen är förstås den våldsamma
penningmängdsökningen under de senaste decennierna, som har fått huspriser, aktiekurser och även bitcoin att öka i pris, men nu har samma pengar börjat sippra ut i samhällsekonomin och driver upp priser på mat och konsumentvaror.
Hur som helst, människor som är influerade av österrikiska skolan (däribland många bitcoinare) använder ofta ordet inflation i den ursprungliga betydelsen. I det offentliga samtalet används ordet normalt sett som synonymt med konsumentprisökningar, dvs. enligt den nyare betydelsen. Därav blir diskussionen ibland förvirrad.