Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Nej, det är precis det som är det fantastiska med inflation: så länge den hålls på rimliga nivåer så tappar valutan i värde i sådan takt att det är något bättre att handla idag än imorgon, vilket ökar både konsumtionsviljan och effektviseringsviljan i samhället. Något som har lett till det fantastiska välstånd vi har idag. Motsatsen gör att folk hellre håller i pengar än konsumerar/effektiviserar.
Det här var djärva och intressanta påståenden.
Du menar alltså att det är bra för samhället med allmänt utbredd hög tidspreferens, dvs. att man i allmänhet föredrar att konsumera idag i stället för att spara inför morgondagen. Nästa steg blir att man i allmänhet föredrar att låna för konsumtion i stället för att först spara och sedan konsumera, och dit har vi väl redan kommit i hög grad. Huruvida detta är något bra, vet jag inte. Själv tycker jag att det är motbjudande, men du menar att det har en positiv effekt på samhällsnivå?
Att allt detta ökar konsumtionsviljan kan jag nog gå med på. Men på vilket sätt ökar inflationen effektiviseringsviljan?
Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Att inflation skulle vara generellt dåligt är, såklart, felaktigt.
Inflation (i bemärkelsen penningmängdsökning) är en form av stöld från sparare, löntagare etc. En stöld som sker i lönndom, eftersom de flesta inte förstår vad som händer. Jag har svårt att se att detta skulle vara något bra eller nödvändigt för samhället, men inväntar din förklaring av hur denna stöld leder till effektiviseringsvilja och annat gott.