2022-12-10, 23:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om övriga krypton kommer anses vara securities, så kommer kapitalet flöda ur ALLA dessa och mycket av det lär hamna hos de kryptos (Bitcoin bara?) som klassas som råvaror.
Varför fortsätter du ljuga om detta ämne? Ingen, förutom möjligtvis du, hävdar att bitcoin är en råvara.
2022-12-10, 23:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag är övertygad om att Bitcoin i framtiden kommer vara ett inflationsskydd. Men vi skall nog igenom en full cykel till innan vi kan hoppas närma oss. Fler Bitcoin måste ligga i cold storage så som MicroStrategy och El Salvador med flera, och färre Bitcoin måste ligga på exchanges för daytrading.
Vad är det som har övertygat dig? Har det någonsin i mänsklighetens historia varit mer fördelaktigt att hålla i någon valuta istället för att investera pengar i produktivitet?
2022-12-10, 23:21
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad är det som har övertygat dig? Har det någonsin i mänsklighetens historia varit mer fördelaktigt att hålla i någon valuta istället för att investera pengar i produktivitet?
Oh ja. Att köpa bitcoin 2009 och hålla till nu är svårslaget.
2022-12-10, 23:23
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Oh ja. Att köpa bitcoin 2009 och hålla till nu är svårslaget.
Jag menar inte på individnivå förstås. Varifrån tänker du att ekonomisk tillväxt kommer?
2022-12-10, 23:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kom vi inte fram till att Bitcoin snarare klassas som en råvara än pengar/valuta?

Råvarutillgångar tenderar att vara en tillflyktsort vid högre inflation för att tillgången på råvarorna är mer beständigt. Dock finns det ingen* tillgång som har samma begränsade som Bitcoin. Så ur den aspekten är Bitcoin överlägsen alla andra råvarutillgångar.
Sedan har Bitcoin massa andra överlägsna egenskaper, säg till om jag skall lista dom.

*kom nu inte och prata om ditt bajs igen, för det är ingen annan än du som anser att det är en tillgång.
2022-12-10, 23:43
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Jag menar inte på individnivå förstås. Varifrån tänker du att ekonomisk tillväxt kommer?
Nu laborerar du bara med förutsättningarna.
2022-12-10, 23:44
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vart menar du att tillväxten kommer ifrån idag? Att man skriver ut mer pengar? 😀

Fanns det ingen tillväxt under guldstandarden?
2022-12-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Nej, det är precis det som är det fantastiska med inflation: så länge den hålls på rimliga nivåer så tappar valutan i värde i sådan takt att det är något bättre att handla idag än imorgon, vilket ökar både konsumtionsviljan och effektviseringsviljan i samhället. Något som har lett till det fantastiska välstånd vi har idag. Motsatsen gör att folk hellre håller i pengar än konsumerar/effektiviserar.

Det här var djärva och intressanta påståenden.

Du menar alltså att det är bra för samhället med allmänt utbredd hög tidspreferens, dvs. att man i allmänhet föredrar att konsumera idag i stället för att spara inför morgondagen. Nästa steg blir att man i allmänhet föredrar att låna för konsumtion i stället för att först spara och sedan konsumera, och dit har vi väl redan kommit i hög grad. Huruvida detta är något bra, vet jag inte. Själv tycker jag att det är motbjudande, men du menar att det har en positiv effekt på samhällsnivå?

Att allt detta ökar konsumtionsviljan kan jag nog gå med på. Men på vilket sätt ökar inflationen effektiviseringsviljan?

Citat:
Att inflation skulle vara generellt dåligt är, såklart, felaktigt.

Inflation (i bemärkelsen penningmängdsökning) är en form av stöld från sparare, löntagare etc. En stöld som sker i lönndom, eftersom de flesta inte förstår vad som händer. Jag har svårt att se att detta skulle vara något bra eller nödvändigt för samhället, men inväntar din förklaring av hur denna stöld leder till effektiviseringsvilja och annat gott.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-11 kl. 00:36.
2022-12-11, 00:35
Medlem
Citat:
Nåja, jag ska inte racka ned på felstavningar: det jag hellre vill fråga om är hur du förklarar att Bitcoin tappat så enormt under inflationen.

Är det en ren slump och saknar kausalt samband eller är Bitcoin inte något skydd mot inflation? Vad är din förklaring till händelseförloppet?

Det handlar om begreppsförvirring. Vi har ingen inflation (i bemärkelsen penningmängdsökning) i dagsläget. Tvärtom minskar penningmängden, se

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2

Bitcoin har skyddat bra mot penningmängdsökning. Penningmängdsminskning däremot har den inte skyddat emot. Inte ens guld har skyddat mot den. Enda skyddet har väl varit att sitta i dollar.

Sedan drivs bitcoin även av sin egen cykeldynamik, med mera, som har mer att göra med halveringarna var fjärde år, med påföljande haussemarknad och därefter baissemarknad, än med fiatpenningmängdsökningar respektive -minskningar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-12-11 kl. 00:46.
2022-12-11, 08:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kom vi inte fram till att Bitcoin snarare klassas som en råvara än pengar/valuta?
Varför sitter du och blåljuger folk rakt upp i ansiktet? Har du ingen skam i kroppen?

Ingen, förutom möjligtvis du, har "klassat" bitcoin som en råvara. Det vore ju helt vansinnigt på alla sätt. Vi har diskuterat detta in absurdum men du fortsätter envist som en dåre att hävda detta om "råvaror". Jag undrar om du bara trollar för att jävlas nu.

Citat:
Vart menar du att tillväxten kommer ifrån idag? Att man skriver ut mer pengar? 😀

Fanns det ingen tillväxt under guldstandarden?
Svara på frågan istället. Kan vi alltså skapa ekonomisk tillväxt och välstånd genom att spendera mer resurser på bitcoin (mining eller att köpa)? Kan man genom att förbruka eller förädla bitcoin skapa nya varor eller energi?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2022-12-11 kl. 08:19.
2022-12-11, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det handlar om begreppsförvirring. Vi har ingen inflation (i bemärkelsen penningmängdsökning) i dagsläget. Tvärtom minskar penningmängden, se

https://tradingeconomics.com/united-states/money-supply-m2

Bitcoin har skyddat bra mot penningmängdsökning. Penningmängdsminskning däremot har den inte skyddat emot. Inte ens guld har skyddat mot den. Enda skyddet har väl varit att sitta i dollar.

Jaha, vad konstigt då att Bitcoinfolket inte förtydligade detta INNAN den nuvarande inflationen. Nästan så att man skulle kunna misstänka att det är ett försök att rädda anseendet när det kommer till påståenden som visar sig vara totalt felaktiga.

Ytterligare en dimension i detta är att Bitcoin snarare tycks vara något marknaden vill bli av med när saker blir dyrare. De vill säga: marknaden föredrar fiatvalutor när tiderna blir tuffa. Inte direkt vad de Bitcoin-fantasterna kommunicerade innan krisen, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Sedan drivs bitcoin även av sin egen cykeldynamik, med mera, som har mer att göra med halveringarna var fjärde år, med påföljande haussemarknad och därefter baissemarknad, än med fiatpenningmängdsökningar respektive -minskningar.

Okej! Men hur kommer det sig då att så många ”regler” som tidigare framhållits av Bitcoin-fansen pulveriserats under det gångna året? Antar att jag inte behöver lista dessa eftersom dessa har diskuterats tidigare i tråden. Verkar som om all den där ”dynamiken” bara fungerade när man körde i backspegeln och så fort verkligheten kom och knackade på dörren så rasade allt och förutsägelserna stämde inte alls in …
2022-12-11, 10:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jaha, vad konstigt då att Bitcoinfolket inte förtydligade detta INNAN den nuvarande inflationen.
Vadå "Bitcoin folket"? Känns som att du gör halmdockornas halmdocka nu.

Är man någorlunda inspelad så har haft koll på detta problem åtminstone sedan förra cyklen.

Är "Bitcoin folket" samma gäng som fått personer att tro att Bitcoins primära syfte är att ersätta USD i daglivaruhandeln...helst redan 2014?

DU är den som har ansvar över att ta reda på mer åt dig själv. Att anklaga "Bitcoin folket" för felaktig informationsspridning är förmodligen bara resultat av personlig lathet.

Mig veterligen är det ingen kunnig inom området som påstår att Bitcoin fungerar som inflations hedge redan idag. Snarare tvärtom, så pratar alla (iaf "Bitcoin folket" som jag följer) om att den fortfarande beter sig som en tech stock, som en risk on asset.

Citat:
Okej! Men hur kommer det sig då att så många ”regler” som tidigare framhållits av Bitcoin-fansen pulveriserats under det gångna året? Antar att jag inte behöver lista dessa eftersom dessa har diskuterats tidigare i tråden.
Som sagt, halmdocka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in