2022-12-08, 11:26
Medlem
slitenslavs avatar
Har vart med laro sedan 2016. hämtar varje månad 24 mg. har inga biverkningar förutom saknad av livsglädje. har jobb. den sista 0,2 mg är den värsta att sluta ta. är såpass gammal att jag ev tänkt gå kvar livet ut, vem vet. har inte behövt pissat på 2 år. jag tar en 0,1g tjack ett par ggr/år, inte ens det piggar upp längre. saknar inte brasset ett dugg. men skulle inte vilja leva om jag inte fick ta lite bärs dåochdå. ska du trappa ut buppen helt och hållet så bör du överväga att bli helt drogfri alltså helt, ingen alkohol och inget röka. men du verkar ju vilja lämna för att slippa pissproven och mysa på med andra substanser, på så sätt kommer du nog inte att finna lyckan. det kan finnas ett bättre mående långt därborta, frågan är om man orkar vara drogfri så länge att man får veta. tänk positivt, att sluta med stesolid är mycket värre.
Citera
2022-12-08, 17:31
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandardKamelen
Lycka till!

Tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Du behöver ju för fan inte be om ursäkt för en update om hur det går

Vad glad jag blev att du kommit igång, jag önskar dig ett största lycka till och håller tummar och tår för att det ska gå vägen! Be strong!

Absolut, kommer uppdatera om hur det går! Tack så mkt du också!

Citat:
Ursprungligen postat av slitenslav
Har vart med laro sedan 2016. hämtar varje månad 24 mg. har inga biverkningar förutom saknad av livsglädje. har jobb. den sista 0,2 mg är den värsta att sluta ta. är såpass gammal att jag ev tänkt gå kvar livet ut, vem vet. har inte behövt pissat på 2 år. jag tar en 0,1g tjack ett par ggr/år, inte ens det piggar upp längre. saknar inte brasset ett dugg. men skulle inte vilja leva om jag inte fick ta lite bärs dåochdå. ska du trappa ut buppen helt och hållet så bör du överväga att bli helt drogfri alltså helt, ingen alkohol och inget röka. men du verkar ju vilja lämna för att slippa pissproven och mysa på med andra substanser, på så sätt kommer du nog inte att finna lyckan. det kan finnas ett bättre mående långt därborta, frågan är om man orkar vara drogfri så länge att man får veta. tänk positivt, att sluta med stesolid är mycket värre.

Inga biverkningar förutom att du inte vill leva Känns som en tillräcklig biverkning och jag känner igen mig.

Förstår att det kan låta som du säger att det bara handlar om att kunna knarka i fred eller något. Men det är inte det det handlar om. Givetvis är jag medveten om den ökade risken att falla tillbaka i gammal skit så fort jag är fri (om jag blir fri) från buprenorfinet, men ärligt talat är det en risk jag är villig att ta med tanke på att jag inte heller har någon livslust som det ser ut nu.

Du har givetvis rätt i att det vore väldigt bra att undvika alla preparat och jag hoppas på sikt att kunna sluta med min Imovane också samt att lägga ner alkohol helt. Men en sak i taget, nu ska jag börja ta tag i bupen och se om det går i hamn! ^^
Citera
2022-12-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bling Bling
Hej! Jag har varit med i LARO-programmet i cirka 8 år och har 24mg Buprenorfin om dagen. Jag funderar nu av olika skäl på att försöka gå ur programmet. Dels är jag trött på att känna mig låst eftersom jag (trots 0 återfall) fortfarande måste gå dit 1 gång i veckan, dels har jag många fysiska besvär som jag inte har någon förklaring för och jag får ingen information om huruvida behandlingen kan vara skadlig i längden trots att jag frågat flera gånger om biverkningar.

Jag undrar nu om det finns någon/några här på FB som själva har erfarenhet av att ha lämnat en substitutionsbehandling med Buprenorfin efter en längre tid och vad dessa erfarenheter i så fall var.

Jag är nyfiken på saker som hur det gick för dig/er, hur lång tid det tog att bli "frisk", om det var ett bra eller dåligt beslut, om du/ni mår bättre idag än under behandlingen och allt annat som kan vara av intresse. Upplevde ni själva biverkningar av medicinen efter lång tids behandling? Lyckades ni hålla er rena? Är livet bättre efter? Etc.

Tacksam för alla relevanta svar! Mvh Bling Bling!

Trappa ner till ett par/några mg och byt till en opiat med kort halveringstid i ca 2 veckor sen tar du Ibogaine, det ända som fungerade på mig och försökte i många i år med vanliga nertrappningar.

PS Ta inte Ibogaine själv utan läkare/sjuksköterska, har du cash så åk till en "klinik".
Citera
2022-12-10, 19:14
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Trappa ner till ett par/några mg och byt till en opiat med kort halveringstid i ca 2 veckor sen tar du Ibogaine, det ända som fungerade på mig och försökte i många i år med vanliga nertrappningar.

PS Ta inte Ibogaine själv utan läkare/sjuksköterska, har du cash så åk till en "klinik".

Hej och tack! Tror inte min läkare kommer gå med på något sådant hehe, hon är rätt fyrkantig och någon annan opioid/opiat kommer inte komma på fråga att göra med deras vetskap. Ingen benso heller för den delen är jag säker på. I så fall skulle det behöva göras utan att dom vet.

Av ren nyfikenhet, vilken/vilka opiater/opioider skulle du använda då med kortare halveringstid?
Och vart finns dessa kliniker för Ibogaine?

Mvh!
Citera
2022-12-11, 14:07
Medlem
Citat:
Hej och tack! Tror inte min läkare kommer gå med på något sådant hehe, hon är rätt fyrkantig och någon annan opioid/opiat kommer inte komma på fråga att göra med deras vetskap. Ingen benso heller för den delen är jag säker på. I så fall skulle det behöva göras utan att dom vet.

Av ren nyfikenhet, vilken/vilka opiater/opioider skulle du använda då med kortare halveringstid?
Och vart finns dessa kliniker för Ibogaine?

Mvh!

Ibogaine är olagligt i Sverige så din läkare är inte inkopplad, antagligen vet inte ens din läkare vad det är.

Morfin eller liknande. Sök har ingen koll nuförtiden.
Citera
2022-12-12, 02:50
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Ibogaine är olagligt i Sverige så din läkare är inte inkopplad, antagligen vet inte ens din läkare vad det är.

Morfin eller liknande. Sök har ingen koll nuförtiden.

Nej det förstår jag, menade att hon inte skulle godkänna någon annan opiat/opioid under några omständigheter. Men jag förstår poängen med ditt förslag och tackar för det! Tror faktiskt det skulle kunna fungera men man måste ju samtidigt väga in risken för att fastna i det andra preparatet om man gör så också.

Skulle man göra så måste man väl också välja en opioid som inte påverkas av Buprenorfinets blockerande effekt (typ Tramadol eller Fentanyl), alternativt vänta några dagar sen sista dosen Buprenorfin. Värt att fundera på iaf även om det är en idé jag tror är svår att verklighetsställa i sin helhet
Citera
2022-12-12, 14:16
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Ställde den frågan till min sköterska på Laro för ett tag sen . Han har jobbat på mottagningen i fem år och noll patienter har lyckats sluta på ett tillfredställande sätt. Några har trappat ner till 4 mg / dagligen men som sagt ingen som fasat ut helt.
Citera
2022-12-12, 17:59
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Ställde den frågan till min sköterska på Laro för ett tag sen . Han har jobbat på mottagningen i fem år och noll patienter har lyckats sluta på ett tillfredställande sätt. Några har trappat ner till 4 mg / dagligen men som sagt ingen som fasat ut helt.

Det är väldigt konstigt, min SSK säger att endast 1 av "hennes" patienter slutat helt. Vet inte om hon räknar med de andra sköterskornas patienter då. Men alltså jag vet ju att det går att sluta med buprenorfin, det har jag ju själv gjort förr i tiden när jag tog det svart och jag vet många vänner som också lyckats sluta antingen med hjälp av inläggning/behandling eller helt på egen hand.

Skillnaden är väl doseringen och tiden jag tagit samt att det också ska hålla utan att man tar andra droger efteråt, men det låter väldigt pessimistiskt när man hör att typ ingen lyckas
Citera
2022-12-18, 14:42
Medlem
Jag är en av få som troligtvis kommer kunna gå ur Laro utan att börja missbruka igen, har gått på laro i jag vet inte exakt hur många år men kanske 4-5 år, och trappat ner från 24 mg till nu 8 mg utan några återfall.

Behöver nästan aldrig längre komma in och lämna prov och hämtar på apotek så känns som det är alkoholen i ditt fall TS som du pratat om som kanske gör att du måste komma in oftare, annars låter det väldigt konstigt att behöva komma in en gång i veckan efter 8 år utan återfall.

Lycka till TS hoppas vi båda är några av de få som lyckas gå ut ur laro utan att börja missbruka igen.
Citera
2022-12-18, 21:27
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag är en av få som troligtvis kommer kunna gå ur Laro utan att börja missbruka igen, har gått på laro i jag vet inte exakt hur många år men kanske 4-5 år, och trappat ner från 24 mg till nu 8 mg utan några återfall.

Behöver nästan aldrig längre komma in och lämna prov och hämtar på apotek så känns som det är alkoholen i ditt fall TS som du pratat om som kanske gör att du måste komma in oftare, annars låter det väldigt konstigt att behöva komma in en gång i veckan efter 8 år utan återfall.

Lycka till TS hoppas vi båda är några av de få som lyckas gå ut ur laro utan att börja missbruka igen.

Spännande att höra att man inte är ensam just nu då! Jo du har säkert rätt i det med alkoholen. Sen har dom på min mottagning (med dom menar jag förvisso en rätt snurrig SSK) sagt att dom slutat ge folk möjligheten att hämta på apotek helt. Tror det kan stämma för jag är hundra på att det inom kort inte ens kommer finnas sublinguala tabletter kvar (förutom kanske för smärta men då är väl plåster mer vanligt) eftersom Buvidal helt kommer byta ut dem då hela problematiken med att tabletter säljs vidare eller att folk tar för lite/mkt då försvinner. På samma sätt tror jag salivproverna nästan helt kommer ersätta UP eftersom dom är mkt svårare att manipulera osv. Hörde att dom i Gbg endast använder salivprover nu iaf.

Men nu svamlade jag iväg Kul att du skrev och starkt jobbat av dig! Då är vi båda ungefär i samma sits, jag har också gått från 24mg till 8mg nu, men det gjorde jag direkt för att i stället lägga den mesta tiden på slutet av nedtrappningen. Jag är inne på dag 11 nu med 8mg och det har gått bra! Önskar dig all lycka med detta och hoppas vi båda lyckas med! Uppdatera gärna hur det går för dig här i tråden om du vill? Jag håller koll här iaf och är intresserad!
Citera
2022-12-18, 23:26
Medlem
Citat:
Spännande att höra att man inte är ensam just nu då! Jo du har säkert rätt i det med alkoholen. Sen har dom på min mottagning (med dom menar jag förvisso en rätt snurrig SSK) sagt att dom slutat ge folk möjligheten att hämta på apotek helt. Tror det kan stämma för jag är hundra på att det inom kort inte ens kommer finnas sublinguala tabletter kvar (förutom kanske för smärta men då är väl plåster mer vanligt) eftersom Buvidal helt kommer byta ut dem då hela problematiken med att tabletter säljs vidare eller att folk tar för lite/mkt då försvinner. På samma sätt tror jag salivproverna nästan helt kommer ersätta UP eftersom dom är mkt svårare att manipulera osv. Hörde att dom i Gbg endast använder salivprover nu iaf.

Men nu svamlade jag iväg Kul att du skrev och starkt jobbat av dig! Då är vi båda ungefär i samma sits, jag har också gått från 24mg till 8mg nu, men det gjorde jag direkt för att i stället lägga den mesta tiden på slutet av nedtrappningen. Jag är inne på dag 11 nu med 8mg och det har gått bra! Önskar dig all lycka med detta och hoppas vi båda lyckas med! Uppdatera gärna hur det går för dig här i tråden om du vill? Jag håller koll här iaf och är intresserad!

Absolut! Förhoppningsvis kan vi bidra till att ändra lite på statistiken för hur många som lyckas gå ut ur laro utan missbruksproblem efteråt, har ju förstått att det enligt statistiken iaf inte är så lätt om man säger så.

Lycka till du med!
Citera
2022-12-29, 18:40
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Absolut! Förhoppningsvis kan vi bidra till att ändra lite på statistiken för hur många som lyckas gå ut ur laro utan missbruksproblem efteråt, har ju förstått att det enligt statistiken iaf inte är så lätt om man säger så.

Lycka till du med!

Jag hoppas ju verkligen det! Idag är en milstolpe för mig iaf! Jag går ner från 8mg till 6mg efter 3 veckor på den dosen

Så hittills ser mitt schema ut såhär: 24mg -> 8mg -> 6mg

(Jävligt aggressiv start vet jag men jag läste på mycket om tak-effekten och hur receptorerna kanske är fulla redan vid mindre än 8mg för många så därför jag chansade och det gick fan bra även om det har varit lite småjobbigt. Så där sparade man ju in 8 månaders nedtrappning om man hade gått på 2mg i månaden).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in