2022-11-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bling Bling
Hej! Jag har varit med i LARO-programmet i cirka 8 år och har 24mg Buprenorfin om dagen. Jag funderar nu av olika skäl på att försöka gå ur programmet. Dels är jag trött på att känna mig låst eftersom jag (trots 0 återfall) fortfarande måste gå dit 1 gång i veckan, dels har jag många fysiska besvär som jag inte har någon förklaring för och jag får ingen information om huruvida behandlingen kan vara skadlig i längden trots att jag frågat flera gånger om biverkningar.

Jag undrar nu om det finns någon/några här på FB som själva har erfarenhet av att ha lämnat en substitutionsbehandling med Buprenorfin efter en längre tid och vad dessa erfarenheter i så fall var.

Jag är nyfiken på saker som hur det gick för dig/er, hur lång tid det tog att bli "frisk", om det var ett bra eller dåligt beslut, om du/ni mår bättre idag än under behandlingen och allt annat som kan vara av intresse. Upplevde ni själva biverkningar av medicinen efter lång tids behandling? Lyckades ni hålla er rena? Är livet bättre efter? Etc.

Tacksam för alla relevanta svar! Mvh Bling Bling!
Du har gått på buprenorfin i 8a år.

Har du ett stabilt liv med arbete och studier?

Jag ser många i LAR som arbetar och studerar, de har liksom vanliga liv och de hämtar varannan vecka eller var 4e vecka.

Det måste finnas någon anledning till att du hämtar 1 gång I veckan.

Har du gjort något åt ditt liv överhuvudtaget liksom?
Citera
2022-11-10, 20:18
Medlem
Citat:
Intressant! Antar att du inte haft kontakt med LARO-patienter som har gått ur programmet eftersom du sa att du bara arbetat en kort tid med det? Annars hade det varit intressant att höra hur det gick för dem

Jo tack, jag känner samma sak. Har lyft frågan väldigt många gånger men antingen fått icke-svar som att "vi får kolla på det" eller fått till svar att man har slutat att låta patienter hämta på apotek överhuvudtaget. Enda anledningen jag kan se till att dem krånglar med mig gällande besöksfrekvensen är att de anser att min alkoholkonsumtion är för hög (vilket den också är till och från sen en period). Men jag hade redan varit med i programmet cirka 6 år innan det ens blev en diskussion om det så tycker ändå att jag skulle fått gå dit mer sällan redan tidigare. Jag vet folk som fått börja hämta på apotek efter redan 1.5 - 2 år i programmet. Sen bryr jag mig inte om ifall jag hämtar på apotek eller hos dem, bryr mig bara om hur ofta.

Svävade kanske iväg lite där men tack för ditt svar!
Det måste finnas någon anledning till att man håller dig i stramt koppel.
Citera
2022-11-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrissepisse
Jag har varit med i Laro i typ 6-7år. Först två år med sub och sen metadon resten av tiden.
Försökte hela tiden hitta rätt dos och kände mig aldrig riktigt bra. Kom upp till 100mg och insåg att jag aldrig kommer hitta rätt dos eller vara nöjd med metadonet så jag har bestämt mig för att sluta.

Påbörjade nedtrappningen för två månader sen och har kommit ned till 70mg nu utan att känna nå besvär.

Ska ta bort 10mg varannan vecka så om jag följer planen så borde jag vara klar med nedtrappningen om tre och en halv månad!

Ska bli så skönt att slippa gå till mottagningen hela tiden och slippa kissa i en mugg varje jävla vecka och att få röka cannabis igen utan konsekvenser.

Jag ångrar så hårt att jag började med Laro. Jag får sånna jobbiga biverkningar av opioider så det är inte värt det. Speciellt inte värt att gå på något varje dag! Man blir bara lite friskare. Allt som har med rus och välmående är ju bara att glömma när man går sub/metadon.

Tror dom sista 20mg kommer säkert vara jobbiga att ta bort men det ska göra lite ont, eller hur?

Jag kommer vara så stolt när jag är färdig med Laro och kommer tänka en gång till innan jag ger mig in ett beroende igen
Om det är cannabis som är anledningen för dig att sluta så kommer du trappa ned och sedan gå rätt på heroin igen.
Citera
2022-11-10, 20:24
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Du har gått på buprenorfin i 8a år.

Har du ett stabilt liv med arbete och studier?

Jag ser många i LAR som arbetar och studerar, de har liksom vanliga liv och de hämtar varannan vecka eller var 4e vecka.

Det måste finnas någon anledning till att du hämtar 1 gång I veckan.

Har du gjort något åt ditt liv överhuvudtaget liksom?

Hej, jo lite saker har jag väl lyckats åstadkomma under tiden iaf Jag har ju haft lite olika arbeten och jag har även läst en 3-årig utbildning på högskolan under tiden jag varit med så jag har en kandidat i vårdvetenskap. Har dock för tillfället en anställning som inte riktigt matchar min utbildningsnivå men det beror också på att jag varit sjuk en period efter jag blev klar med c-uppsatsen av olika skäl och började med detta arbetet på grund av att jag ville "komma igång" lite så att säga efter min sjukskrivningsperiod.

Nu funderar jag ju på att lämna programmet och det har också lite att göra med faktumet att jag inte har skaffat ett arbete som är mer lämpat till min utbildningsnivå och därmed känner att det kanske är nu eller om flera år (om jag skulle skaffa ett bättre jobb menar jag, då blir det svårt att avsluta programmet eftersom man blir sjuk ett bra tag).

EDIT: Jo jag skulle som sagt kunna tänka mig att det är på grund av alkoholbiten som dom i alla fall den senaste tiden inte gjort något åt hur ofta jag ska komma dit. Men jag är osäker eftersom det var samma innan alkoholen ens blev en diskussion.
Senast redigerad av Bling Bling 2022-11-10 kl. 20:26.
Citera
2022-11-25, 16:59
Medlem
Kaktusmongos avatar
Buprenorfin/suboxone samt metadon kraschar dina könshormoner, vet ej vilket kön du har men är du kvinna så räkna med förtidigt klimakterium och är du man säg hejdå till ditt testo på sikt. Detta leder ju till en del biverkningar som trötthet, ledvärk, nedstämdhet osv. Opioider/opiater är inte så farligt för organen men påverkar hypofysen, sköldkörteln och binjurarna genom att skruva ned hela skiten.

Är du redo att trappa ut? Redo att bli drogfri? Det tar ett tag och är inte lätt att göra själv, men det går!
Citera
2022-11-28, 17:52
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaktusmongo
Buprenorfin/suboxone samt metadon kraschar dina könshormoner, vet ej vilket kön du har men är du kvinna så räkna med förtidigt klimakterium och är du man säg hejdå till ditt testo på sikt. Detta leder ju till en del biverkningar som trötthet, ledvärk, nedstämdhet osv. Opioider/opiater är inte så farligt för organen men påverkar hypofysen, sköldkörteln och binjurarna genom att skruva ned hela skiten.

Är du redo att trappa ut? Redo att bli drogfri? Det tar ett tag och är inte lätt att göra själv, men det går!

Tack för ditt svar! Jag är man och det du beskriver låter ju rimligt tyvärr. Jag är väldigt trött generellt, jag är nedstämd (men det har också andra orsaker för det har hänt saker i mitt liv som tagit väldigt hårt på mig senaste åren).

Tror du att det du beskriver gällande hypofysen, sköldkörteln och det hormonrelaterade är permanenta "skador" eller kommer jag kunna bli bättre igen om jag slutar med medicinen?

Jag är redo, har funderat länge och jag har meddelat öppenvården att jag vill påbörja nedtrappning omgående. Men det är långa väntetider för läkare och jag vet inte om jag kan börja innan jag träffat läkaren osv. Sen måste detta klaffa med mitt jobb, sjukskrivning och annat så det blir svårt. Men jag är som sagt redo, men jag är också rädd för jag vet så väl hur svårt det är med abstinensen och nu har jag haft så hög dos så länge. Jag har gått av lång tids dagligt bruk av fentanyl IV, gått av i princip alla opioider som är vanliga osv. Men suben har varit en av de värsta på grund av att abstinensen är så långdragen psykiskt... Men jag hoppas att jag kan klara det
Citera
2022-11-30, 12:36
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Jag är man och det du beskriver låter ju rimligt tyvärr. Jag är väldigt trött generellt, jag är nedstämd (men det har också andra orsaker för det har hänt saker i mitt liv som tagit väldigt hårt på mig senaste åren).

Tror du att det du beskriver gällande hypofysen, sköldkörteln och det hormonrelaterade är permanenta "skador" eller kommer jag kunna bli bättre igen om jag slutar med medicinen?

Jag är redo, har funderat länge och jag har meddelat öppenvården att jag vill påbörja nedtrappning omgående. Men det är långa väntetider för läkare och jag vet inte om jag kan börja innan jag träffat läkaren osv. Sen måste detta klaffa med mitt jobb, sjukskrivning och annat så det blir svårt. Men jag är som sagt redo, men jag är också rädd för jag vet så väl hur svårt det är med abstinensen och nu har jag haft så hög dos så länge. Jag har gått av lång tids dagligt bruk av fentanyl IV, gått av i princip alla opioider som är vanliga osv. Men suben har varit en av de värsta på grund av att abstinensen är så långdragen psykiskt... Men jag hoppas att jag kan klara det

Om inte läkaren föreslår det, så tycker jag att du ska ta upp att du vill trappa ut det sista med Norspan plåster om det finns möjlighet. Buprenorfin plåster med långsam utsöndring, idealiskt för nedtrappning.

Du gör ett bra beslut, lycka till!
Citera
2022-11-30, 21:00
Medlem
Bling Blings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Om inte läkaren föreslår det, så tycker jag att du ska ta upp att du vill trappa ut det sista med Norspan plåster om det finns möjlighet. Buprenorfin plåster med långsam utsöndring, idealiskt för nedtrappning.

Du gör ett bra beslut, lycka till!

Bra förslag! Det ska jag komma ihåg Sen finns ju även det nya Buvidal (subcutan injektion med depoteffekt) som också kanske kan vara lämplig mot slutet? Annars antar jag att man får ta Temgesic i slutskedet om man vill kunna ha väldigt låga doseringar för jag tror de innehåller 0.2mg buprenorfin.

Tack så mycket för tipset och lyckönskningen!
Citera
2022-12-01, 18:33
Medlem
Bling Blings avatar
Nu fick jag information om att min SSK har talat med min läkare. Även om det inte var ett definitivt JA eller NEJ och även om vissa saker kanske missförstods lite så lät det som att jag kan påbörja nedtrappningen. Men om man ska följa vad läkaren säger kommer det ta en evighet, hon rekommenderar att ta bort 2mg/månad och ännu långsammare i slutet. Beroende på vad man menar med slutet så skulle det alltså ta över ett år att komma till noll då jag ligger på 24mg, kanske 14-18 månader beroende på.

Det störande är att jag vet till 100% att jag skulle kunna gå från mina 3 tabletter till 1 tablett direkt utan några som helst svårigheter, vilket skulle förkorta processen avsevärt och tillåta ännu mer tid till de sista svåraste mg. Detta vet jag för att jag provat många dagar i rad redan på eget bevåg. Jag har en onödigt hög dosering på grund av att det var något jag ville på tiden när jag gick med i programmet.

Hoppas jag kan övertala dem att låta mig göra det snabbare i början åtminstone, annars kommer detta ta väldigt lång tid
Citera
2022-12-08, 09:09
Medlem
Bling Blings avatar
Inte meningen att bumpa min egen tråd till leda, ville bara säga att jag nu ÄNTLIGEN börjat nedtrappningen officiellt!

Och det bästa var att jag fick välja själv hur jag ville göra, så nu hoppade jag från 24mg till 8mg. Ska verkligen lägga krutet och tiden på slutet, har läst mycket om tak-effekten och om att 2mg anses vara en lämplig mitten-punkt i nedtrappningen.

Wish me luck! :P Hoppas på att vara fri till sommaren 2023!
Citera
2022-12-08, 10:31
Medlem
StandardKamelens avatar
Citat:
Inte meningen att bumpa min egen tråd till leda, ville bara säga att jag nu ÄNTLIGEN börjat nedtrappningen officiellt!

Och det bästa var att jag fick välja själv hur jag ville göra, så nu hoppade jag från 24mg till 8mg. Ska verkligen lägga krutet och tiden på slutet, har läst mycket om tak-effekten och om att 2mg anses vara en lämplig mitten-punkt i nedtrappningen.

Lycka till!
Citera
2022-12-08, 10:59
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:

Du behöver ju för fan inte be om ursäkt för en update om hur det går

Vad glad jag blev att du kommit igång, jag önskar dig ett största lycka till och håller tummar och tår för att det ska gå vägen! Be strong!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in