Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-09, 11:47
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Relevant synpunkt. I bägge fallen har man "ensamme dåren" alternativet.
I kennedymordet har man bara en, Oswald, medan Palmemordet har flera olika i rad.
Det som verkar vara på gång är att Oswalds koppling till CIA klarläggs.
Man kan säga att Oswald då "byter sida" från sovjet/Kuba.

I den svenska diskussionen har bl.a. Theutenberg hävdat att sovjet
kan ha legat bakom palmemordet. Efter snart 40 år med polisspår och
ensamma dårar skulle detta också innebära ett "sidbyte" som av
en del ses som orealistiskt.

Om Biden släpper kennedy-dokumenten den 15e december
får vi en möjlighet att kalibrera vad vi ser som realistiskt.

Rykten att Sovjet skulle ligga bakom mord under kalla kriget finns säkert tretton på dussinet. Men det finns alltså ingen direkt koppling mellan morden? Du menar mer att det finns likheter typ "kuriosa" sammanträffanden som mellan Kennedy vs Lincoln morden.
Citera
2022-12-09, 12:49
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Rykten att Sovjet skulle ligga bakom mord under kalla kriget finns säkert tretton på dussinet. Men det finns alltså ingen direkt koppling mellan morden? Du menar mer att det finns likheter typ "kuriosa" sammanträffanden som mellan Kennedy vs Lincoln morden.
Det finns indikationer på att Israel skulle vara inblandade i morden på Olof Palme, John F Kennedy och även hans bror Robert, jag brukar skriva här på forumet om det, mest om mordet på Palme,
Senast redigerad av Gothus 2022-12-09 kl. 12:56.
Citera
2022-12-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Som AB själv berättar om så följde han inte med in till bankomaten. Han stannade kvar utanför. Efter en stund säger han att han gick "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana efter resten i gruppen som han väntade på. Han stannade kvar där en bra stund och spanade. Han följde inte med gänget som varit inne på bankomaten norrut. "Snett bakåt" tolkar jag som den riktning de kommit ifrån. Alltså snett söderut i förhållande till bankomaten

Ungefär så här kan AB varit placerad när NF kom gående på väg norrut en stund senare.
https://i.imgur.com/bPzeJ3V.jpg

Är det möjligt för NF med huvan uppdragen över huvudet och med freestylehörlurar i öronen att inte ha lagt märke till AB ute vid trottoarkanten? Det tror jag är möjligt.
https://i.imgur.com/4TmtSeu.jpg

Strax efter kommer LOP på väg söderut med GM i släptåg några meter bakom. Ungefär samtidigt som de passerar södra reklampelaren bestämmer sig AB för att sluta spana ute vid trottoarkanten och gå söderut. När han går in på trottoaren så råkar han av en tillfällighet hamna bakom LOP+GM och går bakom dessa några meter fram till Dekorima där mordet sker.
https://i.imgur.com/BYf9OyL.jpg

Mycket bra där med bild stöd där du lagt in honom

Har exakt samma analys.

Sen är frågan om han stod där 3-4 min eller om han bytte position.

Men runt där bör han ha hängt.

Det är AB som sneddar in.

Det är AB som är det IM hänger upp sig på med södra reklampelaren.
Citera
2022-12-09, 13:15
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Det finns gott om material från Palme-utredningen som nu släppts.
Det kräver energi för att bearbeta det materialet så att varje
tvivel undanröjs. Den som vill det kan pausa den 15e för att
se vad Biden släpper. Blir det en antiklimax som överträffar
utpekandet av Stig Engström så är det en händelse i sig.
Citera
2022-12-09, 13:28
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det finns indikationer på att Israel skulle vara inblandade i morden på Olof Palme, John F Kennedy och även hans bror Robert, jag brukar skriva här på forumet om det, mest om mordet på Palme,

Har svårt att tro att Israel skulle ge sig på demokratiskt valda ledare. Israel behöver goda kontakter med just den demokratiska delen av världen för att överleva i det förtryckande och religiösa mörkret de har runt om sig.
Citera
2022-12-09, 13:36
Medlem
Citat:
Jag hävdar att samma stat ligger bakom båda morden.
Om jag har tolkat dig rätt så menar du att staten i fråga är Israel. Jag är hyfsat inläst på argumenten för att Israel i en eller annan form låg bakom mordet på JFK, men inte motsvarande för mordet på Palme.

Kan du lista dina starkaste argument/indikationer/bevis för det?

Nyfiken.
Citera
2022-12-09, 14:13
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Har svårt att tro att Israel skulle ge sig på demokratiskt valda ledare. Israel behöver goda kontakter med just den demokratiska delen av världen för att överleva i det förtryckande och religiösa mörkret de har runt om sig.

Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om jag har tolkat dig rätt så menar du att staten i fråga är Israel. Jag är hyfsat inläst på argumenten för att Israel i en eller annan form låg bakom mordet på JFK, men inte motsvarande för mordet på Palme.

Kan du lista dina starkaste argument/indikationer/bevis för det?

Nyfiken.
Förutsättningen är att man tar hjälp av lokala kriminella och förankrar mordet hos lokala personer med kontakter inom rättsväsendet och politiken.
Det skulle till exempel vara lämpligt om man fick föredettingar som James Jesus Angleton och Olof Frånstedt på sin sida.
De i sin tur skulle veta vilka lojala fd medarbetare som kan vara behjälpliga och har insyn.
Och förstås så får man inte smutsa ned sig.
Bulgarisk/Rysk maffia med nära band till dess u-tjänster.
Desinformationen stod Israel och öststaterna för.
Pengar är en förutsättning.
Läste nyligen om vad som hände i Stockholm efter Hans Holmers gatuvåldsgrupper togs bort.
Det var i princip fritt fram för Narkotikaförsäljarna.
Heroinförsäljningen tiofaldigades.
Jag gör gärna en sammanfattning av de starkaste indicierna såsmåningom.
Mordet vid Judiska församlingen i Stockholm där offret och Jovan von Birchan var hyresgäster.
Birchan och Victor Gunnarssons resor till Bulgarien.
Gunnarssons kontakter med kriminella bulgarer.
Anders Larsson arbetade för främmande u-tjänst anser jag.
Och jag undrar vem son egentligen var ”Landsförrädare”?
Citat
”Säpo-chefens nya spår i Palme-mordet

I dag avslöjar Expressen nya uppgifter om mordet på Olof Palme. Säkerhetspolisen fick elva år före mordet på Olof Palme information om en mystisk spaningsgrupp som spanade på vad som uppges vara extremister.
Spanarna kan vara de okända personer med walkie-talkies som syntes vid mordplatsen och utanför Olof Palmes bostad.

Männen med walkie-talkier som vittnen såg vid mordplatsen och Olof Palmes bostad är ett av de olösta mysterierna i Palmeutredningen.

Nu avslöjar förre chefen för Säpos kontraspionage Olof Frånstedt i en ny bok vad som kan vara sanningen om dem.

Walkie-talkiemännen kan ha kommit från en hemlig spaningsgrupp inom den militära underrättelsetjänsten.

- Det kastar en mörk skugga över Palmemordet, säger Olof Frånstedt.”
Senast redigerad av Gothus 2022-12-09 kl. 14:51.
Citera
2022-12-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotNowMadame
HH borde ha lagt sitt krut på att utreda just detta, vad det var som skedde innan, under och efter dådet då det fortfarande råder oklarheter kring detta.

Du har NF som passerar den blivande mordplatsen och tittar in på Tunnelgatan där GM så småningom kommer fly in. Han noterar ingen person in på Tunnelgatan eller vid Dekorima. Efter att han har sett MOP så noterar han en person som går en bit bakom dem och har en märklig gångstil, precis så som GM beskrivs när han kommer att fly mordplatsen. NF promenerar sedan vidare på Sveavägen och hör skotten när han har kommit en bra bit bort. Han vänder sig om och ser en grupp med människor vid Dekorima (över OP). Han noterar även mannen han sett bakom MOP halvvägs in i en port vid Dekorima. Detta är alltså AB.

Du har IM som sitter i sin bil och har öppen vy över hela händelseförloppet. Han beskriver en väntande person vid Dekorima som sedan kliver ut bakom MOP. Ska man tro på IM så noterar NF helt enkelt inte denna person. Dock så är det innan NF har sett MOP och det kan hända att han inte var lika uppmärksam på sin omgivning då. Denna person ska ha väntat vid hörnet medans folk passerade på gatan.

Du har AB som är berusad och går bakom MOP. Han noterar ett sällskap på tre personer som går framför honom. Han uppfattar dem som en grupp vänner där en person helt plötsligt rycker fram ett vapen och skjuter på sitt sällskap. AB flänger in i Dekorimas port för skydd. Han beskriver det som att sällskapet promenerade tillsammans, de stod alltså inte still och samtalade. Ska man tro på AB så har NF inte uppfattat den tredje personen i sällskapet.

SE har ju, som vittne, egentligen inte så mycket att komma med då han inte är uppmärksam på sin omgivning överhuvudtaget. Men enligt egen utsago så är han en av de som befinner sig närmst den blivande mordplatsen. Förslagsvis kommer han ut på Sveavägen efter att NF passerat Skandia (då NF inte noterar honom) och går någonstans bakom AB. Det som är intressant med SEs vittnesmål är hur han (ibland) hör ett skott men detta tydligen inte starkt nog för att han ska titta upp från sin klocka. NF befinner sig längre bort från mordplatsen än SE, men han vänder sig om för att se vad som lät. SE har egentligen inte märkt att någonting hänt förrän han kliver in på mordplatsen.

Har NF inte uppfattat mannen vid Dekorima eller missat en person när han passerat MOP?
Har AB uppfattat fel antal personer framför honom eller kliver det in en fjärde person på Sveavägen efter att NF passerat?
Minns IM fel på något vis angående den väntade personen vid Dekorima?

Dessa vittnen beskriver händelseförloppet bäst, då de på något vis är uppmärksamma på sin omgivning innan dådet. Men de uppfattar ändå inte de viktiga detaljerna på samma vis och framförallt blir antalet personer omkring dådet väldig oklart. Det blir en person för mycket eller för lite någonstans. Det är precis det här som skulle utretts ordentligt av HH i början.
Tack för en bra sammanfattning. Jag håller med dig, allt handlar om vad som hände på brottsplatsen innan, under och efter. Man läser så många teorier, den ena mer övertygande än den andra men det spelar ingen roll. Detta kriminalfall är speciellt eftersom Palme vid tiden för mordet var Sveriges i särklass mest kända person och utgjorde den politiska makten sedan många år, självklart hade varje slumpmässig galning motiv att mörda honom, han symboliserade makten och det samhälle som "misslyckats". Enda sättet att lösa den här typen av mord är att utgå från brottsplatsen och inte ifrån eventuellt motiv.
Det blev flera bud… Efter Hans Holmer kom Ölvebro som likt sin företrädare uteslöt allt som inte bekräftade hans egen teori.... Vad har vi lärt oss av detta? Att spaningsledaren inte ska heta Hans :-)
Citera
2022-12-09, 14:51
Medlem
Citat:
Läste nyligen om vad som hände i Stockholm efter Hans Holmers gatuvåldsgrupper togs bort.
Det var i princip fritt fram för Narkotikaförsäljarna.
Heroinförsäljningen tiofaldigades.

Berätta gärna mer om heroinet i Stockholm och länka gärna till dina källor.

Tips om Robot 70-systemet i utbyte mot heroin kopplat till mordet på Olof Palme
Källa: https://wpu.nu/wiki/Avsnitt19697
Citera
2022-12-09, 14:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Som AB själv berättar om så följde han inte med in till bankomaten. Han stannade kvar utanför. Efter en stund säger han att han gick "snett bakåt" ut mot trottoarkanten för att spana efter resten i gruppen som han väntade på. Han stannade kvar där en bra stund och spanade. Han följde inte med gänget som varit inne på bankomaten norrut. "Snett bakåt" tolkar jag som den riktning de kommit ifrån. Alltså snett söderut i förhållande till bankomaten

Ungefär så här kan AB varit placerad när NF kom gående på väg norrut en stund senare.
https://i.imgur.com/bPzeJ3V.jpg

Är det möjligt för NF med huvan uppdragen över huvudet och med freestylehörlurar i öronen att inte ha lagt märke till AB ute vid trottoarkanten? Det tror jag är möjligt.
https://i.imgur.com/4TmtSeu.jpg

Strax efter kommer LOP på väg söderut med GM i släptåg några meter bakom. Ungefär samtidigt som de passerar södra reklampelaren bestämmer sig AB för att sluta spana ute vid trottoarkanten och gå söderut. När han går in på trottoaren så råkar han av en tillfällighet hamna bakom LOP+GM och går bakom dessa några meter fram till Dekorima där mordet sker.
https://i.imgur.com/BYf9OyL.jpg

Håller med om att AB kan missas ute på trottoarkanten nere mot korsningen till. Men att snett bakåt skulle betyda snett söderut är ju bara ett antagande.

Jag håller inte med att AB inte följde med gänget norrut. Han beskriver att de andra kliver ut och bara går ifrån honom så han går efter. Något som verkar såra eller iaf irritera AB. Sen avbryter han. Tänk om snett bakåt betyder norrut, och han från denna plats norr om bankomaten går efter kollegorna en liten bit. Då kan han ha varit Tensonmannen.

Är mer inne på att AB är Tensonmannen och att mördaren inte kommer gående söderut på östra Sveavägen. Då behöver man inte förklara varför NF missat Tensonmannen, man behöver inte förklara varför han felaktigt menar att det var Tensonmannen i porten. Det enda jag behöver förklara bort är att den berusade AB påstår att han inte är längre norrut än 10m norr om bankomaten. Enklare.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-12-09 kl. 15:28.
Citera
2022-12-09, 16:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Håller med om att AB kan missas ute på trottoarkanten nere mot korsningen till. Men att snett bakåt skulle betyda snett söderut är ju bara ett antagande.

Jag håller inte med att AB inte följde med gänget norrut. Han beskriver att de andra kliver ut och bara går ifrån honom så han går efter. Något som verkar såra eller iaf irritera AB. Sen avbryter han. Tänk om snett bakåt betyder norrut, och han från denna plats norr om bankomaten går efter kollegorna en liten bit. Då kan han ha varit Tensonmannen.

Är mer inne på att AB är Tensonmannen och att mördaren inte kommer gående söderut på östra Sveavägen. Då behöver man inte förklara varför NF missat Tensonmannen, man behöver inte förklara varför han felaktigt menar att det var Tensonmannen i porten. Det enda jag behöver förklara bort är att den berusade AB påstår att han inte är längre norrut än 10m norr om bankomaten. Enklare.

En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut, De tre går bara i väg utan att som det verkat bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren- strax söder om banken

Det vore ganska märkligt om han gick norrut för att spana efter ett sällskap som skulle komma söderifrån. Det är i alla fall vad jag tycker.

Så enligt dig går AB (rund under fötterna) några meter bakom LOP uppe vi norra annonspelaren. Han märker inte att han går bakom dem. Han håller samma raska promenadtempo som LOP fram till södra annonspelaren utan att upptäcka dem och är fortfarande några meter bakom LOP när han plötsligt upptäcker vad han uppfattar som ett sällskap på tre personer som går framför honom.
Senast redigerad av HAARP 2022-12-09 kl. 16:55.
Citera
2022-12-09, 16:59
Medlem
Citat:
En stund senare iakttar han hur Fröling, Nyberg och Gustavsson kommer ut från banklokalen och börjar promenera Sveavägen norrut, De tre går bara i väg utan att som det verkat bry sig om Björkman. Han bryr sig ej heller själv om att försöka hejda dem. Han konstaterar helt kort att de går Sveavägen norrut efter uträttat bankomatbesök. Björkman befinner sig vid detta tillfälle på trottoaren- strax söder om banken

Det vore ganska märkligt om han gick norrut för att spana efter ett sällskap som skulle komma söderifrån. Det är i alla fall vad jag tycker.

Så enligt dig går AB (rund under fötterna) några meter bakom LOP uppe vi norra annonspelaren. Han märker inte att han går bakom dem. Han håller samma raska promenadtempo som LOP fram till södra annonspelaren utan att upptäcka dem och är fortfarande några meter bakom LOP när han plötsligt upptäcker vad han uppfattar som ett sällskap på tre personer som går framför honom.

AB säger också att han bara gått några steg bakom sällskapet innan det smäller. Det uttalandet stämmer bara om han stod vid den södra reklampelaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in