2022-12-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Precis när som givetvis, dom kan ha funnits där timmar innan, dagar innan eller minuter efter. Det är givetvis ett totalt icke-bevis i vanlig ordning.

Enligt hennes föräldrar fanns de inte där innan. Men de fanns där efteråt. Och enligt rättsmedicin stämmer skadornas utseende etc. med tidpunkten och flickans uppgift om hur hon fått dem.
Hade hon haft dem där innan, så hade ju även förövaren sett dem. Hon var ju utan kläder på armarna.
Så. vi alla kan vara säkra på att skadorna kom på det sätt flickan uppger.
Citera
2022-12-08, 18:09
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Enligt hennes föräldrar fanns de inte där innan. Men de fanns där efteråt. Och enligt rättsmedicin stämmer skadornas utseende etc. med tidpunkten och flickans uppgift om hur hon fått dem.
Hade hon haft dem där innan, så hade ju även förövaren sett dem. Hon var ju utan kläder på armarna.
Hur lyckas du inte förstå vad diskussionen handlar om?
Citera
2022-12-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Reflektioner efter att ha läst domen:

Vi börjar med Åtalspunkt 2 (våldtäkt mot barn/sexuellt utnyttjande av barn). Den åtalade visste högst sannolikt att målsägande var under 15 år, så de objektiva förutsättningarna är uppfyllda. De var förhållandevis nära i ålder vilket ger ett lägre straffvärde. Värt att notera är att målsägande vid tidigare samlag varit pådrivande för att få till samlag. Så man kan kanske i sådant läge fundera över vilka krav man kan ställa på en 16-17-årig kille att kunna motstå en tjej som bjuder in till sex. Kompenseras väl i viss mån med att straffvärdet sänks med hänsyn till åldern.

Lite problematiskt i vissa avseenden, men i stort är jag väl ok så långt.

Så till Åtalspunkt 1. Av domen framgår att omständigheterna som talar för hennes version är:
1. Hennes vittnesmål
2. Att hon uppges ha skickat ett snapchatmeddelande med texten "Han våldtog mig". Såvitt känt finns inte meddelandet kvar längre.
3. Hon uppges av en slump ha mött en kompis efteråt och till kompisen sagt "Han våldtog mig"
4. Vid sjukhusbesök (som kompisen och inte målsäganden tog initiativ till) syntes märken på armarna.
5. Hon upplevdes av fler personer som upprörd efter händelsen

Omständigheter som talar emot henne:
1. Hans vittnesmål
2. Han har vid flera tillfällen enligt henne tidigare respekterat ett Nej till sex och t o m avbrutit ett pågående samlag (som hon tog initiativ till) så fort hon ville sluta
3. Hon påstod sig ha gjort motstånd och fått en panikattack under våldtäkten. Detta rimmar illa med att hon också säger att hon "blev ledsen i hissen ned och "han frågade om det var något men hon sa nej".
4. Hon har tagit initiativ till sex tidigare
5. Hon ljög för sina föräldrar för att träffa honom (alltså trassliga familjeförhållanden)
6. Hon uppger aldrig att hon verbaliserade ett "Nej" under våldtäkten
7. Inte ville åka till sjukhus

Där nånstans står vi. Är det möjligt att han våldtagit henne på så sätt som hon påstått? Ja. MEN nån jävla rättssäkerhet måste det finnas.

Tänk såhär: Om en tjej haft sex och ångrar sig eller önskar sätta dit någon så är egentligen det enda som krävs (med utgångspunkt i denna dom) att hon
1. påstår att han borde märkt att hon inte ville,
2. skickar ett meddelande till en kompis,
3. spelar upprörd, samt
4. fixar fram lite märken på armarna (enkelt).

Och för detta så åker killen in i fängelse i 3 år och hon får skadestånd. Rimligt? Rättssäkert?

Detta att hon blev ledsen på vägen ner i hissen är logiskt.
Jag känner folk som blivit våldtagna och först är chockade, inte får ihop någonting. I synnerhet en kvinna som blev våldtagen av sin dåvarande pojkvän. Hennes gråt kom först flera dagar senare. Innan dess var hon chockad, vilket var den känsla som tog över. Offret i det aktuella fallet var panikslagen. Förmodligen var det i hissen på väg ner som hon faktiskt fick fram lite ledsenhet, sedan kom paniken över henne igen. Det mänskliga psyket fungerar ju så när vi utsätts för svåra saker: känslor kommer och går. Tom. likgiltighet eller panikslagna skratt kan psyket frambringa.
Citera
2022-12-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Hur lyckas du inte förstå vad diskussionen handlar om?

Vad menar du? Diskussionen handlar om skadorna på flickans armar. Läs domen, så kanske det klarnar även för dig.
Citera
2022-12-08, 18:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Detta att hon blev ledsen på vägen ner i hissen är logiskt. Jag känner folk som blivit våldtagna och först är chockade, inte får ihop någonting.

Du missförstår. Det relevanta med denna punkt är att åtalet gör gällande att han visste att hon inte ville. Men här pratar hon om att han frågar "om något är fel" efteråt. Det passar inte riktigt in. Om han tilltvingat sig sex med våld borde han ju rimligen veta att han gjort fel?

Citat:
Hennes gråt kom först flera dagar senare. Innan dess var hon chockad, vilket var den känsla som tog över.

Fel. Läs domen.
Citera
2022-12-08, 18:57
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Gick detta till rättegång?

Nej
Citera
2022-12-08, 19:00
Medlem
Zvenzzonzs avatar
Citat:
Även om så nu är fallet. Så kan hon fortsatt ha blivit våldtagen av denna killen, som faktiskt även dömdes för sexuellt utnyttjande av barn, då han hade sex med henne när han var 17 och hon 14.
En falsk tillvitare är inte immun mot att bli våldtagen.

Absolut är det sexuellt utnyttjande av barn, men våldtäkt är tvivelaktigt. Finns inga helt klara bevis, tre år är något hårt.
Citera
2022-12-08, 19:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nej det kan vi sannerligen inte. Tänk lite längre.

För det första så vet vi inte hur tydliga märkena är eller var de är placerade eller ljusförhållanden etc och kan därför inte avgöra hur sannolikt det är att någon skulle skulle kunna ha sett dem innan.

För det andra är det hur lätt som helst att orsaka märken på sig själv om man skulle vilja göra det för att t ex sälja en våldtäktshistoria. (Jag har varit inne på det innan, men kan utveckla lite: Flickan ljög för sina föräldrar för att kunna träffa honom. Vi har därmed ett potentiellt motiv till att hitta på anklagelser. Vilken förälder skulle bry sig särskilt mycket om faktumet att den hemliga träffen ägt rum när det finns en våldtäkt att fokusera på? Det skulle kunna vara som en avledningsmanöver.)

För det tredje har vi ingen aning om hur lätt hon får blåmärken.

För det fjärde är det fullt möjligt att det var en fullt frivillig del av sexakten att han skulle hålla i armarna men att han inte vågade säga det vid polisförhör av en massa olika anledningar (som vi kan gå in på närmare om du vill). Och har man väl sagt det till polisen är det inte så lätt att komma med en ny historia i rättegången eftersom hans trovärdighet då försvinner.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2022-12-08 kl. 19:22.
Citera
2022-12-08, 19:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Eftersom tingsrätten har valt att döma mannen för våldtäkt och de har alla kort på borden (som inte vi har) så får man nog lita på deras och rättsmedicins bedömning. Mannen har dessutom en försvarsadvokat och är de inte nöjda med domen så lär de överklaga den och då dras ärendet i hovrätten och man får se deras bedömning av ärendet.

Jag litar iaf. på rättsmedicin och rätten i detta ärende. Och bevisning och stödbevisning.

Det faktum att mannen påstår att han inte alls har hållit fast henne i armarna och nästintill beskriver akten som romantisk och försiktig. Samtidigt som hon beskriver panik och fasthållande (som styrks av rättsmedicin och hennes föräldrars vittnesmål gällande skadorna på armarna) och hon är panikslagen efteråt (vilket styrks av hennes kompisars vittnesmål) talar ju för att hennes berättelse stämmer mer med de objektiva bevisen än vad hans berättelse gör. Gör att jag ser hennes berättelse som mer trovärdig.

Det är på ytan mycket bestickande att målsäganden har märken eller skador på armarna och att hon efteråt direkt är ledsen och menar att hon blivit våldtagen. I vissa fall kunde jag hålla med om att detta blr räcka till fällande dom. Men sett i ett sammanhang så är det vad som saknas som ändrar bilden och vad som tyder på annat.

Varför skulle inte flickan kunna uttrycka om hon inte vill avbryta sexet och vad skulle hindra henne? Det finns ingenting om att hon skulle drabbas av rädsla för pojken som hon kände väl och haft sex med tidigare. Det finns inget om att han använt våld för att tvinga henne eller reagerat på att hon kroppsligen eller verbalt uttryckt att hon inte ville. Att han eventuellt håller i hennes armar ändrar inte att det inte är något tvingade våld eller medveten överkörning av hennes uttryckta vilja som beskrivs från hennes sida

Att målsäganden är ledsen efteråt och själv beskriver det som en våldtäkt gör inte automatiskt hennes uppfattning till sanningen om vad som inträffade.
Citera
2022-12-08, 20:00
Medlem
Blondinss avatar
Vidrig snubbe. Ligger med barn samt att han hade skabb. Vilken jävla nolla. Helt rätt att han åker in så länge.
Citera
2022-12-08, 20:31
Medlem
Citat:
Våldtäkt blir det iom. att han håller fast henne mot hennes vilja och hon har panik av fasthållandet och försöker ta sig loss. I den situationen kan inte sexet längre ses som frivilligt, även om det var själva fasthållandet som gav henne panik. Hon är ju i princip frihetsberövad mot sin vilja. Och därmed blir sexet de båda har till en våldtäkt.

På vilket sätt är hon "frihetsberövad"? är hon bara två armar och har inga ben eller ben?
Har du svårt för att visualisera vad hon själv berättar?
Tror du hon hänger och dinglar och därför bara kan använda sina armar till att freda sig?
Hon ligger i en säng, precis som honom och skulle hon fått seriös panik hade hon åtminstone minst sparkat bakåt, som en häst, inte bara försöka "komma loss med armarna".
Det enda hon har sagt är att han greppade hennes handleder. Allt annat verkar rimligen rörligt.
Hon gjorde inget mer än röra på sina armar - trots att det var de som enligt henne var hon begränsade. Hon låg där och tog emot, trots att hon alla tidigare gånger sagt nej/sluta/avbryt när hon inte vill.
Jag skulle aldrig vara den som i normala fall anklagar våldtäktsoffer för att inte ha gjort tillräckligt, men i det här fallet har hon inte ens gjort vad jag skulle tycka är minimalt, vilket är att säga stopp/nej/sluta.
Det finns helt enkelt ingen rimlig förklaring till varför hon valde att inte avstyra sexet, trots att hon alltid tidigare gjort det när hon inte velat.
Vad är din egen förklaring till att hon låter sig bli våldtagen? För hon är ju inte bara två armar och inget mer, och hon var inte rädd för honom, eftersom hon visste att han skulle sluta om hon bad honom.

Citat:
Om det är svårt att greppa mitt resonemang kring detta så ger jag dig en metafor.

Metafor: Tänk dig att du åker i en bil frivilligt. Så plötsligt börjar föraren köra bilen i 200mk/h på en krokig och snårig bilväg med stora bergsmassiv på bägge sidor om den krokiga bilvägen. Du får panik. Då är inte bilturen längre frivillig från din sida, eller hur? Du vill sluta åka. Du vill att bilen ska stanna och att du får gå ut ur bilen. Och även efter bilturen kommer du förmodligen vara panikslagen. Inte sant? Kanske kommer du rentav ta kontakt med folk du känner/springer på och i panik berätta om det hemska du nyss upplevt?

Så fort jag inte känner mig bekväm hade jag sagt åt föraren att sluta, att jag inte vill åka med.
Det är exakt samma sak jag också förväntar mig av BO att hon skulle göra om hon inte ville åka med.

Citat:
Hon har skador på sina armar av fasthållandet. Vilket är fastslaget från rättsmedicinsk expertis. Och hennes föräldrar vittnar om att dessa skador inte fanns där innan händelsen, men att de fanns där efter händelsen.

Som sagt, om det är skador på armen, åtala honom för ringa misshandel. Skador på armen är inte ett tecken på att man blivit våldtagen, det förstår du väl själv?

Citat:
I övrigt står det såhär om det du skriver om Berger King. Läs om, läs rätt, jag kopierar ett större stycke:

"Till slut fick han av hennes byxor helt. Hon tyckte det var obehagligt eftersom de inte pratat så mycket. Hon hade bara trosor på sig. Han tog tag i hennes armar med en hand och förde upp hennes armar över hennes huvud
......

När det inte gick så drog han ned hennes trosor till knäna.
Han stoppade in sitt könsorgan i henne och det gjorde jätteont eftersom hon inte alls var våt. Hon är mer torr än andra eftersom hon äter medicin som ger torra slemhinnor. Hon började skaka och fick panik. Han stötte in och ut flera gånger. Det hela tog kanske sju minuter. Hon försökte komma loss
med armarna och vred sig. Hon gillar inte att vara fast och fick en panik attack. Hon blev jätterädd och
skakade av panik. Plötsligt ringde telefonen och han svarade och sa att han skulle träffa en kompis på
Burger King. De klädde på sig och gick ut. Hon blev ledsen i hissen ned. Han frågade om det var något
men hon sa nej. Han gav henne en kram. När han gått började hon gråta och ringde Ma. Hon hade
sagt till sina föräldrar att hon var med Ma eftersom de inte tillät henne att vara med B. Hon grät
och var helt förstörd. Då träffade hon på S på torget. Hon ville absolut inte att S skulle ringa
hennes mamma eftersom hon var rädd att det skulle bli en anmälan. Hon fick blåmärken på armarna av att han höll fast henne. Hon har mått riktigt dåligt efteråt. Hon tar ångestdämpande och har svårt att sova. Hon drömmer mardrömmar om att han kommer ut från häktet och börjar Snappa med henne. Hon går och träffar en terapeut och ska gå på 20 samtal. Hon har svårt i skolan när det är mycket folk omkring henne
."

Du tror det var burgaren som gjorde henne ledsen. Medans burgaren bara var en bisak i historien hon berättar för att berätta när hon började gråta. Du har misstolkat detta med burgaren.

Jag har redan gått igenom hela händelseförloppet i mitt första inlägg i tråden:

(FB) Karlstad: 18-åring dömd till mer än tre års fängelse för våldtäkt

Det handlar inte bara om vad som händer efter sexet utan även innan. Vad tänker du själv om att stämningen blev "konstig" när GM började prata om sitt ex? Läser man mellan raderna är det uppenbart att hon hade känslor för GM och trodde de skulle mysa ihop, men blev förkrossad över att det inte alls var lika mysigt som senast och att han dessutom hade känslor för sitt ex fortfarande och talade om exet framför henne.
Som sagt, jag tolkar det som att hon är chockad över detta och att det faktumet säkert också påverkade till att hon lät honom ha sex med henne fastän hon tyckte det var obehagligt.
Läs hela mitt första inlägg om du inte gjort det.
Citera
2022-12-08, 20:42
Medlem
Citat:
Han har gjort sig skyldig till sexuellt utnyttjande av barn och våldtäkt.
Sexuellt utnyttjande av barn skulle i sig kunna ge honom upp till 4 års fängelse. Och tingsrätten har bedömt det som att han skulle få fyra månaders fängelse för detta brott. Och 3 år för våldtäkten. Fängelse hade han alltså dömts till hur som helst. Så om hon var ute efter att sätta dit honom (vilket hon inte var,, hon ville inte polisanmäla honom för något) hade det räckt med att dra upp att han låg med henne när hon var 14 år och 3 månader medans han själv var 17 år. Så det verkar inte sannolikt någonstans att hon ljuger om våldtäkten. Det hade hon så att säga "inte behövt" göra, om det nu var att sätta dit honom hon var ute efter att göra. Vilket hon alltså inte var.

Jag anser inte att hon ljuger om våldtäkten. Hon får påstå att hon blivit våldtagen hur mycket hon vill. Men någon borde ifrågasatt henne och fråga "varför sa du inte nej/stopp/sluta?". Sen borde även rättsväsendet resonerat annorlunda.

Man kan inte komma efteråt och säga att det är en våldtäkt man utsatts för när man hade 100% makt att avbryta den om man ville. Hon kunde ha sagt "sluta" och han hade slutat direkt, men hon valde att inte säga det därför att hon inte ville att han skulle sluta. Antagligen hade hon massa tankar i huvudet om vad hon egentligen vill, eftersom hon tyckte om honom. Det blir inte en våldtäkt bara för att han inte tycker om henne eller för att han hellre tar en burgare än ligger har sex med henne, som inte verkade ha någon lust ändå.

Citat:
Hon ville kanske ha sex, men när han höll fast henne och hon fick panik av fasthållningen i sig, så kan man inte längre bedöma sexet som frivilligt. Om du åker bil med någon frivilligt och denna börjar köra jävligt fort och farligt på ett sätt som ger dig panik, då kan man inte längre se bilfärden som frivillig från din sida, eller hur?

Jag hade som sagt i det läget bett föraren sakta ner eller så vill jag kliva av.
Det hade hon också 100% makt att göra, men valde att inte nyttja den.
För att följa din liknelse - om man sitter tyst i bilen får man åka med, eller hur?

Vänd på det annars -
En man och en kvinna har sex. Plötsligt lägger kvinnan armarna om mannen när han knullar henne från missionärsposition. Mannen tycker inte om det, men säger inget eftersom han fokuserar på annat.
Sexet var inte så bra, så när de är klara säger kvinnan att hon ska iväg och träffa en bekant på McDonald's. Mannen blir ledsen i hissen ner, och ringer till sin kompis och berättar att han blivit våldtagen. Kompisen kommer och tröstar mannen som håller med om att mannen blivit våldtagen eftersom han inte ville att kvinnan höll om honom, och han har inte godkänt detta innan så han har inte gett samtycke till den omfamningen.

Jag antar att du ställer dig på mannens sida och anser att kvinnan borde dömas för våldtäkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in