2022-12-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maanoja
Alltid trist med våldtäkt. Men när jag gick i högstadiet i början av 00-talet så var det ju ganska vanligt att t.ex en som gick i 9an var tillsammans med en som gick i 8an eller 7an. Tror aldrig jag hört om någon som blivit anmäld för det på den tiden. Jag skulle själv precis fylla 14 när jag blev av med oskulden till en tjej som precis fyllt 15. Var inget konstigt på den tiden.

När man är 14 går man i regel 7:an eller i 8:an på högstatidet och när man är 17 går man i regel i 1:an eller 2:an på gymnasiet.
Citera
2022-12-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doggyflash
Någonstans här tycker jag inte tingsrätten tar någon rimlighetsbedömning kring just det där med att telefonen ringer och han avbryter, vilket båda storys överenssstämmer med.

Alltså: Du är mitt uppe i en fasthållningsvåldtäkt mot någon som har en panikattack och försöker ta sig därifrån. I sju minuter, 420 långa panikslagna sekunder med stretande fysiskt, gråt(?) och hon säger nej osv.

Telefonen ringer, släpp allt du har ”för händerna”. Tja, ska vi ta en burgare? Självklart, vi syns. Ha det gött kram hej.

Är detta ett normalt förfarande hos våldtäktsmän? Det kan ju inte jag svara på, men de nämndemännen som dömt kanske har juridisk erfarenhet kring detta.. eller inte. Hovrätten bör väl hur som ha större kompetens.. men hur som helst, för att ovanstående verkligen ska ha hänt precis sådär måste ju han antingen vara både döv och blind eller helt psykiskt iskall utan någon som helst tanke på morgondagen. Vilket kanske skulle kunna falla in på en tvättäkta psykopat/våldtäktsman. Tycker personligen inte det rimmar riktigt med att han respekterat hennes nej osv tidigare, vilket båda berättar.

Utan att ha varit där och sett det och således veta men utifrån att ha läst bådas sidor anser jag att det passat ganska logiskt in i deras båda berättelser, som ju för övrigt överensstämmer, mer rimligt att sexet inte var så bra helt enkelt… verkligheten är ju ibland något av ett mellanting till olika folks upplevelser. Det var lite torrt och tråkigt. Hon verkade inte njuta så mycket. Hon ligger dessutom och våndas mentalt utan att visa det tydligt kring vad pappa mamma ska säga som ju så absolut förbjudit det här. Han kan ha hållit hennes armar som en liten porrfilmsgrej. Hon får lätt blåmärken, vissa får det väldigt lätt. Ångesten gör sig påmind i hissen vilket han förstår med tanke på att han känner till hur hennes föräldrar ser på det, kram o hej, vi hörs. Ångesten sprider sig än värre att ett av hennes första sex blev så dåligt med någon det inte kändes helt rätt med, som var strängt förbjudet, och nu visade det sig dessutom att hon verkligen borde lyssnat på sina föräldrar, inga känslor finns och han är så ointresserad att han dissar fortsatt umgänge för att prata i telefon och ta en burgare med polaren. Det kommer inte bli något med den här relationen och hon ångrar allt, han är en idiot/player. Hur ska hon kunna se sina föräldrar i ansiktet igen, och kanske vänner som också vet om och sagt åt henne att hålla sig borta? Men om det skedde utan hennes medgivande, och detta läggs upp på ett ”trovärdigt sätt” dvs att hon går till sin kompis och berättar men samtidigt ”nej säg inget” så kommer vännen göra det ”enda rätta” och ringa polisen och sen är cirkusen igång. Lägg till att hon halvt intalar sig själv att det gick till så, hon ville ju inte… egentligen. Hon låg ju där och ångrade sig jättemycket och det var inte alls roligt, borde inte han sett det? Hur som - han är en idiot, man gör inte såhär mot mig, och nu ska han brinna.

Men, jag är inte expert. Detta är ju ett diskussionsforum och jag bara frågar, någon mer som ser detta som en möjlig mellanväg i deras historier?

Det med telefonen var en intressant detalj. Både vid frivilligt samlag och vid våldtäkt är det faktiskt lite märkligt om den ena svarar i telefon. Så något tyder det på hos förövaren. Att han så lätt slutar med det han håller på med för att svara i telefonen.

Mannen beskriver att han inte har hållit i hennes armar alls. Hennes berättelse styrks av rättsmedicinsk expertis och hennes föräldrars vittnesmål.
Citera
2022-12-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ytterligare en tjej som ångrade ligget.

Inte kul att vara kille idag. Spelar ingen roll om tjejen är 15 eller 50 - att ha sex numera är som Jeopardy, dagen efter kan det dimpa ner en våldtäktsanmälan.

Det är vi män som skapat detta. Det är ingen rättighet att ha sex. Och att göra såna här antaganden utan att känna till de faktiska omständigheterna känns bara löjligt. Men för all skull, fortsätt att indirekt försvara våldtäktsmän du. Det här med att ha sex på grov fylla är ju mer eller mindre att knulla en medvetslös, fattar inte riktigt hur man går igång på det tbh
Citera
2022-12-08, 12:24
Medlem
snooper123s avatar
Töntig tjej men man kan verkligen hålla med henne:
https://vm.tiktok.com/ZMFbUxg6r/
Plus mitt inlägg är med

Såklart detta var rätt åt honom.
Citera
2022-12-08, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Jag har lite inside information kring detta och tjejen i fråga har faktiskt tidigare falskt anklagat och anmält en annan kille förut för våldtäkt.

Gick detta till rättegång?
Citera
2022-12-08, 12:49
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Varför skulle hon orsaka sig själv skador på sina armar och ljuga om våldtäkt? Brukar du göra så?

Hon brukar göra så. Att jag påstår att du har slagit mig är inte relevant om inga vittnen finns, så enkelt är det ju och vi pratar inte ens om skador utan om en lätt rodnad som givetvis inte säger något. Att man håller tjejens händer/armar är väl dessutom precis hur jävla vanligt som helst.
Citera
2022-12-08, 13:41
Medlem
Om jag fick gissa efter att ha kollat in killens sociala medier så passar han definitivt in i profilen som playar högstadieflickor under gymnasietiden och de flesta av den typen av grabbar har nog en eller annan "oaktsam" våldtäkt på sitt samvete.

Med det sagt så känns det ganska rättsosäkert om man kan dömas på muntliga berättelser allena. Dock antyds det ju viss stödbevisning i domen (fup någon?) som kanske hade gjort det klarare för oss utomstående. Sen kommer man ju oavsett inte undan det faktum att tjejen ifråga ej var byxmyndig.

Hursomhelst så är det ju bra att minimumstraffet för våldtäkt har höjts och att straffrabatten är avskaffad
Citera
2022-12-08, 16:13
Medlem
Fiffiniffis avatar
Reflektioner efter att ha läst domen:

Vi börjar med Åtalspunkt 2 (våldtäkt mot barn/sexuellt utnyttjande av barn). Den åtalade visste högst sannolikt att målsägande var under 15 år, så de objektiva förutsättningarna är uppfyllda. De var förhållandevis nära i ålder vilket ger ett lägre straffvärde. Värt att notera är att målsägande vid tidigare samlag varit pådrivande för att få till samlag. Så man kan kanske i sådant läge fundera över vilka krav man kan ställa på en 16-17-årig kille att kunna motstå en tjej som bjuder in till sex. Kompenseras väl i viss mån med att straffvärdet sänks med hänsyn till åldern.

Lite problematiskt i vissa avseenden, men i stort är jag väl ok så långt.

Så till Åtalspunkt 1. Av domen framgår att omständigheterna som talar för hennes version är:
1. Hennes vittnesmål
2. Att hon uppges ha skickat ett snapchatmeddelande med texten "Han våldtog mig". Såvitt känt finns inte meddelandet kvar längre.
3. Hon uppges av en slump ha mött en kompis efteråt och till kompisen sagt "Han våldtog mig"
4. Vid sjukhusbesök (som kompisen och inte målsäganden tog initiativ till) syntes märken på armarna.
5. Hon upplevdes av fler personer som upprörd efter händelsen

Omständigheter som talar emot henne:
1. Hans vittnesmål
2. Han har vid flera tillfällen enligt henne tidigare respekterat ett Nej till sex och t o m avbrutit ett pågående samlag (som hon tog initiativ till) så fort hon ville sluta
3. Hon påstod sig ha gjort motstånd och fått en panikattack under våldtäkten. Detta rimmar illa med att hon också säger att hon "blev ledsen i hissen ned och "han frågade om det var något men hon sa nej".
4. Hon har tagit initiativ till sex tidigare
5. Hon ljög för sina föräldrar för att träffa honom (alltså trassliga familjeförhållanden)
6. Hon uppger aldrig att hon verbaliserade ett "Nej" under våldtäkten
7. Inte ville åka till sjukhus

Där nånstans står vi. Är det möjligt att han våldtagit henne på så sätt som hon påstått? Ja. MEN nån jävla rättssäkerhet måste det finnas.

Tänk såhär: Om en tjej haft sex och ångrar sig eller önskar sätta dit någon så är egentligen det enda som krävs (med utgångspunkt i denna dom) att hon
1. påstår att han borde märkt att hon inte ville,
2. skickar ett meddelande till en kompis,
3. spelar upprörd, samt
4. fixar fram lite märken på armarna (enkelt).

Och för detta så åker killen in i fängelse i 3 år och hon får skadestånd. Rimligt? Rättssäkert?
Citera
2022-12-08, 16:51
Avslutad
Citat:
De var vittnen till att hon var panikslagen, inte upprörd. Panikslagen = livrädd/skräckslagen.

Och vad har det med detta fallet att göra?

Det är ett exempel på varför man inte kan döma folk enbart efter någons utsago utan riktiga bevis, samt att vittnen i form av kompisar till offret inte alltid är att lita på.
Dessa tjejer jag pratar om gick ju samman och var varandras vittnen för att falskanklaga läraren de ville sätta dit. Sådant sker helt enkelt och det är därför vi har (och borde förtsätta ha) ett rättssystem där någon är oskyldig tills motsatsen bevisats bortom rimligt tvivel. Detta ska gälla alla former av brott.

Av domen att döma så tycker jag mig inte se exakt vad i den som bevisar våldtäkt bortom rimligt tvivel. Ett blåmärke och en kompis som vittnar till att BO var upprörd är inte sådana bevis vilket andra redan har förklarat varför i tråden.
Senast redigerad av Utspilld 2022-12-08 kl. 17:00.
Citera
2022-12-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Hon brukar göra så. Att jag påstår att du har slagit mig är inte relevant om inga vittnen finns, så enkelt är det ju och vi pratar inte ens om skador utan om en lätt rodnad som givetvis inte säger något. Att man håller tjejens händer/armar är väl dessutom precis hur jävla vanligt som helst.

Känner du tjejen?

Nej, rättsmedicin talar om skador. Hennes mor pratar om rodnad. Flickan och hennes pappa pratar om blåmärken.

När skulle hon ha orsakat sig dessa menar du? Finns nämligen ingenstans i tidslinjen hon skulle ha kunnat göra detta. Hon åkte hissen ner med honom, sedan sprang hon på en bekant ute i sitt panikslagna tillstånd osv. Dessutom vet vi inte hur skadorna ser ut. Enligt rättsmedicin stämmer utseendet överens med flickans berättelse om hur hon fått dem.

Jag har en stark övertygelse om att du inte tror på våldtäkter överhuvudtaget. Inte ens om det finns både filmat och vittnen, så skulle du tro på det.
Citera
2022-12-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Det är ett exempel på varför man inte kan döma folk enbart efter någons utsago utan riktiga bevis, samt att vittnen i form av kompisar till offret inte alltid är att lita på.
Dessa tjejer jag pratar om gick ju samman och var varandras vittnen för att falskanklaga läraren de ville sätta dit. Sådant sker helt enkelt och det är därför vi har (och borde förtsätta ha) ett rättssystem där någon är oskyldig tills motsatsen bevisats bortom rimligt tvivel. Detta ska gälla alla former av brott.

Av domen att döma så tycker jag mig inte se exakt vad i den som bevisar våldtäkt bortom rimligt tvivel. Ett blåmärke och en kompis som vittnar till att BO var upprörd är inte sådana bevis vilket andra redan har förklarat varför i tråden.

Läs domen. Du kan verkligen inte dra paralleller till dina bekanta.
Citera
2022-12-08, 17:42
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Känner du tjejen?

Nej, rättsmedicin talar om skador. Hennes mor pratar om rodnad. Flickan och hennes pappa pratar om blåmärken.

När skulle hon ha orsakat sig dessa menar du? Finns nämligen ingenstans i tidslinjen hon skulle ha kunnat göra detta. Hon åkte hissen ner med honom, sedan sprang hon på en bekant ute i sitt panikslagna tillstånd osv. Dessutom vet vi inte hur skadorna ser ut. Enligt rättsmedicin stämmer utseendet överens med flickans berättelse om hur hon fått dem.

Jag har en stark övertygelse om att du inte tror på våldtäkter överhuvudtaget. Inte ens om det finns både filmat och vittnen, så skulle du tro på det.

Precis när som givetvis, dom kan ha funnits där timmar innan, dagar innan eller minuter efter. Det är givetvis ett totalt icke-bevis i vanlig ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in