Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Din text är obegriplig, varför skulle detta vara ett motiv för advokater idag att avslöja de låga beviskraven i våldtäktsmål?
Jag förstår att texten är obegriplig för dig.
För inte så länge sedan, var det helt ok för försvarsadvokater att gå väldigt hårt åt våldtäktsoffer. Frågor om hur offret var klädd/tidigare sexuella äventyr etc. var ingående och mycket kränkande för offret. Detta har givetvis ändrats, då det inte har relevans för målet. Även om det fortsatt är tuff utfrågning och så givetvis ska vara. Men du måste förstå att det genom alla tider har funnits först märkliga lagar kring våldtäkt/relationsvåld. För länge sedan var tex. våldtäkt ett "egendomsbrott", dvs. om en man våldtog en annan mans kvinna, så var det ett brott mot den äkta maken, inte mot kvinnan som blivit våldtagen. Våldtäkt inom äktenskapet var dessutom tillåtet. Liksom att slå sin fru.
Genom historien gång har alltså dessa brott: våldtäkt och relationsvåld haft en udda och säregen position i svensk lagstiftning. Så det är givetvis tacksamma brott för en
försvarsadvokat att ge sig på, nu när våldtäktslagen och lagen gällande våld i nära relationer fått ett uppsving och är lika seriösa lagar som andra lagar.
Dessutom är det brott där ord står mot ord (oftast) och därmed är mer svårbevisade. Men ändå har hög bevisbörda. (Därav få fällande domar i relation till anmälningar).
Så det finns mycket gällande dessa brott som
försvarsadvokater fortfarande kan försöka påverka. Tacksamma brott för dem att försöka påverka opinionen kring. Och givetvis därmed vill
försvarsadvokaterpåverka och
göra sitt namn känt. De kan inte påverka lika mycket vad gäller andra lagar, som är etablerade och där det råder betydligt mer konsensus. Och skulle de försöka detta, tex. lagar kring mord, skulle de förmodligen bli sedda som foliehattar.
Men som sagt: Återkom om du hittar
en opartisk och objektiv forskare inom juridik som påstår samma sak och som har rejält med bevis och kött på benen för detta. Annars bildar jag min egen uppfattning av de FUP och domar jag läst.
Försvarsadvokaters syn på saken tar jag med en rejäl skopa salt. Partiska och vill göra sig ett namn på saken.