2022-06-28, 18:31
Medlem
Rebali179s avatar
Nordman På Cirkus 1996 (TV4 1996-06-25)
https://youtu.be/MxwP-gw5FoA

Kärlek säger jag bara , Detta kommer nog aldrig kunna göras igen
Citera
2022-06-28, 23:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Nordman På Cirkus 1996 (TV4 1996-06-25)
https://youtu.be/MxwP-gw5FoA

Kärlek säger jag bara , Detta kommer nog aldrig kunna göras igen

Vilken jävla underbar konsert det där måste ha varit.

Riktigt bra setlist, riktigt bra sång. Många musiker på scen som förgyllde. Publiken var med på noterna men hördes inte så mycket som man hoppats på. Fin spelglädje.

Avundas alla som var på den konserten. Nu har jag ju sett Nordman live många år senare och det var ju också väldigt bra, men den där kändes speciell.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2022-06-29 kl. 00:04.
Citera
2022-11-01, 03:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Fans av Nordman kan gott gå in på bandets Facebook och läsa lite anekdoter från förr. Citerar lite

Citat:
För över 30 år sedan 1991 träffades Mats och Håkan i Mats studio i Hjorthagen i Stockholm. Håkan var där för att spela in låtar med sitt hårdrocksband Bye Bye och Mats letar efter en sångare till sitt experiment att blanda folkmusik med pop. Ett gemensamt projekt inleds på prov.

Första låten de skrev och spelade in var "Förlist". Melodin skrev Håkan och Mats tillsammans och texten skrev Lasse Sahlin. Det blev deras första singel våren 1994. Ingen visste då vad som skulle hända…

Citat:
När Mats och Håkan hade gjort sin första demo, "Förlist", så kände de att de hade hittat något som kändes nytt och spännande i en mix av folk och pop/rock. Py Bäckman som Mats jobbat med tidigare tillfrågades om texter till deras nyskriva låtar. Samarbetet gav frukt omedelbart. De första låtarna som skrevs var "Laglöst land", "Ännu glöder solen" och "Och regnet föll". Kort efter det skrevs låten som skulle bli andra singeln efter "Förlist". Låten släpptes försommaren 1994 och blev Nordmans stora genombrott: "Vandraren"

Citat:
Vi har tagit oss fram till 1995. Andra albumet ”Ingenmansland” släpps och är förbeställt i 100 000 ex, vilket innebär att det hade sålt platina innan det ens var utgivet. Första singeln från albumet var "Be mig" och blev en stor hit på radion.

Våren 1996 åkte vi på en stor ishallsturné som avslutades på Cirkus i Stockholm. En del av bilderna i videon nedan är från den konserten. Var du där på plats så berätta gärna hur det var.

Citat:
I November 1997 släppte vi vårt tredje album "Här och nu". Vid den tidpunkten hade vår totala skivförsäljning nått ofattbara 1 miljon exemplar.
Den här skivan har några riktiga favoritlåtar för oss, "Skrömt", "Barockpolska", "I det blå" m.fl. Inspelningen gjordes i Soundtrade-studion i Solna, som finns än idag. Vi använde inga syntar och trummaskiner den här gången, allt är spelat live i studion.

Intressant att läsa. Man hade kunnat önska att fler stora band gjort tillbakablickar och delat med sig av minnena.
Citera
2022-11-11, 00:28
Medlem
Det känns trist att behöva säga det men som många pepekat så är det Nordman tre album 1994-1997 som är riktigt bra och allt därefter är i en helt annan sämre liga.

Jag hade ett litet Nordman-marathon häromdagen och slås av hur fruktansvärt starkt debutskivan är än idag, där finns inte ett enda svagt spår, stor variation, fantastiska texter om liv och död. Ingemansland är också väldigt starkt. Med tredje skivan ville man göra lite annorlunda, bitvis nästan lite barock-känsla, och det är otroligt mörkt och ibland lite för långsamt, men kvalitén på låtarna kan inte ifrågasättas.

Där finns också några otroligt fina texter som är direkt insprirerade av Håkans egna liv, han var ju rejält ner på botten då. (det står om det i Nordman-biografin)
Det är väldigt konstigt att man inte inkluderade låtarna Gränsen och Reservat. Den förstnämda för att den är så bra, och med en så himla fin text som precis som Hjälo mig att leva, handlar om Håkan själv och det liv han levde. Reservat borde varit med för att den är lite mer uptempo och gladare i allt det mörka.

Allt efter det berör mig inte särskilt mycket. Medeltids-känslan är som bortblåst, och även när Py bäckman varit tillbaka som textförfattare så berrör inte texterna heller. Westers melodier är förutsägbara. Det är bara popmusik med lite folkmusik-komp.

2010 så tolkade Nordman en gammal folksång. Herr Olof och Havsfrun. Den är väldigt bra. Kanske kunde Nordman bli intressant igen med mer sånt.
Citera
2022-11-13, 10:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Som ni kanske vet, eller har förträngt, har duon varit med i Melodifestivalen två gånger. 2005 och 2008. Det blev en comeback med låten "Ödet var min väg" och i final kom bandet på niondeplats. Andra gången var med låten "I lågornas sken". Den slog ut Carola Häggkvist och Andreas Johnson och slutade i finalen på sjätte plats. Båda låtarna är kanonbra.

Nu 2023 ska det bli tredje gången enl. Aftonbladet.

– Nordman är med. De har en kanonlåt som är skriven tillsammans med Jimmy Jansson, säger en person med god insyn. (Aftonbladet)

Hur ska vi tro att det kommer gå denna gång, och hur kommer låten vara stilmässigt? Att ett band som Nordman ska gå och vinna detta kan vi glömma direkt. Men kanske är det tillräckligt att visa upp sig på bästa sändningstid för att få tillräckligt bra PR för att det ska generera mycket pengar.
Citera
2022-12-08, 10:52
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Här kommer en fråga för er: Igår stod jag, glad i hågen, i mitt kök och bakade komplicerade saffransbullar. Jag lyssnade på Nordman och sjöng glatt med i låtarna när min särbo dök upp och påpekade att det är white trash att lyssna på Nordman. Jag blev lite förvånad, sedan lite irriterad. Är det white trash att gilla Nordman eller är det något hon har fått för sig? Jag tänkte fortsätta lyssna nämligen så jag vill veta vilken socioekonomisk status jag har
Citera
2022-12-08, 11:00
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Här kommer en fråga för er: Igår stod jag, glad i hågen, i mitt kök och bakade komplicerade saffransbullar. Jag lyssnade på Nordman och sjöng glatt med i låtarna när min särbo dök upp och påpekade att det är white trash att lyssna på Nordman. Jag blev lite förvånad, sedan lite irriterad. Är det white trash att gilla Nordman eller är det något hon har fått för sig? Jag tänkte fortsätta lyssna nämligen så jag vill veta vilken socioekonomisk status jag har
Nej det är inte White Trash.

Däremot verkar din sambo vara Jude/Judinna. Varning!
Citera
2022-12-10, 00:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Ny singel.
Inte bra..

https://open.spotify.com/track/26jnJ4IBvuhnOQ06GdN1uk?si=BxfXUUPsQImbgFO5jUe7xQ
Citera
2022-12-13, 20:43
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Ny singel.
Inte bra..

https://open.spotify.com/track/26jnJ4IBvuhnOQ06GdN1uk?si=BxfXUUPsQImbgFO5jUe7xQ

Så dålig var den inte. Klassisk Nordman, man vet vad man får.

Någon som vet om Py Bäckman varit inblandad i textförfattandet den här gången?

Här är videon på YouTube för er som inte kör Spotify:

Nordman - För redeliga män
https://www.youtube.com/watch?v=5wwryXWyHac
Citera
2022-12-13, 21:35
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Så dålig var den inte. Klassisk Nordman, man vet vad man får.

Någon som vet om Py Bäckman varit inblandad i textförfattandet den här gången?

Här är videon på YouTube för er som inte kör Spotify:

Nordman - För redeliga män
https://www.youtube.com/watch?v=5wwryXWyHac

Tänkte mer på rösten.
Citera
2023-02-17, 20:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Har puffat för det här förut och nu gör jag det igen. Nordman är som bekant med i Melodifestivalen 2023.

Deltävling nr. 3 är imorgon och Nordman står på scenen med låten "Släpp alla sorger". Det finns en snippet på 59 sek att lyssna på men knappt värt besväret att länka när hela låten kan höras imorgon.

Texten och musiken har Jimmy Jansson och Thomas G:son skrivit ihop.

Duon var med i Melodifestivalen 2005 och 2008. Båda gångerna tog man sig till final men ändå långt ifrån att vinna. Sannolikheten att Nordman skulle vinna i år är noll. Men det kan vara intressant att se ändå tänker jag.

Vad tror och förväntar ni er?
Citera
2023-02-19, 16:25
Medlem
Rebali179s avatar
"Släpp alla sorger" överasskar att Nordman kan vara med i matchen fortfarande.
även om det gick till Andra chansen.

Får hoppas att det ger en liten nytändning för Nordman.
Även om de aldrig kommer komma upp till när deras första skiva släpptes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in