2022-12-07, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Det blir en lång, kall vinter. För ryzzsvinen. Precis som vi förutspått (Google translate med korrigeringar):

https://twitter.com/noclador/status/1600543032981364737?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1600543032981364737%7Ctwgr% 5E28493fe57355ea152c892bb5c974452baf04712a%7Ctwcon %5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fmaanpuolustus.net% 2Fthreads%2Fukrainan-konflikti-sota.2939%2Fpage-7451

Ja det visste vi att det skulle bli så. Skönt att få bekräftelse på att vi inte tänker helt fel och att ryssen är totalt felutrustad, som vi också visste. Det fina är att vintern bara börjat. För den enskilda soldaten är det ju en tragedi, speciellt då de är ryssar, finns det ens ett skyddsnät i framtiden?
Citera
2022-12-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eller så är det en skrivning av historien som legitimerar att man går i krig direkt med alla som man säger är Hitler.

Sanningen är att det går att göra deals även med expansiva makter.

Vi vet inte om Putin är psykopat. Hitler var ju minst sagt labil och excentrisk. Det är en stretch att säga att Putin är som Hitler, alltså går det inte att förhandla.

Rekommenderad läsning: https://www.amazon.com/Appeasement-International-Politics-Stephen-Rock/dp/0813121604

Jag hävdar inte att han är precis som Hitler men om man analyserar uttalanden som gjorts av
framförallt Lavrov och Putin så låter det som att en förhandling ur deras perspektiv skall innebära
att dom får mycket mer än dom ger och då är det i mitt tycke ingen förhandling.
Jag tycker det luktar skit lång väg förhandlingar för dessa herrar är nog bara ett sätt att försöka
vinna tid att hinna transportera fram mer granater och bränsle till fronten.
Så länge dessa herrar styr finns det nog tyvärr inget annat sätt att bemöta dom än med
så mycket och brutalt våld det går att uppbringa.
Citera
2022-12-07, 23:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Eller så är det en skrivning av historien som legitimerar att man går i krig direkt med alla som man säger är Hitler.

Sanningen är att det går att göra deals även med expansiva makter.

Vi vet inte om Putin är psykopat. Hitler var ju minst sagt labil och excentrisk. Det är en stretch att säga att Putin är som Hitler, alltså går det inte att förhandla.

Rekommenderad läsning: https://www.amazon.com/Appeasement-International-Politics-Stephen-Rock/dp/0813121604

Putin har fått storhetsvansinne, att han sen också omger sig med ja-sägare är en riktigt dålig kombination. Psykopat vet jag inte, men han är ryss vilket kanske kan jämställas med psykopat?
Citera
2022-12-07, 23:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Måste ses! Humor.
Verkar vara en rysk reservist i utbildning till chaufför inför ryska vinteroffensiven i Ukraina.

https://t.me/Armiya_2023/1457

Är det ett exempel på fetalt alkoholsyndrom vi bevittnar? Om det är det här ryssarna uppbringar så har vi absolut inget att frukta. De kanske kan lära honom att köra men sen när bensinen är slut så står han där som ett frågetecken, likt 6 milakonvojen i februari!

Edit:
Han ser ju faktiskt ut att ha en VDV-tröja på sig.
Citera
2022-12-07, 23:41
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jag hävdar inte att han är precis som Hitler men om man analyserar uttalanden som gjorts av
framförallt Lavrov och Putin så låter det som att en förhandling ur deras perspektiv skall innebära
Jag tycker det luktar skit lång väg förhandlingar för dessa herrar är nog bara ett sätt att försöka
Så länge dessa herrar styr finns det nog tyvärr inget annat sätt att bemöta dom än med

Lite knepigt endå med Lavrov som tidigare innan denna SMO hade rykte om sig som en Sympatisk och humoristisk människa. Snacka om tvärvändning.

Citat:
. He’s charismatic, very funny, worldly, and deviously brilliant
Citera
2022-12-07, 23:42
Medlem
Jofs avatar
Så trött jag blir på Putin.
Han är som vi killar som bråkade. Aktare så jag inte hämtar min storebror. Sa vi.

Idag:
”Men vi kommer inte att vifta med dessa vapen som en rakkniv och springa runt i världen. Vi utgår naturligtvis från det faktum att det existerar." sa han vidare.”

Om kärnvapen.
Citera
2022-12-07, 23:44
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det var en natt de senaste dagarna då temperaturen gick ned mot minus 11, som mest, i mindre delar av krigszonen. Visst, det är kallt, men så extremt att man får frostskador? Det kräves inte så mycket för att hålla sina fingrar och tår intakta när det inte är kallare än så...

Men det fattar du väl att olika individer får frostskador lättare än andra. Det krävs inte mycket för att få frostskador. Men det är klart du är väl Rambo First Blod.

Under min militärtjänstgöring då började folk få frostskador vid 1 minusgrad. Det kanske var 1 på 50 man som fick det. Yttrade sig genom att fingrarna blev blåa. Jag antar att blodcirkulation och beständighet mot kyla skiljer sig åt högst individuellt. Jag är ganska säker på att ryssarna kommer frysa ihjäl till höger och vänster.

Det verkar väldigt spridd kvalitet på soldaterna och jag får nog glömma att medelryssen håller samma standard som soldaterna gjorde under www2. Samma med utrustningen. Soldaternas kängor under www2 var betydligt bättre än idag. Samma med fältuniformerna. Tänk kängor tillverkade av högsta kvalitet och tjocka textiluniformer. Mot dagens kina-kängor och skaljackor av dålig kvalitet.
Senast redigerad av Hegamon 2022-12-08 kl. 00:10.
Citera
2022-12-07, 23:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Men det fattar du väl att olika individer får frostskador lättare än andra. Det krävs inte mycket för att få frostskador. Men det är klart du är väl Rambo First Blod.

Under min militärtjänstgöring då började folk få frostskador vid 1 minusgrad. Det kanske var 1 på 50 man som fick det. Yttrade sig genom att fingrarna blev blåa. Jag antar att blodcirkulation och beständighet mot kyla skiljer sig åt högst individuellt. Jag är ganska säker på att ryssarna kommer frysa ihjäl till höger och vänster.

Det verkar väldigt spridd kvalitet på soldaterna och jag får nog glömma att medelryssen håller samma standard som soldaterna gjorde under www2. Samma med utrustningen. Soldaternas kängor under www2 var betydligt bättre än idag. Samma med fältuniformerna. Tänk kängor tillverkade av högsta kvalitet och tjocka textiluniformer. Med dagens kina-kängor och skaljackor av dålig kvalitet.

man hade ull på den tiden. Kliar och är tungt men väldigt varmt.
Citera
2022-12-07, 23:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Putin har fått storhetsvansinne, att han sen också omger sig med ja-sägare är en riktigt dålig kombination. Psykopat vet jag inte, men han är ryss vilket kanske kan jämställas med psykopat?

Putin hade storhetsvansinne i mars. Nu har han nog bara desperation och ångest.
Citera
2022-12-07, 23:57
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det var en natt de senaste dagarna då temperaturen gick ned mot minus 11, som mest, i mindre delar av krigszonen. Visst, det är kallt, men så extremt att man får frostskador? Det kräves inte så mycket för att hålla sina fingrar och tår intakta när det inte är kallare än så...

Frostskador börjar/kan uppstå från 0.55+ grader (vindstilla)varmt och nedåt. Blöt, frusen, hungrig dålig sömn skyndar på förloppet. Därtill har Pissryssen rätt dålig vinterutrusning överlag. Kommer bli många amputationer framöver och näslösa Pissryssar
Citera
2022-12-07, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Putin hade storhetsvansinne i mars. Nu har han nog bara desperation och ångest.

Frågan är om de ändrar sig så snabbt, hur länge har de hållit på i Bakhmut? De höll på ganska länge i Mariupol tills Zelensky gav order om att ge upp (även om de inte ville). Definitionen av vansinne är att göra om samma sak gång på gång och tro på ett annat resultat.
Citera
2022-12-08, 00:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel

risken finns. Jag är "förhandlingsglad" men tidpunkten är inte den bästa nu. Man kan ju säga att Ryssland med sin mobilisering och annektering försämrade möjligheterna till förhandling, för det är ju helt riktigt att ryssarna nog gynnas av att konflikten fryses nu. De kommer bygga fortifikationer som små doozers (fragglarna) och producera krigsmateriel för allt vad tygen håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in