2026-06-14, 12:39
  #569809
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Men jisses.
Du sparkar in öppna dörrar.

Att Ukraina har eller har haft problem med högerextrema och nynazistiska grupper är knappast kontroversiellt. Det har rapporterats av forskare, människorättsorganisationer och medier i många år.
Vi vet alla om detta.
Men det är också viktigt att hålla proportionerna. Det finns nazister och högerextrema grupper i Ukraina, i Ryssland, i Sverige och i de flesta europeiska länder. Frågan är inte om de existerar, utan hur stort inflytande de har över stat, politik och militär. Vi har Afs, AfD, m fl. Dessa grupper finns överallt och de får hållas, då vi har demokrati och yttrandefrihet.

Om man tittar på representation i Verkhovna Rada blir bilden mer nyanserad än både “inga nazister alls” och “landet styrs av nazister”. Efter valet 2014 fick det högerextrema partiet Svoboda 6 mandat och Högra sektorn 1 mandat, alltså sammanlagt 7 av 450 platser.

I dagens parlament finns inga högerextrema partier representerade som egna partigrupper. Svobodas valallians misslyckades att komma in i parlamentet 2019 och de högerextrema partierna saknar i dag parlamentarisk representation på nationell nivå.

Det betyder inte att problemet inte existerar. Det betyder däremot att man måste skilja mellan förekomsten av högerextrema grupper och påståendet att de kontrollerar staten.
Så skärp dig. Klappträ.

Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.

Nej,det är de inte. Och det vet du redan. Du vill bara sprida propagandan från Kreml.
__________________
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-06-14 kl. 12:48.
Citera
2026-06-14, 13:08
  #569810
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Förekommer hela tiden. På båda sidor.

Otacksamt förringande av ryska "oövervinnerliga" luftvärnets ärorika seger då man beskjuter sina egna medborgare. Hänger mytomanerna och psykopaterna på flashback ens med vilken lögn som gäller nu i ryska diktaturen?

"Unik erfarenhet" enligt din idol mytomanen Vladimir Putin. Skärp till dig nu om du ska agera mytoman på flashback.
Citera
2026-06-14, 13:30
  #569811
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Helvete vilka fina träffar😁 den där brasan lär inte att gå att släcka snabbt.
Ryssarna verkar inte bry sig om hotet om 25 års fängelse för de som lägger ut filmer på då det ryska luftförsvaret skaffar sig unik erfarenhet 😁

Mer rysk videodokumentation på ryska diktaturens nederlag i Yaroslavl. Fler ryssar som filmar inkommande drönare och träffar.

Ryska folket tar sitt medborgaransvar och dokumenterar psykopaten Putins "unika erfarenheter".



"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

VIDEOS SOM MÅSTE SES! - Magnifika videodokumentationer från ryska folket - "Det går bra för oss" blåljuger mytomanen Vladimir Putin till ryska undersåtarna.

Moment of strike in Yaroslavl region!

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moacups6b22v

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moaa2qs7js2v

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moacdc3nfc2v

https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3moaay2uhjc2v
Citera
2026-06-14, 13:35
  #569812
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.
Om det nu ev finns nazister i Ukraina är det en intern skitsak. Framförallt har man ett ryssproblem.
Nazisterna var ett problem för 80 år sen, nu är det ryssarna som uppträder som nazisterna.
Det är det som är relevant.
Citera
2026-06-14, 13:38
  #569813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Otacksamt förringande av ryska "oövervinnerliga" luftvärnets ärorika seger då man beskjuter sina egna medborgare. Hänger mytomanerna och psykopaterna på flashback ens med vilken lögn som gäller nu i ryska diktaturen?

"Unik erfarenhet" enligt din idol mytomanen Vladimir Putin. Skärp till dig nu om du ska agera mytoman på flashback.
Du beskär mitt inlägget för att kunna skriva rakt ut i luften.

Förekommer hela tiden. På båda sidor.
"Defence Contractors in Ukraine Killed in Major Friendly Fire Incident - Reports" https://militarywatchmagazine.com/article/defence-contractors-ukraine-friendly-fire
Citera
2026-06-14, 13:39
  #569814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Frågan är vagt formulerad bara om man anstränger sig för att missförstå innebörden, tror jag. Jag tror att du anstränger dig, och att det är där grundproblemet ligger.

I övrigt så tycker jag mest att du är oense om detaljer. Det är väl inte omöjligt att Ryssland skulle göra vissa eftergifter när det gäller territorieanspråk. Det vet vi inte. Eller för den delen när det gäller vissa andra krav, för alla krav handlar inte om territorium.

Självklart är inte alla som svarade att dom vill ha fredsförhandlingar ense om exakt vilka eftergifter som Ukraina bör gå med på. Det är inte det frågan handlar om.

Men det intressanta är att bara en minoritet svarade att dom fortfarande ville "vinna kriget". Och där har vi den stora opinionsklyftan mellan ukrainska folket kontra er NATO-kramarna här i Väst. Dom vill ha fred, snarare än att vinna mot Ryssland. Ni VILL att Ukraina ska vinna kriget, och ni skulle bli gravt besvikna om det blir fred utan att Ukraina vinner. Ni vill att dom ska fortsätta agera köttmur åt oss, för er inbillade rädsla om invasionshot från Mordor.

Så som frågan var ställd kunde man lika gärna ha frågat om folk vill ha krig eller fred.

Frågar man om förhandlingar så utgår de flesta från att en förhandlingslösning leder till en kompromiss mellan båda parternas önskemål, inte till det egna landets totala kapitulation. Det är högst osannolikt att 69% av ukrainarna tycker att man ska ge upp motståndet och godta alla ryska krav. Däremot är det fullt möjligt att 69% ser positivt på förhandlingar, men då utgår de från att Ukraina vinner något annat på förhandlingarna än bara ett krigsslut.

Och vi är inte oense om detaljer. Jag anser att Ryssland ska låta Ukraina (och alla andra grannländerna) sköta sig själva. Putin kan styra sitt Ryssland som han vill, men han ska hålla sig inom sina gränser. Ryssland har minst tre gånger erkänt Ukraina. Och om Ryssland inte står fast vid dessa erkännande, så kan man ju undra vad sim är vitsen med att ens förhandla med Ryssland om Ryssland ensidigt ändå förbehåller sig rätten att ignorera sina löften?
Citera
2026-06-14, 13:45
  #569815
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Du beskär mitt inlägget för att kunna skriva rakt ut i luften.

Förekommer hela tiden. På båda sidor.

Undermålig och otacksam mytomani. Var nu tacksam för ryska apornas alla nederlag på ryska kloakens territorium och all unik erfarenhet som ryska luftförsvaret fått som man kommer kunna dela med sig till Kina och Indien enligt din idol den gravt störde psykopaten Vladimir Putin.
Citera
2026-06-14, 13:48
  #569816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.

Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.

Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.

Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.

Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.

Nazister finns i alla länder. Hur stort problem de utgör är en helt annan sak. Just nu är det i alla fall Ryssland som agerar mest nazistiskt av de båda staterna. Att ingripa militärt med argument som att att skydda den egna kulturen och det egna språket är något som är typiskt för högerextrema krafter. Liksom imperialistiska tankar om att annektera områden som man anser sig ha historisk rätt till. Det är så nazister agerar.

Du har knappast något som helst stöd för dina påstående om att nazister är en maktfaktor i ett land som valt en jude till president. Däremot har jag läst någon rapport på nätet som beskriver hur nazism och högerextrema idéer har fått större utbredning i Ukraina - efter den ryska invasionen.
__________________
Senast redigerad av Auric 2026-06-14 kl. 13:51.
Citera
2026-06-14, 13:54
  #569817
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Ryska militärbloggare rapporterar om ryska nederlag och att ryska aporna börjat tappa Rostov-Taganrog-vägen.

Nästa väg att bli förlorad är M4-motorvägen som går Moskva-Voronezh-Rostov-Krasnodar-Novorossiysk, menar ryska mil-bloggare.

"Det går bra för oss" menar mytomanen Vladimir Putin från sin mytoman-bubbla.


Russian milbloggers say Ukrainian "Hornet" drones have started cutting logistics on the Rostov-Taganrog highway, the same way they did with the Taganrog-Dzhankoi land corridor to Crimea. Next up is the M4 "Don," the federal highway running Moscow-Voronezh-Rostov-Krasnodar-Novorossiysk, they write.

https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3moa7dz3dts2b
Citera
2026-06-14, 14:08
  #569818
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Videorapport från en undersåte i Novorossiysk i ryska diktaturen.

Undersåten säger att undersåtarna i ryska diktaturens misär och elände lärt sig leva utan vatten, elektricitet och internet men undrar nu hur man kommer kunna leva utan bränsle. Han kör förbi pumparna vid en bensinstation och svär. Tydligen "hjälper" det inte med fullständigt värdelösa ransonerings-"kuponger" a la CCCP när bensinen är helt slut.


A resident of Novorossiysk says they've learned to live without water, electricity and internet and adapt to everything, but wonders how anyone is supposed to live without gas now.

https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3moajbq5sr22b
Citera
2026-06-14, 14:22
  #569819
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Mer nyheter från ryska diktaturen

Det blev som väntat totalt fiasko för KGB-Putins limosine Aurus. Ryska diktaturen lägger ned serieproduktion av ryska fiasko-bilen.


Ukraina drabbade Rosrezerv-fabriken nära Yaroslavl och en kemisk fabrik i Tula-regionen

Natten till den 14 juni attackerade den ukrainska försvarsmakten 14 regioner i Ryssland. Försvarsministeriet rapporterade förstörelsen av 249 drönare. I Yaroslavl-regionen drabbades "industriella bränslelagringsanläggningar", en brand startade, ingen skadades, skrev guvernör Mikhail Evraev. Myndigheterna blockerade vägen mot Moskva. Enligt Astra blev Temp-anläggningen i Rosrezerv i Rybinsk, som används för lagring av bränsle, under attack.

https://ru.themoscowtimes.com/2026/06/14/ukraina-udarila-pokombinatu-rosrezerva-pod-yaroslavlem-ihimzavodu-vtulskoi-oblasti-a198097


"Nja, vi kunde inte." Serietillverkningen av Putins limousine kommer att stängas på grund av förluster

Serieproduktion av ryska lyxiga Aurus-bilar visade sig vara olönsam, så de planerar att stänga sin monteringsplats i Tatarstan, telegramkanalen "Russian Car etc", skapad av bilexperten Sergei Tsyganov, skrev med hänvisning till källor.

Projektet har faktiskt redan misslyckats och kommer att begränsas, bekräftar en bilexpert med anknytning till strukturerna för NAMI, det statliga institutet som utvecklade Aurus: "Ja, de kunde inte förvandla presidentleksaken till ett riktigt seriemärkt märke, det kunde de inte. Det fanns många ambitioner, men ingen ekonomisk motivering."


https://ru.themoscowtimes.com/2026/06/14/nu-ne-smogli-seriinoe-proizvodstvo-putinskogo-limuzina-zakroyut-iz-za-ubitkov-a198101
Citera
2026-06-14, 14:53
  #569820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
On Topic. Från verkligheten.
"Atesh": Svartahavsflottan drar tillbaka ledningsorganen från Sevastopol
Roman Petrenko — 14 juni, 10:36
"Atesh-gerillan rapporterar att den ryska Svartahavsflottans högkvartersstrukturer arbetar med planer på att flytta de återstående ledningsorganen från det ockuperade Sevastopol till ryska Novorossijsk."

Källa : " Atesh "

"Detaljer : Partisanerna kopplar åtgärden till Ukrainas ökande beskjutning av Krim, bland annat efter attacken mot den ryska Svartahavsflottans högkvarter den 27 maj."
Tidigare utplaceringsplatser på halvön, inklusive flyghögkvarteret på Gogolgatan, förlorar ständigt sin funktionalitet, tror Atesh.

Bokstavligen : "Enligt informanter från militären hanterar vissa officerare redan praktiska frågor kring flytt, utan att vänta på officiella order: de transporterar familjer, gör sig av med egendom som de inte kan ta med sig och bosätter sig på en ny plats i Novorossijsk. Stämningen i flottledningen är nedstämd - de som verkligen förstår vad som händer föredrar att inte dröja."
--------
Mer att läsa i länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/06/14/8039220/
Utmärkt utveckling. Rysk-Ockuperad, stulen mark är det hög tid att lämna i rask takt nu. Och utan ett fungerande luftförsvar.


Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
"ALLT GÅR ENLIGT PLAN" - ryske psykopaten Vladimir Putin

Ryska militärbloggare rapporterar om ryska nederlag och att ryska aporna börjat tappa Rostov-Taganrog-vägen.

Nästa väg att bli förlorad är M4-motorvägen som går Moskva-Voronezh-Rostov-Krasnodar-Novorossiysk, menar ryska mil-bloggare.

"Det går bra för oss" menar mytomanen Vladimir Putin från sin mytoman-bubbla.


Russian milbloggers say Ukrainian "Hornet" drones have started cutting logistics on the Rostov-Taganrog highway, the same way they did with the Taganrog-Dzhankoi land corridor to Crimea. Next up is the M4 "Don," the federal highway running Moscow-Voronezh-Rostov-Krasnodar-Novorossiysk, they write.

https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3moa7dz3dts2b

Det blir knepigare och knepigare att förstå de ryska ledningsorganen för Svartahavsflottan. Trots att ryssarna avancerar överallt så väljer man att dra tillbaka ledningsorganen, vanligtvis så flyttar man ju fram ledningsorganen varefter man avancerar, och man väljer alltså Novorossiysk dit motorvägen M4 snart kan vara förlorad. Är det inte bättre att dra tillbaka ledningsorganen för Svartahavsflottan direkt till Moskva istället för att mellanlanda i Novorossiysk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in