Men jisses.
Du sparkar in öppna dörrar.
Att Ukraina har eller har haft problem med högerextrema och nynazistiska grupper är knappast kontroversiellt. Det har rapporterats av forskare, människorättsorganisationer och medier i många år.
Vi vet alla om detta.
Men det är också viktigt att hålla proportionerna. Det finns nazister och högerextrema grupper i Ukraina, i Ryssland, i Sverige och i de flesta europeiska länder. Frågan är inte om de existerar, utan hur stort inflytande de har över stat, politik och militär. Vi har Afs, AfD, m fl. Dessa grupper finns överallt och de får hållas, då vi har demokrati och yttrandefrihet.
Om man tittar på representation i Verkhovna Rada blir bilden mer nyanserad än både “inga nazister alls” och “landet styrs av nazister”. Efter valet 2014 fick det högerextrema partiet Svoboda 6 mandat och Högra sektorn 1 mandat, alltså sammanlagt 7 av 450 platser.
I dagens parlament finns inga högerextrema partier representerade som egna partigrupper. Svobodas valallians misslyckades att komma in i parlamentet 2019 och de högerextrema partierna saknar i dag parlamentarisk representation på nationell nivå.
Det betyder inte att problemet inte existerar. Det betyder däremot att man måste skilja mellan förekomsten av högerextrema grupper och påståendet att de kontrollerar staten.
Så skärp dig. Klappträ.
Nej,det är de inte. Och det vet du redan. Du vill bara sprida propagandan från Kreml.
Du sparkar in öppna dörrar.
Att Ukraina har eller har haft problem med högerextrema och nynazistiska grupper är knappast kontroversiellt. Det har rapporterats av forskare, människorättsorganisationer och medier i många år.
Vi vet alla om detta.
Men det är också viktigt att hålla proportionerna. Det finns nazister och högerextrema grupper i Ukraina, i Ryssland, i Sverige och i de flesta europeiska länder. Frågan är inte om de existerar, utan hur stort inflytande de har över stat, politik och militär. Vi har Afs, AfD, m fl. Dessa grupper finns överallt och de får hållas, då vi har demokrati och yttrandefrihet.
Om man tittar på representation i Verkhovna Rada blir bilden mer nyanserad än både “inga nazister alls” och “landet styrs av nazister”. Efter valet 2014 fick det högerextrema partiet Svoboda 6 mandat och Högra sektorn 1 mandat, alltså sammanlagt 7 av 450 platser.
I dagens parlament finns inga högerextrema partier representerade som egna partigrupper. Svobodas valallians misslyckades att komma in i parlamentet 2019 och de högerextrema partierna saknar i dag parlamentarisk representation på nationell nivå.
Det betyder inte att problemet inte existerar. Det betyder däremot att man måste skilja mellan förekomsten av högerextrema grupper och påståendet att de kontrollerar staten.
Så skärp dig. Klappträ.
Citat:
Kan rekommendera SVT-dokumentären "Dokument utifrån: Ukraina - revolutionens mörka sida". Finns dock numera bara på Rumble. SVT valde som bekant att rensa bort den från sitt webarkiv.
Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.
Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.
Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.
Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.
Efter att man sett den så är det rätt svårt att förneka att Ukraina har ett nazistproblem. Sen kan man såklart fortfarande diskutera hur stort det är.
Du verkar tro att det inte är så stort. (Beror nog delvis på att du inte sett dokumentären.) Ja, i sånt fall borde det inte vara några större problem att avnazifiera landet.
Men även om det är större än du tror, dvs att det finns ett nazistproblem inom den politiska ledningen och inom militären, så kräver avnazifiering knappast fullskalig invasion.
Det skulle nog räcka gott och väl med lite milda påtryckningar från EU och USA, och att man slutar finansiera dom grupperna och individerna via olika omvägar. Jag tror knappast att Putin skulle bry sig om det satt nån enstaka nazi och heilade framför en webkamera i sin mammas källare. Problemet som behöver lösas är att dom fn är en politisk och militär maktfaktor i Ukraina.
Nej,det är de inte. Och det vet du redan. Du vill bara sprida propagandan från Kreml.
__________________
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-06-14 kl. 12:48.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2026-06-14 kl. 12:48.