2011-06-13, 01:09
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Jag blir gärna motbevisad, men det känns som att han har stagnerat. Känns lite som en ny Liv, som är en toppmålvakt i Elitserien men inte riktigt lyckas etablera sig i NHL.

Vad baserar du det på? Ditt fantastiska öga för statistik?

Han är en av kontinentens absolut bästa målvakter ena året och efter ett år i AHL så är han stagnerad och hans NHL-chanser döms ut? Om alla unga talanger bedömdes med det här tålamodet skulle det komma fram bra spelare lika ofta som Hayleys komet.
Citera
2011-06-13, 01:35
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Vad baserar du det på? Ditt fantastiska öga för statistik?

Han är en av kontinentens absolut bästa målvakter ena året och efter ett år i AHL så är han stagnerad och hans NHL-chanser döms ut? Om alla unga talanger bedömdes med det här tålamodet skulle det komma fram bra spelare lika ofta som Hayleys komet.

Jag håller inte med om att han var kontinentens bästa målvakt år efter år. När han och Lindbäck spelade i Brynäs tyckte jag att Lindbäck var bättre. Blev uppriktigt sagt förvånad när Brynäs släppte Lindbäck till Timrå för att sattsa på Markström.

Vidare kan man läsa den här artikeln, som nämner en svensk målvaktsboom, där man lite lustigt nog inte nämner Markström alls. Vad det beror på låter vi vara osagt.

Vidare så har jag inte dömt ut Markström, bara sagt att jag tror det finns många andra Svenska målvakter som kommer lyckas mycket bättre än honom. Bland de som redan är i Nordamerika och spelar så tror jag att nyss nämnde Lindbäck, Jhonas Enroth och Robin Lehner allihopa har bättre förutsättningar för att lyckas än Markström har.

Vad gäller Markström som målvakt i sig så tycker jag att han har för stora fundamentala brister för att lyckas helt ut. Hans koordination är inte alltid vad den bör vara, vilket gör honom lite svajig, och även påverkar hans spel längsmed isen, något som är oerhört viktigt för målvakter idag. Hans psyke verkar inte vara helt bra heller. Minns bara den smått pinsama JVM matchen mot Kanada där han höll på och filmade och sökte bråk istället för att fokusera på sitt eget spel. Kanadensarna lyckades väldigt enkelt få honom ur balans den matchen.
Citera
2011-06-13, 01:45
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Jag håller inte med om att han var kontinentens bästa målvakt år efter år. När han och Lindbäck spelade i Brynäs tyckte jag att Lindbäck var bättre. Blev uppriktigt sagt förvånad när Brynäs släppte Lindbäck till Timrå för att sattsa på Markström.

Låt säga att det var så, för enkelhetens skull. Var är Lindbäck nu? I NHL, bara hindrad av en av ligans bästa målvakter från en än större roll.

Citat:
Vidare kan man läsa den här artikeln, som nämner en svensk målvaktsboom, där man lite lustigt nog inte nämner Markström alls. Vad det beror på låter vi vara osagt.

Justin Goldman som Bodin har intervjuat har Markström som bäste målvaktslöftet i världen, så vi kan nog avskriva teorin du har där.

Citat:
Vidare så har jag inte dömt ut Markström, bara sagt att jag tror det finns många andra Svenska målvakter som kommer lyckas mycket bättre än honom.

"Känns lite som en ny Liv, som är en toppmålvakt i Elitserien men inte riktigt lyckas etablera sig i NHL."

Citat:
Vad gäller Markström som målvakt i sig så tycker jag att han har för stora fundamentala brister för att lyckas helt ut. Hans koordination är inte alltid vad den bör vara, vilket gör honom lite svajig, och även påverkar hans spel längsmed isen, något som är oerhört viktigt för målvakter idag. Hans psyke verkar inte vara helt bra heller. Minns bara den smått pinsama JVM matchen mot Kanada där han höll på och filmade och sökte bråk istället för att fokusera på sitt eget spel. Kanadensarna lyckades väldigt enkelt få honom ur balans den matchen.

Vet inte om jag skulle kalla att bli psykad som tonåring av 20000 kanadensare och ett helt lag som fundamentala brister, även om han givetvis höll på med en del saker han inte bör hålla på med i den specifika matchen. Vet inte vad du menar med spelet längs med isen, är det något man ska fokusera på med Jacob så är det snarare hans brist på aktiva armar.
Citera
2011-06-13, 02:27
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeG
Låt säga att det var så, för enkelhetens skull. Var är Lindbäck nu? I NHL, bara hindrad av en av ligans bästa målvakter från en än större roll.

Ja? Lindbäck stack ju för att han tröttnade på att stå som tvåa bakom Markström. Idag spelar Lindbäck i Nashville där han under Pekka Rinnes frånvaro tog hand om förstespaden och gjorde ett väldigt bra jobb också. Medens Markström harvar i AHL. Där han kanske avslutade säsongen starkt, men han inledde den inte speciellt bra.

Citat:
Justin Goldman som Bodin har intervjuat har Markström som bäste målvaktslöftet i världen, så vi kan nog avskriva teorin du har där.

Kan jag inte säga mer om än att jag tror det när jag ser det. Eller snarare så här, jag tror inte han tycker så längre. Kanske för 2-3 årsedan, men inte nu längre.

Citat:
"Känns lite som en ny Liv, som är en toppmålvakt i Elitserien men inte riktigt lyckas etablera sig i NHL."

Ja, väldigt specifikt så. Med betoning på känns. Det är skillnad på att dömma ut någons chanser och säga att man inte tror på personen. Jag har aldrig sagt att "Markström kommer aldrig bli något, han är misslyckad." Jag har bara sagt att jag inte tror han kommer bli en etablerad NHL målvakt. Det är skillnad.

Citat:
Vet inte om jag skulle kalla att bli psykad som tonåring av 20000 kanadensare och ett helt lag som fundamentala brister, även om han givetvis höll på med en del saker han inte bör hålla på med i den specifika matchen. Vet inte vad du menar med spelet längs med isen, är det något man ska fokusera på med Jacob så är det snarare hans brist på aktiva armar.

Han har inte heller imponerat så värst i Slutspelen hemma i Elitserien heller för den delen. Något man tittar mer på i Nordamerika än i Sverige. Där borta har grundseriestatistik mycket mindre betydelse för en målvakt än slutspelsstatistik.

Egentligen är hela den här idskussionen lite ovidkommanande då den dels är off topic, tråden handlade egentligen om Lehner, och då det inte är något vi kommer kunna avgöra på ett bra tag. När Markström lagt skridskorna på hyllan kan vi ta upp det igen, försöka hitta en gemensam definition av vad som är "lyckad" och sedan se om Markström nådde upp till den nivån.

Hade någon sagt till mig att jag kunde få spela i AHL, ha ett JVM silver på merilistan och ha gjort ett inhopp i NHL så hade jag varit jävligt nöjd och stolt själv. Men då är jag å andra sidan inte en målvakt som folk anser vara en av de mest lovande.

Det finns ju höga förhoppningar på Markström om att han ska uppnå mer än det han gjort hittills, och det lär han göra, jag ställer mig bara tveksam till om han kommer kunna uppnå allt det folk tror att han ska göra.
Citera
2011-06-13, 02:50
Medlem
steffeGs avatar
Citat:
Ja? Lindbäck stack ju för att han tröttnade på att stå som tvåa bakom Markström. Idag spelar Lindbäck i Nashville där han under Pekka Rinnes frånvaro tog hand om förstespaden och gjorde ett väldigt bra jobb också. Medens Markström harvar i AHL. Där han kanske avslutade säsongen starkt, men han inledde den inte speciellt bra.

Exakt. Lindbäcks framgångar talar ju inte emot Markström på något sätt. Snarare så att det är lite mer OK om han inte två år "efter" i utvecklingen blev utkonkurrerad av Lindbäck, med god hjälp av Markströms skadeproblem.

Citat:
Kan jag inte säga mer om än att jag tror det när jag ser det. Eller snarare så här, jag tror inte han tycker så längre. Kanske för 2-3 årsedan, men inte nu längre.

http://thegoalieguild.com/top100prospects/

8:e juli.

Ja, 2011.

Citat:
Han har inte heller imponerat så värst i Slutspelen hemma i Elitserien heller för den delen. Något man tittar mer på i Nordamerika än i Sverige. Där borta har grundseriestatistik mycket mindre betydelse för en målvakt än slutspelsstatistik.

Vad nu statistik har med någonting att göra. Det berättar bara hur många mål han släppt in per skott exempelvis.

Citat:
Ja, väldigt specifikt så. Med betoning på känns. Det är skillnad på att dömma ut någons chanser och säga att man inte tror på personen. Jag har aldrig sagt att "Markström kommer aldrig bli något, han är misslyckad." Jag har bara sagt att jag inte tror han kommer bli en etablerad NHL målvakt. Det är skillnad.

Ja, så ska jag förstås inte hindra dig från att känna eller gissa på. Det är ju ett diskussionsplank trots allt.

Men som du säger, åter till topic. Ber om ursäkt för utsvävningarna, även om det delvis var i komparativt syfte, åtminstone till grunden, med Lehner.
Citera
2011-06-13, 13:04
Medlem
kroems avatar
Citat:
Jag blir gärna motbevisad, men det känns som att han har stagnerat. Känns lite som en ny Liv, som är en toppmålvakt i Elitserien men inte riktigt lyckas etablera sig i NHL.
t.ex. http://thegoalieguild.com/top100prospects/

Jag har inte sett nåt av Markström iår, bara läst - men tror som fan på han
Citera
2011-06-13, 21:02
Medlem
youmeatsiixs avatar
Om inte Markströms knä (?) strular allt för mkt tror jag han har en väldigt stor chans att slå sig in i NHL som en toppmålvakt. Hoppas nu bara att Vokoun sticker till KHL så Markström får lira lite!
Citera
2011-06-14, 01:17
Medlem
hestors avatar
Fan va bra det ser ut för Svensk hockeys framtid på målvaktssidan!
Citera
2019-08-15, 09:51
Avstängd
Citat:
Tror han har potential att bli riktigt stor. Av det jag själv har känt så känns Anders Lindbäck som den mest lovande svenska målvakten i NHL efter Lunkan. Tyvärr för honom så har han den smått fenomenala Pekka Rinne framför sig. Blir svårt att få speltid bakom honom. Annars gillar jag det man sett av Enroth och Läck också. Inte sett Läck sen han stack över, men han var väldigt duktig det jag såg av honom i Elitserien, och Enroth känns lite som en sån som bubblat upp lite. Återigen står han bakom en väldigt bra målvakt dock.

Markström tror jag inte mycket på, känns som om hans utveckling har stagnerat, och jag är lite rädd för att Backlund kört fast. Anders Nilsson har nog alla möjligheter i NHL, fast frågan är om Islanders är ett bra lag att spela för. Man har ett gigantiskt kontrakt mot taket på DiPietro, som dock alltid är skadad.

Men Lehner känns helt klart som en spelare som skulle kunna vara en etablerad förstemålvakt i Ottawa om 2-3 år.

För säkerhets skull, om han visar sig inte hålla måttet, håller han på att göra parallell karriär i psykisk ohälsa. Om det skiter sig kan han ju alltid skylla på psykisk ohälsa. Patetisk människa!
Citera
2022-12-06, 18:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/q1ydO1/nhl-robin-lehner-i-personlig-konkurs-har-mangmiljonskuld

Har han investerat i sin Kurdiska flickväns släkts företag eller?
Citera
2022-12-06, 20:09
Avslutad
Vad heter företaget? Flickvännen?
Citera
2022-12-06, 20:22
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/q1ydO1/nhl-robin-lehner-i-personlig-konkurs-har-mangmiljonskuld

Har han investerat i sin Kurdiska flickväns släkts företag eller?

Han verkar ju vara fullständigt omdömeslös. Varför gav han sig ens i en sån riskabel verksamhet överhuvudtaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in