2022-12-06, 10:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Visst, måste finnas förlorare i en fri marknad.
Det är precis tvärtom. I en fri marknad är vi vinnare.
Den fria marknaden leder till att innovationer och förbilligande är lönsamt. Och då kan vi köpa mer per arbetad timme.

Det är inte omöjligt att tillfälligt förlora i en fri marknad. Men då är det enstaka individer som gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Det är sinnessjukt att skriva på nästa boende utan att säkerställa försäljning
Jag har alltid köpt först och sålt sedan. Att sälja först och köpa sedan har alltid framstått som lite stolligt av mig. Men jag kan förstå att det sker bland folk som vill maximera sitt lånande. När dom säljer först vet dom nästan exakt vad deras maxpris för köp är. Men då måste dom antingen bo eländigt tillfälligt eller ha panik med köp.

När jag köper först får jag istället se till att jag har marginal.
Citera
2022-12-06, 10:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
https://www.dagensps.se/bors-finans/fastigheter/sjudubbel-avgiftshojning-pa-bostadsratt-efter-nyar-gar-under/

För er som inte var med på nittiotalet, så kan jag berätta att det var exakt det här som knäckte Brf då.
Avgiften blev så hög att den var i princip högre än hyran för en hyreslägenhet, folk fick skänka sina lägenheter till föreningen.
Men det kan ju självklart inte hända idag....
90-talet var inte första gången det skedde. Det utspelades på 70-talet också. Kommunernas hyreshus kunde subventioneras så att hyrorna blev billigare. Och då får du samma effekt. (Och så gjorde S-kommuner på den tiden).
Men det kräver att föreningen har enorma lån. Vilket var fallet då.

Så är det inte nu. Nu är BRF närmast skuldfria i jämförelse.

När jag köpet en nästan ny BR på 80-talet betalade jag 4 månadslöner i insats. Nu kan var och en titta på vad en nyproducerad BR kostar och räkna om hur stor andel av produktionskostnaden som jag betalade och som låg som skulder i föreningen.

Ja, den BR jag köpte hade nog högre månadsavgift än en motsvarande HR. Iaf vet jag att den hade högre månadsavgift än vissa HR i närheten. Sedan kan man diskutera om de var likvärdiga.
Citera
2022-12-06, 10:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror inte på det heller. Det är ju näst intill omöjligt att få till en bra flytt utan möjlighet till någon månads överlapp.

Att vänta med att sälja måste ju dock bygga på att man har en rimlig uppfattning om vad bostaden är värd samt att man lägger på en liten extra marginal. Man måste ju också kunna vara säker på att bostaden kommer att säljas. I oros tider som nu kan man ju inte vara säker på att få sålt och då måste man ju vänta med att köpa.

En marknadssituation med lätt stigande priser och bra fart på försäljningar gör det lättare att flytta helt klart. I vilket fall är det vansinne att skriva på kontrakt med inflytt flera år i framtiden. Så länge kan man inte ha överblick över ens den egna situationen.
Men konsensus har varit att priserna alltid stiger och att man måste skynda sig in på marknaden( åtminstone bland de som är under 40 år gamla).
Våra så kallade experter har underblåst den illusionen och spelat ned inflationsrisken. Fortfarande sitter samma lallare och låtsas som att snart har inflationen blåst över, problemet är att reallönesänkningarna kommer vara rejäla även om inflationstakten sjunker.
Vi kommer att se en sjunkande marknad 12-18 mån ytterligare med största sannolikhet när köparna efterhand får stigande lånekostnader och allt mindre i plånboken.
Citera
2022-12-06, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
https://www.dagensps.se/bors-finans/fastigheter/sjudubbel-avgiftshojning-pa-bostadsratt-efter-nyar-gar-under/

För er som inte var med på nittiotalet, så kan jag berätta att det var exakt det här som knäckte Brf då.
Avgiften blev så hög att den var i princip högre än hyran för en hyreslägenhet, folk fick skänka sina lägenheter till föreningen.
Men det kan ju självklart inte hända idag....

Lägg till en tomträtt oxå på det
Inte många köpare som vet vad ta höj innebär
Litar enbart på mecklare som är lika pålitlig som en bankrånare
Citera
2022-12-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Lägg till en tomträtt oxå på det
Inte många köpare som vet vad ta höj innebär
Litar enbart på mecklare som är lika pålitlig som en bankrånare

På kort sikt är ju tomträtt inte det värsta.

Antag att två föreningar är identiska och kommunen äger marken.
Förening A: Köper loss marken med ett lån de lägger i föreningen.
Förening B: Gör ingeting

Just nu kommer ju förening A att åka på högre kostander när lånen rullar över. Medans förening B klarar sig tills arrendet förhandlas om, vilket i de flesta fall är senare.

Om man antar att en person bara tittar blind på avgiften för en BRF blir ju effekten samma. Föreningen som har stora lån istället för arrende kommer ju få högre avgiftshöjningar när lånen rullar över.
Citera
2022-12-06, 11:33
Medlem
Kan det vara lite problem om man precis belånat sig och köpt en villa? Kommer räntorna på lånen höjas nästa år? Tänkte också på att den är eluppvärmd 200kvm stor och förra årets elräkning för december låg på ca ~5000 SEK. Det var i södra Sverige köpte jag väggarna under taket.
Citera
2022-12-06, 11:39
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stipex
Kan det vara lite problem om man precis belånat sig och köpt en villa? Kommer räntorna på lånen höjas nästa år? Tänkte också på att den är eluppvärmd 200kvm stor och förra årets elräkning för december låg på ca ~5000 SEK. Det var i södra Sverige köpte jag väggarna under taket.

Det är 50/50 om det höjs mer eller inte. Ingen vet egentligen men ska man gå på Rb planering så blir det en eller två höjningar till, så ska det räcka. Dock har Rb oftast fel. Nu har vi tokhög elkostnad nu på nästan 7 kr/kwh som jag kan tycka borde sätta sina spår på inflationen.
Citera
2022-12-06, 11:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Beror på hur stort lånet är. Lån på någon miljon så kommer elpriset kännas mycket mer. Lån på många miljoner så är det räntan som är värre.

Tänker rent generellt. Elpriserna drabbar alla, även de som bor utanför storstad. Även de utan lån och som kanske köpte bostaden innan stora prisuppgången. Elpriserna är svåra att ducka för och en genomsnittsvilla har att se fram emot elräkningar på 10-15 tkr per månad nu under vintern. Inte avdragsgillt alls och kaksmulorna i form av prisstödet som ska betalas ut i feb är nog en klen tröst.
Citera
2022-12-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det är 50/50 om det höjs mer eller inte. Ingen vet egentligen men ska man gå på Rb planering så blir det en eller två höjningar till, så ska det räcka. Dock har Rb oftast fel. Nu har vi tokhög elkostnad nu på nästan 7 kr/kwh som jag kan tycka borde sätta sina spår på inflationen.

Det är ju inte alls 50/50. Alla banker tror att räntan ska höjas mer.
Marknaden prisar in 50 punkter höjning av styrräntan i februrari.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/33484

Jag kan inte komma på att jag sett en enda person som tror att höjningarna är klara, men det finns säkert någon.

Det finns så klart en liten chans att det inte blir några mer höjningar, men den är liten och man behöver nog inhalera rätt mycket copium för att tro på den.
Senast redigerad av trickget 2022-12-06 kl. 11:59.
Citera
2022-12-06, 12:35
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är ju inte alls 50/50. Alla banker tror att räntan ska höjas mer.
Marknaden prisar in 50 punkter höjning av styrräntan i februrari.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/33484

Jag kan inte komma på att jag sett en enda person som tror att höjningarna är klara, men det finns säkert någon.

Det finns så klart en liten chans att det inte blir några mer höjningar, men den är liten och man behöver nog inhalera rätt mycket copium för att tro på den.
Sorry, jag menade efter februari. Jag tror att mer höjning i april kommer att förstöra för svensk ekonomi men samtidigt kan det dra åt köpkraften riktigt mycket och få ner inflationen kraftigt. Det är en balansgång där som jag hoppas att Rb kan ta rätt beslut om.
Senast redigerad av foxxi 2022-12-06 kl. 12:37.
Citera
2022-12-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Sorry, jag menade efter februari. Jag tror att mer höjning i april kommer att förstöra för svensk ekonomi men samtidigt kan det dra åt köpkraften riktigt mycket och få ner inflationen kraftigt. Det är en balansgång där som jag hoppas att Rb kan ta rätt beslut om.

Eftersom mycket av det vi konsmerar prissätts på en världsmarknad spelar svensk köpkraft mindre roll. Det viktiga för inflationen är att kronan stärks jämfört med andra valutor (främst USD och Euro gissningsvis).

Prisökningarna behöver inte alls avta bara därför att svensk ekonomi förstörs. Vi är för små för att påverka världsmarknaden. Vi blir bara fattigare helt enkelt.
Citera
2022-12-06, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tänker rent generellt. Elpriserna drabbar alla, även de som bor utanför storstad. Även de utan lån och som kanske köpte bostaden innan stora prisuppgången. Elpriserna är svåra att ducka för och en genomsnittsvilla har att se fram emot elräkningar på 10-15 tkr per månad nu under vintern. Inte avdragsgillt alls och kaksmulorna i form av prisstödet som ska betalas ut i feb är nog en klen tröst.

Ja på så vis håller jag med. Tror man även kan förvänta sig att stödet blir fördröjt och att man i bästa fall får pengarna i feb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in