• 1
  • 2
2022-12-06, 11:19
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har en kreditskuld på nästan 50 000 kr. Funderade på att amortera 15 000 kr nu i december men tänkte då att det kanske är bättre att vänta till januari istället eftersom ränteavdraget blir högre på nästa års deklaration då. Har jag rätt i det?
Citera
2022-12-06, 11:31
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har en kreditskuld på nästan 50 000 kr. Funderade på att amortera 15 000 kr nu i december men tänkte då att det kanske är bättre att vänta till januari istället eftersom ränteavdraget blir högre på nästa års deklaration då. Har jag rätt i det?
Varför skulle ränteavdraget bli högre om du amorterar i januari? (förutom några ören). Om du får tillbaka pengar så går du till och med back om du gör som du tänkt.
Citera
2022-12-06, 11:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Om du amorterar sista januari kommer du ju få ränteavdrag för räntan du betalar i januari. Men räntekostnaden är högre än ränteavdraget, förstås, så om du inte har pengarna investerade med en garanterad avkastning under december och januari, innan du amorterar, förlorar du på det. Eller hur tänker du?
Citera
2022-12-06, 11:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om du amorterar sista januari kommer du ju få ränteavdrag för räntan du betalar i januari. Men räntekostnaden är högre än ränteavdraget, förstås, så om du inte har pengarna investerade med en garanterad avkastning under december och januari, innan du amorterar, förlorar du på det. Eller hur tänker du?

Jag tror att ränteavdraget beräknas per kalenderår. Ju större kreditskuld, desto större ränta, desto större ränteavdrag. Om jag väntar till nästa kalenderår, då det nu är december och snart januari (nytt kalenderår), så borde ränteavdraget bli högre på nästa års deklaration.
Citera
2022-12-06, 11:41
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag tror att ränteavdraget beräknas per kalenderår. Ju större kreditskuld, desto större ränta, desto större ränteavdrag. Om jag väntar till nästa kalenderår, då det nu är december och snart januari (nytt kalenderår), så borde ränteavdraget bli högre på nästa års deklaration.
Ränteavdraget beräknas på hur mycket ränta du betalat under deklarationsåret. Inte på vilken dag du betalat.

Och hur mycket och när du amorterar spelar ingen roll.
Citera
2022-12-06, 11:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Ränteavdraget beräknas på hur mycket ränta du betalat under deklarationsåret. Inte på vilken dag du betalat.

Och hur mycket och när du amorterar spelar ingen roll.

Jag betalar ju mer i ränta i december om jag väntar med att amortera ett stort belopp som 15 000 kr?
Citera
2022-12-06, 11:57
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag betalar ju mer i ränta i december om jag väntar med att amortera ett stort belopp som 15 000 kr?
Om det är ränta du betalar då. Men antagligen så bokförs det du betalar som ränta så långt det går. Resten blir amortering.
Citera
2022-12-06, 12:01
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jojo, men avdraget gäller ju bara faktiskt betald ränta under kalenderåret, och räntekostnaden är högre än avdraget. Hur ska du tjäna på att vänta med amorteringen när räntan är högre än avdraget?
Citera
2022-12-06, 21:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jojo, men avdraget gäller ju bara faktiskt betald ränta under kalenderåret, och räntekostnaden är högre än avdraget. Hur ska du tjäna på att vänta med amorteringen när räntan är högre än avdraget?

Det är tiotusenkronorsfrågan!
Citera
2022-12-06, 21:15
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är tiotusenkronorsfrågan!
Det är inte så enkelt att förstå vad ts vill få fram.
Citera
2022-12-06, 21:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är inte så enkelt att förstå vad ts vill få fram.

Nej det är det sannerligen inte!
Citera
2022-12-08, 01:21
Medlem
Citat:

Amortering är ej ränteavdrag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in