2022-12-05, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det känns som att det här fallet drar ut på tiden
Dom har två misstänkta som dom snabbt tog in och polis har gått ut med att dom har lokaliserat/säkrat upp dom misstänktas rörelsemönster under mordkvällen

Om jag förstått rätt så kan det endast vara Dna tester som det väntas på?
Eller lan det vara något mer?

Det finns inget som tyder på att fallet "drar ut på tiden" mer än andra mordfall. Tjejerna nekar, men det händer ju i åtskilliga andra mordfall med.

Man väntar på svar på betydligt fler saker än rena DNA-träffar. Dels den slutliga rapporten från RMV, som sannolikt kommer någon gång i december (och där man mest troligt inväntar svar från rättskemi). Till detta kommer allt arbete med att säkra och analysera alla digitala spår (vilket brukar ta tid då andra länder och olika företag måste involveras). Lägg där till mängder av ytterligare förhör av både MGM och vittnen.

Öppna valfritt mordfalls FUP så ser du omfattningen i de tekniska bilagorna - och varför en mordutredning tar tid. NFC har dessutom mycket långa handläggningstider.

Denna mordutredning fortlöper som de flesta andra mordutredningar; lugnt, metodiskt och med största förundersökningssekretess. Vägen fram till åtal och FUP tar i regel 4-9 månader - och denna tid präglas allt som oftast av stor tystnad från polisen. Precis som det ska vara.
Senast redigerad av GrevenFB 2022-12-05 kl. 03:51.
Citera
2022-12-05, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det känns som att det här fallet drar ut på tiden
Dom har två misstänkta som dom snabbt tog in och polis har gått ut med att dom har lokaliserat/säkrat upp dom misstänktas rörelsemönster under mordkvällen

Om jag förstått rätt så kan det endast vara Dna tester som det väntas på?
Eller kan det vara något mer?

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Det finns inget som tyder på att fallet "drar ut på tiden" mer än andra mordfall. Tjejerna nekar, men det händer ju i åtskilliga andra mordfall med.

Man väntar på svar på betydligt fler saker än rena DNA-träffar. Dels den slutliga rapporten från RMV, som sannolikt kommer någon gång i december (och där man mest troligt inväntar svar från rättskemi). Till detta kommer allt arbete med att säkra och analysera alla digitala spår (vilket brukar ta tid då andra länder och olika företag måste involveras). Lägg där till mängder av ytterligare förhör av både MGM och vittnen.

Öppna valfritt mordfalls FUP så ser du omfattningen i de tekniska bilagorna - och varför en mordutredning tar tid. NFC har dessutom mycket långa handläggningstider.

Denna mordutredning fortlöper som de flesta andra mordutredningar; lugnt, metodiskt och med största förundersökningssekretess. Vägen fram till åtal och FUP tar i regel 4-9 månader - och denna tid präglas allt som oftast av stor tystnad från polisen. Precis som det ska vara.

Såhär sa Adam Rullman i till P3 Krim den 18 nov:
"Det är fyndet av den försvunna kvinnan som är en starkt bidragande orsak till de här nya rubriceringarna, eller de nya brottsmisstankarna. Det har säkrats ett ganska stort antal spår, på olika platser och på olika föremål under den här utredningen, som har skickats till Nationellt Forensiskt Center, NCF, för ytterligare analys. Och min uppfattning är att de misstankarna, eller den teori som utredningen har, har stärks under utredningstiden."

Just det om stort antal spår på olika föremål är ju intressant, låter ju som att fysiska objekt - så mer än IT-forensisk + rättsmedicinska fynd har säkrats. Undrar vaaaad? 😬

https://sverigesradio.se/avsnitt/veckan-omhaktning-i-vetlanda-och-mamma-atalas-for-barnmisshandel-p3-krim#39
Citera
2022-12-05, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chequoia
"Det är fyndet av den försvunna kvinnan som är en starkt bidragande orsak till de här nya rubriceringarna, eller de nya brottsmisstankarna. Det har säkrats ett ganska stort antal spår, på olika platser och på olika föremål under den här utredningen, som har skickats till Nationellt Forensiskt Center, NCF, för ytterligare analys. Och min uppfattning är att de misstankarna, eller den teori som utredningen har, har stärks under utredningstiden."

Just det om stort antal spår på olika föremål är ju intressant, låter ju som att fysiska objekt - så mer än IT-forensisk + rättsmedicinska fynd har säkrats. Undrar vaaaad? 😬

https://sverigesradio.se/avsnitt/veckan-omhaktning-i-vetlanda-och-mamma-atalas-for-barnmisshandel-p3-krim#39

Ja. Det brukar röra sig om klädesplagg, skor, bil osv..

Men värt att tänka på är att ett säkrat spår inte är lika med träff/bevis.

Vi kan utgå ifrån att man, som brukligt vid alla mordutredningar, skickar en mängd olika föremål och annat till NFC för att se om man hittar något av värde.
Citera
2022-12-05, 05:06
Medlem
Citat:
Ja. Det brukar röra sig om klädesplagg, skor, bil osv..

Men värt att tänka på är att ett säkrat spår inte är lika med träff/bevis.

Vi kan utgå ifrån att man, som brukligt vid alla mordutredningar, skickar en mängd olika föremål och annat till NFC för att se om man hittar något av värde.

Jojo det vanligt förekommande beslagtagandet kan man ju förstå, jag kanske fantiserar och lägger in för mycket mening i det han säger. Som om det skulle vara föremål som redan innan analys av NCF har kunnat stärka polisens teori om ett visst händelseförlopp. Typ röda påsen om den nu har betydelse alls, något föremål i anslutning till fyndplatsen av kroppen som går att hitta likadana av i JJs bostad osv. eller vad det var som togs i beslag från källaren.
Jag önskar jag var lika tålmodig som du verkar vara med att FUP och åtal dröjer länge... 🫢 Oftast har jag hoppat in i fall när rättegång börjar, eller när dom redan har fallit, men nu följer jag den här utredningen och morden i Idaho..båda med alltför många obesvarade frågor som mitt låga tålamod tydligen har svårt att klara... 🫠
Citera
2022-12-05, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Kanske dom inte gör, men ett brott är fortfarande ett brott. ägaren till kameran har troligtvis inte skyltat och de misstänkta gärningsmännen kan ju strida över att dom hamnat på bild/film och hävda GDPR lagen...
Även om man har filmbevis så kan det vara så att filmen i sig inte får klassas som bevisning.

Men verkar då inte som polisen bryr sig i den lagen, är ju flera diesel tjuvar och andra tjuvar hos entreprenad företag som torskat just för att dom haft satt upp åtelkamera på/kring maskiner/tankar.
Vet massor av jägare som har dessa kameror hemma som övervakningskamera om dom inte har den ute vid en åtel/saltsten, ingen har då skyltar olagligt el ej.
En kompis har dom för att "kolla hundarna" i hundgården men täcker även hus/infart, här tvåvägskommunikation och är alltid jävligt alert och hojtar åt en direkt man går in på gården att han tex är på jobbet. Bilder/filmer kan man då glömma att prata bort vem som är på bilden/filmen.
Citera
2022-12-05, 07:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ett litet tillägg i diskussionen här är att det inte är helt ovanligt att hästtjejer även backar med hästsläp utan större problem om det krävs.
Det tvivlar jag inte på, att backa i sig är nog inga problem. Det var närmast att backa i mörker en längre sträcka på en skogsväg, utan marginal, jag tänkte på.
Citera
2022-12-05, 07:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
På landet är vi många som börjar köra diverse fordon långt före körkortet...
Jo, jo, traktor kör ni väl så snart ni når spakar och pedaler, men att backa I mörka skogen, när man inte ser, låter som överkurs.
Men nu är ni två som tycker det är "en baggis", så då är det väl inget märkligt med det.
Citera
2022-12-05, 07:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jag håller med. Har kikat på kartorna och fyndplats, det i kombination med mörker krävs mycket lokalkännedom, även en viss planering. Dumpningsplats är inte vald på måfå.
Nej, dumpningsplatsen binder J ordentligt - till gravfridsbrott i a f.
Stackars smarta J, som bevisats vara rejält korkad. Hur ska hon kunna leva med det?
Citera
2022-12-05, 07:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Varför skulle hon backa? Vägen är ju öppen på båda sidor.
Det undrade jag också och sätter därför ett litet frågetecken vid de kamerorna .
Citera
2022-12-05, 07:54
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chequoia

Fynden som säkrats skulle t ex kunna vara textilier med hårstrå som skulle kunna vara Ts, vilket bevisar att T befunnit sig där. Inget mer märkvärdigt än så.
Citera
2022-12-05, 08:23
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:

Bra info, gammal snut eller?
Citera
2022-12-05, 08:42
Medlem
Citat:
Nej. Finns inga sådana uppgifter som du beskriver.

Men jag är ändå övertygad om att polisen, genom en snabb okulär besiktning i samband med fyndet, kunde se att döden inte var "naturlig".

Vad är det för uppgifter som inte finns? Att polisen direkt kunde avgöra att hon blivit mördad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in